Rekenen en Wiskunde
In iedere groep zit wel een zwakke rekenaar. Jij als leerkracht doet je uiterste best om ook deze zwakke rekenaar goed te ondersteunen, terwijl je ook de rest van de klas op niveau bedient. Veel (ernstige) rekenproblemen zijn te voorkomen als je effectief rekenonderwijs kunt geven.
In deze cursus (specifiek voor de groepen 3, 4 en 5) leer je hoe je zicht krijgt op de onderwijsbehoeften van je leerlingen tijdens de rekenles en hoe je het rekenonderwijs dan afstemt op deze onderwijsbehoeften van je leerlingen.
Programma
We gebruiken het landelijk protocol Ernstige Rekenproblemen en Dyscalculie (ERWD) als leidraad. We nemen de onderwijsbehoeften van de leerlingen met een rekenachterstand als uitgangspunt en kijken wat deze leerlingen van ons als leerkracht nodig hebben. Dit verspreiden we over 3 bijeenkomsten van 2 uur.
Bijeenkomst 1:
Voorkomen van rekenproblemen
Bijeenkomst 2:
Signaleren van rekenproblemen
Bijeenkomst 3:
Omgaan met verschillen
Je krijgt in dit drieluik antwoord op onderstaande vragen:
- Hoe werk je (preventief) aan een stevige rekenbasis voor alle leerlingen? (aandacht voor didactiek en monitoring tijdens de instructie)
- Hoe voorkom je dat leerlingen voor wie de rekenstof pittig is, niet uitvallen?
- Wat te doen als bepaalde onderdelen uit de leerstof nog niet goed beheerst worden?
- Wanneer maak je keuzes in het leerstofaanbod voor deze leerlingen?
- Hoe kom je erachter wat de onderwijsbehoeften zijn?
- Hoe speel je in op de onderwijsbehoeften?
- Waarom en wanneer zet je de vertaalcirkel in?
- Hoe geef ik de vertaalcirkel in de les krachtig vorm
- Op welke manier stel ik goede reflectievragen aan de leerlingen.
Resultaat
- Je kunt een effectieve rekenles geven waarin ook de zwakkere rekenaars profiteren.
- Je kunt tijdens de les zicht krijgen op leerlingen die rekenen lastig vinden.
- Je kunt in de les tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van leerlingen met rekenproblemen.
- Je kunt keuzes maken voor zwakke rekenaars in de middenbouw.
- Je kunt de vertaalcirkel inzetten en reflectievragen stellen.
Doelgroep
Leraren en onderwijsondersteuners groep 3, 4 en 5
Bronnen
Protocol ERWD: www.erwd.nl
Vertaalcirkel: https://erwd.nl/leren-rekenen/hoofdstuk-2/artikelen
Tijdsinvestering
3 bijeenkomsten van 2 uur
Datum event | dinsdag 01-10-2024 15:30 |
Aangemeld | 8 |
Doelgroep | PO |
Duur | 3 bijeenkomsten van 2 uur |
Dag 2 | 15-10-2024 15:30 |
Dag 3 | 26-11-2024 15:30 |
Locatie | Basisschool De Ploeg Laren |
Je herkent vast wel een leerling die moeite heeft bij het rekenen met automatiseren of een leerling die bij een complexere bewerking de draad volledig kwijtraakt.
Wat doe je dan als leerkracht?
Hoe kun je deze leerlingen helpen?
Behalve rekenkennis zijn er 4 executieve functies nodig om rekenopdrachten goed uit te kunnen voeren. In deze workshop leer je zicht krijgen op de executieve functies en de onderliggende cognitieve functies die je binnen het rekenonderwijs tegenkomt.
We staan wat langer stil bij het geheugen en werkgeheugen.
In deze praktische workshop ervaar je zelf de vier executieve functies (werkgeheugen, inhibitie, flexibiliteit en planning) en leer je ze herkennen binnen rekenopdrachten.
Hiermee kun je gerichter observeren en onderwijsbehoeften van leerlingen vaststellen.
De volgende vragen worden beantwoord:
- Welke executieve functies kom je tegen bij het rekenen?
- Hoe signaleer ik dat bij kinderen?
- Op welke manier kun je de executieve functies versterken?
Tijdsinvestering
1 bijeenkomst van 2 uur
Doelgroep
Leraren en onderwijsondersteuners basisonderwijs groep 3-8
Bronnen:
www.zienindeklas.nl
https://www.stibco.nl/cognitieve-functies-in-relatie-tot-executieve-functies/
Executieve functies versterken op school; Joyce Cooper-Kahn en Margaret Foster
Datum event | donderdag 16-01-2025 15:30 |
Aangemeld | 21 |
Doelgroep | PO |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Datum event | dinsdag 11-02-2025 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 10 |
Aantal plaatsen | 6 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Tijd | 15.30 - 17.30 |
Door | Marjolein Berkhout i.s.m. Karen Heinsman |
Voor | IB-ers en rekencoördinatoren |
Locatie | Locatie volgt |
-
Je eigen TekenReken-boek
In de blog van Cora Hansen lees je hoe je jonge kinderen kunt leren rekenen aan de hand van hun eigen TekenRekenboek. Op speelse wijze ontwikkelen zij inzicht in allerlei rekensituaties. Voor de leerkracht levert deze werkwijze een goed inzicht in de rekenstrategieën van de kinderen op. Je kunt op tijd bijsturen als dat nodig is. De opdrachten zijn heel gemakkelijk naar niveau en interesse aan te passen. Zo kun je elk kind uitdagen!
-
Rekenen met de dobbelstenenkoffer
Rekenen met de Dobbelstenenkoffer kan eigenlijk alleen maar leuk zijn.
Leuk om je eigen som te "gooien" en het automatiseren te oefenen.
> Of bekijk de 25 spelsuggesties die je met de inhoud van de koffer kunt doen. -
Rekenangst en het belang van veilig leren rekenen
“Mevrouw, ik ben heel slecht in rekenen.” Helaas gebeurt het ieder jaar weer dat per brugklas minstens één leerling zichzelf tijdens de eerste wiskundeles op deze manier introduceert. Voor deze leerlingen is het van essentieel belang om ze te ondersteunen in het afzwakken van deze onzekerheid die ze de afgelopen jaren door negatieve rekenervaringen hebben opgebouwd.
-
Leer ze rekenen
De afgelopen jaren is er steeds meer bekend geworden over rekenonderwijs. ‘Leer ze rekenen’ bevat een breed palet aan onderzoek die zorgvuldig door experts zijn geselecteerd. De inzichten uit deze onderzoeken zijn vertaald naar de dagelijkse praktijk op school. Wat heb je nodig voor goed rekenonderwijs en hoe onderwijs je het? Dit boek ondersteunt leraren en schoolleiders uit het basisonderwijs bij het verzorgen van goed reken- en wiskundeonderwijs.
Leer ze rekenen kun je downloaden via: www.leerzerekenen.nl
-
Het is geen rekenles, we leren tekenen
Een artikel in het tijdschrift voor Remedial Teaching (2015 - 04) beschrijft hoe visualiseren kan helpen bij het oplossen van talige rekenopgaven.