Evenementen

Nog te bevestigen

Workshop Met plezier naar school (po)

Nog te bevestigen
Workshop Met plezier naar school (po)

Noëlle Pameijer is auteur van het boek "Met plezier naar school" (2021).  

Ouderbetrokkenheid en samenwerken met ouders is een belangrijk kenmerk van succesvol passend onderwijs.

Over ouderbetrokkenheid is al veel geschreven vanuit het perspectief van de school. Dit boek is geschreven vanuit het perspectief van ouders. Hoe kunnen zij bijdragen aan het schoolsucces van hun kind? Hoe kunnen zijn meedenken, meedoen, meeleven, meehelpen en meebeslissen over het onderwijs aan hun kind?

Noëlle Pameijer vertelt in deze workshop meer over het bundelen van de krachten. Hoe ga je met elkaar in gesprek om samen het kind met plezier naar school te laten gaan?

Nog te bevestigen

Ondersteuning bij een ouderavond over positieve samenwerking school-ouders (po)

Nog te bevestigen

Ondersteuning bij een ouderavond over positieve samenwerking school-ouders

“Met plezier naar school”, ook wel HGW (HandelingsGerichtWerken) voor ouders genoemd, gaat over de onmisbare rol van ouders in het schoolsucces van kinderen. Om passend onderwijs te kunnen bieden, hebben we ouders hard nodig, scholen kunnen dat niet alleen.

Scholen doen alles wat ze kunnen om alle kinderen goed onderwijs te bieden. Hoe kunnen ouders het onderwijs aan hun kind ondersteunen? Denk bijvoorbeeld aan op tijd en uitgerust op school komen, thuis positief over school praten en oefenen wat er geleerd is, meedenken bij de aanpak die hun kind nodig heeft zonder op de stoel van de leerkracht te zitten, waardering voor de leerkracht uitspreken en naar hun kind toe achter de leerkracht staan.
Het bespreken van deze thema’s is niet altijd makkelijk. Het vergt een en ander van ouders, maar ook van de school: duidelijk zijn over de wederzijdse verwachtingen, wat kunnen we van elkaar verwachten? Hoe werken we positief samen? We zijn gelijkwaardig, maar hebben verschillende rollen, wie beslist waarover? Welke complimenten (tops) hebben school en ouders voor elkaar? En welke suggesties (tips) hebben zij. En wat als ...?
De gratis folders en checklists van ‘Met plezier naar school’ kunnen hierbij worden benut. 

In de ouderavond, die samen met het team wordt voorbereid en gegeven en waarbij de ‘trainer van Unita’ als gespreksleider kan optreden, komen bovenstaande thema’s in een constructieve sfeer aan bod, met een blik op de toekomst (komende periode in schooljaar of komend schooljaar). De uitvoering is op maat, passend bij de school, het team en de ouders. Een belangrijk doel is verbinden.

Een combinatie van de cursus “Constructief communiceren met ouders, ook als het moeilijk is” en deze ouderavond is een aanrader!

07
apr
2025

Van (on)macht naar kracht! deel 1 (po-vo)

maandag 07-04-2025 15:30 - woensdag 21-05-2025

"Geweldloos Verzet & Verbindend Gezag”

“Ik voel dat ik geen grip heb op deze klas”,
“Ik moet voortdurend alert zijn en nog steeds ontstaan er onderling veel conflicten”,
“Ik ben alleen maar aan het corrigeren”,
“Ik heb alles geprobeerd, maar niets lijkt te werken”.

Dit zijn waarschijnlijk herkenbare uitspraken van onderwijs- en zorgprofessionals die zoeken naar hoe zij invulling kunnen geven aan hun gezag in hun rol en functie.

Het antwoord kun je vinden binnen Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. VGGV is gebaseerd op de principes van Gandhi. Prof. Haim Omer heeft deze vorm van gezag doorontwikkeld voor gezinnen met jongeren met ernstige gedragsproblemen. Deze inzichten zijn ook binnen het onderwijs goed bruikbaar. Het belangrijkste doel is om niet langer te handelen vanuit (on)macht, maar vanuit kracht. Het besef dat je alleen controle hebt over je eigen gedrag en oog hebben voor jouw eigen rol, draagt daaraan bij. Vriendelijkheid èn vastberadenheid helpen om op een geweldloze manier verzet te bieden tegen ongewenst gedrag. Een ander belangrijk aspect is het gebruik maken van de steun en support om jou heen, dus van de ouders, jouw collega’s en de directie. Samen sta je sterker.

In deze workshop word je meegenomen in dit gedachtengoed van Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. De workshop is (inter)actief en gericht op eigen ervaringen, waarbij we samen gaan uitzoeken hoe het gedachtengoed VGGV je daarbij verder kan helpen.

In de tweede bijeenkomst  op 19 mei 2025 wordt nader ingegaan op de pijlers en de uitgangspunten van Verbindend Gezag en op welke manier deze in te zetten zijn in de werksituatie van de deelnemers. We besteden o.m. aandacht aan de-escalerend handelen en aan manieren om -in de gezamenlijkheid van je team en met het netwerk rondom een leerling- een standpunt in te nemen ter bevordering van de ontwikkeling en het welzijn van alle betrokkenen.

19
mei
2025

Van (on)macht naar kracht! deel 1 (po-vo)

maandag 19-05-2025 15:30

"Geweldloos Verzet & Verbindend Gezag”

“Ik voel dat ik geen grip heb op deze klas”,
“Ik moet voortdurend alert zijn en nog steeds ontstaan er onderling veel conflicten”,
“Ik ben alleen maar aan het corrigeren”,
“Ik heb alles geprobeerd, maar niets lijkt te werken”.

Dit zijn waarschijnlijk herkenbare uitspraken van onderwijs- en zorgprofessionals die zoeken naar hoe zij invulling kunnen geven aan hun gezag in hun rol en functie.

Het antwoord kun je vinden binnen Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. VGGV is gebaseerd op de principes van Gandhi. Prof. Haim Omer heeft deze vorm van gezag doorontwikkeld voor gezinnen met jongeren met ernstige gedragsproblemen. Deze inzichten zijn ook binnen het onderwijs goed bruikbaar. Het belangrijkste doel is om niet langer te handelen vanuit (on)macht, maar vanuit kracht. Het besef dat je alleen controle hebt over je eigen gedrag en oog hebben voor jouw eigen rol, draagt daaraan bij. Vriendelijkheid èn vastberadenheid helpen om op een geweldloze manier verzet te bieden tegen ongewenst gedrag. Een ander belangrijk aspect is het gebruik maken van de steun en support om jou heen, dus van de ouders, jouw collega’s en de directie. Samen sta je sterker.

In deze workshop word je meegenomen in dit gedachtengoed van Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. De workshop is (inter)actief en gericht op eigen ervaringen, waarbij we samen gaan uitzoeken hoe het gedachtengoed VGGV je daarbij verder kan helpen.

In de tweede bijeenkomst  op 19 mei 2025 wordt nader ingegaan op de pijlers en de uitgangspunten van Verbindend Gezag en op welke manier deze in te zetten zijn in de werksituatie van de deelnemers. We besteden o.m. aandacht aan de-escalerend handelen en aan manieren om -in de gezamenlijkheid van je team en met het netwerk rondom een leerling- een standpunt in te nemen ter bevordering van de ontwikkeling en het welzijn van alle betrokkenen.

26
feb
2025

Handreiking voor verrijken (po)

woensdag 26-02-2025 15:00

Unita heeft een handreiking gemaakt met praktische suggesties om de basisondersteuning in de klas te versterken voor leerlingen die meer aan kunnen dan de basisstof. 

In de handreiking vind je geen pasklare antwoorden. Die zijn er niet! Iedere leerling is anders, iedere leerkracht is anders en iedere klas is anders. Je vindt wel een startpunt om met leerlingen in gesprek te gaan over hun manier van leren. We geven aandachtspunten die hopelijk helpen bij het aanpassen van het werk in de klas.

Je krijgt een korte uitleg over de handreiking en gelegenheid tot het stellen van vragen.
Daarna neem je de handreiking mee om op jullie school met de handreiking aan de slag te gaan.

24
mrt
2025

Handreiking voor verrijken (po)

maandag 24-03-2025 10:00

Unita heeft een handreiking gemaakt met praktische suggesties om de basisondersteuning in de klas te versterken voor leerlingen die meer aan kunnen dan de basisstof. 

In de handreiking vind je geen pasklare antwoorden. Die zijn er niet! Iedere leerling is anders, iedere leerkracht is anders en iedere klas is anders. Je vindt wel een startpunt om met leerlingen in gesprek te gaan over hun manier van leren. We geven aandachtspunten die hopelijk helpen bij het aanpassen van het werk in de klas.

Je krijgt een korte uitleg over de handreiking en gelegenheid tot het stellen van vragen.
Daarna neem je de handreiking mee om op jullie school met de handreiking aan de slag te gaan.

10
apr
2025

Handreiking voor verrijken (po)

donderdag 10-04-2025 15:30

Unita heeft een handreiking gemaakt met praktische suggesties om de basisondersteuning in de klas te versterken voor leerlingen die meer aan kunnen dan de basisstof. 

In de handreiking vind je geen pasklare antwoorden. Die zijn er niet! Iedere leerling is anders, iedere leerkracht is anders en iedere klas is anders. Je vindt wel een startpunt om met leerlingen in gesprek te gaan over hun manier van leren. We geven aandachtspunten die hopelijk helpen bij het aanpassen van het werk in de klas.

Je krijgt een korte uitleg over de handreiking en gelegenheid tot het stellen van vragen.
Daarna neem je de handreiking mee om op jullie school met de handreiking aan de slag te gaan.

13
mei
2025

Handreiking voor verrijken (po)

dinsdag 13-05-2025 15:30

Unita heeft een handreiking gemaakt met praktische suggesties om de basisondersteuning in de klas te versterken voor leerlingen die meer aan kunnen dan de basisstof. 

In de handreiking vind je geen pasklare antwoorden. Die zijn er niet! Iedere leerling is anders, iedere leerkracht is anders en iedere klas is anders. Je vindt wel een startpunt om met leerlingen in gesprek te gaan over hun manier van leren. We geven aandachtspunten die hopelijk helpen bij het aanpassen van het werk in de klas.

Je krijgt een korte uitleg over de handreiking en gelegenheid tot het stellen van vragen.
Daarna neem je de handreiking mee om op jullie school met de handreiking aan de slag te gaan.

22
mei
2025

Motiveren tot leren (po-vo)

donderdag 22-05-2025 15:30 - vrijdag 23-05-2025

Veel kinderen en jongeren hebben regelmatig last van een gebrek aan motivatie om te leren en in de coronatijd hebben we hiervan een toename in aantallen gezien. In sommige gevallen is er sprake van chronisch vermijdingsgedrag, wat op zichzelf weer tot problemen leidt voor zowel de leerling als de omgeving.

Met behulp van kaders zoals de Leerkuil en de Growth Mindset wordt nader ingegaan op de mechanismen die aan dit gedrag ten grondslag kunnen liggen en wordt aan de hand van (eigen) casuïstiek besproken welke praktische handvatten er in de klas ter beschikking zijn om deze leerlingen te ondersteunen.

Deze minicursus bestaat uit 2 bijeenkomsten van 3 uur. 

12
jun
2025

Motiveren tot leren (po-vo)

donderdag 12-06-2025 15:30

Veel kinderen en jongeren hebben regelmatig last van een gebrek aan motivatie om te leren en in de coronatijd hebben we hiervan een toename in aantallen gezien. In sommige gevallen is er sprake van chronisch vermijdingsgedrag, wat op zichzelf weer tot problemen leidt voor zowel de leerling als de omgeving.

Met behulp van kaders zoals de Leerkuil en de Growth Mindset wordt nader ingegaan op de mechanismen die aan dit gedrag ten grondslag kunnen liggen en wordt aan de hand van (eigen) casuïstiek besproken welke praktische handvatten er in de klas ter beschikking zijn om deze leerlingen te ondersteunen.

Deze minicursus bestaat uit 2 bijeenkomsten van 3 uur. 

 

Professionaliseringsplatform
passend onderwijs


Voor onderwijsprofessionals
in de regio Gooi en Vecht

VO     035 526 94 81

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Qinas
Burgemeester de Bordesstraat 80
1404 GZ  Bussum

Nieuwsbriefinschrijving VO

PO     035 800 10 11

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Unita
Noordereinde 54F
1243 JJ  ’s-Graveland

Nieuwsbriefinschrijving PO