Vakmanschap
Datum event | maandag 09-02-2026 15:30 |
Max. deelnemers | 12 |
Aangemeld | 1 |
Aantal plaatsen | 11 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO |
Duur | 3 bijeenkomsten van 2,5 uur |
Dag 2 | 23-03-2026 15:30 |
Dag 3 | 11-05-2026 15:30 |
Tijd | van 15:30-18:00 uur |
Door | Debby Hol |
Voor | leerkrachten en intern begeleiders po |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |

Rouw en verlies in het onderwijs
In deze twee-middaagse training richten we ons op de essentie van verlies en rouw. Je doet kennis en vaardigheden op die onmisbaar zijn bij het begeleiden van leerlingen, ouders en collega’s met een verlieservaring. Hierbij kijken we naar verlies in de breedste zin van het woord omdat ieder verlies ingrijpend kan zijn en dus effect op de ontwikkeling kan hebben: echtscheiding, het verlies van naasten, gezondheid, werk, woonplaats, vriendschap, etc. Daarmee vormt deze training een goede basis aan kennis en praktische tips die je kunt toepassen in het onderwijs. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere:
• Wat is rouw, welke rouwtaken zijn er?
• De impact van een rouw en verlies bij kinderen en jongeren
• Het handelen en begeleiden vanuit het belang van het kind
• Omgaan met rouw binnen de groep of klas
• Het aangaan van gesprekken met ouders
• Voorbeelden van protocollen
Tijdens de training zullen ook veel elementen uit theorieën van Prof. dr. Manu Keirse naar voren komen. Hij heeft veel kennis met mooie metaforen en verschillende begeleidingsvormen ontwikkeld op het gebied van verlies en rouw.
Verder is er ruimte voor persoonlijke vraagstukken en praktische oefening.
Datum event | dinsdag 03-02-2026 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 1 |
Aantal plaatsen | 15 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO |
Duur | 2 bijeenkomsten van 2,5 uur |
Dag 2 | 17-02-2026 11:47 |
Tijd | 15:30-18:00 |
Door | Judith Baard |
Voor | leerkrachten en intern begeleiders po |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Hoe zorg je ervoor dat alle leerlingen zich welkom, veilig en betrokken voelen?
"In mijn tweede jaar als leerkracht zat ik tegenover een leerling die zich volledig had teruggetrokken. Ze was slim, maar zei nooit iets. Pas toen ik tijdens een groepsopdracht de controle een beetje losliet, bloeide ze op. Ze had iets nodig wat ik haar eerst niet gaf: ruimte om op haar eigen manier mee te doen. Het leerde me dat écht inclusief lesgeven begint bij goed kijken – en durven loslaten."
In deze praktische en interactieve workshop leer je hoe je een klas creëert waarin álle leerlingen zich welkom voelen. We verkennen hoe je met kleine aanpassingen grote stappen kunt zetten richting inclusie – zonder dat het jou als leerkracht overweldigt.
Je krijgt inspirerende voorbeelden, toegankelijke werkvormen en minstens één aanpak die je direct de volgende dag kunt inzetten in je klas.
Inhoud
Hoe zorg je ervoor dat iedereen zich gezien en gehoord voelt?
Wat betekent inclusie in de dagelijkse lespraktijk?
Hoe kun je differentiëren zonder jezelf te verliezen?
Wanneer helpt het om controle los te laten?
Na deze workshop kun jij:
Inclusie concreet maken in je dagelijkse lespraktijk
Leerlingen op verschillende manieren activeren en betrekken
Differentiëren op een manier die past bij jouw stijl
De balans vinden tussen structuur bieden en ruimte geven
Datum event | donderdag 29-01-2026 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 2 |
Aantal plaatsen | 14 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Tijd | 15.30 - 17.30 |
Door | Daniele Sinniger |
Voor | leerkrachten PO |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Hoe zorg je ervoor dat alle leerlingen zich welkom, veilig en betrokken voelen?
"In mijn tweede jaar als leerkracht zat ik tegenover een leerling die zich volledig had teruggetrokken. Ze was slim, maar zei nooit iets. Pas toen ik tijdens een groepsopdracht de controle een beetje losliet, bloeide ze op. Ze had iets nodig wat ik haar eerst niet gaf: ruimte om op haar eigen manier mee te doen. Het leerde me dat écht inclusief lesgeven begint bij goed kijken – en durven loslaten."
In deze praktische en interactieve workshop leer je hoe je een klas creëert waarin álle leerlingen zich welkom voelen. We verkennen hoe je met kleine aanpassingen grote stappen kunt zetten richting inclusie – zonder dat het jou als leerkracht overweldigt.
Je krijgt inspirerende voorbeelden, toegankelijke werkvormen en minstens één aanpak die je direct de volgende dag kunt inzetten in je klas.
Inhoud
Hoe zorg je ervoor dat iedereen zich gezien en gehoord voelt?
Wat betekent inclusie in de dagelijkse lespraktijk?
Hoe kun je differentiëren zonder jezelf te verliezen?
Wanneer helpt het om controle los te laten?
Na deze workshop kun jij:
Inclusie concreet maken in je dagelijkse lespraktijk
Leerlingen op verschillende manieren activeren en betrekken
Differentiëren op een manier die past bij jouw stijl
De balans vinden tussen structuur bieden en ruimte geven
Datum event | dinsdag 30-09-2025 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 1 |
Aantal plaatsen | 15 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Tijd | 15.30 - 17.30 |
Door | Daniele Sinniger |
Voor | leerkrachten PO |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Hoe ga je om met meertalige leerlingen in je klas?
"Toen ik begon als leerkracht op een internationale school, waren 16 van de 20 leerlingen in mijn klas meertalig. Op de PABO had ik geleerd hoe ik goed les moest geven, maar niet hoe ik moest omgaan met kinderen uit verschillende landen, met uiteenlopende taalniveaus. Ik voelde me tekortschieten. Tot ik ontdekte dat hun thuistaal geen belemmering hoefde te zijn, maar juist een ingang kon vormen. Dat inzicht veranderde mijn hele kijk op lesgeven."
In deze interactieve workshop ontdek je hoe meertaligheid geen obstakel is, maar juist een krachtbron in je klas. Je leert werken met Comprehensible Input: een benadering waarbij taal begrijpelijk én betekenisvol wordt aangeboden, zodat alle leerlingen actief kunnen meedoen – ook als Nederlands (nog) niet hun sterkste taal is.
Je krijgt praktische werkvormen, lesideeën en voorbeelden van differentiatie. Zo ga je naar huis met inspiratie én concrete handvatten die je direct kunt toepassen in je lessen.
Inhoud
Wat is Comprehensible Input en hoe werkt het in de klas?
Hoe benut je de thuistaal van leerlingen op een positieve manier?
Hoe bied je taalsteun zonder te simplificeren?
Hoe zorg je dat álle leerlingen kunnen profiteren van je aanpak?
Na deze workshop kun jij:
Lesgeven op een manier die toegankelijk is voor meertalige leerlingen
De thuistalen van leerlingen actief en positief inzetten in de klas
Leerlingen taalsteun geven zonder het niveau van je les te verlagen
Differentiëren op een haalbare en effectieve manier
Datum event | maandag 02-03-2026 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 1 |
Aantal plaatsen | 15 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO |
Duur | 2 bijeenkomsten van 2 uur |
Dag 2 | 16-04-2026 15:30 |
Tijd | 15.30 - 17.30 |
Door | Daniele Sinniger |
Voor | leerkrachten PO |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Hoe ga je om met meertalige leerlingen in je klas?
"Toen ik begon als leerkracht op een internationale school, waren 16 van de 20 leerlingen in mijn klas meertalig. Op de PABO had ik geleerd hoe ik goed les moest geven, maar niet hoe ik moest omgaan met kinderen uit verschillende landen, met uiteenlopende taalniveaus. Ik voelde me tekortschieten. Tot ik ontdekte dat hun thuistaal geen belemmering hoefde te zijn, maar juist een ingang kon vormen. Dat inzicht veranderde mijn hele kijk op lesgeven."
In deze interactieve workshop ontdek je hoe meertaligheid geen obstakel is, maar juist een krachtbron in je klas. Je leert werken met Comprehensible Input: een benadering waarbij taal begrijpelijk én betekenisvol wordt aangeboden, zodat alle leerlingen actief kunnen meedoen – ook als Nederlands (nog) niet hun sterkste taal is.
Je krijgt praktische werkvormen, lesideeën en voorbeelden van differentiatie. Zo ga je naar huis met inspiratie én concrete handvatten die je direct kunt toepassen in je lessen.
Inhoud
Wat is Comprehensible Input en hoe werkt het in de klas?
Hoe benut je de thuistaal van leerlingen op een positieve manier?
Hoe bied je taalsteun zonder te simplificeren?
Hoe zorg je dat álle leerlingen kunnen profiteren van je aanpak?
Na deze workshop kun jij:
Lesgeven op een manier die toegankelijk is voor meertalige leerlingen
De thuistalen van leerlingen actief en positief inzetten in de klas
Leerlingen taalsteun geven zonder het niveau van je les te verlagen
Differentiëren op een haalbare en effectieve manier
Datum event | donderdag 30-10-2025 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 6 |
Aantal plaatsen | 10 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO |
Duur | 2 bijeenkomsten van 2 uur |
Dag 2 | 13-11-2025 15:30 |
Tijd | 15.30 - 17.30 |
Door | Daniele Sinniger |
Voor | leerkrachten PO |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
.jpeg)
Wat hebben een dolfijn en een olifant gemeen?
‘Leer hoe je je leerlingen stimuleert om zelf te denken op hun eigen manier, met hun eigen uitkomsten, door ander soort vragen te stellen’
Om kinderen basisvaardigheden te leren, gebruikt het onderwijs doorgaans convergent denken: via de aangeboden strategie komen tot het enige juiste antwoord. Om kinderen daarnaast hun eigen denkmethodes, strategieën en keuzes te laten onderzoeken, hebben zij ook divergente vragen en opdrachten nodig. Hierbij kunnen ze denken in ideeën in plaats van in antwoorden en daarbij gebeurt er iets heel anders in je brein.
Bij divergente vragen en opdrachten, kan je het niet ‘verkeerd’ doen en zo doorbreken we de conditionering dat leerlingen per definitie op zoek gaan naar het antwoord waar de leerkracht naar op zoek is.
Divergentie in het onderwijs is niet een nieuw vak erbij, het is een zinvolle aanvulling op wat je al doet. Een mindset van de onderwijsgevenden, waarin zij leerlingen ruimte bieden voor leren denken op hun eigen manier. Dat kan 1 korte vraag per dag zijn of af en toe een uurtje, maar ook je reactie op een antwoord of moment of het zien van een ander soort denktalent bij een leerling.
Creatief denken is het combineren van divergent en convergent denken. Aan het einde van de training:
- Heb je meer kennis over convergent en divergent denken
- Weet je hoe je eigen creatief denken kan trainen
- Heb je divergent denken spelenderwijs ervaren
- Ben je je bewust van waarom bij divergente opdrachten feedback geven op proces, essentieel is
- Kun je met je nieuwe kennis zelf creatief denken toevoegen aan je praktijk
- Neem je divergente vragen en opdrachten mee om direct toe te passen
In 2 sessies van 2 uur gaan we samen aan de slag met creatief denken. Dag 1 is 4 november 2025, dag 2 is 25 november 2025.
Spelen staat centraal omdat dat de neurale verbindingen in je hersens bevordert en leidt tot nieuwe verbindingen. Spelen = leren (voor alle leeftijden).
Datum event | dinsdag 04-11-2025 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 7 |
Aantal plaatsen | 9 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO |
Dag 2 | 25-11-2025 15:30 |
Tijd | van 15:30-17:30 uur |
Door | Martine Eisma |
Voor | leerkrachten en intern begeleiders po voor de groepen 3 t/m 8 |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
.jpeg)
De workshop ‘Van Venijn naar Kwaliteit’ geeft inzicht in het fenomeen meidenvenijn, de meidenrollen en de wijze waarop je het meidenvenijn kunt signaleren in klassen en groep(en). Het bijzondere van deze workshop is dat je met collega’s onder elkaar, het gedrag en de groepsdynamiek in meidengroepen nader bekijkt en bespreekt.Aan de hand van diverse oefeningen gaan we in op de specifieke meidenrollen en zul je als deelnemer ervaren wat meisjes doormaken als er onderling wordt gepest.
Om meidenvenijn effectief aan te pakken volgens de methode ‘Meidenvenijn is niet fijn!’ (preventieles en curatieve lessenreeks van 4 lesblokken) kunnen gemotiveerde begeleiders/mentoren eventueel besluiten om zich na de workshop aan te melden voor de Opleiding Meidenvenijn.
Programma:
- Definitie pesten en het belang van geleide groepsvorming
- Pestgedrag bij jongens en meisjes
- Praktijkvoorbeeld ‘mooiste meisje van de klas’
- Meidenvenijn inzichtelijk maken
- Voorkomen en aanpakken Anti-pestprogramma ‘Meidenvenijn is niet fijn!’
- Afsluiting
Datum event | donderdag 06-11-2025 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 5 |
Aantal plaatsen | 11 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | VO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2,5 uur |
Tijd | van 15:30-18:00 uur |
Door | Trainer van Meidenvenijn is niet fijn |
Voor | docenten en OCO's VO |
Locatie | Locatie volgt |
.jpeg)
De workshop ‘Van Venijn naar Kwaliteit’ geeft inzicht in het fenomeen meidenvenijn, de meidenrollen en de wijze waarop je het meidenvenijn kunt signaleren in klassen en groep(en). Het bijzondere van deze workshop is dat je met collega’s onder elkaar, het gedrag en de groepsdynamiek in meidengroepen nader bekijkt en bespreekt.Aan de hand van diverse oefeningen gaan we in op de specifieke meidenrollen en zul je als deelnemer ervaren wat meisjes doormaken als er onderling wordt gepest.
Om meidenvenijn effectief aan te pakken volgens de methode ‘Meidenvenijn is niet fijn!’ (preventieles en curatieve lessenreeks van 4 lesblokken) kunnen gemotiveerde begeleiders/mentoren eventueel besluiten om zich na de workshop aan te melden voor de Opleiding Meidenvenijn.
Programma:
- Definitie pesten en het belang van geleide groepsvorming
- Pestgedrag bij jongens en meisjes
- Praktijkvoorbeeld ‘mooiste meisje van de klas’
- Meidenvenijn inzichtelijk maken
- Voorkomen en aanpakken Anti-pestprogramma ‘Meidenvenijn is niet fijn!’
- Afsluiting
Datum event | donderdag 09-10-2025 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 2 |
Aantal plaatsen | 14 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2,5 uur |
Tijd | van 15:30 - 18:00 uur |
Door | trainer van Meidenvenijn is niet fijn |
Voor | leerkrachten en intern begeleiders po |
Locatie | Locatie volgt |
Het KTC organiseert eind februari een terugkommoment voor oud-cursisten van de workshop. Deze bijeenkomst is bedoeld om:
- een talentgesprek nog even te oefenen
- ervaringen en ideeën uit te wisselen:
- waar loop je in de praktijk tegenaan?
- heb je het erover binnen je team?
Heb eerder deelgenomen aan een workshop over talentgedreven werken met kinderen? Dan ben je van harte welkom op de terugkomdag op 27 februari.
Mocht je niet eerder hebben deelgenomen aan de training van het Kind Talent Centrum, mail ons dan over de mogelijkheden om deze training alsnog een keer te volgen.
Datum event | donderdag 27-02-2025 15:30 |
Aangemeld | 8 |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Als gedragsspecialist of docent in het voortgezet onderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om leerlingen met diverse leerbehoeften te begeleiden. Wil jij je kennis over leren verdiepen en effectievere begeleiding bieden?
Schrijf je dan in voor de workshop over de Wijzer in Leren!
Wat kun je verwachten?
-
Wetenschappelijke inzichten: Ontdek de nieuwste wetenschappelijke inzichten rondom leren en leerprocessen. Krijg een beter begrip van hoe leerlingen leren en wat hen motiveert.
-
De Wijzer in Leren: Maak kennis met de opbouw en inhoud van de Wijzer in Leren, een praktische tool boordevol informatie en hulpmiddelen voor effectief leren.
-
Praktische toepassing: Leer hoe je de lessen, materialen, adviezen en inzichten uit de Wijzer in Leren kunt integreren in je dagelijkse praktijk als gedragsspecialist of docent. Ontdek hoe je leerlingen kunt ondersteunen bij het ontwikkelen van effectieve leerstrategieën en het verbeteren van hun leerprestaties.
Deze workshop is speciaal voor gedragsspecialisten en docenten in het VO en biedt concrete handvatten voor de begeleiding van leerlingen. De workshop wordt gegeven door Sjoerd van den Berg, onderwijskundig adviseur en interim ondersteuningscoördinator bij ZIEN in de Klas.
Waar en wanneer?
19 november, 13.00 uur Comenius College Hilversum.
Datum event | dinsdag 19-11-2024 13:00 |
Aangemeld | 1 |
Doelgroep | VO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2,5 uur |
Tijd | van 13 uur tot 15.30 |
Door | Zien in de klas Sjoerd van den Berg |
Voor | docenten, ambulant begeleiders, leerlingbegeleiders, OCO's , mentoren VO |
Locatie | Comenius College |
Een OPP is verplicht voor alle basisschoolleerlingen die extra ondersteuning behoeven boven de basisondersteuning. Dat betekent dat een OPP moet worden opgesteld voor vrijwel alle leerlingen waarbij Unita betrokken is. Reguliere basisscholen hoeven geen OPP op te stellen voor ondersteuning die valt onder het basisondersteuning, die in het samenwerkingsverband is afgesproken.
Er is een nieuwe handreiking (2024) over het werken met een OPP: wat is de bedoeling ervan? Hoe kunnen we het OPP benutten om doelgericht en constructief samen te werken? Hoe maken we het makkelijker in het gebruik en hoe kan het scholen helpen om het OPP juist en efficiënt in te zetten?
Doel van deze training is om houvast te bieden voor een zo beknopt mogelijk OPP dat enerzijds de wettelijke vereisten bevat en geen overbodige administratie vergt en dat anderzijds functioneel is voor de aanpak op school (en thuis) en helpend in de samenwerking binnen schoolteams en met professionals, ouders en leerlingen. Kortom een OPP zoals bedoeld: een middel om de juiste ondersteuning voor de leerling te realiseren.
Natuurlijk gaan we ook in op de nieuwe wettelijke eis rond het hoorrecht van leerlingen. Tijdens de training gaan we samen aan de slag, het is fijn als je een casus meeneemt waarvoor je een OPP wil gaan schrijven zodat er direct een praktische opbrengst is.
Datum event | woensdag 08-01-2025 10:00 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 16 |
Aantal plaatsen | 0 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Tijd | van 10.00 uur- 12.00 uur |
Door | Myrna Hemmerlé |
Voor | ib-ers en leerkrachten po |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Een OPP is verplicht voor alle basisschoolleerlingen die extra ondersteuning behoeven boven de basisondersteuning. Dat betekent dat een OPP moet worden opgesteld voor vrijwel alle leerlingen waarbij Unita betrokken is. Reguliere basisscholen hoeven geen OPP op te stellen voor ondersteuning die valt onder het basisondersteuning, die in het samenwerkingsverband is afgesproken.
Er is een nieuwe handreiking (2024) over het werken met een OPP: wat is de bedoeling ervan? Hoe kunnen we het OPP benutten om doelgericht en constructief samen te werken? Hoe maken we het makkelijker in het gebruik en hoe kan het scholen helpen om het OPP juist en efficiënt in te zetten?
Maar hoe werkt dit specifiek voor kleuters?
Doel van deze training is om houvast te bieden voor een zo beknopt mogelijk OPP dat enerzijds de wettelijke vereisten bevat en geen overbodige administratie vergt en dat anderzijds functioneel is voor de aanpak op school (en thuis) en helpend in de samenwerking binnen schoolteams en met professionals, ouders en leerlingen. Kortom een OPP zoals bedoeld: een middel om de juiste ondersteuning voor de leerling te realiseren.
Datum event | woensdag 19-03-2025 15:30 |
Aangemeld | 14 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Door | Johanneke Jongbloed en Stephanie Hinfelaar |
Voor | IB-ers en kleuterleerkrachten |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Een OPP is verplicht voor alle basisschoolleerlingen die extra ondersteuning behoeven boven de basisondersteuning. Dat betekent dat een OPP moet worden opgesteld voor vrijwel alle leerlingen waarbij Unita betrokken is. Reguliere basisscholen hoeven geen OPP op te stellen voor ondersteuning die valt onder het basisondersteuning, die in het samenwerkingsverband is afgesproken.
Er is een nieuwe handreiking (2024) over het werken met een OPP: wat is de bedoeling ervan? Hoe kunnen we het OPP benutten om doelgericht en constructief samen te werken? Hoe maken we het makkelijker in het gebruik en hoe kan het scholen helpen om het OPP juist en efficiënt in te zetten?
Doel van deze training is om houvast te bieden voor een zo beknopt mogelijk OPP dat enerzijds de wettelijke vereisten bevat en geen overbodige administratie vergt en dat anderzijds functioneel is voor de aanpak op school (en thuis) en helpend in de samenwerking binnen schoolteams en met professionals, ouders en leerlingen. Kortom een OPP zoals bedoeld: een middel om de juiste ondersteuning voor de leerling te realiseren.
Natuurlijk gaan we ook in op de nieuwe wettelijke eis rond het hoorrecht van leerlingen. Tijdens de training gaan we samen aan de slag, het is fijn als je een casus meeneemt waarvoor je een OPP wil gaan schrijven zodat er direct een praktische opbrengst is.
Datum event | donderdag 17-10-2024 10:00 |
Max. deelnemers | 14 |
Aangemeld | 15 |
Aantal plaatsen | 0 |
Min. deelnemers | 5 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Tijd | 10 tot 12 uur |
Door | Myrna Hemmerle |
Voor | ib ers maar leerkrachten zijn ook welkom |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |

Workshop Communicatie in beeld
Helder kunnen communiceren met leerlingen, ouders en collega’s is een belangrijke vaardigheid. Hoe kun je de aandacht van de ander vasthouden?
Hoe zorg je ervoor dat informatie beter wordt begrepen en onthouden?
Hoe prikkel je het brein?
De workshop Communicatie in beeld is het juiste startpunt om dit te ontdekken!
Tijdens deze workshop leer je jouw boodschap te ondersteunen met eenvoudige tekeningen, opdat je meer impact hebt met jouw communicatie.
Deze workshop duurt 2,5 uur en is gericht op de volgende onderwerpen: waarom tekenen, het visueel alfabet, symbolen, basistechnieken om een boodschap meer impact te geven en het omzetten van abstracte begrippen naar beeldtaal.
Tijdens de workshop zullen de deelnemers ook ervaren hoe zij de koppeling naar de eigen praktijk kunnen maken als het gaat om het toepassen van het tekenen en vergroten zij hun beeldenbibliotheek.
Het is een actieve en dynamische workshop, waarin de deelnemers de basisbeginselen van het zakelijk tekenen leren en praktische handvatten krijgen aangereikt.
Deelnemers gaan zelf aan de slag met tekenen, spelen het leukste spel van Nederland én kunnen het geleerde de volgende dag gelijk toepassen, omdat het zo praktisch is ingestoken.
Doelen:
- ervaren dat IEDEREEN kan tekenen
- versimpeld kunnen verbeelden
- leggen van visuele accenten
- beginselen van een basispoppetje
- vertalen van abstracte begrippen in symbolen
- het hoe en wat van een eigen professionele beeldenbibliotheek
- het geleerde vertalen naar eigen praktijk
Via deze link krijg je een (sfeer)impressie van de workshop
workshop Communicatie in beeld
Deze training is ook Incompany te organiseren. Neem daarvoor contact met ons op.
Datum event | woensdag 13-11-2024 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 11 |
Aantal plaatsen | 5 |
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | VO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2,5 uur |
Tijd | 15.30 uur tot 18.00 uur |
Door | Teken je boodschap |
Voor | docenten en OCO's en begeleiders vo |
Locatie | Hilfertsheem College |

Workshop Communicatie in beeld
Helder kunnen communiceren met leerlingen, ouders en collega’s is een belangrijke vaardigheid. Hoe kun je de aandacht van de ander vasthouden?
Hoe zorg je ervoor dat informatie beter wordt begrepen en onthouden?
Hoe prikkel je het brein?
De workshop Communicatie in beeld is het juiste startpunt om dit te ontdekken!
Tijdens deze workshop leer je jouw boodschap te ondersteunen met eenvoudige tekeningen, opdat je meer impact hebt met jouw communicatie.
Deze workshop duurt 2,5 uur en is gericht op de volgende onderwerpen: waarom tekenen, het visueel alfabet, symbolen, basistechnieken om een boodschap meer impact te geven en het omzetten van abstracte begrippen naar beeldtaal.
Tijdens de workshop zullen de deelnemers ook ervaren hoe zij de koppeling naar de eigen praktijk kunnen maken als het gaat om het toepassen van het tekenen en vergroten zij hun beeldenbibliotheek.
Het is een actieve en dynamische workshop, waarin de deelnemers de basisbeginselen van het zakelijk tekenen leren en praktische handvatten krijgen aangereikt.
Deelnemers gaan zelf aan de slag met tekenen, spelen het leukste spel van Nederland én kunnen het geleerde de volgende dag gelijk toepassen, omdat het zo praktisch is ingestoken.
Doelen:
- ervaren dat IEDEREEN kan tekenen
- versimpeld kunnen verbeelden
- leggen van visuele accenten
- beginselen van een basispoppetje
- vertalen van abstracte begrippen in symbolen
- het hoe en wat van een eigen professionele beeldenbibliotheek
- het geleerde vertalen naar eigen praktijk
Via deze link krijg je een (sfeer)impressie van de workshop
workshop Communicatie in beeld
Deze training is ook Incompany te organiseren. Neem daarvoor contact met ons op.
Datum event | donderdag 30-01-2025 15:30 |
Max. deelnemers | 17 |
Aangemeld | 12 |
Aantal plaatsen | 5 |
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2,5 uur |
Tijd | 15.30 uur tot 18.00 uur |
Door | Teken je boodschap |
Voor | onderwijsprofessionals po |
Locatie | Tweemaster Naarden |
Je kent ’t vast wel; het gevoel dat je advies niet of nauwelijks aan komt bij een leerling of ouder. En toch wil je graag je boodschap overbrengen! Iemand overtuigen of aandringen om te veranderen, werkt vaak niet. Hoe krijg je als leerkracht iemand dan toch in beweging? ‘Motiverende Gespreksvoering’ kan je daarbij helpen.
Inhoud
In deze training leer je hoe je een effectief gesprek kunt voeren. Wat is de juiste basishouding? Hoe krijg je een leerling/ouder letterlijk aan de praat? Hoe speel je in op hun gedrag? Theorie wordt aan de praktijk verbonden door te oefenen met een trainingsacteur. Daarbij ligt de focus op wat werkt!
Resultaat
Tijdens de workshop leer je een aantal basisprincipes van ‘Motiverende Gespreksvoering’. Je krijgt doeltreffende handvatten en er wordt ervaringsgericht geoefend om op een authentieke en effectieve manier een gesprek met te voeren met een leerling of ouder.
Voor wie
Mentoren, leerling coördinatoren en zorgprofessionals in het Voortgezet Onderwijs die 1-op-1 gesprekken voeren met leerlingen/ouders.
Trainer
Babs Smith
locatie volgt nog
Datum event | woensdag 29-01-2025 15:00 |
Max. deelnemers | 14 |
Aangemeld | 5 |
Aantal plaatsen | 9 |
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | VO |
Duur | 1 bijeenkomst van 3,5 uur |
Tijd | van 15 uur tot 18.30 uur, voor broodjes wordt gezorgd |
Door | Babs Smith (ST!R erkend coach; CRKBO geregistreerde docent) |
Voor | docenten en OCO vo |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Vanuit de theorie kan worden geleerd wat een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is, maar zélf ervaren van wat het betekent om TOS te hebben doet nog veel meer. De combinatie van theorie én het zelf ervaren kweekt begrip voor een jongere met TOS en zijn onderwijsbehoeften. Ook het bewustzijn van de impact van deze stoornis én de mogelijke effecten ervan op andere ontwikkelingsgebieden wordt vergroot. In deze workshop ga je aan de hand van een theoretisch kader zelf aan de slag met praktische oefeningen waardoor je wordt ondergedompeld in de ervaringswereld van jongeren met een taalontwikkelingsstoornis. |
Locatie volgt. |
Datum event | maandag 29-01-2024 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 4 |
Aantal plaatsen | 12 |
Min. deelnemers | 16 |
Doelgroep | VO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Tijd | 15.30 uur tot 17.30 uur |
Door | Kentalis |
Voor | Docenten en zorgco VO |
TOS staat voor taalontwikkelingsstoornis. In het onderwijs is deze term nog vrij onbekend, maar het komt voor bij 5 tot 7 procent van de leerlingen! Jongeren met TOS hebben specifieke onderwijsbehoeften. Locatie volgt nog. |
Datum event | woensdag 06-11-2024 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 1 |
Aantal plaatsen | 15 |
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | VO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Tijd | 15.30 uur tot 17.30 uur |
Door | Kentalis |
Voor | Docenten en zorgco VO |

Inleiding
In deze workshop maken leerkrachten en intern begeleiders kennis met systemisch werken en leren systemisch kijken naar opvoedvraagstukken in opvoeding en onderwijs.
Wat is systemisch werken?
Systemisch werken gaat ervan uit dat iedereen wordt beïnvloed door de systemen waarvan hij of zij deel uitmaakt. Zo’n systeem is bijvoorbeeld je huishouden of familie, maar ook de organisatie waarbinnen je werkt en een klas. In een systeem heeft iedereen een rol en iedereen verhoudt zich tot een ander. Systemisch werken is een manier om inzicht te krijgen in ieders plek in het systeem. Het helpt te zien waar belemmeringen zitten en waarom dat leidt tot bepaald gedrag. Dat kan veel inzichten bieden en zorgen voor verandering.
De workshop bestaat uit theorie en het oefenen met systemisch leren kijken naar de mensen met wie je werkt. Daarbinnen is er veel ruimte voor eigen inbreng (casuïstiek)
Resultaat
Je leert tijdens deze workshop welke gemakkelijk in te passen interventies je kunt doen om iedereen het gevoel te geven dat zij/hij erbij hoort. Hoe je lastige gevoelens kunt benaderen en een plek kunt geven. En je leert hoe je je kinderen het gevoel kunt geven dat ze een eigen plek mogen innemen, waardoor hun zelfvertrouwen toeneemt.
- je ontwikkelt een nieuwe manier van kijken, doordat je kennismaakt met systemisch werk en krijgt oefeningen mee voor in je klas/team
- je krijgt zicht op de werkwijze van opstellingen en wat je ermee kunt bereiken
- je leert door deze workshop systemische interventies op groeps- en leerlingniveau toe te passen
Investering
3 bijeenkomsten van 2 1/2 uur
Datum event | dinsdag 24-09-2024 15:30 |
Max. deelnemers | 12 |
Aangemeld | 6 |
Aantal plaatsen | 6 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO |
Duur | 3 bijeenkomsten van 2 1/2 uur |
Dag 2 | 22-10-2024 17:30 |
Dag 3 | 26-11-2024 16:30 |
Tijd | 15:30-18:00 uur |
Door | Debby Hol |
Voor | leerkrachten en ib-ers |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
IB-ers, ondersteuningscoördinatoren of ambulant begeleiders worden regelmatig om advies gevraagd over het omgaan met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. De focus ligt dan al snel op de leerlingfactoren.
Deze nascholingscursus legt juist het accent op de onderwijsprofessional als ingang tot gedragsverandering bij leerlingen.
Hoe meer problematiek een leerling heeft, des te afhankelijker is hij/zij van zijn omgeving om tot ontwikkeling te komen. Welke kennis en vaardigheden hebben we nodig om in lastige situaties ook steeds de context van een kind centraal te stellen? Als we willen dat een kind verandert of iets anders gaat doen, dan weten we dat wij anders moeten gaan doen. Dan zullen we als professional zelf in de spiegel moeten kijken om ander gedrag van de leerling te bevorderen.
Inhoud
Effectief leerkracht-, docentgedrag laat leerlingen optimaal functioneren. Hoe motiveer je leerkrachten/docenten om naar hun eigen gedrag te kijken en hun gedrag zonodig te veranderen? Na afloop van deze training ben je in staat om leerkrachten/docenten te begeleiden in het sturen van hun eigen gedrag.
Aan bod komen onder meer:
- het gedrag van de leerkracht, docent als sleutel tot gedragsverandering bij de leerling
- de hulpvraag van leerkracht centraal stellen bij observaties
- effectiviteit van didactiek, klassenmanagement en pedagogisch klimaat
- preventieve interventies
Veel aandacht zal uitgaan naar begeleidings- en gesprekstechnieken, we zullen hier tijdens de bijeenkomsten in oefenen en ook vragen om tussen de bijeenkomsten hier zelf mee aan de slag te gaan.
NB: Deze cursus loopt parallel aan een InCompany traject op AT scholen. De eerste en vierde bijeenkomst zijn gezamenlijk.
Individuele deelnemers via Gameeleon nodigen we voor de eerste bijeenkomst uit op de 'International School Hilversum' op de Emmastraat 56 te Hilversum. We kunnen terecht in het Audiotorium (de collegezaal op de eerste verdieping).
Voor de vierde bijeenkomst wordt nog een gezamenlijke locatie gezocht.
Datum event | dinsdag 07-11-2023 09:00 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 15 |
Aantal plaatsen | 1 |
Doelgroep | PO, VO |
Duur | 4 dagen |
Dag 2 | 16-01-2024 09:00 |
Dag 3 | 05-03-2024 09:00 |
Dag 4 | 28-05-2024 09:00 |
Tijd | 9:00-15:30 uur |
Door | Karen Heinsman, Maaike Monsees, Nicole van den Hemel (SWV Unita) |
Voor | intern begeleiders en ondersteuningscoordinatoren |
Aanvullend | de 4de bijeenkomst hotel de Witte Bergen (Rijksweg 2 Laren, 3755 MV Eemnes |
Locatie | Locatie volgt |
IB-ers, ondersteuningscoördinatoren of ambulant begeleiders worden regelmatig om advies gevraagd over het omgaan met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. De focus ligt dan al snel op de leerlingfactoren.
Deze nascholingscursus legt juist het accent op de onderwijsprofessional als ingang tot gedragsverandering bij leerlingen.
We zijn blij met de vele aanmeldingen op deze training. We hebben inmiddels 16 mensen van de wachtlijst een plek gegeven door een tweede groep te starten. Meer aanmeldingen kunnen we niet bemensen. Als je geïnteresseerd bent in deze training nodigen we je graag uit deze voor volgend schooljaar alvast op je verlanglijst te zetten. Vanaf 1 juni publiceren we de agenda voor 2025-2026. Houd de website in de gaten!
Hoe meer problematiek een leerling heeft, des te afhankelijker is hij/zij van zijn omgeving om tot ontwikkeling te komen. Welke kennis en vaardigheden hebben we nodig om in lastige situaties ook steeds de context van een kind centraal te stellen? Als we willen dat een kind verandert of iets anders gaat doen, dan weten we dat wij anders moeten gaan doen. Dan zullen we als professional zelf in de spiegel moeten kijken om ander gedrag van de leerling te bevorderen.
Inhoud
Effectief leerkracht-, docentgedrag laat leerlingen optimaal functioneren. Hoe motiveer je leerkrachten/docenten om naar hun eigen gedrag te kijken en hun gedrag zonodig te veranderen? Na afloop van deze training ben je in staat om leerkrachten/docenten te begeleiden in het sturen van hun eigen gedrag.
Aan bod komen onder meer:
- het gedrag van de leerkracht, docent als sleutel tot gedragsverandering bij de leerling
- de hulpvraag van leerkracht centraal stellen bij observaties
- effectiviteit van didactiek, klassenmanagement en pedagogisch klimaat
- preventieve interventies
Veel aandacht zal uitgaan naar begeleidings- en gesprekstechnieken, we zullen hier tijdens de bijeenkomsten in oefenen en ook vragen om tussen de bijeenkomsten hier zelf mee aan de slag te gaan.
De training bestaat uit vier bijeenkomsten van 9.00 tot 15.30.
Datum event | dinsdag 19-11-2024 09:00 |
Max. deelnemers | 30 |
Aangemeld | 29 |
Aantal plaatsen | 1 |
Doelgroep | PO, VO |
Dag 2 | 21-01-2025 09:00 |
Dag 3 | 04-03-2025 09:00 |
Dag 4 | 20-05-2025 09:00 |
Locatie | Locatie volgt |
Ongeveer 10% van onze leerlingen heeft te maken met ‘onzichtbare’ problematiek. Deze kinderen kunnen hier veel last van hebben, terwijl wij als buitenstaanders niet zo snel zien dat er wat speelt.
In deze cursus voor leerkrachten en docenten (PO en VO) gebruiken we de principes van handelingsgericht werken (HGW) en de kennis uit de jeugdpsychiatrie om deze onzichtbare problemen te leren herkennen. Ook krijg je handvatten aangereikt om deze ‘onzichtbare’ leerlingen, op een laagdrempelige manier, in de klas te kunnen ondersteunen. Het is een interactieve en praktische cursus, waarbij ruimte is voor eigen casuïstiek en reflectie op eigen handelen. Hierbij staat de samenwerking tussen leerling, ouders, school en ketenpartners centraal.
Wil jij ‘onzichtbare’ problemen leren herkennen in de klas, zodat je weet wat de ‘onzichtbare’ leerling nodig heeft? Schrijf je dan in voor de cursus!
Investering
2 bijeenkomsten van 3 uur, 2e bijeenkomst is op 8 mei 2025
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO, VO |
Duur | 2 bijeenkomsten van 3 uur |
Dag 2 | 08-05-2025 13:18 |
Tijd | 15:30-18:30 uur |
Door | Naomi van den Berg - PI Research |
Voor | leerkrachten en docenten |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |

Hebben jouw leerlingen het af en toe nodig om te ontladen of te ontspannen gedurende de dag? En wil je oefeningen leren waarmee dit snel en effectief kan? Oefeningen die ook direct het leren ondersteunen? Schrijf je dan in voor de cursus “Brain Gym® 104: Bewegen om te leren”.
Leerdoelen:
Aan het eind van deze cursus:
- Ken je 26 Brain Gym® oefeningen die je direct de volgende dag kunt inzetten gedurende de lesdag of tijdens individuele gesprekken met leerlingen. Deze oefeningen kun je gebruiken als energizer, stressregulatie, maar ook ter voorbereiding op lezen, schrijven en rekenen.
- Heb je meer kennis over de ontwikkeling van het brein in relatie tot leren.
- Begrijp je de relatie tussen lichaamsbewustzijn, emoties en leren.
- Weet je waarom bewegen in de klas belangrijk is voor de integratie van primaire reflexen. De integratie van primaire reflexen is essentieel om tot leren te komen.
- Kun je op basis van de theorie en waarneming in de klas de geleerde oefeningen effectief inzetten.
Investering:
Deze training wordt in 4 dagdelen (15:30-18:30 uur) gegeven.
Bij deze training wordt het Handboek Braingym (9789088400964 - Paul E. Dennison Gail Dennison) gebruikt. Het is verplicht om deze vooraf aan te schaffen. Tijdens de training worden aanvullende hand-outs uitgereikt.
NB: Deze training kan ook als InCompany gevolgd worden. Voor het VO raden we aan deze training InCompany te doen. Neem contact op met
Datum event | woensdag 15-01-2025 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 15 |
Aantal plaatsen | 1 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO, VO |
Duur | 4 bijeenkomsten van 3 uur |
Dag 2 | 05-02-2025 15:30 |
Dag 3 | 05-03-2025 15:30 |
Dag 4 | 26-03-2025 15:30 |
Door | Esther Soudant |
Voor | Leerkrachten / docenten, leerlingcoaches, intern begeleiders, zorgcoördinatoren |
Aanvullend | Geschikt voor zowel PO (klassikaal en individueel) als VO (nadruk op individueel). |
Locatie | Gooilandschool |

Hebben jouw leerlingen het af en toe nodig om te ontladen of te ontspannen gedurende de dag? En wil je oefeningen leren waarmee dit snel en effectief kan? Oefeningen die ook direct het leren ondersteunen? Schrijf je dan in voor de cursus “Brain Gym® 104: Bewegen om te leren”.
Leerdoelen:
Aan het eind van deze cursus:
- Ken je 26 Brain Gym® oefeningen die je direct de volgende dag kunt inzetten gedurende de lesdag of tijdens individuele gesprekken met leerlingen. Deze oefeningen kun je gebruiken als energizer, stressregulatie, maar ook ter voorbereiding op lezen, schrijven en rekenen.
- Heb je meer kennis over de ontwikkeling van het brein in relatie tot leren.
- Begrijp je de relatie tussen lichaamsbewustzijn, emoties en leren.
- Weet je waarom bewegen in de klas belangrijk is voor de integratie van primaire reflexen. De integratie van primaire reflexen is essentieel om tot leren te komen.
- Kun je op basis van de theorie en waarneming in de klas de geleerde oefeningen effectief inzetten.
Investering:
Deze training wordt in 4 dagdelen (15:30-18:30 uur) gegeven.
Bij deze training wordt het Handboek Braingym (9789088400964 - Paul E. Dennison Gail Dennison) gebruikt. Het is verplicht om deze vooraf aan te schaffen. Tijdens de training worden aanvullende hand-outs uitgereikt.
NB: Deze training kan ook als InCompany gevolgd worden. Voor het VO raden we aan deze training InCompany te doen. Neem contact op met
Datum event | donderdag 18-09-2025 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 3 |
Aantal plaatsen | 13 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO, VO |
Duur | 4 bijeenkomsten van 3 uur |
Dag 2 | 16-10-2025 15:30 |
Dag 3 | 13-11-2025 15:30 |
Dag 4 | 11-12-2025 15:30 |
Door | Esther Soudant |
Voor | Leerkrachten / docenten, leerlingcoaches, intern begeleiders, zorgcoördinatoren |
Aanvullend | Geschikt voor zowel PO (klassikaal en individueel) als VO (nadruk op individueel). |
Locatie | Het Zandkasteel-zorg |
Workshop Werken met talent!... dat geeft energie
Heb je zin om samen met collega’s uit het onderwijs in november op twee woensdagmiddagen na schooltijd een fijne inspirerende bijeenkomst te hebben? Wil je na afloop naar huis met nieuwe energie en veel ideeën? Dan heeft Gameeleon iets leuks voor je: een workshop over talentgedreven werken met kinderen. Daarmee kunnen kinderen hun verborgen talenten ontdekken en hun zelfvertrouwen en veerkracht versterken. En jij dat als professional ook bij jezelf.
Deze workshop over talentgedreven werken doorbreekt de negatieve handelingsspiraal waarin je als leerkracht onbedoeld zo snel dreigt te vervallen als het niet zo goed gaat met een leerling.
De workshop (in 2 bijeenkomsten door het Kind Talent Centrum) Werken met Talent! helpt je bij het vergroten van je leerkracht- docentvaardigheden op het gebied van talentontwikkeling in het onderwijs. Die vaardigheden zijn: talentgedreven werken en talentgesprekken voeren.
Bekijk voor meer informatie het filmpje op YouTube.
Reactie van deelnemer: het was super! Dit moeten meer mensen doen! Zo komt er meer positiviteit in t onderwijs. |
Investering
2 bijeenkomsten van 2 uur.
Datum event | woensdag 06-11-2024 14:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 11 |
Aantal plaatsen | 5 |
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | PO, VO |
Duur | 2 bijeenkomsten van 2 uur |
Dag 2 | 20-11-2024 14:30 |
Tijd | 14:30-16:30 uur |
Door | Kind Talent Centrum |
Voor | leerkracht (po) en docenten (vo) |
Aanvullend | Deze training kan ook InCompany gevolgd worden. Neem contact op met events@gameeleon.nl voor meer informatie. |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Bijlage | KTC najaarfolder PO-VO workshop WERKEN MET TALENT voor UNITA.pdf |

Klassenmanagement in tijden van Passend Onderwijs - basis
Kwalitatief goed lesgeven willen wij allemaal en de diversiteit in onze klassen ten tijde van passend onderwijs maakt het soms uitdagend. Effectief klassenmanagement is essentieel voor de kwaliteit van de instructie. Hoe houden we het passend voor alle leerlingen en tegelijkertijd haalbaar voor de leerkracht / docent? Ook wanneer je een combinatieklas hebt?
In deze eerste workshop wordt ingegaan op bestaande modellen voor effectief klassenmanagement zoals GIP, waarbij er voor de leerkracht / docent ruimte ontstaat om gedifferentieerd les te geven volgens EDI. In de tweede bijeenkomst wordt nader ingegaan op het geven van instructie volgens het EDI model.
Investering
2 bijeenkomsten van 3 uur
Datum event | maandag 12-02-2024 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 7 |
Aantal plaatsen | 9 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO |
Duur | 2 bijeenkomsten van 3 uur |
Dag 2 | 21-03-2024 15:30 |
Tijd | 15:30-18:30 uur |
Door | Daniëlle Suijker - PiResearch |
Voor | leerkracht (po) |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |

Deze training werd eerder aangeboden onder de titel: 'een motiverend gesprek, hoe doe je dat?'
Je kent ’t vast wel: Het gevoel dat je advies niet of nauwelijks aankomt bij een leerling of ouder. En tóch wil je onder de titel: 'een motiverend gesprek hoe doe je dat?' graag je boodschap overbrengen!
Tijdens de training ‘Moeiteloos Motiveren’ leer je een aantal basisprincipes van motiverende gespreksvoering en oefen je met eigen praktijksituaties. Door te experimenteren met een trainingsacteur krijgen we samen inzicht in ‘wat werkt’ en ‘waar kansen liggen’.
Je hoeft je niet voor te bereiden voor deze training, hooguit na te denken over wat jij lastig gedrag vindt in 1-op-1 gesprekken. Elk gedrag kan besteld worden bij de acteur! We werken met wat er in het moment ontstaat.
Deze training is ook geschikt als InCompany! De training wordt dan op maat gemaakt en kan in 1 of 2 dagdelen gegeven worden. Als kapstok voor de training, kiest de school een thema, zoals: Mentorgesprekken, driehoeksgesprekken, gesprekken over gezondheid, trajectbegeleiding of ziekteverzuimbegeleiding.
Datum event | woensdag 08-10-2025 15:00 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 0 |
Aantal plaatsen | 16 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | VO |
Duur | 1 bijeenkomst van 3,5 uur |
Tijd | 15.00 uur tot 18.30 uur |
Door | Babs Smith coaching en training |
Voor | docenten, mentoren en OCO's VO |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |

Deze training werd eerder aangeboden onder de titel: 'een motiverend gesprek, hoe doe je dat?'
Je kent ’t vast wel: Het gevoel dat je advies niet of nauwelijks aankomt bij een leerling of ouder. En tóch wil je onder de titel: 'een motiverend gesprek hoe doe je dat?' graag je boodschap overbrengen!
Tijdens de training ‘Moeiteloos Motiveren’ leer je een aantal basisprincipes van motiverende gespreksvoering en oefen je met eigen praktijksituaties. Door te experimenteren met een trainingsacteur krijgen we samen inzicht in ‘wat werkt’ en ‘waar kansen liggen’.
Je hoeft je niet voor te bereiden voor deze training, hooguit na te denken over wat jij lastig gedrag vindt in 1-op-1 gesprekken. Elk gedrag kan besteld worden bij de acteur! We werken met wat er in het moment ontstaat.
Deze training is ook geschikt als InCompany! De training wordt dan op maat gemaakt en kan in 1 of 2 dagdelen gegeven worden. Als kapstok voor de training, kiest de school een thema, zoals: Mentorgesprekken, driehoeksgesprekken, gesprekken over gezondheid, trajectbegeleiding of ziekteverzuimbegeleiding.
Datum event | donderdag 12-02-2026 15:00 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 0 |
Aantal plaatsen | 16 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO, VO |
Duur | 1 bijeenkomst van 3,5 uur |
Tijd | 15.00 uur tot 18.30 uur |
Door | Babs Smith coaching en training |
Voor | leerkrachten, intern begeleiders, docenten, mentoren, OCO's |
Aanvullend | Geschikt voor zowel PO als VO |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Veel kinderen en jongeren hebben regelmatig last van een gebrek aan motivatie om te leren en in de coronatijd hebben we hiervan een toename in aantallen gezien. In sommige gevallen is er sprake van chronisch vermijdingsgedrag, wat op zichzelf weer tot problemen leidt voor zowel de leerling als de omgeving.
Met behulp van kaders zoals de Leerkuil en de Growth Mindset wordt nader ingegaan op de mechanismen die aan dit gedrag ten grondslag kunnen liggen en wordt aan de hand van (eigen) casuïstiek besproken welke praktische handvatten er in de klas ter beschikking zijn om deze leerlingen te ondersteunen.
Deze minicursus bestaat uit 2 bijeenkomsten van 3 uur.
Datum event | donderdag 22-05-2025 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 8 |
Aantal plaatsen | 8 |
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | PO, VO |
Duur | 2 bijeenkomsten van 3 uur |
Dag 2 | 12-06-2025 15:30 |
Tijd | 15:30-18:30 uur |
Door | Lisanne Koppenberg - PI Research |
Voor | leerkrachten po, docenten vo |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
"Geweldloos Verzet & Verbindend Gezag”
“Ik voel dat ik geen grip heb op deze klas”,
“Ik moet voortdurend alert zijn en nog steeds ontstaan er onderling veel conflicten”,
“Ik ben alleen maar aan het corrigeren”,
“Ik heb alles geprobeerd, maar niets lijkt te werken”.
Dit zijn waarschijnlijk herkenbare uitspraken van onderwijs- en zorgprofessionals die zoeken naar hoe zij invulling kunnen geven aan hun gezag in hun rol en functie.
Het antwoord kun je vinden binnen Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. VGGV is gebaseerd op de principes van Gandhi. Prof. Haim Omer heeft deze vorm van gezag doorontwikkeld voor gezinnen met jongeren met ernstige gedragsproblemen. Deze inzichten zijn ook binnen het onderwijs goed bruikbaar. Het belangrijkste doel is om niet langer te handelen vanuit (on)macht, maar vanuit kracht. Het besef dat je alleen controle hebt over je eigen gedrag en oog hebben voor jouw eigen rol, draagt daaraan bij. Vriendelijkheid èn vastberadenheid helpen om op een geweldloze manier verzet te bieden tegen ongewenst gedrag. Een ander belangrijk aspect is het gebruik maken van de steun en support om jou heen, dus van de ouders, jouw collega’s en de directie. Samen sta je sterker.
In deze workshop word je meegenomen in dit gedachtengoed van Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. De workshop is (inter)actief en gericht op eigen ervaringen, waarbij we samen gaan uitzoeken hoe het gedachtengoed VGGV je daarbij verder kan helpen.
In de tweede bijeenkomst op 16 juni 2025 wordt nader ingegaan op de pijlers en de uitgangspunten van Verbindend Gezag en op welke manier deze in te zetten zijn in de werksituatie van de deelnemers. We besteden o.m. aandacht aan de-escalerend handelen en aan manieren om -in de gezamenlijkheid van je team en met het netwerk rondom een leerling- een standpunt in te nemen ter bevordering van de ontwikkeling en het welzijn van alle betrokkenen.
De bijeenkomsten duren van 15:30 uur tot 18:30 uur
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | PO, VO |
Duur | 2 bijeenkomsten van 3 uur |
Dag 2 | 16-06-2025 11:26 |
Tijd | 15:30-18:30 uur |
Door | Ella Tak - PI Research |
Voor | onderwijsprofessionals po-vo |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |

Om te vieren dat Unita inmiddels 5 jaar trainingen aanbiedt, en Qinas ook voor het voortgezet onderwijs, organiseren we op woensdag 25 september een bijeenkomst voor de onderwijsprofessional uit het VO, maar ook leerkrachten groep 7 en 8 en ib-ers bovenbouw zijn welkom.
We hopen op een grote groep collega's uit het VO, bij deze lezing en ook bij onze trainingen volgend jaar. Meld je aan, na de zomervakantie maken we op deze website de indeling po-vo zodat alle trainingen voor VO nog beter te vinden zijn.
Tijdens deze bijeenkomst zal Kees van Overveld, gedragsdeskundige met ruime ervaring in het onderwijs, een lezing geven over de toenemende agressie tussen jongeren in de zorgelijk jonge leeftijd van 10-14 jaar, de invloed van de online wereld hierop en het bezit, het dragen en het gebruik van messen.
Kees van Overveld biedt in deze lezing over zijn nieuwe boek “scholen op scherp” essentiële informatie voor docenten/leraren - eigenlijk voor iedere onderwijsprofessional.
Kees combineert kennis uit criminologie, pedagogiek en psychologie. Zijn boek behandelt pubergedrag, probleemgedrag, antisociaal en delinquent gedrag, het aantal betrokken kinderen en jongeren, wapens op school (vooral messen en vuurwapens), de invloed van drillrap, de online wereld en lessen die we kunnen trekken uit school shootings in de VS. Ten slotte worden haalbare oplossingen vanuit het onderwijs gepresenteerd.
Na afloop praten we onder het genot van een drankje graag met je na.
Datum event | woensdag 25-09-2024 16:00 |
Max. deelnemers | 150 |
Aangemeld | 92 |
Aantal plaatsen | 58 |
Doelgroep | PO, VO |
Duur | 1 bijeenkomst van 1 1/2 uur |
Tijd | 16:00-17:30 uur |
Door | Kees van Overveld |
Voor | onderwijsprofessionals vo, leerkrachten groep 7 en 8, ib-ers bovenbouw |
Aanvullend | Aansluitend netwerken |
Locatie | Lucent college |
Bijlage |
UNITA 2024 - Kees van Overveld keynote.pdf
14095_LBBOmaart2024_18-21.pdf TvVartikelJenniferVdBroek-def.pdf Wapenincidenten zetten scholen op scherp.pdf |
Ondersteuning bij een ouderavond over positieve samenwerking school-ouders
“Met plezier naar school”, ook wel HGW (HandelingsGerichtWerken) voor ouders genoemd, gaat over de onmisbare rol van ouders in het schoolsucces van kinderen. Om passend onderwijs te kunnen bieden, hebben we ouders hard nodig, scholen kunnen dat niet alleen.
Scholen doen alles wat ze kunnen om alle kinderen goed onderwijs te bieden. Hoe kunnen ouders het onderwijs aan hun kind ondersteunen? Denk bijvoorbeeld aan op tijd en uitgerust op school komen, thuis positief over school praten en oefenen wat er geleerd is, meedenken bij de aanpak die hun kind nodig heeft zonder op de stoel van de leerkracht te zitten, waardering voor de leerkracht uitspreken en naar hun kind toe achter de leerkracht staan.
Het bespreken van deze thema’s is niet altijd makkelijk. Het vergt een en ander van ouders, maar ook van de school: duidelijk zijn over de wederzijdse verwachtingen, wat kunnen we van elkaar verwachten? Hoe werken we positief samen? We zijn gelijkwaardig, maar hebben verschillende rollen, wie beslist waarover? Welke complimenten (tops) hebben school en ouders voor elkaar? En welke suggesties (tips) hebben zij. En wat als ...?
De gratis folders en checklists van ‘Met plezier naar school’ kunnen hierbij worden benut.
In de ouderavond, die samen met het team wordt voorbereid en gegeven en waarbij de ‘trainer van Unita’ als gespreksleider kan optreden, komen bovenstaande thema’s in een constructieve sfeer aan bod, met een blik op de toekomst (komende periode in schooljaar of komend schooljaar). De uitvoering is op maat, passend bij de school, het team en de ouders. Een belangrijk doel is verbinden.
Een combinatie van de cursus “Constructief communiceren met ouders, ook als het moeilijk is” en deze ouderavond is een aanrader!
Datum event | Nog te bevestigen |
Aangemeld | 0 |
Doelgroep | PO |
Door | Contactpersoon via Gameeleon is Noëlle Pameijer |
Aanvullend | Deze workshop kan InCompany gevolgd worden. Bv. op een studie(mid)dag). Neem contact op met events@gameeleon.nl voor meer informatie. |

Noëlle Pameijer is auteur van het boek "Met plezier naar school" (2021).
Ouderbetrokkenheid en samenwerken met ouders is een belangrijk kenmerk van succesvol passend onderwijs.
Over ouderbetrokkenheid is al veel geschreven vanuit het perspectief van de school. Dit boek is geschreven vanuit het perspectief van ouders. Hoe kunnen zij bijdragen aan het schoolsucces van hun kind? Hoe kunnen zijn meedenken, meedoen, meeleven, meehelpen en meebeslissen over het onderwijs aan hun kind?
Noëlle Pameijer vertelt in deze workshop meer over het bundelen van de krachten. Hoe ga je met elkaar in gesprek om samen het kind met plezier naar school te laten gaan?
Datum event | Nog te bevestigen |
Aangemeld | 0 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Door | Noëlle Pameijer of Marleen Buwalda |
Voor | onderwijsprofessional (po) |
Aanvullend | Deze workshop kan ook InCompany gevolgd worden. Bv. op een studie(mid)dag). Neem contact op met events@gameeleon.nl voor meer informatie. |