Trauma Sensitief Lesgeven (po-vo)

Trauma Sensitief Lesgeven (po-vo)

Goede leerkracht-, docentvaardigheden zijn nuttig voor alle leerlingen en noodzakelijk voor sommigen. Dit geldt in bijzondere mate voor leerlingen die in hun leven een opeenstapeling van stressvolle gebeurtenissen hebben meegemaakt. De meeste kinderen herstellen zonder dat er professionele hulp noodzakelijk is, maar voor alle leerlingen geldt dat “de leerkracht vergroot de veerkracht”.

De module Trauma Sensitief Lesgeven maakt onderwijsprofessionals bewust van de vaardigheden die zij al hebben om de stress bij leerlingen te verlagen en de veerkracht te vergroten. Hiermee dragen zij bij aan een gezonde ontwikkeling van alle leerlingen. 

Resultaat: door het verkrijgen van nieuwe kennis en het activeren van voorkennis kunnen deelnemers een inschatting maken van wat zij in hun werk en in hun organisatie al zien aan trauma sensitief werken en wat zij dus willen behouden. Daarnaast wordt een concreet plan gemaakt voor de volgende stappen die zowel individueel als op organisatieniveau gezet kunnen worden om de trauma sensitieve aanpak verder te verstevigen.

De module levert kennis op over trauma en een versteviging van de al aanwezige vaardigheden gericht op het vergroten van de veiligheid in de klas en daarmee het creëren van een optimaal leerklimaat. Door middel van opdrachten kunnen deelnemers bepalen wat zij al trauma sensitief aanpakken en waar zij zich verder kunnen ontwikkelen. Dit leidt tot een uiteindelijk individueel- of schoolbreed gericht plan van aanpak.

Aan de orde komen de volgende onderwerpen:

  • Kennis over trauma
  • De basis van trauma sensitief lesgeven
  • Veiligheid & relaties
  • Zelfregulatie
  • Samenwerken met ouders en andere betrokkenen
  • Zorgen voor jezelf
  • Het maken van een plan van aanpak

 

Er wordt gebruik gemaakt van werkzame elementen uit verschillende methodieken, waaronder School Wide Positive Behaviour Support, Geweldloos Verzet, Handelingsgericht Werken en kennis uit de traumatherapie.

Planning: de module bestaat uit vier bijeenkomsten van ieder 3 uur. In elke bijeenkomst wordt kennisoverdracht vermengd met casuistiek, ingebracht door de cursusleider en door de cursisten. Er is veel ruimte voor interactie en oefening. Iedere bijeenkomst wordt afgesloten met een reflectie op de eigen werkzaamheden, ter voorbereiding van een plan van aanpak.

Bijeenkomst 1: Kennis over trauma en de basisprincipes van traumatherapie

Bijeenkomst 2: De basis van trauma sensitief lesgeven, leren kijken door een traumabril

Bijeenkomst 3: Als de basis niet voldoende is: emotieregulatie en zelfregulatie voor leerling en medewerkers

Bijeenkomst 4: Samenwerken met het netwerk van de leerling en met je team, zorgen voor jezelf en het maken van een plan van aanpak

NB: deze training kan ook als team (InCompany) gevolgd worden.
Neem contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. voor meer informatie.

Event Datum event Locatie Max. deelnemers Aangemeld Aantal plaatsen Inschrijven
Trauma Sensitief Lesgeven (po-vo) maandag 21-10-2024 15:30 Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland 16 10 6
Trauma Sensitief Lesgeven (po-vo) maandag 11-11-2024 15:30 Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland 16 0 16
Trauma Sensitief Lesgeven (po-vo) maandag 25-11-2024 15:30 Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland 16 0 16
Trauma Sensitief Lesgeven (po-vo) maandag 13-01-2025 15:30 Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland 16 0 16

Plaats reactie

Verstuur

Achtergrond

  • Autisme vanuit een ontwikkelingsperspectief

    Autisme is een veel voorkomend verschijnsel. Het is niettemin ook het meest onbegrijpelijke verschijnsel op het gebied van menselijk gedrag. Er wordt veel onderzoek naar autisme gedaan. Het is geen ziekte, zo wijst recent onderzoek uit, ook geen defect. Het is een genenpatroon dat leidt tot een vertraagde ontwikkeling. Dit is in overeenstemming met de theorie van het socioschema van Martine Delfos. Volgens deze theorie is het een vertraging op specifieke gebieden en een versnelde ontwikkeling op andere gebieden.

    Deze visie biedt een geheel ander perspectief voor diagnose, behandeling en vooral ook opvoeding. Dit boek laat zien wat dit betekent voor het gedrag van mensen met autisme, de interpretatie daarvan, en de manier waarop mensen met autisme opgevoed of behandeld zouden kunnen worden. 

  • Prikkelverwerking | Breinologie voor leraren

    Overprikkeling is een bekend begrip binnen het onderwijs. De tegenhanger onderprikkeling is minder bekend. Maar hoe zien de verschillende vormen van prikkelverwerking er eigenlijk precies uit? Hoe ontstaan ze? Hoe kun je hierin sturen; wat kun je doen? En, ook belangrijk, wat moet je juist niet doen?

    Door: Wim Bielderman

    Lees het artikel op ontwikkeltaal

  • Autisme: een stoornis of een andere manier van denken? - Dr. Annelies Spek

    Diagnosticeren van mensen met een autismespectrumstoornis (ASS) is complex, vindt Annelies Spek, klinisch psychologg en hoofd van het Autisme Expertise Centrum in Eemnes.

    Er is veel kennis en ervaring voor nodig; bij onvoldoende doorvragen of gebruik van verkeerde instrumenten is er het risico op een verkeerde diagnose. Wat zijn de kenmerken van ASS? Hoe verschillen deze kenmerken bij mannen en vrouwen? En bij welke hulp zijn mensen met ASS gebaat?

    Dat en meer in de podcast van de RINO Groep Podcast.

    Beluister hem via je favoriete podcastapp

  • Verschillen en overeenkomsten van TOS en ASS

    Waar het gedrag van leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) op elkaar kan lijken, is een verschil van aanpak soms essentieel. Kennis over taalgedrag en waaruit dit voorkomt, biedt volgens Anouk Middelkoop-van Erp aanknopingspunten voor passende begeleiding.

  • Dit is een verschrikkelijk boek

    In dit toegankelijke boek voor kinderen van ongeveer 10-12 jaar, worden zaken besproken die voor kinderen traumatisch kunnen zijn. Dat kan zijn het overlijden van een dierbare, een vechtscheiding van ouders, gepest worden, ziekte, maar ook: verwaarlozing, mishandeling en misbruik. Dat dit dingen zijn waar kinderen niets aan kunnen doen, daar zijn volwassenen het over eens.

    Meer informatie over het boek

  • Hoe kan ik als professional kinderen steunen die het moeilijk hebben (gehad)?

  • Kindermishandeling en huiselijk geweld

  • Handle with Care

    Wat is Handle with Care?
    Handle with Care is een initiatief om kinderen die thuis betrokken zijn bij huiselijk geweld snel te steunen de dag nadat het geweldsincident is voorgevallen. Het programma richt zich op snelle sociale steun op school voor kinderen van vier tot twaalf jaar. School is voor veel kinderen een veilige plek en docenten zijn goed in staat gepaste steun te bieden (en beschouwen dat ook als hun taak), maar dan moeten ze wel weten dat het thuis speelt. Op deze manier wordt het stressniveau van het kind verlaagt door steun van de leerkracht en wordt de ontwikkeling van het kind zo min mogelijk belemmerd.

    Waarom Handle with Care?
    In elke schoolklas in Nederland zitten kinderen die thuis met kindermishandeling of huiselijk geweld te maken krijgen. Bij sommige kinderen is dat geweld zo ernstig dat de politie eraan te pas komt. Door het geweld thuis voelen kinderen zich onveilig en zijn zij ook op andere plekken op hun hoede voor gevaar. De stress die deze kinderen meedragen laten ze niet thuis achter, maar nemen ze mee de klas in. Vaak weet niemand hiervan waardoor deze kinderen geen steun krijgen. Daardoor komen ze niet aan leren toe en krijgen ze te maken met de gevolgen hiervan zoals psychische problemen of zelf gewelddadig te worden. En dat terwijl de leerkracht hierin een verschil kan maken voor het kind.

    De werkwijze
    De Handle with Care werkwijze is als volgt. Als de politie aan de deur komt vanwege een melding van huiselijk geweld of kindermishandeling in een gezin met kinderen, dan neemt de politie contact op met Veilig Thuis. Veilig Thuis neemt direct contact op met gezin (telefonisch of huisbezoek). Zij vragen de schoolgegevens uit van de kinderen en zorgen ervoor dat er vóór de volgende schooldag een Handle with Care signaal naar de school van de kinderen wordt gestuurd. Het Handle with Care signaal bevat alleen de naam en geboortedatum van het kind en het codewoord ‘Handle with Care’. De aangewezen persoon op school die elke ochtend de speciaal aangemaakte e-mail inbox nakijkt, geeft dit door aan de betreffende leerkracht, zodat hij/zij voor het begin van de les weet dat deze leerling mogelijk extra steun kan gebruiken. Vervolgens wordt het mailtje verwijderd. Op geen enkele andere wijze registreert de school deze meldingen.

    Steun bieden
    Het doel van Handle with Care is steun bieden aan de leerling die thuis in aanraking is gekomen met huiselijk geweld. Leerkrachten kennen hun leerlingen en passen de steun hierop aan (in overleg met het kind). Maar we kunnen ons ook voorstellen dat het prettig is om er meer over te lezen of te horen.

    Klik verder voor:
    - de handleiding Handle with Care
    - concrete tips en veel informatie over hoe er steun geboden kan worden aan kinderen op de website van Augeo. Ook staan er goede suggesties voor het contact met de ouders.

     

  • Executieve Functies

  • Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen

    Een praktisch handboek voor het basisonderwijs

    Door uiteenlopende omstandigheden kunnen kinderen op jonge leeftijd chronische stress ervaren. De gevolgen van deze vroegkinderlijke chronische traumatisering zijn over het algemeen ernstig en vergaand doordat het de ontwikkeling van de hersenen negatief beïnvloedt. Kinderen hebben hierdoor onder meer moeite met leren, met het reguleren van hun emoties en gedrag en met vertrouwen op zichzelf en in de ander. Sommige kinderen zijn onrustig en kunnen zich niet concentreren omdat ze voortdurend alert zijn op gevaar. Andere kinderen maken zich juist zo onopvallend mogelijk omdat dat hun overlevingskansen heeft vergroot. Er zijn ook kinderen die door een schijnbaar kleine of voor anderen onbegrijpelijke aanleiding agressief reageren omdat hun hersenen nog in de vechtstand staan. Voor leerkrachten is dit gedrag vaak moeilijk te begrijpen. Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen biedt leerkrachten, intern begeleiders en schoolmaatschappelijk werkers onmisbare praktische kennis en vaardigheden om goed om te kunnen gaan met het vaak moeilijk te begrijpen gedrag van de vele getraumatiseerde leerlingen waar ze op hun school, mede door de invoering van Passend Onderwijs, in toenemende mate mee te maken hebben. Door traumasensitief onderwijs te bieden aan de kinderen die het nodig hebben wordt het klassenklimaat voor alle kinderen veiliger en de effectieve leertijd en de leeropbrengsten van alle kinderen hoger. Ook voor studenten die geïnteresseerd zijn in de effecten van chronische traumatisering op de (cognitieve) ontwikkeling is het een zeer waardevol boek. Leony Coppens, Carina van Kregten en Marthe Schneijderberg hebben in dit boek hun kennis over de impact van chronische traumatisering op de ontwikkeling van kinderen gecombineerd met jarenlange praktijkervaring in het werken met getraumatiseerde kinderen zowel thuis als op school en in individuele behandelingen en (ouder-)begeleidingen. https://www.swpbook.com/boeken/21/onderwijs/1794/lesgeven-aan-getraumatiseerde-kinderen

  • Autisme en normale begaafdheid in het onderwijs

    Samenvatting
    Autisme en normale begaafdheid in het onderwijs levert inspiratie aan iedereen die les geeft aan (rand)normaal begaafde leerlingen met autisme. Vertrekkend van de autistische manier van waarnemen en informatie verwerken, schetst dit boek de krijtlijnen voor een autismevriendelijke onderwijsstijl. Sleutelbegrippen worden geïllustreerd met concrete tips. Er is ook aandacht voor de keuze voor gewoon of speciaal onderwijs, het creëren van een autismecultuur op school en hoe je als leerkracht best omgaat met moeilijk gedrag bij de leerling.
    Dit boek is een compleet herziene uitgave van Voor alle duidelijkheid uit 2002. Het boek beperkt zich niet langer tot leerlingen met autisme in het gewoon onderwijs, maar is nu bruikbaar voor iedereen, van beginner tot expert, die werkt met leerlingen met autisme en een (rand)normale begaafdheid, zowel in het gewoon als in het buitengewoon of speciaal onderwijs.

  • Wat is autisme?

  • Verwerken van sociale informatie door autisten

 

Professionaliseringsplatform
passend onderwijs


Voor onderwijsprofessionals
in de regio Gooi en Vecht

VO     035 526 94 81

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Qinas
Burgemeester de Bordesstraat 80
1404 GZ  Bussum

Nieuwsbriefinschrijving VO

PO     035 800 10 11

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Unita
Noordereinde 54F
1243 JJ  ’s-Graveland

Nieuwsbriefinschrijving PO