Rekenen en Wiskunde ( 3 Events )

Rekengesprekken voeren (po)

In iedere klas zitten leerlingen die rekenen leuk vinden. In iedere klas zitten ook leerlingen die rekenen lastig vinden. De meeste leerlingen ontwikkelen zich goed en profiteren van jouw aanbod. Maar wat als leerlingen ondanks extra aandacht en ondersteuning niet voldoende vooruitgang boeken?

Dan wil je weten hoe het komt dat de leerling vastloopt, en wat je als leerkracht kunt doen om die leerling verder te helpen. Een goede analyse is van belang. Daarbij kan een diagnostisch rekengesprek veel inzicht bieden. Door goed te kijken en luisteren hoe een leerling opgaven oplost kom je veel te weten over de aanpak van de leerling, en de hulp die de leerling nodig heeft.

Datum event dinsdag 25-10-2022 15:00
Dag twee dinsdag 29-11-2022 15:00
Tijd 15.00-17.30 uur
Door Karen Heinsman (Unita)
Voor leerkrachten (po)
Max. deelnemers 14
Registered 5
Aantal plaatsen 9
Prijs n.v.t.
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland
Die tafels kennen ze nog steeds niet (po)

"Die tafels kennen ze nog steeds niet” en breuken zijn helemaal niet moeilijk!

“Die tafels kennen ze nog steeds niet”, verzuchten veel leraren in de bovenbouw. En de collega’s in eerdere groepen hebben zich helemaal suf geoefend. Wat maakt dat (te) veel leerlingen die kennis ook weer snel kwijtraken? Terwijl die tafels juist in de bovenbouw zo belangrijk zijn als breuken en procenten aan bod komen.

Deze middag gaan we in op de hoofdlijnen van rekenen. Daaruit verklaren we hoe het komt dat leerlingen in de bovenbouw vaak veel tijd nodig hebben om complexere vermenigvuldigingen uit te rekenen. De tafels zijn eigenlijk een heel lange plussom. Hoe kunnen we kinderen inzicht geven in hoe de tafels eigenlijk in elkaar zitten, zodat ze op basis van inzicht sneller leren rekenen, en niet alleen gebruik hoeven maken van de tafels die ze uit hun hoofd kennen?

Na deze bijeenkomst heb je handvatten om het inzichtelijk rekenen van leerlingen te vergroten, en weet je waarom ‘handig rekenen’ soms lastig aan te leren is.
Na deze bijeenkomst weet je hoe je leerlingen kunt uitdagen om overal rekensommen te zien (en zo ongemerkt veel te oefenen…)
Na deze bijeenkomst kunnen alle leerlingen breukensommen leren….


Inhoud

  • De vier fasen van het ERWD protocol bij de tafels
  • ‘de leerbaarheid van hoofdrekenen’
  • Digilijn rekenen
Datum event woensdag 15-02-2023 15:00
Tijd 15.00-17.30 uur
Door Karen Heinsman (Unita)
Voor leerkracht (po)
Max. deelnemers 14
Registered 2
Aantal plaatsen 12
Prijs n.v.t.
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland
Verhaaltjessommen (po)

“Rekenen kan hij wel, maar op verhaaltjessommen loopt hij vast….”

Deze middag gaan we in op het belang van taal in rekenen. Het klinkt tegenstrijdig, maar leerlingen hebben taal nodig om te leren rekenen. Hoe kun je kinderen het best leren omgaan met contextopgaven, verhaaltjessommen, redactiesommen, CITO-sommen? Waarom toetsen we de rekenvaardigheid van kinderen niet door ze gewoon kale sommen te laten maken?

Na deze bijeenkomst heb je handvatten om rekentaal een plek te geven in de rekenlessen, en leerlingen succesvol om te leren gaan met contexten in het rekenen door ze er juist gebruik van te laten maken.

“Een verhaaltjessom is juist makkelijker dan een kale som!”

Datum event woensdag 08-03-2023 15:00
Tijd 15.00-17.30 uur
Door Karen Heinsman (Unita)
Voor leerkrachten (po)
Max. deelnemers 14
Registered 3
Aantal plaatsen 11
Prijs n.v.t.
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Achtergrond

De afgelopen jaren is er steeds meer bekend geworden over rekenonderwijs. ‘Leer ze rekenen’ bevat een breed palet aan onderzoek die zorgvuldig door experts zijn geselecteerd. De inzichten uit deze onderzoeken zijn vertaald naar de dagelijkse praktijk op school. Wat heb je nodig voor goed rekenonderwijs en hoe onderwijs je het? Dit boek ondersteunt leraren en schoolleiders uit het basisonderwijs bij het verzorgen van goed reken- en wiskundeonderwijs. 

Leer ze rekenen kun je downloaden via: www.leerzerekenen.nl

 

Professionaliseringsplatform
passend onderwijs


Voor onderwijsprofessionals
in de regio Gooi en Vecht

VO     035 526 94 81

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Qinas
Burgemeester de Bordesstraat 80
1404 GZ  Bussum

Nieuwsbriefinschrijving VO

PO     035 800 10 11

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Unita
Noordereinde 54c
1243 JJ  ’s-Graveland

Nieuwsbriefinschrijving PO