Trauma Sensitief Lesgeven (po-vo)

Goede leerkracht-, docentvaardigheden zijn nuttig voor alle leerlingen en noodzakelijk voor sommigen. Dit geldt in bijzondere mate voor leerlingen die in hun leven een opeenstapeling van stressvolle gebeurtenissen hebben meegemaakt. De meeste kinderen herstellen zonder dat er professionele hulp noodzakelijk is, maar voor alle leerlingen geldt dat “de leerkracht vergroot de veerkracht”.
De module Trauma Sensitief Lesgeven maakt onderwijsprofessionals bewust van de vaardigheden die zij al hebben om de stress bij leerlingen te verlagen en de veerkracht te vergroten. Hiermee dragen zij bij aan een gezonde ontwikkeling van alle leerlingen.
De module levert kennis op over trauma en een versteviging van de al aanwezige vaardigheden gericht op het vergroten van de veiligheid in de klas en daarmee het creëren van een optimaal leerklimaat. Door middel van opdrachten kunnen deelnemers bepalen wat zij al trauma sensitief aanpakken en waar zij zich verder kunnen ontwikkelen. Dit leidt tot een uiteindelijk individueel- of schoolbreed gericht plan van aanpak.
Aan de orde komen de volgende onderwerpen:
- Kennis over trauma
- De basis van trauma sensitief lesgeven
- Veiligheid & relaties
- Zelfregulatie
- Samenwerken met ouders en andere betrokkenen
- Zorgen voor jezelf
- Het maken van een plan van aanpak
Er wordt gebruik gemaakt van werkzame elementen uit verschillende methodieken, waaronder School Wide Positive Behaviour Support, Geweldloos Verzet, Handelingsgericht Werken en kennis uit de traumatherapie.
Planning: de module bestaat uit vier bijeenkomsten van ieder 3 uur. In elke bijeenkomst wordt kennisoverdracht vermengd met casuistiek, ingebracht door de cursusleider en door de cursisten. Er is veel ruimte voor interactie en oefening. Iedere bijeenkomst wordt afgesloten met een reflectie op de eigen werkzaamheden, ter voorbereiding van een plan van aanpak.
Bijeenkomst 1: Kennis over trauma en de basisprincipes van traumatherapie
Bijeenkomst 2: De basis van trauma sensitief lesgeven, leren kijken door een traumabril
Bijeenkomst 3: Als de basis niet voldoende is: emotieregulatie en zelfregulatie voor leerling en medewerkers
Bijeenkomst 4: Samenwerken met het netwerk van de leerling en met je team, zorgen voor jezelf en het maken van een plan van aanpak
NB: deze training kan ook als team (InCompany) gevolgd worden.
Neem contact op met
Evenement Eigenschappen
Datum event | maandag 21-10-2024 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 16 |
Aantal plaatsen | 0 |
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | PO, VO |
Duur | 4 bijeenkomsten van 3 uur |
Dag 2 | 11-11-2024 15:30 |
Dag 3 | 25-11-2024 15:30 |
Dag 4 | 13-01-2025 15:30 |
Tijd | 15:30-18:30 uur |
Door | Danielle Suijker - PI Research |
Voor | onderwijsprofessionals po-vo |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |