Rekenen en Wiskunde ( 2 Events )

In het kort

In iedere groep zit wel een zwakke rekenaar. Jij als leerkracht doet je uiterste best om ook deze zwakke rekenaar goed te ondersteunen, terwijl je ook de rest van de klas op niveau bedient. Veel (ernstige) rekenproblemen zijn te voorkomen als je effectief rekenonderwijs kunt geven.

In deze cursus (specifiek voor de middenbouw) leer je hoe je zicht krijgt op de onderwijsbehoeften van je leerlingen tijdens de rekenles en hoe je het rekenonderwijs dan afstemt op deze onderwijsbehoeften van je leerlingen. 

 

Programma

We gebruiken het landelijk protocol Ernstige Rekenproblemen en Dyscalculie (ERWD) als leidraad. We nemen de onderwijsbehoefte van de leerlingen met een rekenachterstand als uitgangspunt en kijken wat deze leerlingen van ons als leerkracht nodig hebben. Wat komt aan bod?

  • Wat zijn kenmerken van een zwakkere rekenaar? 
  • Hoe werk je (preventief) aan een stevige rekenbasis voor alle leerlingen? (aandacht voor didactiek) 
  • Hoe zorg je ervoor dat leerlingen voor wie de rekenstof pittig is, niet uitvallen? 
  • Wat te doen als bepaalde onderdelen uit de leerstof nog niet goed beheerst worden?
  • Wanneer maak je keuzes in het leerstofaanbod voor deze leerlingen?
  • Waarom en wanneer zet je de vertaalcirkel is?
  • Hoe geef ik de vertaalcirkel in de les krachtig vorm
  • Op welke manier stel ik goede reflectievragen aan de leerlingen.

 

Resultaat

  • Je kunt een effectieve rekenles geven waarin ook de zwakkere rekenaars profiteren.
  • Je kunt tijdens de les zicht krijgen op leerlingen die rekenen lastig vinden.
  • Je kunt in de les tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van leerlingen met rekenproblemen. 
  • Je kunt keuzes maken voor zwakke rekenaars in de middenbouw.
  • Je kunt een effectieve rekenles geven waarin ook de zwakkere rekenaars profiteren.
  • Je kunt tijdens de les zicht krijgen op leerlingen die rekenen lastig vinden.
  • Je kunt in de les tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van leerlingen met rekenproblemen. 
  • Je kunt keuzes maken voor zwakke rekenaars in de middenbouw.
  • Je kunt de vertaalcirkel inzetten en reflectievragen stellen.
 
Tijdsinvestering
2 bijeenkomsten van 2 1/2 uur
Datum event donderdag 25-01-2024 15:30
Dag twee donderdag 08-02-2024 15:30
Tijd 15:30-18:00 uur
Door Marjolein Berkhout
Voor leerkrachten groep 4 en 5
Max. deelnemers 16
Registered 10
Aantal plaatsen 6
In het kort

Ons onderwijs is talig, dat is niet van alle leerlingen hun sterkste kant. Zelfs rekenen gaat niet alleen over getallen. Om met elkaar over rekenen te kunnen praten hebben we taal nodig. Ook in het dagelijks leven is rekenen vaak verpakt in taal. Methodes en toetsen vragen leerlingen om hun kennis flexibel in te zetten in talige opgaven, en ook om een context te bieden bij een rekensom wordt vaak ‘een verhaaltje’ gebruikt.

Door gebruik te maken van rekentekeningen kun je leerlingen helpen hun gedachten te ordenen of (reken)regels te onthouden. Het visueel maken van een rekenopgave kan de kans op het succesvol oplossen ervan wel zes keer vergroten (Boonen, 2015). In deze workshop gaan we in op taal in rekenen, op het belang van begripsvorming en hoe tekenen daarbij behulpzaam kan zijn. En wat is dan een goede tekening?

 

Programma

We bespreken het gebruik van taal in rekenen. We bekijken hoe je leerlingen voor wie taal lastig is daarbij kunt ondersteunen. Dit geldt zowel voor nieuwkomers en NT-2 leerlingen als voor leerlingen die begrijpend lezen lastig vinden. We gebruiken het handelingsmodel en het drieslagmodel uit het protocol Ernstige Rekenproblemen en Dyscalculie (ERWD). Aan de hand van deze modellen komen we tot criteria voor een behulpzame tekening.

We verkennen daarnaast of (en hoe!) je kunt je leerlingen helpen de rekenregels beter te onthouden door er een plaatje bij te maken.

Resultaat

Na deze workshop wordt de rekenles een tekenles. Je weet wat een effectieve tekening bij een opgave is en hebt zicht op het effect van meer en minder concrete tekeningen. Je kunt je leerlingen helpen de rekenregels beter te onthouden door er een plaatje bij te maken en je kunt talige sommen vertalen (eehhh, vertekenen?).

 

Tijdsinvestering
1 bijeenkomst van 2 1/2 uur

Datum event woensdag 29-11-2023 15:30
Tijd 15:30-18:00 uur
Door Karen Heinsman (Unita)
Voor po leerkrachten en vmbo docenten
Max. deelnemers 16
Registered 8
Aantal plaatsen 8
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Achtergrond

 

Professionaliseringsplatform
passend onderwijs


Voor onderwijsprofessionals
in de regio Gooi en Vecht

VO     035 526 94 81

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Qinas
Burgemeester de Bordesstraat 80
1404 GZ  Bussum

Nieuwsbriefinschrijving VO

PO     035 800 10 11

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Unita
Noordereinde 54F
1243 JJ  ’s-Graveland

Nieuwsbriefinschrijving PO