Leerstrategieën bij TOS en vreemde talen (vo)
Jongeren met TOS (en taalzwakke jongeren) hebben niet alleen moeite met hun moedertaal, maar vaak ook met het leren van vreemde talen. Er zijn verschillende leerstrategieën die het leren van moderne vreemde talen (en vaak ook het Nederlands) voor deze jongeren makkelijker kunnen maken. In deze workshop leer je strategieën kennen die jongeren met TOS kunnen helpen bij het leren van vreemde talen. Je raakt bekend met stappenplannen voor het leren van woorden, het leren begrijpen van een tekst, het beantwoorden van meerkeuzevragen, het maken van luistertoetsen en het ondersteunen bij de uitspraak. Je krijgt tips voor aanvullende materialen, hulpkaarten en websites. locatie volgt nog |
Evenement Eigenschappen
Datum event | woensdag 12-03-2025 15:30 |
Aangemeld | 1 |
Min. deelnemers | 16 |
Doelgroep | VO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Tijd | 15.30 uur tot 17.30 uur |
Door | Kentalis |
Voor | Docenten en zorgco VO |
Achtergrond
-
Jasmijn heeft moeite met taal
Het Jeugdjournaal op 20 oktober 2023
Stotteren ken je misschien wel. Of iemand met ADHD. Maar er zijn ook kinderen die moeilijk kunnen praten omdat ze bijvoorbeeld niet op woorden komen. Of niet veel woorden kennen. Die beperking wordt ook wel TOS genoemd. En veel kinderen hebben hier mee te maken.
-
Keuzehulp methodieken leesbegeleiding op ondersteuningsniveau 3
Unita heeft een eigen Keuzehulp methodieken leesbegeleiding op ondersteuningsniveau 3 ontwikkeld. In de Keuzehulp vind je een kolom met specifieke indicaties en een kolom met mogelijke interventies.
Bekijk de Keuzehulp (pdf)
-
Babili-Bab
Babili-Bab is een educatief, interactief bordspel.
De woordenschat uitbreiden? Taalbegrip en taalgebruik stimuleren?
Met deze gevarieerde spelopdrachten en coöperatieve taalstimuleringsactiviteiten gaat dat spelenderwijs!
Elke moedertaal (en óók elke streektaal en elk dialect) doet mee.Dat maakt Babili-Bab afwisselend, uitdagend en soms hilarisch!
-
Eerste Hulp Bij Taal posters
Steeds meer basisscholen krijgen te maken met een grote toestroom van nieuwkomers in de klas. Deze kinderen komen vaak de school binnen zonder dat zij de Nederlandse taal kennen. Om de leerlingen en leerkrachten op weg te helpen ontwikkelde Het ABC een aanwijsposter om te helpen bij de communicatie.
Download hier de Eerste Hulp Bij Taal (aanwijs-)posters. Hang de Nederlandse versie op in de klas en deel de poster met de taal die thuis wordt gesproken met de leerling/ouders.De poster is momenteel verkrijgbaar in 6 talen, meer talen zijn in de maak.
Downloads:
-
Taalontwikkelingsstoornissen bij het jonge kind
Bernadette Sanders schreef het boek Taalontwikkelingsstoornissen bij het jonge kind (0-8 jaar)
Signaleren, praktische handelingsadviezen en tips
HOE KUN JE EEN TOS VROEGTIJDIG SIGNALEREN?
WAT IS HET BELANG VAN DE SAMENWERKING TUSSEN ONDERWIJS EN ZORG?
WELKE HANDELINGSADVIEZEN ZIJN ER VOOR HET JONGE KIND?In die eerste jaren van hun leven, maken kinderen de grootste ontwikkeling door op het gebied van de taal. Het is de meest gevoelige periode om taal aan te leren. Wanneer kinderen met problemen in de taalontwikkeling in deze periode niet gesignaleerd worden en niet de hulp krijgen die zij nodig hebben, dan is de prognose voor de toekomst met betrekking tot relaties, werk en school minder goed. Ernstige problemen in de taalontwikkeling hebben gevolgen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, de psychosociale en cognitieve ontwikkeling en het functioneren in de maatschappij.
In dit praktische boek staat helder uitgelegd wat een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is, hoe je het kunt herkennen en wat je in je werk met het jonge kind kunt doen om een kind met een TOS te ondersteunen. Het geeft handvatten, praktische voorbeelden en tips. Tevens is de ELS (Early Language Scale), het nieuwe screeningsinstrument met betrekking tot de taalontwikkeling van het jonge kind tot 6 jaar, opgenomen.
Voor professionals in de onderwijs en in de zorg.
-
Tips bij TOS
Als de taalontwikkeling anders blijft dan bij leeftijdgenoten, dan spreken we van een (blijvende) taalontwikkelingsstoornis. Een kind met TOS kan normaal scoren op een test bij de logopedist en toch moeite hebben met taal. Bijvoorbeeld met de dagelijkse communicatie, sociale situaties of ingewikkelde informatie.
Hoe herken ik een TOS?
Praat een kind nog niet of heeft het kind moeite met praten of het begrijpen van taal? Het kan zijn dat het een taalontwikkelingsstoornis (TOS) heeft.
TOS in een oogopslag
Uitleggen wat een taalontwikkelingsstoornis is, valt niet mee. TOS is ingewikkeld en iedereen met TOS is een beetje anders.
Met een plaatje wordt het makkelijker om TOS uit te leggen: voor mensen met TOS, voor ouders van kinderen met TOS én voor professionals in zorg en onderwijs.TOS-waaier
In overzichtelijke secties wordt informatie gegeven over de kenmerken en signalen van TOS, de gevolgen ervan voor de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling en over diagnostiek, behandeling en prognose. Ook worden tips en strategieën aangereikt voor het stimuleren van de taalontwikkeling en het vergemakkelijken van de communicatie, het leren en het sociaal functioneren.
TOS-wiel
TOS in een oogopslag
Uitleggen wat een taalontwikkelingsstoornis is, valt niet mee.
Het is een stuk makkelijker als je kunt laten zien met welke stukjes van de taal jij moeite hebt.
Dat kan nu met het TOS-wiel!Het oorspronkelijke ontwerp is van de Engelse organisatie RADLD (Raising Awareness of Developmental Language Disorder). Deelkracht-onderzoekers van Kentalis, Auris en de NSDSK maakten een aangepaste Nederlandse versie.
Tekenen bij TOS
Ondersteunend tekenen betekent: terwijl je vertelt, teken je de kern mee.
TekenenbijTOS helpt de persoon met TOS (het kind, de jongere, de leerling, jouw kind) taal visueel te maken en daarmee zijn /haar wereld te vergroten. Mede door gebruik te leren, kunnen en durven maken van tekeningetjes bij taal in het dagelijks leven. Het voorbeeld te zijn!
-
Webinar: Preventie van ernstige leesproblemen en dyslexie
Bekijk de webinars
- Belang goed leesonderwijs
- Feiten over leesonderwijs
- Continuüm van zorg (zorgniveau 1, 2, 3 en 4)
Door Anne Vermue en Jacolien van der Veer
- Creëren van een rijk taalaanbod in de klas
- Praktische handvatten
Door Erna van Koeven (hoofddocent hogeschool Windesheim, (mede)auteur van het boek Rijke taal en de blog Geletterdheid en schoolsucces)
© 2021 Gameeleon - Unita
-
Verschillen en overeenkomsten van TOS en ASS
Waar het gedrag van leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) op elkaar kan lijken, is een verschil van aanpak soms essentieel. Kennis over taalgedrag en waaruit dit voorkomt, biedt volgens Anouk Middelkoop-van Erp aanknopingspunten voor passende begeleiding.
-
Hoofd vol TOS
Het eerste boek over TOS voor en door jongeren!
Veerle Stevens, Jérôme Vergne en Beau Verhaar geven in Hoofd vol TOS een inkijkje in hun hoofd. In tekst en beeld laten ze zien hoe zij in het dagelijks leven omgaan met hun TOS (taalontwikkelingsstoornis). Wat moet je doen als je trein niet rijdt en je niet begrijpt wat er wordt omgeroepen? Wat doe je als iedereen gaat opruimen en jij niet weet wat je moet doen? Wat kun je zeggen als je een gesprek niet kunt volgen?
-
Tips lezen, spelling en dyslexie
Dyslectische kinderen motiveren (Squla): 10 tips van juf Shelby om dyslectische kinderen te motiveren
Dyslexie Centraal: Alles over leesproblemen en dyslexie in onderwijs en zorg
Geletterdheid en schoolsucces (blog - Anneke Smits en Erna van Koeven - Windesheim Lectoraten)
Expertisecentrum Nederlands | Weet hoe taalonderwijs werkt! Het Expertisecentrum Nederlands staat voor goed taalonderwijs en werkt aan een constante verbetering van het onderwijs in Nederland.
www.lezeninhetpo.nl Hier vind je alle bouwstenen voor effectief leesonderwijs met samenwerking als basis.