Gedrag

Lezing "Scholen op scherp" (po-vo)

Om te vieren dat Unita inmiddels 5 jaar trainingen aanbiedt, en Qinas ook voor het voortgezet onderwijs, organiseren we op woensdag 25 september een bijeenkomst voor de onderwijsprofessional uit het VO, maar ook leerkrachten groep 7 en 8 en ib-ers bovenbouw zijn welkom.

We hopen op een grote groep collega's uit het VO, bij deze lezing en ook bij onze trainingen volgend jaar. Meld je aan, na de zomervakantie maken we op deze website de indeling po-vo zodat alle trainingen voor VO nog beter te vinden zijn.

Tijdens deze bijeenkomst zal Kees van Overveld, gedragsdeskundige met ruime ervaring in het onderwijs, een lezing geven over de toenemende agressie tussen jongeren in de zorgelijk jonge leeftijd van 10-14 jaar, de invloed van de online wereld hierop en het bezit, het dragen en het gebruik van messen.  

Kees van Overveld biedt in deze lezing over zijn nieuwe boek “scholen op scherp” essentiële informatie voor docenten/leraren - eigenlijk voor iedere onderwijsprofessional.

Kees combineert kennis uit criminologie, pedagogiek en psychologie. Zijn boek behandelt pubergedrag, probleemgedrag, antisociaal en delinquent gedrag, het aantal betrokken kinderen en jongeren, wapens op school (vooral messen en vuurwapens), de invloed van drillrap, de online wereld en lessen die we kunnen trekken uit school shootings in de VS. Ten slotte worden haalbare oplossingen vanuit het onderwijs gepresenteerd.

Na afloop praten we onder het genot van een drankje graag met je na.

 

 

Datum event woensdag 25-09-2024 16:00
Max. deelnemers 150
Aangemeld 110
Aantal plaatsen 40
Doelgroep PO, VO
Duur 1 bijeenkomst van 1 1/2 uur
Tijd 16:00-17:30 uur
Door Kees van Overveld
Voor onderwijsprofessionals vo, leerkrachten groep 7 en 8, ib-ers bovenbouw
Aanvullend Aansluitend netwerken
Locatie Lucent college

Schooljaar 2024-2025

Vervolg "Geweldloos Verzet & Verbindend Gezag” voor de deelnemers aan bijeenkomt 1 op 3 juni 2024

In deze vervolg workshop wordt nader ingegaan op de pijlers en de uitgangspunten van Verbindend Gezag en op welke manier deze in te zetten zijn in de werksituatie van de deelnemers. We besteden o.m. aandacht aan de-escalerend handelen en aan manieren om -in de gezamenlijkheid van je team en met het netwerk rondom een leerling- een standpunt in te nemen ter bevordering van de ontwikkeling en het welzijn van alle betrokkenen.

Datum event maandag 23-09-2024 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 10
Aantal plaatsen 6
Doelgroep PO, VO
Duur 1 bijeenkomst van 3 uur
Tijd 15:30-18:30 uur
Door Sharon Kruisdijk - PI Research
Voor onderwijsprofessionals po-vo
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

"Geweldloos Verzet & Verbindend Gezag”

“Ik voel dat ik geen grip heb op deze klas”,
“Ik moet voortdurend alert zijn en nog steeds ontstaan er onderling veel conflicten”,
“Ik ben alleen maar aan het corrigeren”,
“Ik heb alles geprobeerd, maar niets lijkt te werken”.

Dit zijn waarschijnlijk herkenbare uitspraken van onderwijs- en zorgprofessionals die zoeken naar hoe zij invulling kunnen geven aan hun gezag in hun rol en functie.

Het antwoord kun je vinden binnen Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. VGGV is gebaseerd op de principes van Gandhi. Prof. Haim Omer heeft deze vorm van gezag doorontwikkeld voor gezinnen met jongeren met ernstige gedragsproblemen. Deze inzichten zijn ook binnen het onderwijs goed bruikbaar. Het belangrijkste doel is om niet langer te handelen vanuit (on)macht, maar vanuit kracht. Het besef dat je alleen controle hebt over je eigen gedrag en oog hebben voor jouw eigen rol, draagt daaraan bij. Vriendelijkheid èn vastberadenheid helpen om op een geweldloze manier verzet te bieden tegen ongewenst gedrag. Een ander belangrijk aspect is het gebruik maken van de steun en support om jou heen, dus van de ouders, jouw collega’s en de directie. Samen sta je sterker.

In deze workshop word je meegenomen in dit gedachtengoed van Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. De workshop is (inter)actief en gericht op eigen ervaringen, waarbij we samen gaan uitzoeken hoe het gedachtengoed VGGV je daarbij verder kan helpen.

In de tweede bijeenkomst  op 19 mei 2025 wordt nader ingegaan op de pijlers en de uitgangspunten van Verbindend Gezag en op welke manier deze in te zetten zijn in de werksituatie van de deelnemers. We besteden o.m. aandacht aan de-escalerend handelen en aan manieren om -in de gezamenlijkheid van je team en met het netwerk rondom een leerling- een standpunt in te nemen ter bevordering van de ontwikkeling en het welzijn van alle betrokkenen.

Min. deelnemers 8
Doelgroep PO, VO
Duur 2 bijeenkomsten van 3 uur
Tijd 15:30-18:30 uur
Door Sharon Kruisdijk - PI Research
Voor onderwijsprofessionals po-vo
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

"Geweldloos Verzet & Verbindend Gezag”

“Ik voel dat ik geen grip heb op deze klas”,
“Ik moet voortdurend alert zijn en nog steeds ontstaan er onderling veel conflicten”,
“Ik ben alleen maar aan het corrigeren”,
“Ik heb alles geprobeerd, maar niets lijkt te werken”.

Dit zijn waarschijnlijk herkenbare uitspraken van onderwijs- en zorgprofessionals die zoeken naar hoe zij invulling kunnen geven aan hun gezag in hun rol en functie.

Het antwoord kun je vinden binnen Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. VGGV is gebaseerd op de principes van Gandhi. Prof. Haim Omer heeft deze vorm van gezag doorontwikkeld voor gezinnen met jongeren met ernstige gedragsproblemen. Deze inzichten zijn ook binnen het onderwijs goed bruikbaar. Het belangrijkste doel is om niet langer te handelen vanuit (on)macht, maar vanuit kracht. Het besef dat je alleen controle hebt over je eigen gedrag en oog hebben voor jouw eigen rol, draagt daaraan bij. Vriendelijkheid èn vastberadenheid helpen om op een geweldloze manier verzet te bieden tegen ongewenst gedrag. Een ander belangrijk aspect is het gebruik maken van de steun en support om jou heen, dus van de ouders, jouw collega’s en de directie. Samen sta je sterker.

In deze workshop word je meegenomen in dit gedachtengoed van Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. De workshop is (inter)actief en gericht op eigen ervaringen, waarbij we samen gaan uitzoeken hoe het gedachtengoed VGGV je daarbij verder kan helpen.

In de tweede bijeenkomst  op 19 mei 2025 wordt nader ingegaan op de pijlers en de uitgangspunten van Verbindend Gezag en op welke manier deze in te zetten zijn in de werksituatie van de deelnemers. We besteden o.m. aandacht aan de-escalerend handelen en aan manieren om -in de gezamenlijkheid van je team en met het netwerk rondom een leerling- een standpunt in te nemen ter bevordering van de ontwikkeling en het welzijn van alle betrokkenen.

Datum event maandag 19-05-2025 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 0
Aantal plaatsen 16
Min. deelnemers 8
Doelgroep PO, VO
Duur 2 bijeenkomsten van 3 uur
Tijd 15:30-18:30 uur
Door Sharon Kruisdijk - PI Research
Voor onderwijsprofessionals po-vo
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Omgaan met leerlingen met gedragsproblemen: “Waarom doet ‘ie zo?”

Deze vraag stellen schoolmedewerkers zichzelf en elkaar regelmatig. Vaak volgen dan verschillende ideeën over waarom het zo lastig is met deze leerling: “Hij trekt de rest van de klas mee”, “Zijn ouders zijn net zo”, “Ze komt er steeds mee weg” etc. Daarbij is het vaak de overtuiging dat als we beter zouden weten waarom deze leerling doet wat hij/zij doet, we er beter mee kunnen omgaan.

In deze cursus gaan deelnemers aan de hand van eigen casuïstiek op zoek naar het antwoord op de vraag waarom leerlingen doen wat ze doen…. en daarbij ook waarom wij zelf doen wat we doen.

Deze minicursus is, door deelnemers, beoordeeld met een 8,6! 

  • Afwisseling theorie praktijk. Sharon heeft veel kennis over dit onderwerp en kent veel praktijkvoorbeelden
  • Inhoudelijk goed, praktisch, kon alles delen, goede feedback, goede organisatie, catering perfect
  • Ik heb veel mee gekregen... dank je wel!!!
  • De bruikbaarheid en de inzichten
  • Inhoudelijk en praktische cursus, waarmee je gelijk aan de slag kunt

 

Investering

2 bijeenkomsten van 3 uur

Min. deelnemers 8
Doelgroep PO, VO
Duur 2 bijeenkomsten van 3 uur
Tijd 15.30-18.30 uur
Door Naomi van den Berg - PI Research
Voor onderwijsprofessionals vanuit po en vo
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Omgaan met leerlingen met gedragsproblemen: “Waarom doet ‘ie zo?”

Deze vraag stellen schoolmedewerkers zichzelf en elkaar regelmatig. Vaak volgen dan verschillende ideeën over waarom het zo lastig is met deze leerling: “Hij trekt de rest van de klas mee”, “Zijn ouders zijn net zo”, “Ze komt er steeds mee weg” etc. Daarbij is het vaak de overtuiging dat als we beter zouden weten waarom deze leerling doet wat hij/zij doet, we er beter mee kunnen omgaan.

In deze cursus gaan deelnemers aan de hand van eigen casuïstiek op zoek naar het antwoord op de vraag waarom leerlingen doen wat ze doen…. en daarbij ook waarom wij zelf doen wat we doen.

Deze minicursus is, door deelnemers, beoordeeld met een 8,6! 

  • Afwisseling theorie praktijk. Sharon heeft veel kennis over dit onderwerp en kent veel praktijkvoorbeelden
  • Inhoudelijk goed, praktisch, kon alles delen, goede feedback, goede organisatie, catering perfect
  • Ik heb veel mee gekregen... dank je wel!!!
  • De bruikbaarheid en de inzichten
  • Inhoudelijk en praktische cursus, waarmee je gelijk aan de slag kunt

 

Investering

2 bijeenkomsten van 3 uur

Datum event donderdag 20-03-2025 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 0
Aantal plaatsen 16
Min. deelnemers 8
Doelgroep PO, VO
Duur 2 bijeenkomsten van 3 uur
Tijd 15.30-18.30 uur
Door Naomi van den Berg - PI Research
Voor onderwijsprofessionals vanuit po en vo
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland
Executief Functioneren in de klas – basismodule (po)

In deze workshop maken deelnemers kennis met de theoretische achtergronden van de rijping van het brein van kinderen en jongeren en zij krijgen praktische tips om vanuit handelingsgericht perspectief om te gaan met de consequenties van het ontwikkelende brein in de klas.

Deze scholing is, door deelnemers, beoordeeld met een 8,5! 

De verdiepingsworkshop is gepland op 17 maart 2025.

Investering

1 bijeenkomst van 3 uur

Datum event maandag 03-03-2025 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 1
Aantal plaatsen 15
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 3 uur
Tijd 15:30-18:30 uur
Door Naomi van den Berg - PI Research
Voor leerkracht, leerkrachtondersteuners (po)
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

In deze workshop wordt nader ingegaan op de executieve functies in combinatie met problematiek zoals ADHD. ASS, internationaliserende problematiek en leerstoornissen.

Investering

1 bijeenkomst van 3 uur

Datum event maandag 17-03-2025 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 1
Aantal plaatsen 15
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 3 uur
Tijd 15:30-18:30 uur
Door Naomi van den Berg - PI Research
Voor leerkracht, leerkrachtondersteuners (po)
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Inhoud

Veel van de ondersteuningsbehoeften van kinderen met autisme zijn niet zichtbaar aan de buitenkant. Sterker nog; als je je blijft richten op gedrag wat je ziet, vind je vaak niet de aansluiting die je zoekt. Waarom doet een kind wat hij doet, wat levert dat gedrag hem of haar op? Die vragen horen bij ‘Autisme anders bekijken’!

 

 

 

Investering

1 bijeenkomst van 2 1/2 uur

Datum event maandag 27-01-2025 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 1
Aantal plaatsen 15
Doelgroep PO, VO
Duur 1 bijeenkomst van 2 1/2 uur
Tijd 15:30-18:00 uur
Door Suzanne Rouwhorst
Voor alle onderwijsprofessionals
Aanvullend Bij grote belangstelling (meld je vooral aan voor de wachtlijst) organiseren we een grotere ruimte
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Het AutismeBelevingsCircuit is voor iedereen die autisme wil ervaren en leren kennen. Laat je misleiden door je zintuigen, ontdek wat kan en niet kan, voel nu zelf waar anderen enkel over schrijven.

Resultaat

Door tijdens de workshop 10 praktische opdrachten uit te voeren beleef je zelf autisme. De korte opdrachten maken het mogelijk om te ervaren wat een intense prikkeling van de zintuigen met je doet en hoe je reageert als de omgeving niet aansluit bij jouw manier van denken. De workshop geeft je inzicht in een leven met ASS en geeft tips om meer autismevriendelijk te zijn. Deze eenvoudige aanpassingen maken vaak een groot verschil voor mensen met en zonder autisme.

NB: Deze workshop is ook heel erg geschikt als activiteit tijdens een studie(mid)dag!

Datum event donderdag 03-04-2025 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 0
Aantal plaatsen 16
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO, VO
Duur 1 bijeenkomst van 1 1/2 uur
Tijd 15:30-17:00 uur
Door Nicole Skomorowski (Unita) en Monica Lemmens (Qinas)
Voor onderwijsprofessional (po-vo)
Aanvullend Vraag deze training als InCompany training aan. Neem contact op met events@gameeleon.nl
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Het AutismeBelevingsCircuit is voor iedereen die autisme wil ervaren en leren kennen. Laat je misleiden door je zintuigen, ontdek wat kan en niet kan, voel nu zelf waar anderen enkel over schrijven.

Resultaat

Door tijdens de workshop 10 praktische opdrachten uit te voeren beleef je zelf autisme. De korte opdrachten maken het mogelijk om te ervaren wat een intense prikkeling van de zintuigen met je doet en hoe je reageert als de omgeving niet aansluit bij jouw manier van denken. De workshop geeft je inzicht in een leven met ASS en geeft tips om meer autismevriendelijk te zijn. Deze eenvoudige aanpassingen maken vaak een groot verschil voor mensen met en zonder autisme.

NB: Deze workshop is ook heel erg geschikt als activiteit tijdens een studie(mid)dag!

Datum event maandag 18-11-2024 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 4
Aantal plaatsen 12
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO, VO
Duur 1 bijeenkomst van 1 1/2 uur
Tijd 15:30-17:00 uur
Door Nicole Skomorowski (Unita) en Monica Lemmens (Qinas)
Voor onderwijsprofessional (po-vo)
Aanvullend Vraag deze training als InCompany training aan. Neem contact op met events@gameeleon.nl
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland
Executief Functioneren in de klas – basismodule (vo)

In deze workshop maken deelnemers kennis met de theoretische achtergronden van de rijping van het brein van kinderen en jongeren en zij krijgen praktische tips om vanuit handelingsgericht perspectief om te gaan met de consequenties van het ontwikkelende brein in de klas.

Datum event donderdag 23-01-2025 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 1
Aantal plaatsen 15
Doelgroep VO
Duur 1 bijeenkomst van 3 uur
Door Danielle Suijker - Pi Research
Voor onderwijsprofessional (vo)
Executief Functioneren in de klas – verdiepingsmodule (vo)

In deze workshop wordt nader ingegaan op de executieve functies in combinatie met problematiek zoals ADHD. ASS, internaliserende problematiek en leerstoornissen.

Deze verdiepingsmodule is alleen te volgen na de basismodule.

NB: deze training kan ook als team (In Company) gevolgd worden.
Neem contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. voor meer informatie.

Datum event donderdag 06-02-2025 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 0
Aantal plaatsen 16
Doelgroep VO
Duur 1 bijeenkomst van 3 uur
Door Daniëlle Suijker - Pi Research
Voor docent (vo)
Trauma Sensitief Lesgeven (po-vo)

Goede leerkracht-, docentvaardigheden zijn nuttig voor alle leerlingen en noodzakelijk voor sommigen. Dit geldt in bijzondere mate voor leerlingen die in hun leven een opeenstapeling van stressvolle gebeurtenissen hebben meegemaakt. De meeste kinderen herstellen zonder dat er professionele hulp noodzakelijk is, maar voor alle leerlingen geldt dat “de leerkracht vergroot de veerkracht”.

Resultaat

De module Trauma Sensitief Lesgeven maakt onderwijsprofessionals bewust van de vaardigheden die zij al hebben om de stress bij leerlingen te verlagen en de veerkracht te vergroten. Hiermee dragen zij bij aan een gezonde ontwikkeling van alle leerlingen. 

Investering

4 bijeenkomsten van 3 uur

Min. deelnemers 8
Doelgroep PO, VO
Duur 4 bijeenkomsten van 3 uur
Tijd 15:30-18:30 uur
Door Danielle Suijker - PI Research
Voor onderwijsprofessionals po-vo
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland
Trauma Sensitief Lesgeven (po-vo)

Goede leerkracht-, docentvaardigheden zijn nuttig voor alle leerlingen en noodzakelijk voor sommigen. Dit geldt in bijzondere mate voor leerlingen die in hun leven een opeenstapeling van stressvolle gebeurtenissen hebben meegemaakt. De meeste kinderen herstellen zonder dat er professionele hulp noodzakelijk is, maar voor alle leerlingen geldt dat “de leerkracht vergroot de veerkracht”.

Resultaat

De module Trauma Sensitief Lesgeven maakt onderwijsprofessionals bewust van de vaardigheden die zij al hebben om de stress bij leerlingen te verlagen en de veerkracht te vergroten. Hiermee dragen zij bij aan een gezonde ontwikkeling van alle leerlingen. 

Investering

4 bijeenkomsten van 3 uur

Datum event maandag 11-11-2024 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 0
Aantal plaatsen 16
Min. deelnemers 8
Doelgroep PO, VO
Duur 4 bijeenkomsten van 3 uur
Tijd 15:30-18:30 uur
Door Danielle Suijker - PI Research
Voor onderwijsprofessionals po-vo
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland
Trauma Sensitief Lesgeven (po-vo)

Goede leerkracht-, docentvaardigheden zijn nuttig voor alle leerlingen en noodzakelijk voor sommigen. Dit geldt in bijzondere mate voor leerlingen die in hun leven een opeenstapeling van stressvolle gebeurtenissen hebben meegemaakt. De meeste kinderen herstellen zonder dat er professionele hulp noodzakelijk is, maar voor alle leerlingen geldt dat “de leerkracht vergroot de veerkracht”.

Resultaat

De module Trauma Sensitief Lesgeven maakt onderwijsprofessionals bewust van de vaardigheden die zij al hebben om de stress bij leerlingen te verlagen en de veerkracht te vergroten. Hiermee dragen zij bij aan een gezonde ontwikkeling van alle leerlingen. 

Investering

4 bijeenkomsten van 3 uur

Datum event maandag 25-11-2024 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 0
Aantal plaatsen 16
Min. deelnemers 8
Doelgroep PO, VO
Duur 4 bijeenkomsten van 3 uur
Tijd 15:30-18:30 uur
Door Danielle Suijker - PI Research
Voor onderwijsprofessionals po-vo
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland
Trauma Sensitief Lesgeven (po-vo)

Goede leerkracht-, docentvaardigheden zijn nuttig voor alle leerlingen en noodzakelijk voor sommigen. Dit geldt in bijzondere mate voor leerlingen die in hun leven een opeenstapeling van stressvolle gebeurtenissen hebben meegemaakt. De meeste kinderen herstellen zonder dat er professionele hulp noodzakelijk is, maar voor alle leerlingen geldt dat “de leerkracht vergroot de veerkracht”.

Resultaat

De module Trauma Sensitief Lesgeven maakt onderwijsprofessionals bewust van de vaardigheden die zij al hebben om de stress bij leerlingen te verlagen en de veerkracht te vergroten. Hiermee dragen zij bij aan een gezonde ontwikkeling van alle leerlingen. 

Investering

4 bijeenkomsten van 3 uur

Datum event maandag 13-01-2025 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 0
Aantal plaatsen 16
Min. deelnemers 8
Doelgroep PO, VO
Duur 4 bijeenkomsten van 3 uur
Tijd 15:30-18:30 uur
Door Danielle Suijker - PI Research
Voor onderwijsprofessionals po-vo
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Deze unieke cursus bestaat uit vijf intensieve en praktisch toepasbare bijeenkomsten van elk ruim 2,5 uur, waarin alle thema’s uit het Autismepaspoort ® en het boek ‘Autisme anders bekijken’ behandeld worden. 

Resultaat
Na het volgen van deze cursus heb je een grondige basis gelegd om in omgang én benadering van kinderen met autisme verder te kijken dan uiterlijk gedrag en hun handelen aan te passen op de ondersteuningsbehoeften van individuele kinderen met ASS. Ook heb je ervaring opgedaan met het invullen van een Autismepaspoort en hiervan de vertaling te maken naar praktische aanpassingen in de praktijk.

Autisme anders bekijken - Omdat geen kind hetzelfde isInvestering

5 bijeenkomsten van 2 1/2 uur
Het boek 'Autisme anders bekijken' krijg je bij de cursus uitgereikt.

 

 

 

 

 

 

 

NB
Er is voor een aantal deelnemers een individueel vervolg op deze cursus beschikbaar.

Jouw Autisme: Een vernieuwende kijk op psycho-educatie voor jongeren met autisme

Jouw Autisme biedt een complete methodiek voor professionals om zélf psycho-educatie te kunnen geven aan jongeren met autisme. 
De methodiek is ontwikkeld vanuit de nieuwste inzichten rondom het ondersteunen en sterk maken van jongeren met autisme. Waarbij autisme niet wordt gezien als stoornis of handicap, maar als kwetsbaarheid in de informatieverwerking. Het is van groot belang om hierbij een evenwicht te vinden tussen “zorgen voor jezelf’ en aanpassen aan dat wat de omgeving van je vraagt. Deze visie is niet eerder verwerkt in psycho-educatie over autisme voor jongeren.

Voorafgaand aan de trainingsdag in Hilversum bekijk je een e-learning. Deze neemt je mee in de nieuwste visies op autisme. Tijdens de uitgebreide training  die de start vormt van het werken met de methodiek, leren autismecoaches en professionals uit de zorg en het onderwijs om vanuit een realistische maar zeker ook positieve benadering jongeren hun eigen weg te laten vinden, mét hun autisme. Vervolgens kunnen deze trainers zélf aan de slag met behulp van vele materialen uit de Jouw Autisme ToolBox en de digitale materialen en werkvormen op het online platform.

Geschikt voor: IB, RT, orthopedagogen, gedragsspecialisten, leerlingbegeleiders.

Data in schooljaar 23/24:

29-11-23/ 17-1-24/ 27-3-24/ 17-5-24/ 3-7-24/ 28-8-24

Dit vervolg bestaat uit deelname aan de training Jouw Autisme Methodiek. Meer weten? Kijk op: https://jouwautisme.nl/

 

Datum event maandag 26-02-2024 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 14
Aantal plaatsen 2
Min. deelnemers 10
Doelgroep PO, VO
Duur 5 bijeenkomsten van ruim 2 1/2 uur
Dag 2 13-03-2024 15:30
Dag 3 26-03-2024 15:30
Dag 4 18-04-2024 15:30
Dag 5 15-05-2024 15:30
Tijd 15:30-18:00 uur
Door Suzanne Rouwhorst
Voor leraren po en vo
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Deze unieke cursus bestaat uit vijf intensieve en praktisch toepasbare bijeenkomsten van elk ruim 2,5 uur, waarin alle thema’s uit het Autismepaspoort ® en het boek ‘Autisme anders bekijken’ behandeld worden. 

Resultaat
Na het volgen van deze cursus heb je een grondige basis gelegd om in omgang én benadering van kinderen met autisme verder te kijken dan uiterlijk gedrag en hun handelen aan te passen op de ondersteuningsbehoeften van individuele kinderen met ASS. Ook heb je ervaring opgedaan met het invullen van een Autismepaspoort en hiervan de vertaling te maken naar praktische aanpassingen in de praktijk.

Autisme anders bekijken - Omdat geen kind hetzelfde isInvestering

5 bijeenkomsten van 2 1/2 uur
Het boek 'Autisme anders bekijken' krijg je bij de cursus uitgereikt.

 

 

 

 

 

 

 

NB
Er is voor een aantal deelnemers een individueel vervolg op deze cursus beschikbaar.

Jouw Autisme: Een vernieuwende kijk op psycho-educatie voor jongeren met autisme

Jouw Autisme biedt een complete methodiek voor professionals om zélf psycho-educatie te kunnen geven aan jongeren met autisme. 
De methodiek is ontwikkeld vanuit de nieuwste inzichten rondom het ondersteunen en sterk maken van jongeren met autisme. Waarbij autisme niet wordt gezien als stoornis of handicap, maar als kwetsbaarheid in de informatieverwerking. Het is van groot belang om hierbij een evenwicht te vinden tussen “zorgen voor jezelf’ en aanpassen aan dat wat de omgeving van je vraagt. Deze visie is niet eerder verwerkt in psycho-educatie over autisme voor jongeren.

Voorafgaand aan de trainingsdag in Hilversum bekijk je een e-learning. Deze neemt je mee in de nieuwste visies op autisme. Tijdens de uitgebreide training  die de start vormt van het werken met de methodiek, leren autismecoaches en professionals uit de zorg en het onderwijs om vanuit een realistische maar zeker ook positieve benadering jongeren hun eigen weg te laten vinden, mét hun autisme. Vervolgens kunnen deze trainers zélf aan de slag met behulp van vele materialen uit de Jouw Autisme ToolBox en de digitale materialen en werkvormen op het online platform.

Geschikt voor: IB, RT, orthopedagogen, gedragsspecialisten, leerlingbegeleiders.

Dit vervolg bestaat uit deelname aan de training Jouw Autisme Methodiek. Meer weten? Kijk op: https://jouwautisme.nl/

 

Min. deelnemers 10
Doelgroep PO, VO
Duur 5 bijeenkomsten van ruim 2 1/2 uur
Tijd 15:30-18:00 uur
Door Suzanne Rouwhorst
Voor leraren / docenten po en vo
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Ongeveer 10% van onze leerlingen heeft te maken met ‘onzichtbare’ problematiek. Deze kinderen kunnen hier veel last van hebben, terwijl wij als buitenstaanders niet zo snel zien dat er wat speelt.   

In deze cursus voor leerkrachten en docenten (PO en VO) gebruiken we de principes van handelingsgericht werken (HGW) en de kennis uit de jeugdpsychiatrie om deze onzichtbare problemen te leren herkennen. Ook krijg je handvatten aangereikt om deze ‘onzichtbare’ leerlingen, op een laagdrempelige manier, in de klas te kunnen ondersteunen. Het is een interactieve en praktische cursus, waarbij ruimte is voor eigen casuïstiek en reflectie op eigen handelen. Hierbij staat de samenwerking tussen leerling, ouders, school en ketenpartners centraal.

Wil jij ‘onzichtbare’ problemen leren herkennen in de klas, zodat je weet wat de ‘onzichtbare’ leerling nodig heeft? Schrijf je dan in voor de cursus!

 

Investering

2 bijeenkomsten van 3 uur

Min. deelnemers 6
Doelgroep PO, VO
Duur 2 bijeenkomsten van 3 uur
Tijd 15:30-18:30 uur
Door Naomi van den Berg - PI Research
Voor leerkrachten en docenten
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Ongeveer 10% van onze leerlingen heeft te maken met ‘onzichtbare’ problematiek. Deze kinderen kunnen hier veel last van hebben, terwijl wij als buitenstaanders niet zo snel zien dat er wat speelt.   

In deze cursus voor leerkrachten en docenten (PO en VO) gebruiken we de principes van handelingsgericht werken (HGW) en de kennis uit de jeugdpsychiatrie om deze onzichtbare problemen te leren herkennen. Ook krijg je handvatten aangereikt om deze ‘onzichtbare’ leerlingen, op een laagdrempelige manier, in de klas te kunnen ondersteunen. Het is een interactieve en praktische cursus, waarbij ruimte is voor eigen casuïstiek en reflectie op eigen handelen. Hierbij staat de samenwerking tussen leerling, ouders, school en ketenpartners centraal.

Wil jij ‘onzichtbare’ problemen leren herkennen in de klas, zodat je weet wat de ‘onzichtbare’ leerling nodig heeft? Schrijf je dan in voor de cursus!

 

Investering

2 bijeenkomsten van 3 uur

Datum event donderdag 08-05-2025
Max. deelnemers 16
Aangemeld 0
Aantal plaatsen 16
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO, VO
Duur 2 bijeenkomsten van 3 uur
Tijd 15:30-18:30 uur
Door Naomi van den Berg - PI Research
Voor leerkrachten en docenten
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

IB-ers, ondersteuningscoördinatoren of ambulant begeleiders worden regelmatig om advies gevraagd over het omgaan met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. De focus ligt dan al snel op de leerlingfactoren.

Deze nascholingscursus legt juist het accent op de onderwijsprofessional als ingang tot gedragsverandering bij leerlingen.

Hoe meer problematiek een leerling heeft, des te afhankelijker is hij/zij van zijn omgeving om tot ontwikkeling te komen. Welke kennis en vaardigheden hebben we nodig om in lastige situaties ook steeds de context van een kind centraal te stellen? Als we willen dat een kind verandert of iets anders gaat doen, dan weten we dat wij anders moeten gaan doen. Dan zullen we als professional zelf in de spiegel moeten kijken om ander gedrag van de leerling te bevorderen.

 

Inhoud

Effectief leerkracht-, docentgedrag laat leerlingen optimaal functioneren. Hoe motiveer je leerkrachten/docenten om naar hun eigen gedrag te kijken en hun gedrag zonodig te veranderen? Na afloop van deze training ben je in staat om leerkrachten/docenten te begeleiden in het sturen van hun eigen gedrag.
Aan bod komen onder meer:

  • het gedrag van de leerkracht, docent als sleutel tot gedragsverandering bij de leerling
  • de hulpvraag van leerkracht centraal stellen bij observaties
  • effectiviteit van didactiek, klassenmanagement en pedagogisch klimaat
  • preventieve interventies

 

Veel aandacht zal uitgaan naar begeleidings- en gesprekstechnieken, we zullen hier tijdens de bijeenkomsten in oefenen en ook vragen om tussen de bijeenkomsten hier zelf mee aan de slag te gaan.

 

NB: Deze cursus loopt parallel aan een InCompany traject op AT scholen. De eerste en vierde bijeenkomst zijn gezamenlijk.
Individuele deelnemers via Gameeleon nodigen we voor de eerste bijeenkomst uit op de 'International School Hilversum' op de Emmastraat 56 te Hilversum. We kunnen terecht in het Audiotorium (de collegezaal op de eerste verdieping).
Voor de vierde bijeenkomst wordt nog een gezamenlijke locatie gezocht. 

 

Datum event dinsdag 07-11-2023 09:00
Max. deelnemers 16
Aangemeld 15
Aantal plaatsen 1
Doelgroep PO, VO
Duur 4 dagen
Dag 2 16-01-2024 09:00
Dag 3 05-03-2024 09:00
Dag 4 28-05-2024 09:00
Tijd 9:00-15:30 uur
Door Karen Heinsman, Maaike Monsees, Nicole van den Hemel (SWV Unita)
Voor intern begeleiders en ondersteuningscoordinatoren
Aanvullend de 4de bijeenkomst hotel de Witte Bergen (Rijksweg 2 Laren, 3755 MV Eemnes
Locatie Locatie volgt

Wij accepteren geen inschrijvingen meer

IB-ers, ondersteuningscoördinatoren of ambulant begeleiders worden regelmatig om advies gevraagd over het omgaan met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. De focus ligt dan al snel op de leerlingfactoren.

Deze nascholingscursus legt juist het accent op de onderwijsprofessional als ingang tot gedragsverandering bij leerlingen.

Hoe meer problematiek een leerling heeft, des te afhankelijker is hij/zij van zijn omgeving om tot ontwikkeling te komen. Welke kennis en vaardigheden hebben we nodig om in lastige situaties ook steeds de context van een kind centraal te stellen? Als we willen dat een kind verandert of iets anders gaat doen, dan weten we dat wij anders moeten gaan doen. Dan zullen we als professional zelf in de spiegel moeten kijken om ander gedrag van de leerling te bevorderen.

 

Inhoud

Effectief leerkracht-, docentgedrag laat leerlingen optimaal functioneren. Hoe motiveer je leerkrachten/docenten om naar hun eigen gedrag te kijken en hun gedrag zonodig te veranderen? Na afloop van deze training ben je in staat om leerkrachten/docenten te begeleiden in het sturen van hun eigen gedrag.
Aan bod komen onder meer:

  • het gedrag van de leerkracht, docent als sleutel tot gedragsverandering bij de leerling
  • de hulpvraag van leerkracht centraal stellen bij observaties
  • effectiviteit van didactiek, klassenmanagement en pedagogisch klimaat
  • preventieve interventies

 

Veel aandacht zal uitgaan naar begeleidings- en gesprekstechnieken, we zullen hier tijdens de bijeenkomsten in oefenen en ook vragen om tussen de bijeenkomsten hier zelf mee aan de slag te gaan.

 

 

Datum event dinsdag 19-11-2024 09:00
Max. deelnemers 16
Aangemeld 16
Aantal plaatsen 0
Doelgroep PO, VO
Duur 4 dagen
Dag 2 21-01-2025 09:00
Dag 3 04-03-2025 09:00
Dag 4 20-05-2025 09:00
Tijd 9:00-15:30 uur
Door Karen Heinsman, Maaike Monsees, Nicole van den Hemel (SWV Unita)
Voor intern begeleiders en ondersteuningscoordinatoren
Locatie Locatie volgt

Zoals je wellicht al weet, houdt hoogbegaafdheid meer in dan alleen een hoog IQ. Hoogbegaafdheid wordt ook zichtbaar in de persoonlijkheid en kwaliteiten die iemand in sterke mate bezit. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 80% van de hoogbegaafden ook hooggevoelig ofwel hoogsensitief is. Er is tevens een duidelijk verband met een sterke wil (strong-willed), wat bij hoogbegaafden vaak terugkomt is in een grote behoefte aan autonomie.

Zowel hooggevoeligheid als een sterke wil zijn eigenschappen van de persoonlijkheid. Eigenschappen bestaan uit kwaliteiten die iemand in sterke mate bezit. Dat klinkt leuk, maar in de praktijk kan het een pittige uitdaging zijn voor zowel het kind als voor de (school)omgeving.

Als school, leerkracht of IB-er wil je uiteraard graag aansluiten op de behoeftes van ieder kind. Naarmate een kind verder afwijkt van het gemiddelde, wordt dit een steeds grotere uitdaging. Dit geldt dus ook voor hoogbegaafde, hooggevoelige kinderen met een sterke wil.

Een voorwaarde om te kunnen aansluiten, is dat je herkent wat er bij het kind speelt. Hoe concreter en duidelijker jij kunt herkennen wat er speelt, hoe beter.

Resultaat:

  • je weet wat de eigenschappen hooggevoeligheid en strong-willed concreet inhouden, hoe deze verband houden met hoogbegaafdheid en wat de belangrijke uitdagingen zijn voor deze kinderen.
  • je kent de kenmerken van hooggevoeligheid / hoog sensitiviteit en van een sterke wil.
  • je herkent de meest kenmerkende uitdagingen waar deze kinderen (en hun omgeving) vaak mee te maken krijgen.
Datum event maandag 16-09-2024 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 16
Aantal plaatsen 0
Min. deelnemers 8
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Tijd 15.30 uur tot 17.30 uur
Door Marijse van der Aar en Janneke van Olphen
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland
Geef me de 5 introductiebijeenkomst (po)

Geef me de 5, introductiebijeenkomst

Iedereen heeft in zijn omgeving te maken met autisme. Je hoort er over, je ziet allerlei gedrag, er zijn diagnoses of juist niet.

Hoe gaan we (gezamenlijkheid) er mee om,  waar komt het gedrag vandaan, wat kan de omgeving bieden?

Niet al het gedrag wat we zien begrijpen we nog. Het is altijd van belang om opzoek te gaan naar de oorzaak van het gedrag.  Wat werkt en welke aanpak is er nodig bij de leerling zodat hij zich zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen binnen zijn mogelijkheden.

Geef me de 5 werkt vanuit visie, kennis en ‘de aanpak bij autisme'. Er wordt gekeken en gehandeld vanuit de visie dat gedrag een signaal is en dat iedereen vanuit 100% intentie handelt. Deze introductiebijeenkomst geeft een klein inkijkje  om autisme te gaan begrijpen, te kijken door een auti-bril en je te verdiepen in de manier van denken van de leerling met autisme, wat de leerling wil zeggen met zijn gedrag en wat hij nodig heeft om een taak uit te kunnen voeren of om bijvoorbeeld een instructie te kunnen volgen.

Gedrag komt mede voort uit hoe je de wereld om je heen ervaart en meemaakt. Als de wereld om je heen voorspelbaar en duidelijk is dan weet je waar je aan toe bent en dat schept veiligheid en heb je meer hersenruimte over voor andere zaken.

Zijn er zaken onduidelijk en onvoorspelbaar dan is het handig als je antwoord krijgt op de ‘wie, wat, waar, wanneer en hoe'. Heb je antwoord op deze 5 vragen dan kan je tot handelen komen. Dit geldt voor iedereen.

Geef me de 5 werkt vanuit de kennis van de breinwerking van mensen met autisme.

‘De aanpak bij autisme’ biedt praktische tools om direct in te kunnen zetten in de klas om vanuit positief contact te werken en basisrust te creëren. Denk basis-auticommunicatie, auticommunicatietechnieken en specifieke methoden zoals visualiseren, structuren inzetten of geheugen structuren.

Mocht je meer willen weten over Geef me de 5, of de mogelijkheden voor een 4 daagse incompanytraining willen bespreken? Kijk dan op  https://www.geefmede5.nl/home

De podcasts van Geef me de 5 is ook erg leuk en interessant om te luisteren: https://www.geefmede5.nl/podcast

 

 

 

Datum event dinsdag 10-09-2024 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 10
Aantal plaatsen 6
Min. deelnemers 8
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 1,5 uur
Tijd 15.30 uur tot 17.00 uur
Door Hilde Doorenspleet
Voor Leerkrachten en onderwijsprofessionals
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland
Geef me de 5 introductiebijeenkomst (po)

Geef me de 5, introductiebijeenkomst

Iedereen heeft in zijn omgeving te maken met autisme. Je hoort er over, je ziet allerlei gedrag, er zijn diagnoses of juist niet.

Hoe gaan we( gezamenlijkheid) er mee om,  waar komt het gedrag vandaan, wat kan de omgeving bieden?

Niet al het gedrag wat we zien begrijpen we nog. Het is altijd van belang om opzoek te gaan naar de oorzaak van het gedrag.  Wat werkt en welke aanpak is er nodig bij de leerling zodat hij zich zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen binnen zijn mogelijkheden.

Geef me de 5 werkt vanuit visie, kennis en ‘de aanpak bij autisme'. Er wordt gekeken en gehandeld vanuit de visie dat gedrag een signaal is en dat iedereen vanuit 100% intentie handelt. Deze introductiebijeenkomst geeft een klein inkijkje  om autisme te gaan begrijpen, te kijken door een auti-bril en je te verdiepen in de manier van denken van de leerling met autisme, wat de leerling wil zeggen met zijn gedrag en wat hij nodig heeft om een taak uit te kunnen voeren of om bijvoorbeeld een instructie te kunnen volgen.

Gedrag komt mede voort uit hoe je de wereld om je heen ervaart en meemaakt. Als de wereld om je heen voorspelbaar en duidelijk is dan weet je waar je aan toe bent en dat schept veiligheid en heb je meer hersenruimte over voor andere zaken.

Zijn er zaken onduidelijk en onvoorspelbaar dan is het handig als je antwoord krijgt op de ‘wie, wat, waar, wanneer en hoe'. Heb je antwoord op deze 5 vragen dan kan je tot handelen komen. Dit geldt voor iedereen.

Geef me de 5 werkt vanuit de kennis van de breinwerking van mensen met autisme.

‘De aanpak bij autisme’ biedt praktische tools om direct in te kunnen zetten in de klas om vanuit positief contact te werken en basisrust te creëren. Denk basis-auticommunicatie, auticommunicatietechnieken en specifieke methoden zoals visualiseren, structuren inzetten of geheugen structuren.

Mocht je meer willen weten over Geef me de 5, of de mogelijkheden voor een 4 daagse incompanytraining willen bespreken? Kijk dan op  https://www.geefmede5.nl/home

De podcasts van Geef me de 5 is ook erg leuk en interessant om te luisteren: https://www.geefmede5.nl/podcast

 

 

 

Datum event dinsdag 25-02-2025 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 0
Aantal plaatsen 16
Min. deelnemers 8
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Tijd 15.30 uur tot 17.30 uur
Door Hilde Doorenspleet
Voor Leerkrachten en onderwijsprofessionals
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Achtergrond

  • Autisme vanuit een ontwikkelingsperspectief

    Autisme is een veel voorkomend verschijnsel. Het is niettemin ook het meest onbegrijpelijke verschijnsel op het gebied van menselijk gedrag. Er wordt veel onderzoek naar autisme gedaan. Het is geen ziekte, zo wijst recent onderzoek uit, ook geen defect. Het is een genenpatroon dat leidt tot een vertraagde ontwikkeling. Dit is in overeenstemming met de theorie van het socioschema van Martine Delfos. Volgens deze theorie is het een vertraging op specifieke gebieden en een versnelde ontwikkeling op andere gebieden.

    Deze visie biedt een geheel ander perspectief voor diagnose, behandeling en vooral ook opvoeding. Dit boek laat zien wat dit betekent voor het gedrag van mensen met autisme, de interpretatie daarvan, en de manier waarop mensen met autisme opgevoed of behandeld zouden kunnen worden. 

  • Prikkelverwerking | Breinologie voor leraren

    Overprikkeling is een bekend begrip binnen het onderwijs. De tegenhanger onderprikkeling is minder bekend. Maar hoe zien de verschillende vormen van prikkelverwerking er eigenlijk precies uit? Hoe ontstaan ze? Hoe kun je hierin sturen; wat kun je doen? En, ook belangrijk, wat moet je juist niet doen?

    Door: Wim Bielderman

    Lees het artikel op ontwikkeltaal

  • Autisme: een stoornis of een andere manier van denken? - Dr. Annelies Spek

    Diagnosticeren van mensen met een autismespectrumstoornis (ASS) is complex, vindt Annelies Spek, klinisch psychologg en hoofd van het Autisme Expertise Centrum in Eemnes.

    Er is veel kennis en ervaring voor nodig; bij onvoldoende doorvragen of gebruik van verkeerde instrumenten is er het risico op een verkeerde diagnose. Wat zijn de kenmerken van ASS? Hoe verschillen deze kenmerken bij mannen en vrouwen? En bij welke hulp zijn mensen met ASS gebaat?

    Dat en meer in de podcast van de RINO Groep Podcast.

    Beluister hem via je favoriete podcastapp

  • Verschillen en overeenkomsten van TOS en ASS

    Waar het gedrag van leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) op elkaar kan lijken, is een verschil van aanpak soms essentieel. Kennis over taalgedrag en waaruit dit voorkomt, biedt volgens Anouk Middelkoop-van Erp aanknopingspunten voor passende begeleiding.

  • Dit is een verschrikkelijk boek

    In dit toegankelijke boek voor kinderen van ongeveer 10-12 jaar, worden zaken besproken die voor kinderen traumatisch kunnen zijn. Dat kan zijn het overlijden van een dierbare, een vechtscheiding van ouders, gepest worden, ziekte, maar ook: verwaarlozing, mishandeling en misbruik. Dat dit dingen zijn waar kinderen niets aan kunnen doen, daar zijn volwassenen het over eens.

    Meer informatie over het boek

  • Hoe kan ik als professional kinderen steunen die het moeilijk hebben (gehad)?

  • Kindermishandeling en huiselijk geweld

  • Handle with Care

    Wat is Handle with Care?
    Handle with Care is een initiatief om kinderen die thuis betrokken zijn bij huiselijk geweld snel te steunen de dag nadat het geweldsincident is voorgevallen. Het programma richt zich op snelle sociale steun op school voor kinderen van vier tot twaalf jaar. School is voor veel kinderen een veilige plek en docenten zijn goed in staat gepaste steun te bieden (en beschouwen dat ook als hun taak), maar dan moeten ze wel weten dat het thuis speelt. Op deze manier wordt het stressniveau van het kind verlaagt door steun van de leerkracht en wordt de ontwikkeling van het kind zo min mogelijk belemmerd.

    Waarom Handle with Care?
    In elke schoolklas in Nederland zitten kinderen die thuis met kindermishandeling of huiselijk geweld te maken krijgen. Bij sommige kinderen is dat geweld zo ernstig dat de politie eraan te pas komt. Door het geweld thuis voelen kinderen zich onveilig en zijn zij ook op andere plekken op hun hoede voor gevaar. De stress die deze kinderen meedragen laten ze niet thuis achter, maar nemen ze mee de klas in. Vaak weet niemand hiervan waardoor deze kinderen geen steun krijgen. Daardoor komen ze niet aan leren toe en krijgen ze te maken met de gevolgen hiervan zoals psychische problemen of zelf gewelddadig te worden. En dat terwijl de leerkracht hierin een verschil kan maken voor het kind.

    De werkwijze
    De Handle with Care werkwijze is als volgt. Als de politie aan de deur komt vanwege een melding van huiselijk geweld of kindermishandeling in een gezin met kinderen, dan neemt de politie contact op met Veilig Thuis. Veilig Thuis neemt direct contact op met gezin (telefonisch of huisbezoek). Zij vragen de schoolgegevens uit van de kinderen en zorgen ervoor dat er vóór de volgende schooldag een Handle with Care signaal naar de school van de kinderen wordt gestuurd. Het Handle with Care signaal bevat alleen de naam en geboortedatum van het kind en het codewoord ‘Handle with Care’. De aangewezen persoon op school die elke ochtend de speciaal aangemaakte e-mail inbox nakijkt, geeft dit door aan de betreffende leerkracht, zodat hij/zij voor het begin van de les weet dat deze leerling mogelijk extra steun kan gebruiken. Vervolgens wordt het mailtje verwijderd. Op geen enkele andere wijze registreert de school deze meldingen.

    Steun bieden
    Het doel van Handle with Care is steun bieden aan de leerling die thuis in aanraking is gekomen met huiselijk geweld. Leerkrachten kennen hun leerlingen en passen de steun hierop aan (in overleg met het kind). Maar we kunnen ons ook voorstellen dat het prettig is om er meer over te lezen of te horen.

    Klik verder voor:
    - de handleiding Handle with Care
    - concrete tips en veel informatie over hoe er steun geboden kan worden aan kinderen op de website van Augeo. Ook staan er goede suggesties voor het contact met de ouders.

     

  • Executieve Functies

  • Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen

    Een praktisch handboek voor het basisonderwijs

    Door uiteenlopende omstandigheden kunnen kinderen op jonge leeftijd chronische stress ervaren. De gevolgen van deze vroegkinderlijke chronische traumatisering zijn over het algemeen ernstig en vergaand doordat het de ontwikkeling van de hersenen negatief beïnvloedt. Kinderen hebben hierdoor onder meer moeite met leren, met het reguleren van hun emoties en gedrag en met vertrouwen op zichzelf en in de ander. Sommige kinderen zijn onrustig en kunnen zich niet concentreren omdat ze voortdurend alert zijn op gevaar. Andere kinderen maken zich juist zo onopvallend mogelijk omdat dat hun overlevingskansen heeft vergroot. Er zijn ook kinderen die door een schijnbaar kleine of voor anderen onbegrijpelijke aanleiding agressief reageren omdat hun hersenen nog in de vechtstand staan. Voor leerkrachten is dit gedrag vaak moeilijk te begrijpen. Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen biedt leerkrachten, intern begeleiders en schoolmaatschappelijk werkers onmisbare praktische kennis en vaardigheden om goed om te kunnen gaan met het vaak moeilijk te begrijpen gedrag van de vele getraumatiseerde leerlingen waar ze op hun school, mede door de invoering van Passend Onderwijs, in toenemende mate mee te maken hebben. Door traumasensitief onderwijs te bieden aan de kinderen die het nodig hebben wordt het klassenklimaat voor alle kinderen veiliger en de effectieve leertijd en de leeropbrengsten van alle kinderen hoger. Ook voor studenten die geïnteresseerd zijn in de effecten van chronische traumatisering op de (cognitieve) ontwikkeling is het een zeer waardevol boek. Leony Coppens, Carina van Kregten en Marthe Schneijderberg hebben in dit boek hun kennis over de impact van chronische traumatisering op de ontwikkeling van kinderen gecombineerd met jarenlange praktijkervaring in het werken met getraumatiseerde kinderen zowel thuis als op school en in individuele behandelingen en (ouder-)begeleidingen. https://www.swpbook.com/boeken/21/onderwijs/1794/lesgeven-aan-getraumatiseerde-kinderen

  • Autisme en normale begaafdheid in het onderwijs

    Samenvatting
    Autisme en normale begaafdheid in het onderwijs levert inspiratie aan iedereen die les geeft aan (rand)normaal begaafde leerlingen met autisme. Vertrekkend van de autistische manier van waarnemen en informatie verwerken, schetst dit boek de krijtlijnen voor een autismevriendelijke onderwijsstijl. Sleutelbegrippen worden geïllustreerd met concrete tips. Er is ook aandacht voor de keuze voor gewoon of speciaal onderwijs, het creëren van een autismecultuur op school en hoe je als leerkracht best omgaat met moeilijk gedrag bij de leerling.
    Dit boek is een compleet herziene uitgave van Voor alle duidelijkheid uit 2002. Het boek beperkt zich niet langer tot leerlingen met autisme in het gewoon onderwijs, maar is nu bruikbaar voor iedereen, van beginner tot expert, die werkt met leerlingen met autisme en een (rand)normale begaafdheid, zowel in het gewoon als in het buitengewoon of speciaal onderwijs.

  • Wat is autisme?

  • Verwerken van sociale informatie door autisten

 

Professionaliseringsplatform
passend onderwijs


Voor onderwijsprofessionals
in de regio Gooi en Vecht

VO     035 526 94 81

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Qinas
Burgemeester de Bordesstraat 80
1404 GZ  Bussum

Nieuwsbriefinschrijving VO

PO     035 800 10 11

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Unita
Noordereinde 54F
1243 JJ  ’s-Graveland

Nieuwsbriefinschrijving PO