Gedrag

Deze unieke cursus bestaat uit vijf intensieve en praktisch toepasbare bijeenkomsten van elk ruim 2,5 uur, waarin alle thema’s uit het Autismepaspoort ® en het boek ‘Autisme anders bekijken’ behandeld worden. 

Resultaat
Na het volgen van deze cursus heb je een grondige basis gelegd om in omgang én benadering van kinderen met autisme verder te kijken dan uiterlijk gedrag en hun handelen aan te passen op de ondersteuningsbehoeften van individuele kinderen met ASS. Ook heb je ervaring opgedaan met het invullen van een Autismepaspoort en hiervan de vertaling te maken naar praktische aanpassingen in de praktijk.

Autisme anders bekijken - Omdat geen kind hetzelfde isInvestering

5 bijeenkomsten van 2 1/2 uur
Het boek 'Autisme anders bekijken' krijg je bij de cursus uitgereikt.

 

 

 

 

 

 

 

NB
Er is voor een aantal deelnemers een individueel vervolg op deze cursus beschikbaar.

Jouw Autisme: Een vernieuwende kijk op psycho-educatie voor jongeren met autisme

Jouw Autisme biedt een complete methodiek voor professionals om zélf psycho-educatie te kunnen geven aan jongeren met autisme. 
De methodiek is ontwikkeld vanuit de nieuwste inzichten rondom het ondersteunen en sterk maken van jongeren met autisme. Waarbij autisme niet wordt gezien als stoornis of handicap, maar als kwetsbaarheid in de informatieverwerking. Het is van groot belang om hierbij een evenwicht te vinden tussen “zorgen voor jezelf’ en aanpassen aan dat wat de omgeving van je vraagt. Deze visie is niet eerder verwerkt in psycho-educatie over autisme voor jongeren.

Voorafgaand aan de trainingsdag in Hilversum bekijk je een e-learning. Deze neemt je mee in de nieuwste visies op autisme. Tijdens de uitgebreide training  die de start vormt van het werken met de methodiek, leren autismecoaches en professionals uit de zorg en het onderwijs om vanuit een realistische maar zeker ook positieve benadering jongeren hun eigen weg te laten vinden, mét hun autisme. Vervolgens kunnen deze trainers zélf aan de slag met behulp van vele materialen uit de Jouw Autisme ToolBox en de digitale materialen en werkvormen op het online platform.

Geschikt voor: IB, RT, orthopedagogen, gedragsspecialisten, leerlingbegeleiders.

Data in schooljaar 23/24:

29-11-23/ 17-1-24/ 27-3-24/ 17-5-24/ 3-7-24/ 28-8-24

Dit vervolg bestaat uit deelname aan de training Jouw Autisme Methodiek. Meer weten? Kijk op: https://jouwautisme.nl/

 

Datum event maandag 26-02-2024 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 15
Aantal plaatsen 1
Min. deelnemers 10
Doelgroep PO, VO
Duur 5 bijeenkomsten van ruim 2 1/2 uur
Dag 2 13-03-2024 15:30
Dag 3 26-03-2024 15:30
Dag 4 18-04-2024 15:30
Dag 5 15-05-2024 15:30
Tijd 15:30-18:00 uur
Door Suzanne Rouwhorst
Voor leraren po en vo
Aanvullend NB: bijeenkomst 3 is online.
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland
Jouw Autisme training (po-vo)

Jouw Autisme: Een vernieuwende kijk op psycho-educatie voor jongeren met autisme

Jouw Autisme biedt een complete methodiek voor professionals om zélf psycho-educatie te kunnen geven aan jongeren met autisme. 

De methodiek is ontwikkeld vanuit de nieuwste inzichten rondom het ondersteunen en sterk maken van jongeren met autisme. Waarbij autisme niet wordt gezien als stoornis of handicap, maar als kwetsbaarheid in de informatieverwerking. Het is van groot belang om hierbij een evenwicht te vinden tussen “zorgen voor jezelf’ en aanpassen aan dat wat de omgeving van je vraagt. Deze visie is niet eerder verwerkt in psycho-educatie over autisme voor jongeren.

Voorafgaand aan de trainingsdag in Hilversum bekijk je een e-learning. Deze neemt je mee in de nieuwste visies op autisme. Tijdens de uitgebreide training  die de start vormt van het werken met de methodiek, leren autismecoaches en professionals uit de zorg en het onderwijs om vanuit een realistische maar zeker ook positieve benadering jongeren hun eigen weg te laten vinden, mét hun autisme. Vervolgens kunnen deze trainers zélf aan de slag met behulp van vele materialen uit de Jouw Autisme ToolBox en de digitale materialen en werkvormen op het online platform.

 

Tijdsinvestering:

Deze bijeenkomsten bestaan uit één dag op locatie in het midden van het land en één vervolg van een halve dag online.

Data in schooljaar 23/24:

29-11-23/ 17-1-24
27-3-24/ 17-5-24
3-7-24/ 28-8-24

Wanneer je je aanmeldt, nemen we contact met je op om de data van je keuze met je af te stemmen.

Meer weten? Kijk op www.jouwautisme.nl of lees het artikel: Nieuwe methodiek om (school)uitval van kinderen met autisme te voorkomen.

Datum event Nog te bevestigen
Max. deelnemers 5
Aangemeld 5
Aantal plaatsen 0
Doelgroep PO, VO
Door Suzanne Rouwhorst
Voor IB, RT, orthopedagogen, gedragsspecialisten, leerlingbegeleiders
Locatie Locatie volgt

Als een kind met een verstandelijke beperking ook autisme heeft, lopen veel begeleiders en leerkrachten aan tegen de vraag hoe zij deze kinderen het best en meest passend kunnen ondersteunen. Het gaat vaak mis als het autisme niet ‘voorop’ wordt gezet in deze ondersteuning!

Zeker bij meisjes blijft het autisme vaak nog meer verborgen. Door interne, maar zeker ook externe factoren. Hoe laat het autisme zich bij (jonge) meisjes toch zien? Hoe kunnen leerkrachten autisme bij meisjes eerder signaleren. En, nog belangrijker, hoe kunnen zij deze meisjes helpen ‘hun eigen weg te vinden’ mét hun autisme?

Datum event donderdag 07-03-2024 15:30
Aangemeld 21
Min. deelnemers 10
Doelgroep PO, VO
Duur 1 bijeenkomst van 2 1/2 uur
Tijd 15:30-17:00 uur
Door Suzanne Rouwhorst
Voor onderwijsprofessionals po-vo
Aanvullend Bij grote belangstelling wordt de lezing online aangeboden
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland
Executief Functioneren in de klas – basismodule (vo)

In deze workshop maken deelnemers kennis met de theoretische achtergronden van de rijping van het brein van kinderen en jongeren en zij krijgen praktische tips om vanuit handelingsgericht perspectief om te gaan met de consequenties van het ontwikkelende brein in de klas.

Datum event Nog te bevestigen
Max. deelnemers 14
Aangemeld 9
Aantal plaatsen 5
Doelgroep VO
Duur 1 bijeenkomst van 2 1/2 uur
Door Daniëlle Suijker - PiResearch
Voor onderwijsprofessional (vo)
Aanvullend Deze workshop is voor het vo met name geschikt om InCompany aan te bieden. Neem contact op met events@gameeleon.nl voor meer informatie.
Executief Functioneren in de klas – verdiepingsmodule (vo)

In deze workshop wordt nader ingegaan op de executieve functies in combinatie met problematiek zoals ADHD. ASS, internaliserende problematiek en leerstoornissen.

Deze verdiepingsmodule is alleen te volgen na de basismodule.

NB: deze training kan ook als team (In-Company) gevolgd worden.
Neem contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. voor meer informatie.

Datum event Nog te bevestigen
Max. deelnemers 14
Aangemeld 1
Aantal plaatsen 13
Doelgroep VO
Duur 1 bijeenkomst van 2 1/2 uur
Door Daniëlle Suijker (Pi-Research)
Voor docent (vo)
Aanvullend Deze workshop is voor het vo met name geschikt om InCompany aan te bieden. Neem contact op met events@gameeleon.nl voor meer informatie.
Locatie Regiokantoor Bussum

Het AutismeBelevingsCircuit is voor iedereen die autisme wil ervaren en leren kennen. Laat je misleiden door je zintuigen, ontdek wat kan en niet kan, voel nu zelf waar anderen enkel over schrijven.

Resultaat

Door tijdens de workshop 10 praktische opdrachten uit te voeren beleef je zelf autisme. De korte opdrachten maken het mogelijk om te ervaren wat een intense prikkeling van de zintuigen met je doet en hoe je reageert als de omgeving niet aansluit bij jouw manier van denken. De workshop geeft je inzicht in een leven met ASS en geeft tips om meer autismevriendelijk te zijn. Deze eenvoudige aanpassingen maken vaak een groot verschil voor mensen met en zonder autisme.

NB: Deze workshop is ook heel erg geschikt als activiteit tijdens een studie(mid)dag!

Datum event maandag 08-04-2024 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 12
Aantal plaatsen 4
Doelgroep PO, VO
Duur 1 bijeenkomst van 1 1/2 uur
Tijd 15:30-17:00 uur
Door Nicole Skomorowski (Unita) en Monica Lemmens (Qinas)
Voor onderwijsprofessional (po-vo)
Aanvullend Vraag deze training als InCompany training aan. Neem contact op met events@gameeleon.nl
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Ongeveer 10% van onze leerlingen heeft te maken met ‘onzichtbare’ problematiek. Deze kinderen kunnen hier veel last van hebben, terwijl wij als buitenstaanders niet zo snel zien dat er wat speelt.   

In deze cursus voor leerkrachten en docenten (PO en VO) gebruiken we de principes van handelingsgericht werken (HGW) en de kennis uit de jeugdpsychiatrie om deze onzichtbare problemen te leren herkennen. Ook krijg je handvatten aangereikt om deze ‘onzichtbare’ leerlingen, op een laagdrempelige manier, in de klas te kunnen ondersteunen. Het is een interactieve en praktische cursus, waarbij ruimte is voor eigen casuïstiek en reflectie op eigen handelen. Hierbij staat de samenwerking tussen leerling, ouders, school en ketenpartners centraal.

Wil jij ‘onzichtbare’ problemen leren herkennen in de klas, zodat je weet wat de ‘onzichtbare’ leerling nodig heeft? Schrijf je dan in voor de cursus!

 

Investering

2 bijeenkomsten van 3 uur

Datum event woensdag 10-04-2024 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 0
Aantal plaatsen 16
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO, VO
Duur 2 bijeenkomsten van 3 uur
Dag 2 15-05-2024 15:30
Tijd 15:30-18:30 uur
Door Jamie Westenenk - PI Research
Voor leerkrachten en docenten
Aanvullend De 2e bijeenkomst op 15 mei is online
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Ongeveer 10% van onze leerlingen heeft te maken met ‘onzichtbare’ problematiek. Deze kinderen kunnen hier veel last van hebben, terwijl wij als buitenstaanders niet zo snel zien dat er wat speelt.  

In deze cursus voor (intern) begeleiders en ondersteuningscoördinatoren gebruiken we de principes van handelingsgericht werken (HGW) en de kennis uit de jeugdpsychiatrie, waarbij je handvatten aangereikt krijgt om leerlingen met deze onzichtbare problematiek te ondersteunen. We gaan uit van een interactieve en praktische cursus, waarbij ruimte is voor de eigen casuïstiek en reflectie op eigen handelen van deelnemers. Hierbij staat de samenwerking tussen leerling, ouders, school en ketenpartners centraal.

Wil jij handvatten voor het begeleiden van leerlingen met ‘onzichtbare’ problematiek? Schrijf je dan in voor de cursus!

 

Investering

2 bijeenkomsten van 3 uur

Datum event woensdag 12-06-2024 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 4
Aantal plaatsen 12
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO, VO
Duur 2 bijeenkomsten van 3 uur
Dag 2 26-06-2024 15:30
Tijd 15:30-18:30 uur
Door Naomi van den Berg - PI Research
Voor ib-ers en ondersteuningscoordinatoren
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Introductie Geweldloos Verzet  & Verbindend Gezag”

“Ik voel dat ik geen grip heb op deze klas”, “Ik moet voortdurend alert zijn en nog steeds ontstaan er onderling veel conflicten”, “Ik ben alleen maar aan het corrigeren”, “Ik heb alles geprobeerd, maar niets lijkt te werken”. Dit zijn waarschijnlijk herkenbare uitspraken van onderwijs- en zorgprofessionals die zoeken naar hoe zij invulling kunnen geven aan hun gezag in hun rol en functie.

Het antwoord kun je vinden binnen Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. VGGV is gebaseerd op de principes van Gandhi. Prof. Haim Omer heeft deze vorm van gezag doorontwikkeld voor gezinnen met jongeren met ernstige gedragsproblemen. Deze inzichten zijn ook binnen het onderwijs goed bruikbaar. Het belangrijkste doel is om niet langer te handelen vanuit (on)macht, maar vanuit kracht. Het besef dat je alleen controle hebt over je eigen gedrag en oog hebben voor jouw eigen rol, draagt daaraan bij. Vriendelijkheid èn vastberadenheid helpen om op een geweldloze manier verzet te bieden tegen ongewenst gedrag. Een ander belangrijk aspect is het gebruik maken van de steun en support om jou heen, dus van de ouders, jouw collega’s en de directie. Samen sta je sterker.

In deze workshop word je meegenomen in dit gedachtengoed van Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. De workshop is (inter)actief en gericht op eigen ervaringen, waarbij we samen gaan uitzoeken hoe het gedachtengoed GVVG je daarbij verder kan helpen.

Datum event maandag 03-06-2024 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 5
Aantal plaatsen 11
Doelgroep PO, VO
Duur 1 bijeenkomst van 3 uur
Tijd 15:30-18:30 uur
Door Sharon Kruisdijk - PI Research
Voor onderwijsprofessionals po-vo
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Vervolg Geweldloos Verzet & Verbindend Gezag”

In deze vervolg workshop wordt nader ingegaan op de pijlers en de uitgangspunten van Verbindend Gezag en op welke manier deze in te zetten zijn in de werksituatie van de deelnemers. We besteden o.m. aandacht aan de-escalerend handelen en aan manieren om -in de gezamenlijkheid van je team en met het netwerk rondom een leerling- een standpunt in te nemen ter bevordering van de ontwikkeling en het welzijn van alle betrokkenen.

Datum event maandag 23-09-2024 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 1
Aantal plaatsen 15
Doelgroep PO, VO
Duur 1 bijeenkomst van 3 uur
Tijd 15:30-18:30 uur
Door Sharon Kruisdijk - PI Research
Voor onderwijsprofessionals po-vo
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

IB-ers, ondersteuningscoördinatoren of ambulant begeleiders worden regelmatig om advies gevraagd over het omgaan met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. De focus ligt dan al snel op de leerlingfactoren.

Deze nascholingscursus legt juist het accent op de onderwijsprofessional als ingang tot gedragsverandering bij leerlingen.

Hoe meer problematiek een leerling heeft, des te afhankelijker is hij/zij van zijn omgeving om tot ontwikkeling te komen. Welke kennis en vaardigheden hebben we nodig om in lastige situaties ook steeds de context van een kind centraal te stellen? Als we willen dat een kind verandert of iets anders gaat doen, dan weten we dat wij anders moeten gaan doen. Dan zullen we als professional zelf in de spiegel moeten kijken om ander gedrag van de leerling te bevorderen.

 

Inhoud

Effectief leerkracht-, docentgedrag laat leerlingen optimaal functioneren. Hoe motiveer je leerkrachten/docenten om naar hun eigen gedrag te kijken en hun gedrag zonodig te veranderen? Na afloop van deze training ben je in staat om leerkrachten/docenten te begeleiden in het sturen van hun eigen gedrag.
Aan bod komen onder meer:

  • het gedrag van de leerkracht, docent als sleutel tot gedragsverandering bij de leerling
  • de hulpvraag van leerkracht centraal stellen bij observaties
  • effectiviteit van didactiek, klassenmanagement en pedagogisch klimaat
  • preventieve interventies

 

Veel aandacht zal uitgaan naar begeleidings- en gesprekstechnieken, we zullen hier tijdens de bijeenkomsten in oefenen en ook vragen om tussen de bijeenkomsten hier zelf mee aan de slag te gaan.

 

NB: Deze cursus loopt parallel aan een InCompany traject op AT scholen. De eerste en vierde bijeenkomst zijn gezamenlijk.
Individuele deelnemers via Gameeleon nodigen we voor de eerste bijeenkomst uit op de 'International School Hilversum' op de Emmastraat 56 te Hilversum. We kunnen terecht in het Audiotorium (de collegezaal op de eerste verdieping).
Voor de vierde bijeenkomst wordt nog een gezamenlijke locatie gezocht. 

 

Datum event dinsdag 07-11-2023 09:00
Max. deelnemers 16
Aangemeld 15
Aantal plaatsen 1
Doelgroep PO, VO
Duur 3 dagen
Dag 2 16-01-2024 09:00
Dag 3 05-03-2024 09:00
Dag 4 28-05-2024 09:00
Tijd 9:00-15:30 uur
Door Karen Heinsman, Maaike Monsees, Nicole van den Hemel (SWV Unita)
Voor intern begeleiders en ondersteuningscoordinatoren
Aanvullend de 1e en 4de bijeenkomst is op een andere locatie dan 's-Graveland, hierover ontvangen de deelnemers nog bericht
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Wij accepteren geen inschrijvingen meer

  • Autisme vanuit een ontwikkelingsperspectief

    Autisme is een veel voorkomend verschijnsel. Het is niettemin ook het meest onbegrijpelijke verschijnsel op het gebied van menselijk gedrag. Er wordt veel onderzoek naar autisme gedaan. Het is geen ziekte, zo wijst recent onderzoek uit, ook geen defect. Het is een genenpatroon dat leidt tot een vertraagde ontwikkeling. Dit is in overeenstemming met de theorie van het socioschema van Martine Delfos. Volgens deze theorie is het een vertraging op specifieke gebieden en een versnelde ontwikkeling op andere gebieden.

    Deze visie biedt een geheel ander perspectief voor diagnose, behandeling en vooral ook opvoeding. Dit boek laat zien wat dit betekent voor het gedrag van mensen met autisme, de interpretatie daarvan, en de manier waarop mensen met autisme opgevoed of behandeld zouden kunnen worden. 

  • Prikkelverwerking | Breinologie voor leraren

    Overprikkeling is een bekend begrip binnen het onderwijs. De tegenhanger onderprikkeling is minder bekend. Maar hoe zien de verschillende vormen van prikkelverwerking er eigenlijk precies uit? Hoe ontstaan ze? Hoe kun je hierin sturen; wat kun je doen? En, ook belangrijk, wat moet je juist niet doen?

    Door: Wim Bielderman

    Lees het artikel op ontwikkeltaal

  • Autisme: een stoornis of een andere manier van denken? - Dr. Annelies Spek

    Diagnosticeren van mensen met een autismespectrumstoornis (ASS) is complex, vindt Annelies Spek, klinisch psychologg en hoofd van het Autisme Expertise Centrum in Eemnes.

    Er is veel kennis en ervaring voor nodig; bij onvoldoende doorvragen of gebruik van verkeerde instrumenten is er het risico op een verkeerde diagnose. Wat zijn de kenmerken van ASS? Hoe verschillen deze kenmerken bij mannen en vrouwen? En bij welke hulp zijn mensen met ASS gebaat?

    Dat en meer in de podcast van de RINO Groep Podcast.

    Beluister hem via je favoriete podcastapp

  • Verschillen en overeenkomsten van TOS en ASS

    Waar het gedrag van leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) op elkaar kan lijken, is een verschil van aanpak soms essentieel. Kennis over taalgedrag en waaruit dit voorkomt, biedt volgens Anouk Middelkoop-van Erp aanknopingspunten voor passende begeleiding.

  • Executieve Functies

  • Autisme en normale begaafdheid in het onderwijs

    Samenvatting
    Autisme en normale begaafdheid in het onderwijs levert inspiratie aan iedereen die les geeft aan (rand)normaal begaafde leerlingen met autisme. Vertrekkend van de autistische manier van waarnemen en informatie verwerken, schetst dit boek de krijtlijnen voor een autismevriendelijke onderwijsstijl. Sleutelbegrippen worden geïllustreerd met concrete tips. Er is ook aandacht voor de keuze voor gewoon of speciaal onderwijs, het creëren van een autismecultuur op school en hoe je als leerkracht best omgaat met moeilijk gedrag bij de leerling.
    Dit boek is een compleet herziene uitgave van Voor alle duidelijkheid uit 2002. Het boek beperkt zich niet langer tot leerlingen met autisme in het gewoon onderwijs, maar is nu bruikbaar voor iedereen, van beginner tot expert, die werkt met leerlingen met autisme en een (rand)normale begaafdheid, zowel in het gewoon als in het buitengewoon of speciaal onderwijs.

  • Wat is autisme?

  • Verwerken van sociale informatie door autisten

 

Professionaliseringsplatform
passend onderwijs


Voor onderwijsprofessionals
in de regio Gooi en Vecht

VO     035 526 94 81

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Qinas
Burgemeester de Bordesstraat 80
1404 GZ  Bussum

Nieuwsbriefinschrijving VO

PO     035 800 10 11

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Unita
Noordereinde 54F
1243 JJ  ’s-Graveland

Nieuwsbriefinschrijving PO