Verbetertraject ondersteuningsniveau 3 (ON3) lezen en spelling (po)

Verbetertraject ondersteuningsniveau 3 

De invulling van ON3 wordt door veel scholen als een uitdaging ervaren en men loopt tegen knelpunten en vragen aan, zoals: 

  • Hoe organiseren we op school 3 x 20 minuten extra ondersteuning? 
  • Hoe zorgen we voor een goede implementatie van de ondersteuning? 
  • Hoe stemmen we goed af met ouders? 
  • Hoe werken we beter samen met de dyslexiebehandelaren van de vergoede zorg? 
  • Hoe bepalen we welk interventieprogramma het beste ingezet kan worden? 

In het schooljaar 2024-2025 starten we daarom in samenwerking met Dyslexie Centraal met het verbetertraject 'Van en met elkaar leren over ON3 binnen een professionele leergemeenschap (PLG)’.

Het verbetertraject bestaat uit 4 bijeenkomsten (zie hieronder de details van de bijeenkomsten) waarin we samen aan de slag gaan om gerichte oplossingen te zoeken en uit te werken voor specifieke knelpunten op het gebied van ON3 die bij jullie op school spelen. 

Professionele leergemeenschap

Een professionele leergemeenschap (PLG) is een gemeenschap van onderwijsprofessionals (schoolleiders, leerkrachten, IB-ers, etc.) die samen leren over de onderwijspraktijk. Het doel is om de onderwijspraktijk te verbeteren. Uit onderzoek blijkt dat PLG’s erg effectief zijn en tot betere leerresultaten kunnen leiden.

Ook draagt een PLG bij aan professionele ontwikkeling: het verschaft de deelnemers nieuwe kennis en perspectieven en helpt bij het vertalen van deze kennis naar de praktijk.

Resultaat

  • Een concreet plan van aanpak voor een knelpunt waar de school tegenaan loopt bij de inrichting en invulling van ON3.

 

Tijdsinvestering

  • 4 bijeenkomsten van ca. 2 uur + vooraf het uitvoeren van de Scan Leesproblemen en Dyslexie groep 3-8.
Overzicht bijeenkomsten
Wat? Wanneer? Wie? Doel:
SWOT-analyse voor bijeenkomst 1 ib-ers, leerkrachten, schoolleiders in kaart brengen waar kansen en uitdagingen liggen
Bijeenkomst 1 2 oktober 2024 ib-ers, leerkrachten, schoolleiders Scan Leesproblemen en Dyslexie groep 3-8 en 1 knelpunt kiezen en beschrijven
Bijeenkomst 2 4 december 2024 ib-ers, leerkrachten, schoolleiders Voorlichting over (het) gezamenlijk gekozen onderwerp(en): actiepunten bepalen en plan van aanpak opstellen
Bijeenkomst 3 12 februari 2025 ib-ers, leerkrachten, schoolleiders Evalueren en bijstellen van de actiepunten en het plan van aanpak
Bijeenkomst 4 9 april 2025 ib-ers, leerkrachten, schoolleiders Successen en uitdagingen bespreken; bepalen hoe nu verder

Evenement Eigenschappen

Datum event woensdag 02-10-2024 10:00
Aangemeld 6
Doelgroep PO
Duur 4 bijeenkomsten van ca. 2 uur + vooraf het uitvoeren van een Scan Leesproblemen en Dyslexie groep 3-8.
Dag 2 04-12-2024 13:30
Dag 3 12-02-2025 13:00
Dag 4 09-04-2025 13:00
Voor Het is wenselijk als er per school een IB-er, directeur en evt. een leerkracht/ leesspecialist aansluit.
Aanvullend De aanmelding is inmiddels gesloten.
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Plaats reactie

Verstuur

Achtergrond

  • Jasmijn heeft moeite met taal

    Het Jeugdjournaal op 20 oktober 2023

    Stotteren ken je misschien wel. Of iemand met ADHD. Maar er zijn ook kinderen die moeilijk kunnen praten omdat ze bijvoorbeeld niet op woorden komen. Of niet veel woorden kennen. Die beperking wordt ook wel TOS genoemd. En veel kinderen hebben hier mee te maken.

    Bekijk de video van Jasmijn

  • Keuzehulp methodieken leesbegeleiding op ondersteuningsniveau 3

    Unita heeft een eigen Keuzehulp methodieken leesbegeleiding op ondersteuningsniveau 3 ontwikkeld. In de Keuzehulp vind je een kolom met specifieke indicaties en een kolom met mogelijke interventies.

    Bekijk de Keuzehulp (pdf)

  • Babili-Bab

    Babili-Bab is een educatief, interactief bordspel.

    De woordenschat uitbreiden? Taalbegrip en taalgebruik stimuleren?
    Met deze gevarieerde spelopdrachten en coöperatieve taalstimuleringsactiviteiten gaat dat spelenderwijs! 
    Elke moedertaal (en óók elke streektaal en elk dialect) doet mee.

    Dat maakt Babili-Bab afwisselend, uitdagend en soms hilarisch!

    www.babilibab.nl

  • Eerste Hulp Bij Taal posters

    Steeds meer basisscholen krijgen te maken met een grote toestroom van nieuwkomers in de klas. Deze kinderen komen vaak de school binnen zonder dat zij de Nederlandse taal kennen. Om de leerlingen en leerkrachten op weg te helpen ontwikkelde Het ABC een aanwijsposter om te helpen bij de communicatie.
    Download hier de Eerste Hulp Bij Taal (aanwijs-)posters. Hang de Nederlandse versie op in de klas en deel de poster met de taal die thuis wordt gesproken met de leerling/ouders. 

    De poster is momenteel verkrijgbaar in 6 talen, meer talen zijn in de maak.

    Downloads:

    Nederlands
    Engels
    Spaans
    Turks
    Pools
    Arabisch

  • Taalontwikkelingsstoornissen bij het jonge kind

    Bernadette Sanders schreef het boek Taalontwikkelingsstoornissen bij het jonge kind (0-8 jaar) 

    Signaleren, praktische handelingsadviezen en tips

    HOE KUN JE EEN TOS VROEGTIJDIG SIGNALEREN?
    WAT IS HET BELANG VAN DE SAMENWERKING TUSSEN ONDERWIJS EN ZORG?
    WELKE HANDELINGSADVIEZEN ZIJN ER VOOR HET JONGE KIND?

    In die eerste jaren van hun leven, maken kinderen de grootste ontwikkeling door op het gebied van de taal. Het is de meest gevoelige periode om taal aan te leren. Wanneer kinderen met problemen in de taalontwikkeling in deze periode niet gesignaleerd worden en niet de hulp krijgen die zij nodig hebben, dan is de prognose voor de toekomst met betrekking tot relaties, werk en school minder goed. Ernstige problemen in de taalontwikkeling hebben gevolgen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, de psychosociale en cognitieve ontwikkeling en het functioneren in de maatschappij.

    In dit praktische boek staat helder uitgelegd wat een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is, hoe je het kunt herkennen en wat je in je werk met het jonge kind kunt doen om een kind met een TOS te ondersteunen. Het geeft handvatten, praktische voorbeelden en tips. Tevens is de ELS (Early Language Scale), het nieuwe screeningsinstrument met betrekking tot de taalontwikkeling van het jonge kind tot 6 jaar, opgenomen.

    Voor professionals in de onderwijs en in de zorg.

  • Tips bij TOS

    Als de taalontwikkeling anders blijft dan bij leeftijdgenoten, dan spreken we van een (blijvende) taalontwikkelingsstoornis. Een kind met TOS kan normaal scoren op een test bij de logopedist en toch moeite hebben met taal. Bijvoorbeeld met de dagelijkse communicatie, sociale situaties of ingewikkelde informatie.

    Lees meer op deelkracht.nl

    Hoe herken ik een TOS?

    Praat een kind nog niet of heeft het kind moeite met praten of het begrijpen van taal? Het kan zijn dat het een taalontwikkelingsstoornis (TOS) heeft.

    Lees meer over de kenmerken van TOS.

    TOS in een oogopslag

    Uitleggen wat een taalontwikkelingsstoornis is, valt niet mee. TOS is ingewikkeld en iedereen met TOS is een beetje anders.
    Met een plaatje wordt het makkelijker om TOS uit te leggen: voor mensen met TOS, voor ouders van kinderen met TOS én voor professionals in zorg en onderwijs.

    TOS-waaier

    In overzichtelijke secties wordt informatie gegeven over de kenmerken en signalen van TOS, de gevolgen ervan voor de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling en over diagnostiek, behandeling en prognose. Ook worden tips en strategieën aangereikt voor het stimuleren van de taalontwikkeling en het vergemakkelijken van de communicatie, het leren en het sociaal functioneren.

    Bekijk de TOS Hulpwaaier

    TOS-wiel

    TOS in een oogopslag
    Uitleggen wat een taalontwikkelingsstoornis is, valt niet mee.
    Het is een stuk makkelijker als je kunt laten zien met welke stukjes van de taal jij moeite hebt.
    Dat kan nu met het TOS-wiel!

    Het oorspronkelijke ontwerp is van de Engelse organisatie RADLD (Raising Awareness of Developmental Language Disorder). Deelkracht-onderzoekers van Kentalis, Auris en de NSDSK maakten een aangepaste Nederlandse versie.

    Bekijk het TOS-wiel

    Tekenen bij TOS

    Ondersteunend tekenen betekent: terwijl je vertelt, teken je de kern mee.

    TekenenbijTOS helpt de persoon met TOS (het kind, de jongere, de leerling, jouw kind) taal visueel te maken en daarmee zijn /haar wereld te vergroten. Mede door gebruik te leren, kunnen en durven maken van tekeningetjes bij taal in het dagelijks leven. Het voorbeeld te zijn!

     

     

  • Webinar: Preventie van ernstige leesproblemen en dyslexie

    Bekijk de webinars 

    Webinar 1

    • Belang goed leesonderwijs
    • Feiten over leesonderwijs
    • Continuüm van zorg (zorgniveau 1, 2, 3 en 4)

    Door Anne Vermue en Jacolien van der Veer

     

    Webinar 2

    • Creëren van een rijk taalaanbod in de klas
    • Praktische handvatten

    Door Erna van Koeven (hoofddocent hogeschool Windesheim, (mede)auteur van het boek Rijke taal en de blog Geletterdheid en schoolsucces)

    © 2021 Gameeleon - Unita

  • Verschillen en overeenkomsten van TOS en ASS

    Waar het gedrag van leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) op elkaar kan lijken, is een verschil van aanpak soms essentieel. Kennis over taalgedrag en waaruit dit voorkomt, biedt volgens Anouk Middelkoop-van Erp aanknopingspunten voor passende begeleiding.

  • Hoofd vol TOS

    Het eerste boek over TOS voor en door jongeren!

    Veerle Stevens, Jérôme Vergne en Beau Verhaar geven in Hoofd vol TOS een inkijkje in hun hoofd. In tekst en beeld laten ze zien hoe zij in het dagelijks leven omgaan met hun TOS (taalontwikkelingsstoornis). Wat moet je doen als je trein niet rijdt en je niet begrijpt wat er wordt omgeroepen? Wat doe je als iedereen gaat opruimen en jij niet weet wat je moet doen? Wat kun je zeggen als je een gesprek niet kunt volgen? 

    Meer informatie over het boek

 

Professionaliseringsplatform
passend onderwijs


Voor onderwijsprofessionals
in de regio Gooi en Vecht

VO     035 526 94 81

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Qinas
Burgemeester de Bordesstraat 80
1404 GZ  Bussum

Nieuwsbriefinschrijving VO

PO     035 800 10 11

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Unita
Noordereinde 54F
1243 JJ  ’s-Graveland

Nieuwsbriefinschrijving PO