De rol van IB bij (het voorkomen van) rekenproblemen in de school
Hoe beter het rekenonderwijs in een doorgaande lijn in de school staat, hoe minder leerlingen problemen met rekenen zullen ondervinden.
Als intern begeleider of kwaliteitscoördinator ben je ook voor het rekenonderwijs verantwoordelijk voor het coördineren van de zorg voor leerlingen met speciale behoeften en het monitoren van de ontwikkeling van leerlingen. Dit natuurlijk in samenwerking met de leerkrachten.
We gebruiken het landelijk protocol Ernstige Rekenproblemen en Dyscalculie (ERWD) als leidraad. We nemen de onderwijsbehoeften van de leerlingen met een rekenachterstand als uitgangspunt en kijken wat deze leerlingen van de leerkracht nodig hebben en wat jouw rol als Intern begeleider of rekencoördinator hierin kan zijn.
De volgende vragen worden beantwoord:
- Hoe werkt het protocol ERWD en wat zijn de pijlers van dit protocol?
- Wie is waarvoor verantwoordelijk binnen de school?
- Hoe houden we zicht op de rekenontwikkeling bij kinderen met rekenproblemen?
- Op welke manier kan de intern begeleider de leraar ondersteunen?
- Wat is het belang van vroegtijdige signalering?
- Op welke manier kunnen we monitoren, toetsen en observeren in school?
- Hoe zetten we in op een doorgaande lijn in de school?
- Wanneer en wel of niet op een eigen leerlijn?
- Wanneer een dyscalculieverklaring?
Evenement Eigenschappen
Datum event | dinsdag 11-02-2025 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 7 |
Aantal plaatsen | 9 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Tijd | 15.30 - 17.30 |
Door | Marjolein Berkhout i.s.m. Karen Heinsman |
Voor | IB-ers en rekencoördinatoren |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |