Rekenen en Wiskunde ( 2 Events )
In het kort
In iedere groep zit wel een zwakke rekenaar. Jij als leerkracht doet je uiterste best om ook deze zwakke rekenaar goed te ondersteunen, terwijl je ook de rest van de klas op niveau bedient. Veel (ernstige) rekenproblemen zijn te voorkomen als je effectief rekenonderwijs kunt geven.
In deze cursus (specifiek voor de middenbouw) leer je hoe je zicht krijgt op de onderwijsbehoeften van je leerlingen tijdens de rekenles en hoe je het rekenonderwijs dan afstemt op deze onderwijsbehoeften van je leerlingen.
Programma
We gebruiken het landelijk protocol Ernstige Rekenproblemen en Dyscalculie (ERWD) als leidraad. We nemen de onderwijsbehoefte van de leerlingen met een rekenachterstand als uitgangspunt en kijken wat deze leerlingen van ons als leerkracht nodig hebben. Wat komt aan bod?
- Wat zijn kenmerken van een zwakkere rekenaar?
- Hoe werk je (preventief) aan een stevige rekenbasis voor alle leerlingen? (aandacht voor didactiek)
- Hoe zorg je ervoor dat leerlingen voor wie de rekenstof pittig is, niet uitvallen?
- Wat te doen als bepaalde onderdelen uit de leerstof nog niet goed beheerst worden?
- Wanneer maak je keuzes in het leerstofaanbod voor deze leerlingen?
- Waarom en wanneer zet je de vertaalcirkel is?
- Hoe geef ik de vertaalcirkel in de les krachtig vorm
- Op welke manier stel ik goede reflectievragen aan de leerlingen.
Resultaat
- Je kunt een effectieve rekenles geven waarin ook de zwakkere rekenaars profiteren.
- Je kunt tijdens de les zicht krijgen op leerlingen die rekenen lastig vinden.
- Je kunt in de les tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van leerlingen met rekenproblemen.
- Je kunt keuzes maken voor zwakke rekenaars in de middenbouw.
- Je kunt een effectieve rekenles geven waarin ook de zwakkere rekenaars profiteren.
- Je kunt tijdens de les zicht krijgen op leerlingen die rekenen lastig vinden.
- Je kunt in de les tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van leerlingen met rekenproblemen.
- Je kunt keuzes maken voor zwakke rekenaars in de middenbouw.
- Je kunt de vertaalcirkel inzetten en reflectievragen stellen.
Datum event | donderdag 25-01-2024 15:30 |
Dag twee | donderdag 08-02-2024 15:30 |
Tijd | 15:30-18:00 uur |
Door | Marjolein Berkhout |
Voor | leerkrachten groep 4 en 5 |
Max. deelnemers | 16 |
Registered | 10 |
Aantal plaatsen | 6 |
Ons onderwijs is talig, dat is niet van alle leerlingen hun sterkste kant. Zelfs rekenen gaat niet alleen over getallen. Om met elkaar over rekenen te kunnen praten hebben we taal nodig. Ook in het dagelijks leven is rekenen vaak verpakt in taal. Methodes en toetsen vragen leerlingen om hun kennis flexibel in te zetten in talige opgaven, en ook om een context te bieden bij een rekensom wordt vaak ‘een verhaaltje’ gebruikt.
Door gebruik te maken van rekentekeningen kun je leerlingen helpen hun gedachten te ordenen of (reken)regels te onthouden. Het visueel maken van een rekenopgave kan de kans op het succesvol oplossen ervan wel zes keer vergroten (Boonen, 2015). In deze workshop gaan we in op taal in rekenen, op het belang van begripsvorming en hoe tekenen daarbij behulpzaam kan zijn. En wat is dan een goede tekening?
Programma
We bespreken het gebruik van taal in rekenen. We bekijken hoe je leerlingen voor wie taal lastig is daarbij kunt ondersteunen. Dit geldt zowel voor nieuwkomers en NT-2 leerlingen als voor leerlingen die begrijpend lezen lastig vinden. We gebruiken het handelingsmodel en het drieslagmodel uit het protocol Ernstige Rekenproblemen en Dyscalculie (ERWD). Aan de hand van deze modellen komen we tot criteria voor een behulpzame tekening.
We verkennen daarnaast of (en hoe!) je kunt je leerlingen helpen de rekenregels beter te onthouden door er een plaatje bij te maken.
Resultaat
Na deze workshop wordt de rekenles een tekenles. Je weet wat een effectieve tekening bij een opgave is en hebt zicht op het effect van meer en minder concrete tekeningen. Je kunt je leerlingen helpen de rekenregels beter te onthouden door er een plaatje bij te maken en je kunt talige sommen vertalen (eehhh, vertekenen?).
Tijdsinvestering
1 bijeenkomst van 2 1/2 uur
Datum event | woensdag 29-11-2023 15:30 |
Tijd | 15:30-18:00 uur |
Door | Karen Heinsman (Unita) |
Voor | po leerkrachten en vmbo docenten |
Max. deelnemers | 16 |
Registered | 8 |
Aantal plaatsen | 8 |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Achtergrond
-
Je eigen TekenReken-boek
In de blog van Cora Hansen lees je hoe je jonge kinderen kunt leren rekenen aan de hand van hun eigen TekenRekenboek. Op speelse wijze ontwikkelen zij inzicht in allerlei rekensituaties. Voor de leerkracht levert deze werkwijze een goed inzicht in de rekenstrategieën van de kinderen op. Je kunt op tijd bijsturen als dat nodig is. De opdrachten zijn heel gemakkelijk naar niveau en interesse aan te passen. Zo kun je elk kind uitdagen!
-
Rekenen met de dobbelstenenkoffer
Rekenen met de Dobbelstenenkoffer kan eigenlijk alleen maar leuk zijn.
Leuk om je eigen som te "gooien" en het automatiseren te oefenen.
> Of bekijk de 25 spelsuggesties die je met de inhoud van de koffer kunt doen. -
Rekenangst en het belang van veilig leren rekenen
“Mevrouw, ik ben heel slecht in rekenen.” Helaas gebeurt het ieder jaar weer dat per brugklas minstens één leerling zichzelf tijdens de eerste wiskundeles op deze manier introduceert. Voor deze leerlingen is het van essentieel belang om ze te ondersteunen in het afzwakken van deze onzekerheid die ze de afgelopen jaren door negatieve rekenervaringen hebben opgebouwd.
-
Leer ze rekenen
De afgelopen jaren is er steeds meer bekend geworden over rekenonderwijs. ‘Leer ze rekenen’ bevat een breed palet aan onderzoek die zorgvuldig door experts zijn geselecteerd. De inzichten uit deze onderzoeken zijn vertaald naar de dagelijkse praktijk op school. Wat heb je nodig voor goed rekenonderwijs en hoe onderwijs je het? Dit boek ondersteunt leraren en schoolleiders uit het basisonderwijs bij het verzorgen van goed reken- en wiskundeonderwijs.
Leer ze rekenen kun je downloaden via: www.leerzerekenen.nl
-
Het is geen rekenles, we leren tekenen
Een artikel in het tijdschrift voor Remedial Teaching (2015 - 04) beschrijft hoe visualiseren kan helpen bij het oplossen van talige rekenopgaven.