Gedrag
"Geweldloos Verzet & Verbindend Gezag”
“Ik voel dat ik geen grip heb op deze klas”,
“Ik moet voortdurend alert zijn en nog steeds ontstaan er onderling veel conflicten”,
“Ik ben alleen maar aan het corrigeren”,
“Ik heb alles geprobeerd, maar niets lijkt te werken”.
Dit zijn waarschijnlijk herkenbare uitspraken van onderwijs- en zorgprofessionals die zoeken naar hoe zij invulling kunnen geven aan hun gezag in hun rol en functie.
Het antwoord kun je vinden binnen Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. VGGV is gebaseerd op de principes van Gandhi. Prof. Haim Omer heeft deze vorm van gezag doorontwikkeld voor gezinnen met jongeren met ernstige gedragsproblemen. Deze inzichten zijn ook binnen het onderwijs goed bruikbaar. Het belangrijkste doel is om niet langer te handelen vanuit (on)macht, maar vanuit kracht. Het besef dat je alleen controle hebt over je eigen gedrag en oog hebben voor jouw eigen rol, draagt daaraan bij. Vriendelijkheid èn vastberadenheid helpen om op een geweldloze manier verzet te bieden tegen ongewenst gedrag. Een ander belangrijk aspect is het gebruik maken van de steun en support om jou heen, dus van de ouders, jouw collega’s en de directie. Samen sta je sterker.
In deze workshop word je meegenomen in dit gedachtengoed van Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. De workshop is (inter)actief en gericht op eigen ervaringen, waarbij we samen gaan uitzoeken hoe het gedachtengoed VGGV je daarbij verder kan helpen.
In de tweede bijeenkomst op 19 mei 2025 wordt nader ingegaan op de pijlers en de uitgangspunten van Verbindend Gezag en op welke manier deze in te zetten zijn in de werksituatie van de deelnemers. We besteden o.m. aandacht aan de-escalerend handelen en aan manieren om -in de gezamenlijkheid van je team en met het netwerk rondom een leerling- een standpunt in te nemen ter bevordering van de ontwikkeling en het welzijn van alle betrokkenen.
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | PO, VO |
Duur | 2 bijeenkomsten van 3 uur |
Tijd | 15:30-18:30 uur |
Door | Sharon Kruisdijk - PI Research |
Voor | onderwijsprofessionals po-vo |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
"Geweldloos Verzet & Verbindend Gezag”
“Ik voel dat ik geen grip heb op deze klas”,
“Ik moet voortdurend alert zijn en nog steeds ontstaan er onderling veel conflicten”,
“Ik ben alleen maar aan het corrigeren”,
“Ik heb alles geprobeerd, maar niets lijkt te werken”.
Dit zijn waarschijnlijk herkenbare uitspraken van onderwijs- en zorgprofessionals die zoeken naar hoe zij invulling kunnen geven aan hun gezag in hun rol en functie.
Het antwoord kun je vinden binnen Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. VGGV is gebaseerd op de principes van Gandhi. Prof. Haim Omer heeft deze vorm van gezag doorontwikkeld voor gezinnen met jongeren met ernstige gedragsproblemen. Deze inzichten zijn ook binnen het onderwijs goed bruikbaar. Het belangrijkste doel is om niet langer te handelen vanuit (on)macht, maar vanuit kracht. Het besef dat je alleen controle hebt over je eigen gedrag en oog hebben voor jouw eigen rol, draagt daaraan bij. Vriendelijkheid èn vastberadenheid helpen om op een geweldloze manier verzet te bieden tegen ongewenst gedrag. Een ander belangrijk aspect is het gebruik maken van de steun en support om jou heen, dus van de ouders, jouw collega’s en de directie. Samen sta je sterker.
In deze workshop word je meegenomen in dit gedachtengoed van Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. De workshop is (inter)actief en gericht op eigen ervaringen, waarbij we samen gaan uitzoeken hoe het gedachtengoed VGGV je daarbij verder kan helpen.
In de tweede bijeenkomst op 19 mei 2025 wordt nader ingegaan op de pijlers en de uitgangspunten van Verbindend Gezag en op welke manier deze in te zetten zijn in de werksituatie van de deelnemers. We besteden o.m. aandacht aan de-escalerend handelen en aan manieren om -in de gezamenlijkheid van je team en met het netwerk rondom een leerling- een standpunt in te nemen ter bevordering van de ontwikkeling en het welzijn van alle betrokkenen.
Datum event | maandag 19-05-2025 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 0 |
Aantal plaatsen | 16 |
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | PO, VO |
Duur | 2 bijeenkomsten van 3 uur |
Tijd | 15:30-18:30 uur |
Door | Sharon Kruisdijk - PI Research |
Voor | onderwijsprofessionals po-vo |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Omgaan met leerlingen met gedragsproblemen: “Waarom doet ‘ie zo?”
Deze vraag stellen schoolmedewerkers zichzelf en elkaar regelmatig. Vaak volgen dan verschillende ideeën over waarom het zo lastig is met deze leerling: “Hij trekt de rest van de klas mee”, “Zijn ouders zijn net zo”, “Ze komt er steeds mee weg” etc. Daarbij is het vaak de overtuiging dat als we beter zouden weten waarom deze leerling doet wat hij/zij doet, we er beter mee kunnen omgaan.
In deze cursus gaan deelnemers aan de hand van eigen casuïstiek op zoek naar het antwoord op de vraag waarom leerlingen doen wat ze doen…. en daarbij ook waarom wij zelf doen wat we doen.
Deze minicursus is, door deelnemers, beoordeeld met een 8,6!
- Afwisseling theorie praktijk. Sharon heeft veel kennis over dit onderwerp en kent veel praktijkvoorbeelden
- Inhoudelijk goed, praktisch, kon alles delen, goede feedback, goede organisatie, catering perfect
- Ik heb veel mee gekregen... dank je wel!!!
- De bruikbaarheid en de inzichten
- Inhoudelijk en praktische cursus, waarmee je gelijk aan de slag kunt
Investering
2 bijeenkomsten van 3 uur
Datum event | donderdag 06-03-2025 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 2 |
Aantal plaatsen | 14 |
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | PO, VO |
Duur | 2 bijeenkomsten van 3 uur |
Dag 2 | 20-03-2025 00:00 |
Tijd | 15.30-18.30 uur |
Door | Naomi van den Berg - PI Research |
Voor | onderwijsprofessionals vanuit po en vo |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
In deze workshop maken deelnemers kennis met de theoretische achtergronden van de rijping van het brein van kinderen en jongeren en zij krijgen praktische tips om vanuit handelingsgericht perspectief om te gaan met de consequenties van het ontwikkelende brein in de klas.
Deze scholing is, door deelnemers, beoordeeld met een 8,5!
De verdiepingsworkshop is gepland op 17 maart 2025.
Investering
1 bijeenkomst van 3 uur
Datum event | maandag 03-03-2025 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 8 |
Aantal plaatsen | 8 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 3 uur |
Tijd | 15:30-18:30 uur |
Door | Naomi van den Berg - PI Research |
Voor | leerkracht, leerkrachtondersteuners (po) |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
In deze workshop wordt nader ingegaan op de executieve functies in combinatie met problematiek zoals ADHD. ASS, internationaliserende problematiek en leerstoornissen.
Investering
1 bijeenkomst van 3 uur
Datum event | maandag 17-03-2025 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 4 |
Aantal plaatsen | 12 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 3 uur |
Tijd | 15:30-18:30 uur |
Door | Naomi van den Berg - PI Research |
Voor | leerkracht, leerkrachtondersteuners (po) |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Inhoud
Veel van de ondersteuningsbehoeften van kinderen met autisme zijn niet zichtbaar aan de buitenkant. Sterker nog; als je je blijft richten op gedrag wat je ziet, vind je vaak niet de aansluiting die je zoekt. Waarom doet een kind wat hij doet, wat levert dat gedrag hem of haar op? Die vragen horen bij ‘Autisme anders bekijken’!
Investering
1 bijeenkomst van 2 1/2 uur
Datum event | maandag 27-01-2025 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 16 |
Aantal plaatsen | 0 |
Doelgroep | PO, VO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 1/2 uur |
Tijd | 15:30-18:00 uur |
Door | Suzanne Rouwhorst |
Voor | alle onderwijsprofessionals |
Aanvullend | Bij grote belangstelling (meld je vooral aan voor de wachtlijst) organiseren we een grotere ruimte |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Het AutismeBelevingsCircuit is voor iedereen die autisme wil ervaren en leren kennen. Laat je misleiden door je zintuigen, ontdek wat kan en niet kan, voel nu zelf waar anderen enkel over schrijven.
Resultaat
Door tijdens de workshop 10 praktische opdrachten uit te voeren beleef je zelf autisme. De korte opdrachten maken het mogelijk om te ervaren wat een intense prikkeling van de zintuigen met je doet en hoe je reageert als de omgeving niet aansluit bij jouw manier van denken. De workshop geeft je inzicht in een leven met ASS en geeft tips om meer autismevriendelijk te zijn. Deze eenvoudige aanpassingen maken vaak een groot verschil voor mensen met en zonder autisme.
NB: Deze workshop is ook heel erg geschikt als activiteit tijdens een studie(mid)dag!
Datum event | donderdag 03-04-2025 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 5 |
Aantal plaatsen | 11 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO, VO |
Duur | 1 bijeenkomst van 1 1/2 uur |
Tijd | 15:30-17:00 uur |
Door | Nicole Skomorowski (Unita) en Monica Lemmens (Qinas) |
Voor | onderwijsprofessional (po-vo) |
Aanvullend | Vraag deze training als InCompany training aan. Neem contact op met events@gameeleon.nl |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
In deze workshop maken deelnemers kennis met de theoretische achtergronden van de rijping van het brein van kinderen en jongeren en zij krijgen praktische tips om vanuit handelingsgericht perspectief om te gaan met de consequenties van het ontwikkelende brein in de klas.
Datum event | donderdag 23-01-2025 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 3 |
Aantal plaatsen | 13 |
Doelgroep | VO |
Duur | 1 bijeenkomst van 3 uur |
Door | Danielle Suijker - Pi Research |
Voor | onderwijsprofessional (vo) |
In deze workshop wordt nader ingegaan op de executieve functies in combinatie met problematiek zoals ADHD. ASS, internaliserende problematiek en leerstoornissen.
Deze verdiepingsmodule is alleen te volgen na de basismodule.
NB: deze training kan ook als team (In Company) gevolgd worden.
Neem contact op met
Datum event | donderdag 06-02-2025 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 1 |
Aantal plaatsen | 15 |
Doelgroep | VO |
Duur | 1 bijeenkomst van 3 uur |
Door | Daniëlle Suijker - Pi Research |
Voor | docent (vo) |
Deze unieke cursus bestaat uit vijf intensieve en praktisch toepasbare bijeenkomsten van elk ruim 2,5 uur, waarin alle thema’s uit het Autismepaspoort ® en het boek ‘Autisme anders bekijken’ behandeld worden.
Resultaat
Na het volgen van deze cursus heb je een grondige basis gelegd om in omgang én benadering van kinderen met autisme verder te kijken dan uiterlijk gedrag en hun handelen aan te passen op de ondersteuningsbehoeften van individuele kinderen met ASS. Ook heb je ervaring opgedaan met het invullen van een Autismepaspoort en hiervan de vertaling te maken naar praktische aanpassingen in de praktijk.
Investering
5 bijeenkomsten van 2 1/2 uur
Het boek 'Autisme anders bekijken' krijg je bij de cursus uitgereikt.
NB
Er is voor een aantal deelnemers een individueel vervolg op deze cursus beschikbaar.
Jouw Autisme: Een vernieuwende kijk op psycho-educatie voor jongeren met autisme
Jouw Autisme biedt een complete methodiek voor professionals om zélf psycho-educatie te kunnen geven aan jongeren met autisme.
De methodiek is ontwikkeld vanuit de nieuwste inzichten rondom het ondersteunen en sterk maken van jongeren met autisme. Waarbij autisme niet wordt gezien als stoornis of handicap, maar als kwetsbaarheid in de informatieverwerking. Het is van groot belang om hierbij een evenwicht te vinden tussen “zorgen voor jezelf’ en aanpassen aan dat wat de omgeving van je vraagt. Deze visie is niet eerder verwerkt in psycho-educatie over autisme voor jongeren.
Voorafgaand aan de trainingsdag in Hilversum bekijk je een e-learning. Deze neemt je mee in de nieuwste visies op autisme. Tijdens de uitgebreide training die de start vormt van het werken met de methodiek, leren autismecoaches en professionals uit de zorg en het onderwijs om vanuit een realistische maar zeker ook positieve benadering jongeren hun eigen weg te laten vinden, mét hun autisme. Vervolgens kunnen deze trainers zélf aan de slag met behulp van vele materialen uit de Jouw Autisme ToolBox en de digitale materialen en werkvormen op het online platform.
Geschikt voor: IB, RT, orthopedagogen, gedragsspecialisten, leerlingbegeleiders.
Dit vervolg bestaat uit deelname aan de training Jouw Autisme Methodiek. Meer weten? Kijk op: https://jouwautisme.nl/
Min. deelnemers | 10 |
Doelgroep | PO, VO |
Duur | 5 bijeenkomsten van ruim 2 1/2 uur |
Tijd | 15:30-18:00 uur |
Door | Suzanne Rouwhorst |
Voor | leraren / docenten po en vo |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Ongeveer 10% van onze leerlingen heeft te maken met ‘onzichtbare’ problematiek. Deze kinderen kunnen hier veel last van hebben, terwijl wij als buitenstaanders niet zo snel zien dat er wat speelt.
In deze cursus voor leerkrachten en docenten (PO en VO) gebruiken we de principes van handelingsgericht werken (HGW) en de kennis uit de jeugdpsychiatrie om deze onzichtbare problemen te leren herkennen. Ook krijg je handvatten aangereikt om deze ‘onzichtbare’ leerlingen, op een laagdrempelige manier, in de klas te kunnen ondersteunen. Het is een interactieve en praktische cursus, waarbij ruimte is voor eigen casuïstiek en reflectie op eigen handelen. Hierbij staat de samenwerking tussen leerling, ouders, school en ketenpartners centraal.
Wil jij ‘onzichtbare’ problemen leren herkennen in de klas, zodat je weet wat de ‘onzichtbare’ leerling nodig heeft? Schrijf je dan in voor de cursus!
Investering
2 bijeenkomsten van 3 uur
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO, VO |
Duur | 2 bijeenkomsten van 3 uur |
Tijd | 15:30-18:30 uur |
Door | Naomi van den Berg - PI Research |
Voor | leerkrachten en docenten |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Ongeveer 10% van onze leerlingen heeft te maken met ‘onzichtbare’ problematiek. Deze kinderen kunnen hier veel last van hebben, terwijl wij als buitenstaanders niet zo snel zien dat er wat speelt.
In deze cursus voor leerkrachten en docenten (PO en VO) gebruiken we de principes van handelingsgericht werken (HGW) en de kennis uit de jeugdpsychiatrie om deze onzichtbare problemen te leren herkennen. Ook krijg je handvatten aangereikt om deze ‘onzichtbare’ leerlingen, op een laagdrempelige manier, in de klas te kunnen ondersteunen. Het is een interactieve en praktische cursus, waarbij ruimte is voor eigen casuïstiek en reflectie op eigen handelen. Hierbij staat de samenwerking tussen leerling, ouders, school en ketenpartners centraal.
Wil jij ‘onzichtbare’ problemen leren herkennen in de klas, zodat je weet wat de ‘onzichtbare’ leerling nodig heeft? Schrijf je dan in voor de cursus!
Investering
2 bijeenkomsten van 3 uur
Datum event | donderdag 08-05-2025 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 0 |
Aantal plaatsen | 16 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO, VO |
Duur | 2 bijeenkomsten van 3 uur |
Tijd | 15:30-18:30 uur |
Door | Naomi van den Berg - PI Research |
Voor | leerkrachten en docenten |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Geef me de 5, introductiebijeenkomst
Iedereen heeft in zijn omgeving te maken met autisme. Je hoort er over, je ziet allerlei gedrag, er zijn diagnoses of juist niet.
Hoe gaan we( gezamenlijkheid) er mee om, waar komt het gedrag vandaan, wat kan de omgeving bieden?
Niet al het gedrag wat we zien begrijpen we nog. Het is altijd van belang om opzoek te gaan naar de oorzaak van het gedrag. Wat werkt en welke aanpak is er nodig bij de leerling zodat hij zich zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen binnen zijn mogelijkheden.
Geef me de 5 werkt vanuit visie, kennis en ‘de aanpak bij autisme'. Er wordt gekeken en gehandeld vanuit de visie dat gedrag een signaal is en dat iedereen vanuit 100% intentie handelt. Deze introductiebijeenkomst geeft een klein inkijkje om autisme te gaan begrijpen, te kijken door een auti-bril en je te verdiepen in de manier van denken van de leerling met autisme, wat de leerling wil zeggen met zijn gedrag en wat hij nodig heeft om een taak uit te kunnen voeren of om bijvoorbeeld een instructie te kunnen volgen.
Gedrag komt mede voort uit hoe je de wereld om je heen ervaart en meemaakt. Als de wereld om je heen voorspelbaar en duidelijk is dan weet je waar je aan toe bent en dat schept veiligheid en heb je meer hersenruimte over voor andere zaken.
Zijn er zaken onduidelijk en onvoorspelbaar dan is het handig als je antwoord krijgt op de ‘wie, wat, waar, wanneer en hoe'. Heb je antwoord op deze 5 vragen dan kan je tot handelen komen. Dit geldt voor iedereen.
Geef me de 5 werkt vanuit de kennis van de breinwerking van mensen met autisme.
‘De aanpak bij autisme’ biedt praktische tools om direct in te kunnen zetten in de klas om vanuit positief contact te werken en basisrust te creëren. Denk basis-auticommunicatie, auticommunicatietechnieken en specifieke methoden zoals visualiseren, structuren inzetten of geheugen structuren.
Mocht je meer willen weten over Geef me de 5, of de mogelijkheden voor een 4 daagse incompanytraining willen bespreken? Kijk dan op https://www.geefmede5.nl/home
De podcasts van Geef me de 5 is ook erg leuk en interessant om te luisteren: https://www.geefmede5.nl/podcast
Datum event | dinsdag 25-02-2025 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 9 |
Aantal plaatsen | 7 |
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Tijd | 15.30 uur tot 17.30 uur |
Door | Hilde Doorenspleet |
Voor | Leerkrachten en onderwijsprofessionals |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Achtergrond
-
Autisme vanuit een ontwikkelingsperspectief
Autisme is een veel voorkomend verschijnsel. Het is niettemin ook het meest onbegrijpelijke verschijnsel op het gebied van menselijk gedrag. Er wordt veel onderzoek naar autisme gedaan. Het is geen ziekte, zo wijst recent onderzoek uit, ook geen defect. Het is een genenpatroon dat leidt tot een vertraagde ontwikkeling. Dit is in overeenstemming met de theorie van het socioschema van Martine Delfos. Volgens deze theorie is het een vertraging op specifieke gebieden en een versnelde ontwikkeling op andere gebieden.
Deze visie biedt een geheel ander perspectief voor diagnose, behandeling en vooral ook opvoeding. Dit boek laat zien wat dit betekent voor het gedrag van mensen met autisme, de interpretatie daarvan, en de manier waarop mensen met autisme opgevoed of behandeld zouden kunnen worden.
Auteur: Dr. Martine F. Delfos Norbert Groot
Uitgever: SWP UitgeverijISBN 9789088506918 | 256 Pagina's | Paperback | 5e druk, 2020
-
Prikkelverwerking | Breinologie voor leraren
Overprikkeling is een bekend begrip binnen het onderwijs. De tegenhanger onderprikkeling is minder bekend. Maar hoe zien de verschillende vormen van prikkelverwerking er eigenlijk precies uit? Hoe ontstaan ze? Hoe kun je hierin sturen; wat kun je doen? En, ook belangrijk, wat moet je juist niet doen?
Door: Wim Bielderman
-
Autisme: een stoornis of een andere manier van denken? - Dr. Annelies Spek
Diagnosticeren van mensen met een autismespectrumstoornis (ASS) is complex, vindt Annelies Spek, klinisch psychologg en hoofd van het Autisme Expertise Centrum in Eemnes.
Er is veel kennis en ervaring voor nodig; bij onvoldoende doorvragen of gebruik van verkeerde instrumenten is er het risico op een verkeerde diagnose. Wat zijn de kenmerken van ASS? Hoe verschillen deze kenmerken bij mannen en vrouwen? En bij welke hulp zijn mensen met ASS gebaat?
Dat en meer in de podcast van de RINO Groep Podcast.
-
Verschillen en overeenkomsten van TOS en ASS
Waar het gedrag van leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) op elkaar kan lijken, is een verschil van aanpak soms essentieel. Kennis over taalgedrag en waaruit dit voorkomt, biedt volgens Anouk Middelkoop-van Erp aanknopingspunten voor passende begeleiding.
-
Dit is een verschrikkelijk boek
In dit toegankelijke boek voor kinderen van ongeveer 10-12 jaar, worden zaken besproken die voor kinderen traumatisch kunnen zijn. Dat kan zijn het overlijden van een dierbare, een vechtscheiding van ouders, gepest worden, ziekte, maar ook: verwaarlozing, mishandeling en misbruik. Dat dit dingen zijn waar kinderen niets aan kunnen doen, daar zijn volwassenen het over eens.
ISBN9789493209060Auteur(s):Doelgroep:poFormaat:18 x 18Uitvoering:paperbackOmvang:72 pagina'sLeeftijd:Vanaf 10 jaar -
Hoe kan ik als professional kinderen steunen die het moeilijk hebben (gehad)?
-
Kindermishandeling en huiselijk geweld
-
Handle with Care
Wat is Handle with Care?
Handle with Care is een initiatief om kinderen die thuis betrokken zijn bij huiselijk geweld snel te steunen de dag nadat het geweldsincident is voorgevallen. Het programma richt zich op snelle sociale steun op school voor kinderen van vier tot twaalf jaar. School is voor veel kinderen een veilige plek en docenten zijn goed in staat gepaste steun te bieden (en beschouwen dat ook als hun taak), maar dan moeten ze wel weten dat het thuis speelt. Op deze manier wordt het stressniveau van het kind verlaagt door steun van de leerkracht en wordt de ontwikkeling van het kind zo min mogelijk belemmerd.Waarom Handle with Care?
In elke schoolklas in Nederland zitten kinderen die thuis met kindermishandeling of huiselijk geweld te maken krijgen. Bij sommige kinderen is dat geweld zo ernstig dat de politie eraan te pas komt. Door het geweld thuis voelen kinderen zich onveilig en zijn zij ook op andere plekken op hun hoede voor gevaar. De stress die deze kinderen meedragen laten ze niet thuis achter, maar nemen ze mee de klas in. Vaak weet niemand hiervan waardoor deze kinderen geen steun krijgen. Daardoor komen ze niet aan leren toe en krijgen ze te maken met de gevolgen hiervan zoals psychische problemen of zelf gewelddadig te worden. En dat terwijl de leerkracht hierin een verschil kan maken voor het kind.De werkwijze
De Handle with Care werkwijze is als volgt. Als de politie aan de deur komt vanwege een melding van huiselijk geweld of kindermishandeling in een gezin met kinderen, dan neemt de politie contact op met Veilig Thuis. Veilig Thuis neemt direct contact op met gezin (telefonisch of huisbezoek). Zij vragen de schoolgegevens uit van de kinderen en zorgen ervoor dat er vóór de volgende schooldag een Handle with Care signaal naar de school van de kinderen wordt gestuurd. Het Handle with Care signaal bevat alleen de naam en geboortedatum van het kind en het codewoord ‘Handle with Care’. De aangewezen persoon op school die elke ochtend de speciaal aangemaakte e-mail inbox nakijkt, geeft dit door aan de betreffende leerkracht, zodat hij/zij voor het begin van de les weet dat deze leerling mogelijk extra steun kan gebruiken. Vervolgens wordt het mailtje verwijderd. Op geen enkele andere wijze registreert de school deze meldingen.Steun bieden
Het doel van Handle with Care is steun bieden aan de leerling die thuis in aanraking is gekomen met huiselijk geweld. Leerkrachten kennen hun leerlingen en passen de steun hierop aan (in overleg met het kind). Maar we kunnen ons ook voorstellen dat het prettig is om er meer over te lezen of te horen.Klik verder voor:
- de handleiding Handle with Care
- concrete tips en veel informatie over hoe er steun geboden kan worden aan kinderen op de website van Augeo. Ook staan er goede suggesties voor het contact met de ouders. -
Executieve Functies
-
Executieve Functies: de sleutel tot succes
Op de website Eigenwijs Leren legt Tijl Koenderink op heldere en humoristische wijze uit waarom het zo lastig kan zijn om met een taak te starten en wat je zelf als ouder/begeleider zou kunnen doen.
Op de website Eigenwijs Leren legt Tijl Koenderink op heldere en humoristische wijze uit waarom het zo lastig kan zijn om met een taak te starten en wat je zelf als ouder/begeleider zou kunnen doen.
-
Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen
Een praktisch handboek voor het basisonderwijs
Door uiteenlopende omstandigheden kunnen kinderen op jonge leeftijd chronische stress ervaren. De gevolgen van deze vroegkinderlijke chronische traumatisering zijn over het algemeen ernstig en vergaand doordat het de ontwikkeling van de hersenen negatief beïnvloedt. Kinderen hebben hierdoor onder meer moeite met leren, met het reguleren van hun emoties en gedrag en met vertrouwen op zichzelf en in de ander. Sommige kinderen zijn onrustig en kunnen zich niet concentreren omdat ze voortdurend alert zijn op gevaar. Andere kinderen maken zich juist zo onopvallend mogelijk omdat dat hun overlevingskansen heeft vergroot. Er zijn ook kinderen die door een schijnbaar kleine of voor anderen onbegrijpelijke aanleiding agressief reageren omdat hun hersenen nog in de vechtstand staan. Voor leerkrachten is dit gedrag vaak moeilijk te begrijpen. Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen biedt leerkrachten, intern begeleiders en schoolmaatschappelijk werkers onmisbare praktische kennis en vaardigheden om goed om te kunnen gaan met het vaak moeilijk te begrijpen gedrag van de vele getraumatiseerde leerlingen waar ze op hun school, mede door de invoering van Passend Onderwijs, in toenemende mate mee te maken hebben. Door traumasensitief onderwijs te bieden aan de kinderen die het nodig hebben wordt het klassenklimaat voor alle kinderen veiliger en de effectieve leertijd en de leeropbrengsten van alle kinderen hoger. Ook voor studenten die geïnteresseerd zijn in de effecten van chronische traumatisering op de (cognitieve) ontwikkeling is het een zeer waardevol boek. Leony Coppens, Carina van Kregten en Marthe Schneijderberg hebben in dit boek hun kennis over de impact van chronische traumatisering op de ontwikkeling van kinderen gecombineerd met jarenlange praktijkervaring in het werken met getraumatiseerde kinderen zowel thuis als op school en in individuele behandelingen en (ouder-)begeleidingen. https://www.swpbook.com/boeken/21/onderwijs/1794/lesgeven-aan-getraumatiseerde-kinderenAuteur: Leony Coppens
Uitgever: SWP Book -
Autisme en normale begaafdheid in het onderwijs
Samenvatting
Autisme en normale begaafdheid in het onderwijs levert inspiratie aan iedereen die les geeft aan (rand)normaal begaafde leerlingen met autisme. Vertrekkend van de autistische manier van waarnemen en informatie verwerken, schetst dit boek de krijtlijnen voor een autismevriendelijke onderwijsstijl. Sleutelbegrippen worden geïllustreerd met concrete tips. Er is ook aandacht voor de keuze voor gewoon of speciaal onderwijs, het creëren van een autismecultuur op school en hoe je als leerkracht best omgaat met moeilijk gedrag bij de leerling.
Dit boek is een compleet herziene uitgave van Voor alle duidelijkheid uit 2002. Het boek beperkt zich niet langer tot leerlingen met autisme in het gewoon onderwijs, maar is nu bruikbaar voor iedereen, van beginner tot expert, die werkt met leerlingen met autisme en een (rand)normale begaafdheid, zowel in het gewoon als in het buitengewoon of speciaal onderwijs.Auteur: Peter Vermeulen
Uitgever: EPO uitgeverij
Nederlands
1e druk
ISBN 9789064457159
oktober 2010
219 pagina’s -
Wat is autisme?