Vakmanschap
Noëlle Pameijer is auteur van het boek "Met plezier naar school" (2021).
Ouderbetrokkenheid en samenwerken met ouders is een belangrijk kenmerk van succesvol passend onderwijs.
Over ouderbetrokkenheid is al veel geschreven vanuit het perspectief van de school. Dit boek is geschreven vanuit het perspectief van ouders. Hoe kunnen zij bijdragen aan het schoolsucces van hun kind? Hoe kunnen zijn meedenken, meedoen, meeleven, meehelpen en meebeslissen over het onderwijs aan hun kind?
Noëlle Pameijer vertelt in deze workshop meer over het bundelen van de krachten. Hoe ga je met elkaar in gesprek om samen het kind met plezier naar school te laten gaan?
Datum event | Nog te bevestigen |
Aangemeld | 0 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Door | Noëlle Pameijer of Marleen Buwalda |
Voor | onderwijsprofessional (po) |
Aanvullend | Deze workshop kan ook InCompany gevolgd worden. Bv. op een studie(mid)dag). Neem contact op met events@gameeleon.nl voor meer informatie. |
Ondersteuning bij een ouderavond over positieve samenwerking school-ouders
“Met plezier naar school”, ook wel HGW (HandelingsGerichtWerken) voor ouders genoemd, gaat over de onmisbare rol van ouders in het schoolsucces van kinderen. Om passend onderwijs te kunnen bieden, hebben we ouders hard nodig, scholen kunnen dat niet alleen.
Scholen doen alles wat ze kunnen om alle kinderen goed onderwijs te bieden. Hoe kunnen ouders het onderwijs aan hun kind ondersteunen? Denk bijvoorbeeld aan op tijd en uitgerust op school komen, thuis positief over school praten en oefenen wat er geleerd is, meedenken bij de aanpak die hun kind nodig heeft zonder op de stoel van de leerkracht te zitten, waardering voor de leerkracht uitspreken en naar hun kind toe achter de leerkracht staan.
Het bespreken van deze thema’s is niet altijd makkelijk. Het vergt een en ander van ouders, maar ook van de school: duidelijk zijn over de wederzijdse verwachtingen, wat kunnen we van elkaar verwachten? Hoe werken we positief samen? We zijn gelijkwaardig, maar hebben verschillende rollen, wie beslist waarover? Welke complimenten (tops) hebben school en ouders voor elkaar? En welke suggesties (tips) hebben zij. En wat als ...?
De gratis folders en checklists van ‘Met plezier naar school’ kunnen hierbij worden benut.
In de ouderavond, die samen met het team wordt voorbereid en gegeven en waarbij de ‘trainer van Unita’ als gespreksleider kan optreden, komen bovenstaande thema’s in een constructieve sfeer aan bod, met een blik op de toekomst (komende periode in schooljaar of komend schooljaar). De uitvoering is op maat, passend bij de school, het team en de ouders. Een belangrijk doel is verbinden.
Een combinatie van de cursus “Constructief communiceren met ouders, ook als het moeilijk is” en deze ouderavond is een aanrader!
Datum event | Nog te bevestigen |
Aangemeld | 0 |
Doelgroep | PO |
Door | Contactpersoon via Gameeleon is Noëlle Pameijer |
Aanvullend | Deze workshop kan InCompany gevolgd worden. Bv. op een studie(mid)dag). Neem contact op met events@gameeleon.nl voor meer informatie. |
"Geweldloos Verzet & Verbindend Gezag”
“Ik voel dat ik geen grip heb op deze klas”,
“Ik moet voortdurend alert zijn en nog steeds ontstaan er onderling veel conflicten”,
“Ik ben alleen maar aan het corrigeren”,
“Ik heb alles geprobeerd, maar niets lijkt te werken”.
Dit zijn waarschijnlijk herkenbare uitspraken van onderwijs- en zorgprofessionals die zoeken naar hoe zij invulling kunnen geven aan hun gezag in hun rol en functie.
Het antwoord kun je vinden binnen Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. VGGV is gebaseerd op de principes van Gandhi. Prof. Haim Omer heeft deze vorm van gezag doorontwikkeld voor gezinnen met jongeren met ernstige gedragsproblemen. Deze inzichten zijn ook binnen het onderwijs goed bruikbaar. Het belangrijkste doel is om niet langer te handelen vanuit (on)macht, maar vanuit kracht. Het besef dat je alleen controle hebt over je eigen gedrag en oog hebben voor jouw eigen rol, draagt daaraan bij. Vriendelijkheid èn vastberadenheid helpen om op een geweldloze manier verzet te bieden tegen ongewenst gedrag. Een ander belangrijk aspect is het gebruik maken van de steun en support om jou heen, dus van de ouders, jouw collega’s en de directie. Samen sta je sterker.
In deze workshop word je meegenomen in dit gedachtengoed van Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. De workshop is (inter)actief en gericht op eigen ervaringen, waarbij we samen gaan uitzoeken hoe het gedachtengoed VGGV je daarbij verder kan helpen.
In de tweede bijeenkomst op 19 mei 2025 wordt nader ingegaan op de pijlers en de uitgangspunten van Verbindend Gezag en op welke manier deze in te zetten zijn in de werksituatie van de deelnemers. We besteden o.m. aandacht aan de-escalerend handelen en aan manieren om -in de gezamenlijkheid van je team en met het netwerk rondom een leerling- een standpunt in te nemen ter bevordering van de ontwikkeling en het welzijn van alle betrokkenen.
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | PO, VO |
Duur | 2 bijeenkomsten van 3 uur |
Tijd | 15:30-18:30 uur |
Door | Sharon Kruisdijk - PI Research |
Voor | onderwijsprofessionals po-vo |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
"Geweldloos Verzet & Verbindend Gezag”
“Ik voel dat ik geen grip heb op deze klas”,
“Ik moet voortdurend alert zijn en nog steeds ontstaan er onderling veel conflicten”,
“Ik ben alleen maar aan het corrigeren”,
“Ik heb alles geprobeerd, maar niets lijkt te werken”.
Dit zijn waarschijnlijk herkenbare uitspraken van onderwijs- en zorgprofessionals die zoeken naar hoe zij invulling kunnen geven aan hun gezag in hun rol en functie.
Het antwoord kun je vinden binnen Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. VGGV is gebaseerd op de principes van Gandhi. Prof. Haim Omer heeft deze vorm van gezag doorontwikkeld voor gezinnen met jongeren met ernstige gedragsproblemen. Deze inzichten zijn ook binnen het onderwijs goed bruikbaar. Het belangrijkste doel is om niet langer te handelen vanuit (on)macht, maar vanuit kracht. Het besef dat je alleen controle hebt over je eigen gedrag en oog hebben voor jouw eigen rol, draagt daaraan bij. Vriendelijkheid èn vastberadenheid helpen om op een geweldloze manier verzet te bieden tegen ongewenst gedrag. Een ander belangrijk aspect is het gebruik maken van de steun en support om jou heen, dus van de ouders, jouw collega’s en de directie. Samen sta je sterker.
In deze workshop word je meegenomen in dit gedachtengoed van Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. De workshop is (inter)actief en gericht op eigen ervaringen, waarbij we samen gaan uitzoeken hoe het gedachtengoed VGGV je daarbij verder kan helpen.
In de tweede bijeenkomst op 19 mei 2025 wordt nader ingegaan op de pijlers en de uitgangspunten van Verbindend Gezag en op welke manier deze in te zetten zijn in de werksituatie van de deelnemers. We besteden o.m. aandacht aan de-escalerend handelen en aan manieren om -in de gezamenlijkheid van je team en met het netwerk rondom een leerling- een standpunt in te nemen ter bevordering van de ontwikkeling en het welzijn van alle betrokkenen.
Datum event | maandag 19-05-2025 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 0 |
Aantal plaatsen | 16 |
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | PO, VO |
Duur | 2 bijeenkomsten van 3 uur |
Tijd | 15:30-18:30 uur |
Door | Sharon Kruisdijk - PI Research |
Voor | onderwijsprofessionals po-vo |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Veel kinderen en jongeren hebben regelmatig last van een gebrek aan motivatie om te leren en in de coronatijd hebben we hiervan een toename in aantallen gezien. In sommige gevallen is er sprake van chronisch vermijdingsgedrag, wat op zichzelf weer tot problemen leidt voor zowel de leerling als de omgeving.
Met behulp van kaders zoals de Leerkuil en de Growth Mindset wordt nader ingegaan op de mechanismen die aan dit gedrag ten grondslag kunnen liggen en wordt aan de hand van (eigen) casuïstiek besproken welke praktische handvatten er in de klas ter beschikking zijn om deze leerlingen te ondersteunen.
Deze minicursus bestaat uit 2 bijeenkomsten van 3 uur.
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | PO, VO |
Duur | 2 bijeenkomsten van 3 uur |
Tijd | 15:30-18:30 uur |
Door | Lisanne Koppenberg - PI Research |
Voor | leerkrachten po, docenten vo |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Veel kinderen en jongeren hebben regelmatig last van een gebrek aan motivatie om te leren en in de coronatijd hebben we hiervan een toename in aantallen gezien. In sommige gevallen is er sprake van chronisch vermijdingsgedrag, wat op zichzelf weer tot problemen leidt voor zowel de leerling als de omgeving.
Met behulp van kaders zoals de Leerkuil en de Growth Mindset wordt nader ingegaan op de mechanismen die aan dit gedrag ten grondslag kunnen liggen en wordt aan de hand van (eigen) casuïstiek besproken welke praktische handvatten er in de klas ter beschikking zijn om deze leerlingen te ondersteunen.
Deze minicursus bestaat uit 2 bijeenkomsten van 3 uur.
Datum event | donderdag 12-06-2025 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 0 |
Aantal plaatsen | 16 |
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | PO, VO |
Duur | 2 bijeenkomsten van 3 uur |
Tijd | 15:30-18:30 uur |
Door | Lisanne Koppenberg - PI Research |
Voor | leerkrachten po, docenten vo |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Ongeveer 10% van onze leerlingen heeft te maken met ‘onzichtbare’ problematiek. Deze kinderen kunnen hier veel last van hebben, terwijl wij als buitenstaanders niet zo snel zien dat er wat speelt.
In deze cursus voor leerkrachten en docenten (PO en VO) gebruiken we de principes van handelingsgericht werken (HGW) en de kennis uit de jeugdpsychiatrie om deze onzichtbare problemen te leren herkennen. Ook krijg je handvatten aangereikt om deze ‘onzichtbare’ leerlingen, op een laagdrempelige manier, in de klas te kunnen ondersteunen. Het is een interactieve en praktische cursus, waarbij ruimte is voor eigen casuïstiek en reflectie op eigen handelen. Hierbij staat de samenwerking tussen leerling, ouders, school en ketenpartners centraal.
Wil jij ‘onzichtbare’ problemen leren herkennen in de klas, zodat je weet wat de ‘onzichtbare’ leerling nodig heeft? Schrijf je dan in voor de cursus!
Investering
2 bijeenkomsten van 3 uur
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO, VO |
Duur | 2 bijeenkomsten van 3 uur |
Tijd | 15:30-18:30 uur |
Door | Naomi van den Berg - PI Research |
Voor | leerkrachten en docenten |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Ongeveer 10% van onze leerlingen heeft te maken met ‘onzichtbare’ problematiek. Deze kinderen kunnen hier veel last van hebben, terwijl wij als buitenstaanders niet zo snel zien dat er wat speelt.
In deze cursus voor leerkrachten en docenten (PO en VO) gebruiken we de principes van handelingsgericht werken (HGW) en de kennis uit de jeugdpsychiatrie om deze onzichtbare problemen te leren herkennen. Ook krijg je handvatten aangereikt om deze ‘onzichtbare’ leerlingen, op een laagdrempelige manier, in de klas te kunnen ondersteunen. Het is een interactieve en praktische cursus, waarbij ruimte is voor eigen casuïstiek en reflectie op eigen handelen. Hierbij staat de samenwerking tussen leerling, ouders, school en ketenpartners centraal.
Wil jij ‘onzichtbare’ problemen leren herkennen in de klas, zodat je weet wat de ‘onzichtbare’ leerling nodig heeft? Schrijf je dan in voor de cursus!
Investering
2 bijeenkomsten van 3 uur
Datum event | donderdag 08-05-2025 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 0 |
Aantal plaatsen | 16 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO, VO |
Duur | 2 bijeenkomsten van 3 uur |
Tijd | 15:30-18:30 uur |
Door | Naomi van den Berg - PI Research |
Voor | leerkrachten en docenten |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Jongeren met TOS (en taalzwakke jongeren) hebben niet alleen moeite met hun moedertaal, maar vaak ook met het leren van vreemde talen. Er zijn verschillende leerstrategieën die het leren van moderne vreemde talen (en vaak ook het Nederlands) voor deze jongeren makkelijker kunnen maken. In deze workshop leer je strategieën kennen die jongeren met TOS kunnen helpen bij het leren van vreemde talen. Je raakt bekend met stappenplannen voor het leren van woorden, het leren begrijpen van een tekst, het beantwoorden van meerkeuzevragen, het maken van luistertoetsen en het ondersteunen bij de uitspraak. Je krijgt tips voor aanvullende materialen, hulpkaarten en websites. locatie volgt nog |
Datum event | woensdag 12-03-2025 15:30 |
Aangemeld | 2 |
Min. deelnemers | 16 |
Doelgroep | VO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Tijd | 15.30 uur tot 17.30 uur |
Door | Kentalis |
Voor | Docenten en zorgco VO |
Vanuit de theorie kan worden geleerd wat een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is, maar zélf ervaren van wat het betekent om TOS te hebben doet nog veel meer. De combinatie van theorie én het zelf ervaren kweekt begrip voor een jongere met TOS en zijn onderwijsbehoeften. Ook het bewustzijn van de impact van deze stoornis én de mogelijke effecten ervan op andere ontwikkelingsgebieden wordt vergroot. In deze workshop ga je aan de hand van een theoretisch kader zelf aan de slag met praktische oefeningen waardoor je wordt ondergedompeld in de ervaringswereld van jongeren met een taalontwikkelingsstoornis. |
Locatie volgt. |
Datum event | maandag 29-01-2024 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 4 |
Aantal plaatsen | 12 |
Min. deelnemers | 16 |
Doelgroep | VO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Tijd | 15.30 uur tot 17.30 uur |
Door | Kentalis |
Voor | Docenten en zorgco VO |
Je kent ’t vast wel; het gevoel dat je advies niet of nauwelijks aan komt bij een leerling of ouder. En toch wil je graag je boodschap overbrengen! Iemand overtuigen of aandringen om te veranderen, werkt vaak niet. Hoe krijg je als leerkracht iemand dan toch in beweging? ‘Motiverende Gespreksvoering’ kan je daarbij helpen.
Inhoud
In deze training leer je hoe je een effectief gesprek kunt voeren. Wat is de juiste basishouding? Hoe krijg je een leerling/ouder letterlijk aan de praat? Hoe speel je in op hun gedrag? Theorie wordt aan de praktijk verbonden door te oefenen met een trainingsacteur. Daarbij ligt de focus op wat werkt!
Resultaat
Tijdens de workshop leer je een aantal basisprincipes van ‘Motiverende Gespreksvoering’. Je krijgt doeltreffende handvatten en er wordt ervaringsgericht geoefend om op een authentieke en effectieve manier een gesprek met te voeren met een leerling of ouder.
Voor wie
Mentoren, leerling coördinatoren en zorgprofessionals in het Voortgezet Onderwijs die 1-op-1 gesprekken voeren met leerlingen/ouders.
Trainer
Babs Smith
locatie volgt nog
Datum event | woensdag 29-01-2025 15:00 |
Max. deelnemers | 14 |
Aangemeld | 7 |
Aantal plaatsen | 7 |
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | VO |
Duur | 1 bijeenkomst van 3,5 uur |
Tijd | van 15 uur tot 18.30 uur, voor broodjes wordt gezorgd |
Door | Babs Smith (ST!R erkend coach; CRKBO geregistreerde docent) |
Voor | docenten en OCO vo |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Workshop Communicatie in beeld
Helder kunnen communiceren met leerlingen, ouders en collega’s is een belangrijke vaardigheid. Hoe kun je de aandacht van de ander vasthouden?
Hoe zorg je ervoor dat informatie beter wordt begrepen en onthouden?
Hoe prikkel je het brein?
De workshop Communicatie in beeld is het juiste startpunt om dit te ontdekken!
Tijdens deze workshop leer je jouw boodschap te ondersteunen met eenvoudige tekeningen, opdat je meer impact hebt met jouw communicatie.
Deze workshop duurt 2,5 uur en is gericht op de volgende onderwerpen: waarom tekenen, het visueel alfabet, symbolen, basistechnieken om een boodschap meer impact te geven en het omzetten van abstracte begrippen naar beeldtaal.
Tijdens de workshop zullen de deelnemers ook ervaren hoe zij de koppeling naar de eigen praktijk kunnen maken als het gaat om het toepassen van het tekenen en vergroten zij hun beeldenbibliotheek.
Het is een actieve en dynamische workshop, waarin de deelnemers de basisbeginselen van het zakelijk tekenen leren en praktische handvatten krijgen aangereikt.
Deelnemers gaan zelf aan de slag met tekenen, spelen het leukste spel van Nederland én kunnen het geleerde de volgende dag gelijk toepassen, omdat het zo praktisch is ingestoken.
Doelen:
- ervaren dat IEDEREEN kan tekenen
- versimpeld kunnen verbeelden
- leggen van visuele accenten
- beginselen van een basispoppetje
- vertalen van abstracte begrippen in symbolen
- het hoe en wat van een eigen professionele beeldenbibliotheek
- het geleerde vertalen naar eigen praktijk
Via deze link krijg je een (sfeer)impressie van de workshop
workshop Communicatie in beeld
Deze training is ook Incompany te organiseren. Neem daarvoor contact met ons op.
Datum event | donderdag 30-01-2025 15:30 |
Max. deelnemers | 17 |
Aangemeld | 16 |
Aantal plaatsen | 1 |
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2,5 uur |
Tijd | 15.30 uur tot 18.00 uur |
Door | Teken je boodschap |
Voor | onderwijsprofessionals po |
Locatie | Tweemaster Naarden |
Een OPP is verplicht voor alle basisschoolleerlingen die extra ondersteuning behoeven boven de basisondersteuning. Dat betekent dat een OPP moet worden opgesteld voor vrijwel alle leerlingen waarbij Unita betrokken is. Reguliere basisscholen hoeven geen OPP op te stellen voor ondersteuning die valt onder het basisondersteuning, die in het samenwerkingsverband is afgesproken.
Er is een nieuwe handreiking (2024) over het werken met een OPP: wat is de bedoeling ervan? Hoe kunnen we het OPP benutten om doelgericht en constructief samen te werken? Hoe maken we het makkelijker in het gebruik en hoe kan het scholen helpen om het OPP juist en efficiënt in te zetten?
Maar hoe werkt dit specifiek voor kleuters?
Doel van deze training is om houvast te bieden voor een zo beknopt mogelijk OPP dat enerzijds de wettelijke vereisten bevat en geen overbodige administratie vergt en dat anderzijds functioneel is voor de aanpak op school (en thuis) en helpend in de samenwerking binnen schoolteams en met professionals, ouders en leerlingen. Kortom een OPP zoals bedoeld: een middel om de juiste ondersteuning voor de leerling te realiseren.
Datum event | woensdag 19-03-2025 15:30 |
Aangemeld | 4 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Door | Johanneke Jongbloed en Stephanie Hinfelaar |
Voor | IB-ers en kleuterleerkrachten |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Deze intervisie bestaat uit het oefenen met systemisch leren kijken naar de mensen met wie je werkt, op basis van eigen inbreng.
Wat is systemisch werken?
Systemisch werken gaat ervan uit dat iedereen wordt beïnvloed door de systemen waarvan hij of zij deel uitmaakt. Zo’n systeem is bijvoorbeeld je huishouden of familie, maar ook de organisatie waarbinnen je werkt en een klas. In een systeem heeft iedereen een rol en iedereen verhoudt zich tot een ander. Systemisch werken is een manier om inzicht te krijgen in ieders plek in het systeem. Het helpt te zien waar belemmeringen zitten en waarom dat leidt tot bepaald gedrag. Dat kan veel inzichten bieden en zorgen voor verandering.
Datum event | dinsdag 04-02-2025 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 1 |
Aantal plaatsen | 15 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO |
Duur | 2 bijeenkomsten van 2 uur |
Dag 2 | 08-04-2025 10:56 |
Tijd | 15.30 uur tot 17.30 uur |
Door | Debby Hol |
Voor | Voor deelnemers die eerder de training 'systemisch leren kijken" hebben gevolgd |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Het KTC organiseert eind februari een terugkommoment voor oud-cursisten van de workshop. Deze bijeenkomst is bedoeld om:
- een talentgesprek nog even te oefenen
- ervaringen en ideeën uit te wisselen:
- waar loop je in de praktijk tegenaan?
- heb je het erover binnen je team?
Heb eerder deelgenomen aan een workshop over talentgedreven werken met kinderen? Dan ben je van harte welkom op de terugkomdag op 27 februari.
Mocht je niet eerder hebben deelgenomen aan de training van het Kind Talent Centrum, mail ons dan over de mogelijkheden om deze training alsnog een keer te volgen.
Datum event | donderdag 27-02-2025 15:30 |
Aangemeld | 11 |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
-
Hoe heet je ook alweer?
Iemand stelt zich voor, je hebt een leuk gesprek, maar stiekem ben je de naam alweer vergeten als je elkaar gedag zegt. Veel mensen hebben er moeite mee: het onthouden van namen. Tijdens een telefoongesprek, een zakelijke afspraak of op verjaardagen – vaak gaat iemands naam het ene oor in en het andere weer uit. Hoe komt dit? En wat kun je doen om niet keer op keer te hoeven vragen: ‘Hoe heet je ook alweer?’
Het artikel is gebaseerd op hoofdstuk 4 uit Breinfitness van Noëlle Kamminga.
-
'Vooruit Achteruit'
Spel 'Vooruit Achteruit' voor meer begrip in de klas
Chronisch zieke kinderen willen wel gezien, maar niet zielig gevonden worden.Het spel 'Vooruit Achteruit' is voor de bovenbouw van de basisschool ontwikkeld. In het spel staat de beleving en het invoelbaar maken van een beperkte hoeveelheid beschikbare energie en wisselende belastbaarheid voor alle klasgenoten centraal. Tijdens het spel ervaren ze vanuit het kinderleven gegrepen uitdagingen. Zoals bijvoorbeeld plotseling toeslaande vermoeidheid, pijn of niet mee kunnen doen. Daarnaast wordt er een gokelement toegevoegd in de vorm van kanskaarten die positief of negatief uit kunnen vallen. Het spel eindigt met een gezamenlijke reflectie.
Via https://www.zorgeloosnaarschool.nl/ kan het spel aangeschaft worden.
-
Handreiking | Signaleren voor het voortgezet onderwijs
Wat kan je doen als het je opvalt dat een leerling bij jou op school bijvoorbeeld een laag zelfbeeld heeft? Wanneer hij niet meekomt in de groep, of moeite heeft met zelfbeheersing? Wanneer hoort het bij een normale sociaal-emotionele ontwikkeling en wanneer is dit problematisch? Hoe kan je als leerkracht, mentor, zorgcoördinator of schoolteam vroegtijdig signaleren of leerlingen problemen ondervinden in hun sociaal-emotionele ontwikkeling? Welke rol kan een conciërge hebben en welke rol heeft de ouder? Welke zorg of ondersteuning kan je vervolgens inzetten op schoolniveau, klassenniveau en op leerlingniveau? Deze handreiking geeft houvast bij deze vragen.
-
Mindset
Het Platform Mindset heeft een uitgebreide bibliotheek met tools en posters. Om te downloaden, te printen en te gebruiken!