Gespreksvoering

Rouw en verlies in het onderwijs (po)

Rouw en verlies in het onderwijs

In deze twee-middaagse training richten we ons op de essentie van verlies en rouw. Je doet kennis en vaardigheden op die onmisbaar zijn bij het begeleiden van leerlingen, ouders en collega’s met een verlieservaring. Hierbij kijken we naar verlies in de breedste zin van het woord omdat ieder verlies ingrijpend kan zijn en dus effect op de ontwikkeling kan hebben: echtscheiding, het verlies van naasten, gezondheid, werk, woonplaats, vriendschap, etc. Daarmee vormt deze training een goede basis aan kennis en praktische tips die je kunt toepassen in het onderwijs. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere:

•      Wat is rouw, welke rouwtaken zijn er?

•      De impact van een rouw en verlies bij kinderen en jongeren

•      Het handelen en begeleiden vanuit het belang van het kind

•      Omgaan met rouw binnen de groep of klas

•      Het aangaan van gesprekken met ouders

•      Voorbeelden van protocollen

Tijdens de training zullen ook veel elementen uit theorieën van Prof. dr. Manu Keirse naar voren komen. Hij heeft veel kennis met mooie metaforen en verschillende begeleidingsvormen ontwikkeld op het gebied van verlies en rouw.

Verder is er ruimte voor persoonlijke vraagstukken en praktische oefening.

 

 

Datum event dinsdag 03-02-2026 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 0
Aantal plaatsen 16
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO
Duur 2 bijeenkomsten van 2,5 uur
Dag 2 17-02-2026 11:47
Tijd 15:30-18:00
Door Judith Baard
Voor leerkrachten en intern begeleiders po
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland
Als het (L)even lastig is (vo)

Steeds meer jongeren ervaren mentale druk—sombere gedachten, angst, overprikkeling. Hoe help je hen vooruit? Hoe voer je het gesprek dat écht impact heeft?

Lieke Kalhorn is pedagoog, auteur en spreker, gespecialiseerd in jongeren en veerkracht. Ze begeleidt jongeren op het gebied van mentaal welzijn, studie-/werkkeuze en zelfvertrouwen en geeft jongeren een stem in het maatschappelijke debat. Tevens coacht ze ouders en professionals in communicatie met jongeren.

Tijdens deze interactieve workshop krijg je inzicht in de uitdagingen waarmee jongeren vandaag opgroeien (en hoe hun ontwikkelende tienerbrein de communicatie extra uitdagend maakt). Aan de hand van het gespreksmodel LEVEN krijg je praktische handvatten hoe jij als docent het mentaal welzijn, zelfvertrouwen en veerkracht van jouw leerlingen kunt versterken. Aan de hand van valkuilen en tips uit de praktijk en uit verhalen van jongeren, leer je hoe je hen perspectief laat ervaren en helpt zichzelf te helpen. Hoe help jij jouw leerlingen en andere jongeren met negatieve emoties of tegenslagen om te gaan, en hoe coach je hen om lekker in hun vel te zitten én te blijven zitten. De focus zal daarbij vooral liggen op: HOE doe je dat dan?!

Ieder contact doet ertoe: een jongere die zich gezien, gehoord en gesteund voelt, ontwikkelt veerkracht. Door eerder het goede gesprek te voeren, kunnen we het verschil maken in het leven van jongeren.

Datum event donderdag 20-11-2025 15:30
Max. deelnemers 30
Aangemeld 1
Aantal plaatsen 29
Min. deelnemers 8
Doelgroep VO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Tijd 15.30 - 17.30
Door Lieke Kalhorn
Voor mentoren en docenten VO
Aanvullend https://www.swpbook.com/boeken/5/opvoeding-en-jeugdzorg/2617/als-het-leven-lastig-is
Locatie Locatie volgt

IB-ers, ondersteuningscoördinatoren of ambulant begeleiders worden regelmatig om advies gevraagd over het omgaan met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. De focus ligt dan al snel op de leerlingfactoren.

Deze nascholingscursus legt juist het accent op de onderwijsprofessional als ingang tot gedragsverandering bij leerlingen.

Hoe meer problematiek een leerling heeft, des te afhankelijker is hij/zij van zijn omgeving om tot ontwikkeling te komen. Welke kennis en vaardigheden hebben we nodig om in lastige situaties ook steeds de context van een kind centraal te stellen? Als we willen dat een kind verandert of iets anders gaat doen, dan weten we dat wij anders moeten gaan doen. Dan zullen we als professional zelf in de spiegel moeten kijken om ander gedrag van de leerling te bevorderen.

 

Inhoud

Effectief leerkracht-/docentgedrag laat leerlingen optimaal functioneren. Hoe motiveer je leerkrachten/docenten om naar hun eigen gedrag te kijken en hun gedrag zonodig te veranderen? Na afloop van deze training ben je in staat om leerkrachten/docenten te begeleiden in het sturen van hun eigen gedrag.
Aan bod komen onder meer:

  • het gedrag van de leerkracht/docent als sleutel tot gedragsverandering bij de leerling
  • de hulpvraag van de leerkracht/docent centraal stellen bij observaties
  • effectiviteit van didactiek, klassenmanagement en pedagogisch klimaat
  • preventieve interventies

Veel aandacht zal uitgaan naar begeleidings- en gesprekstechnieken, we zullen hier tijdens de bijeenkomsten in oefenen en ook vragen om tussen de bijeenkomsten hier zelf mee aan de slag te gaan.

De training bestaat uit vier bijeenkomsten van 9.00 tot 15.30.

Datum event dinsdag 11-11-2025 09:00
Max. deelnemers 30
Aangemeld 1
Aantal plaatsen 29
Min. deelnemers 10
Doelgroep PO, VO
Duur 4 bijeenkomsten van 9.00 - 16.00
Dag 2 20-01-2026 09:00
Dag 3 03-03-2026 09:00
Dag 4 12-05-2026 09:00
In gesprek met ouders en leerlingen, ook als het moeilijk gaat (po)

Als het lukt om in de basis handelingsgericht te werken, dan werk je samen met collega’s, ouders en leerlingen. Zodra een leerling het moeilijk heeft op school en/of ouders zich zorgen maken over hun kind, dan wordt dit gezamenlijk geanalyseerd en aangepakt. Meestal gaat dit goed, soms verloopt het moeizaam. Wat doe je dan? In twee bijeenkomsten van twee uur leer je wat je al doet en wat je nóg beter kunt doen om de samenwerking en communicatie met ouders prettig en efficiënt te laten verlopen.

“Deze ouders gaan steeds op onze stoel zitten”; “Waarom komen deze ouders niet op gesprek?” of juist “Wat fijn dat we zo goed met deze ouders hebben samenwerkt”; “Het is gelukt, we zitten weer op één lijn”.

Dit zijn voorbeelden van opmerkingen uit de scholen die we vaak horen. Constructieve communicatie met ouders is belangrijk voor het welzijn en het schoolsucces van leerlingen, de betrokkenheid van ouders bij het onderwijs aan hun kind én voor het werkplezier van leerkrachten. Bij de (h)erkenning en waardering van leerlingen met verschillende talenten en vaardigheden, is de samenwerking met ouders nóg belangrijker. Zij kunnen meedenken in wat hun kind op school nodig heeft, zonder op de stoel van de leerkracht te zitten. Samen sterker, in het belang van iedereen. Tijdens deze twee bijeenkomsten gaan we in op een constructieve samenwerking tussen ouders en school en de rol van de leerling daarin.

Het belang van ouderbetrokkenheid komt aan bod, evenals de manier waarop ouders het onderwijs aan hun kind en, daarmee samenhangend, de leerkracht kunnen ondersteunen (en omgekeerd).

Tien aandachtspunten geven de school én ouders houvast tijdens de gesprekken. Een werkwijze in zes stappen concretiseert een overleg met ouders en eventuele andere onderwijsprofessionals. Visualiseren – samen tekenen en schetsen – is goud waard in deze gesprekken. Hier krijg je enkele voorbeelden van te zien. Ook komt de rol van de leerling aan bod: hoe betrekken we het kind erbij? Zo ben je als school goed voorbereid op het Hoorrecht: vanaf augustus 2025 hebben leerlingen het recht om mee te denken in hun OPP en hun mening erover te geven.

Het kader is het meest recente boek over HGW van Noëlle Pameijer: “Met plezier naar school: de onmisbare rol van ouders in het succes van kinderen”, ook wel HGW voor ouders genoemd. Dit boek bevat veel praktische tips voor ouders én voor scholen.

Doel:

na afloop van deze training kun je:
· gesprekken met ouders voorbereiden, voeren en evalueren
· leerlingen betrekken bij gesprekken met ouders
· visualisaties benutten in de samenwerking met ouders en leerlingen

Korte theorieblokken, oefeningen en ervaringen uitwisselen en leren van en met elkaar wisselen elkaar af. Het is mogelijk om van tevoren specifieke leervragen/wensen in te dienen, zodat we deze kunnen meenemen in de training.

Bij beide bijeenkomsten vragen we je om voorbereiding, omdat het leerrendement hoger is als je je in het thema hebt verdiept. De inhoud krijgt dan meer betekenis voor je dagelijkse werk en we kunnen dan sneller van de theorie naar jullie praktijk.

Voorbereiding dagdeel 1: Bekijk het filmpje van Noëlle Pameijer over ouderbetrokkenheid en schrijf op: wat spreekt je aan, wat doen jullie al op je school en wat zou je nog meer willen doen? Het filmpje wordt vooraf toegestuurd.

Voorbereiding dagdeel 2: Lees het artikel ‘Van Nee naar Mee’ (LBBO) en noteer tijdens het lezen wat je aanspreekt, wat je al doet en wat je nog gerichter zou willen doen. Dit artikel wordt vooraf toegestuurd.

Breng in kaart hoe het met ouderbetrokkenheid staat in je school. Benut hierbij de HGW-driehoek met 3 niveaus. Dit wordt tijdens de eerste bijeenkomst toegelicht.

 

We kijken ernaar uit om samen aan de slag te gaan!

Judith de Lange (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) en Maaike Monsees (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.). Schoolpsychologen Stichting Elan en SWV Unita

Datum event donderdag 17-04-2025 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 9
Aantal plaatsen 7
Min. deelnemers 8
Doelgroep PO
Duur 2 bijeenkomsten van 2 uur
Dag 2 15-05-2025 15:30
Tijd van 15.30 uur tot 17.30 uur
Door Maaike Monsees en Judith de Lange
Voor leerkrachten en intern begeleiders po
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Het KTC organiseert eind februari een terugkommoment voor oud-cursisten van de workshop. Deze bijeenkomst is bedoeld om:

  • een talentgesprek nog even te oefenen
  • ervaringen en ideeën uit te wisselen:
    • waar loop je in de praktijk tegenaan?
    • heb je het erover binnen je team?

Heb eerder deelgenomen aan een workshop over talentgedreven werken met kinderen? Dan ben je van harte welkom op de terugkomdag op 27 februari.

 

Mocht je niet eerder hebben deelgenomen aan de training van het Kind Talent Centrum, mail ons dan over de mogelijkheden om deze training alsnog een keer te volgen.

Datum event donderdag 27-02-2025 15:30
Aangemeld 8
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Workshop Teken je boodschap-Communicatie in beeld (vo)

Workshop Communicatie in beeld

Helder kunnen communiceren met leerlingen, ouders en collega’s is een belangrijke vaardigheid. Hoe kun je de aandacht van de ander vasthouden?
Hoe zorg je ervoor dat informatie beter wordt begrepen en onthouden?
Hoe prikkel je het brein?

De workshop Communicatie in beeld is het juiste startpunt om dit te ontdekken!
Tijdens deze workshop leer je jouw boodschap te ondersteunen met eenvoudige tekeningen, opdat je meer impact hebt met jouw communicatie.

Deze workshop duurt 2,5 uur en is gericht op de volgende onderwerpen: waarom tekenen, het visueel alfabet, symbolen, basistechnieken om een boodschap meer impact te geven en het omzetten van abstracte begrippen naar beeldtaal.
Tijdens de workshop zullen de deelnemers ook ervaren hoe zij de koppeling naar de eigen praktijk kunnen maken als het gaat om het toepassen van het tekenen en vergroten zij hun beeldenbibliotheek.

Het is een actieve en dynamische workshop, waarin de deelnemers de basisbeginselen van het zakelijk tekenen leren en praktische handvatten krijgen aangereikt.
Deelnemers gaan zelf aan de slag met tekenen, spelen het leukste spel van Nederland én kunnen het geleerde de volgende dag gelijk toepassen, omdat het zo praktisch is ingestoken.

Doelen:
- ervaren dat IEDEREEN kan tekenen
- versimpeld kunnen verbeelden
- leggen van visuele accenten
- beginselen van een basispoppetje
- vertalen van abstracte begrippen in symbolen
- het hoe en wat van een eigen professionele beeldenbibliotheek
- het geleerde vertalen naar eigen praktijk

Via deze link krijg je een (sfeer)impressie van de workshop
workshop Communicatie in beeld

Deze training is ook Incompany te organiseren. Neem daarvoor contact met ons op.

Datum event woensdag 13-11-2024 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 11
Aantal plaatsen 5
Min. deelnemers 8
Doelgroep VO
Duur 1 bijeenkomst van 2,5 uur
Tijd 15.30 uur tot 18.00 uur
Door Teken je boodschap
Voor docenten en OCO's en begeleiders vo
Locatie Hilfertsheem College

Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Teken je boodschap- communicatie in beeld (po)

Workshop Communicatie in beeld

Helder kunnen communiceren met leerlingen, ouders en collega’s is een belangrijke vaardigheid. Hoe kun je de aandacht van de ander vasthouden?
Hoe zorg je ervoor dat informatie beter wordt begrepen en onthouden?
Hoe prikkel je het brein?

De workshop Communicatie in beeld is het juiste startpunt om dit te ontdekken!
Tijdens deze workshop leer je jouw boodschap te ondersteunen met eenvoudige tekeningen, opdat je meer impact hebt met jouw communicatie.

Deze workshop duurt 2,5 uur en is gericht op de volgende onderwerpen: waarom tekenen, het visueel alfabet, symbolen, basistechnieken om een boodschap meer impact te geven en het omzetten van abstracte begrippen naar beeldtaal.
Tijdens de workshop zullen de deelnemers ook ervaren hoe zij de koppeling naar de eigen praktijk kunnen maken als het gaat om het toepassen van het tekenen en vergroten zij hun beeldenbibliotheek.

Het is een actieve en dynamische workshop, waarin de deelnemers de basisbeginselen van het zakelijk tekenen leren en praktische handvatten krijgen aangereikt.
Deelnemers gaan zelf aan de slag met tekenen, spelen het leukste spel van Nederland én kunnen het geleerde de volgende dag gelijk toepassen, omdat het zo praktisch is ingestoken.

Doelen:
- ervaren dat IEDEREEN kan tekenen
- versimpeld kunnen verbeelden
- leggen van visuele accenten
- beginselen van een basispoppetje
- vertalen van abstracte begrippen in symbolen
- het hoe en wat van een eigen professionele beeldenbibliotheek
- het geleerde vertalen naar eigen praktijk

Via deze link krijg je een (sfeer)impressie van de workshop
workshop Communicatie in beeld

Deze training is ook Incompany te organiseren. Neem daarvoor contact met ons op.

 

Datum event donderdag 30-01-2025 15:30
Max. deelnemers 17
Aangemeld 12
Aantal plaatsen 5
Min. deelnemers 8
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2,5 uur
Tijd 15.30 uur tot 18.00 uur
Door Teken je boodschap
Voor onderwijsprofessionals po
Locatie Tweemaster Naarden

Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Training: Moeiteloos Motiveren (vo)

Deze training werd eerder aangeboden onder de titel: 'een motiverend gesprek, hoe doe je dat?'

Je kent ’t vast wel: Het gevoel dat je advies niet of nauwelijks aankomt bij een leerling of ouder. En tóch wil je onder de titel: 'een motiverend gesprek hoe doe je dat?' graag je boodschap overbrengen!

Tijdens de training ‘Moeiteloos Motiveren’ leer je een aantal basisprincipes van motiverende gespreksvoering en oefen je met eigen praktijksituaties. Door te experimenteren met een trainingsacteur krijgen we samen inzicht in ‘wat werkt’ en ‘waar kansen liggen’.
Je hoeft je niet voor te bereiden voor deze training, hooguit na te denken over wat jij lastig gedrag vindt in 1-op-1 gesprekken. Elk gedrag kan besteld worden bij de acteur! We werken met wat er in het moment ontstaat.

Deze training is ook geschikt als InCompany! De training wordt dan op maat gemaakt en kan in 1 of 2 dagdelen gegeven worden. Als kapstok voor de training, kiest de school een thema, zoals: Mentorgesprekken, driehoeksgesprekken, gesprekken over gezondheid, trajectbegeleiding of ziekteverzuimbegeleiding.  

 

 

Datum event maandag 30-09-2024 15:00
Aangemeld 8
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Unita heeft een handreiking gemaakt met praktische suggesties om de basisondersteuning in de klas te versterken voor leerlingen die meer aan kunnen dan de basisstof. 

In de handreiking vind je geen pasklare antwoorden. Die zijn er niet! Iedere leerling is anders, iedere leerkracht is anders en iedere klas is anders. Je vindt wel een startpunt om met leerlingen in gesprek te gaan over hun manier van leren. We geven aandachtspunten die hopelijk helpen bij het aanpassen van het werk in de klas.

Je krijgt een korte uitleg over de handreiking en gelegenheid tot het stellen van vragen.
Daarna neem je de handreiking mee om op jullie school met de handreiking aan de slag te gaan.

Datum event woensdag 26-02-2025 15:00
Max. deelnemers 16
Aangemeld 10
Aantal plaatsen 6
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Door Mariken Uriot, Anne-Mieke Boor en Karen Heinsman (Loket Unita)
Voor leerkrachten (po)
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Unita heeft een handreiking gemaakt met praktische suggesties om de basisondersteuning in de klas te versterken voor leerlingen die meer aan kunnen dan de basisstof. 

In de handreiking vind je geen pasklare antwoorden. Die zijn er niet! Iedere leerling is anders, iedere leerkracht is anders en iedere klas is anders. Je vindt wel een startpunt om met leerlingen in gesprek te gaan over hun manier van leren. We geven aandachtspunten die hopelijk helpen bij het aanpassen van het werk in de klas.

Je krijgt een korte uitleg over de handreiking en gelegenheid tot het stellen van vragen.
Daarna neem je de handreiking mee om op jullie school met de handreiking aan de slag te gaan.

Datum event maandag 24-03-2025 10:00
Max. deelnemers 16
Aangemeld 6
Aantal plaatsen 10
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Door Mariken Uriot, Anne-Mieke Boor en Karen Heinsman (Loket Unita)
Voor leerkrachten (po)
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Unita heeft een handreiking gemaakt met praktische suggesties om de basisondersteuning in de klas te versterken voor leerlingen die meer aan kunnen dan de basisstof. 

In de handreiking vind je geen pasklare antwoorden. Die zijn er niet! Iedere leerling is anders, iedere leerkracht is anders en iedere klas is anders. Je vindt wel een startpunt om met leerlingen in gesprek te gaan over hun manier van leren. We geven aandachtspunten die hopelijk helpen bij het aanpassen van het werk in de klas.

Je krijgt een korte uitleg over de handreiking en gelegenheid tot het stellen van vragen.
Daarna neem je de handreiking mee om op jullie school met de handreiking aan de slag te gaan.

Datum event dinsdag 13-05-2025 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 9
Aantal plaatsen 7
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Door Mariken Uriot, Anne-Mieke Boor en Karen Heinsman (Loket Unita)
Voor leerkrachten (po)
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Unita heeft een handreiking gemaakt met praktische suggesties om de basisondersteuning in de klas te versterken voor leerlingen die meer aan kunnen dan de basisstof. 

In de handreiking vind je geen pasklare antwoorden. Die zijn er niet! Iedere leerling is anders, iedere leerkracht is anders en iedere klas is anders. Je vindt wel een startpunt om met leerlingen in gesprek te gaan over hun manier van leren. We geven aandachtspunten die hopelijk helpen bij het aanpassen van het werk in de klas.

Je krijgt een korte uitleg over de handreiking en gelegenheid tot het stellen van vragen.
Daarna neem je de handreiking mee om op jullie school met de handreiking aan de slag te gaan.

Datum event donderdag 10-04-2025 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 0
Aantal plaatsen 16
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Door Mariken Uriot, Anne-Mieke Boor en Karen Heinsman (Loket Unita)
Voor leerkrachten (po)
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

The event was cancelled. We are not longer accepting registration

"Geweldloos Verzet & Verbindend Gezag”

“Ik voel dat ik geen grip heb op deze klas”,
“Ik moet voortdurend alert zijn en nog steeds ontstaan er onderling veel conflicten”,
“Ik ben alleen maar aan het corrigeren”,
“Ik heb alles geprobeerd, maar niets lijkt te werken”.

Dit zijn waarschijnlijk herkenbare uitspraken van onderwijs- en zorgprofessionals die zoeken naar hoe zij invulling kunnen geven aan hun gezag in hun rol en functie.

Het antwoord kun je vinden binnen Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. VGGV is gebaseerd op de principes van Gandhi. Prof. Haim Omer heeft deze vorm van gezag doorontwikkeld voor gezinnen met jongeren met ernstige gedragsproblemen. Deze inzichten zijn ook binnen het onderwijs goed bruikbaar. Het belangrijkste doel is om niet langer te handelen vanuit (on)macht, maar vanuit kracht. Het besef dat je alleen controle hebt over je eigen gedrag en oog hebben voor jouw eigen rol, draagt daaraan bij. Vriendelijkheid èn vastberadenheid helpen om op een geweldloze manier verzet te bieden tegen ongewenst gedrag. Een ander belangrijk aspect is het gebruik maken van de steun en support om jou heen, dus van de ouders, jouw collega’s en de directie. Samen sta je sterker.

In deze workshop word je meegenomen in dit gedachtengoed van Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. De workshop is (inter)actief en gericht op eigen ervaringen, waarbij we samen gaan uitzoeken hoe het gedachtengoed VGGV je daarbij verder kan helpen.

In de tweede bijeenkomst op 16 juni 2025 wordt nader ingegaan op de pijlers en de uitgangspunten van Verbindend Gezag en op welke manier deze in te zetten zijn in de werksituatie van de deelnemers. We besteden o.m. aandacht aan de-escalerend handelen en aan manieren om -in de gezamenlijkheid van je team en met het netwerk rondom een leerling- een standpunt in te nemen ter bevordering van de ontwikkeling en het welzijn van alle betrokkenen.

Min. deelnemers 8
Doelgroep PO, VO
Duur 2 bijeenkomsten van 3 uur
Dag 2 16-06-2025 11:26
Tijd 15:30-18:30 uur
Door Ella Tak - PI Research
Voor onderwijsprofessionals po-vo
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Steeds meer scholen benutten de inbreng van de leerling bij het vormgeven van het onderwijs en de extra ondersteuning. Dit verbetert de leerkracht-leerling-relatie en verhoogt de kans op schoolsucces.

Onlangs verscheen de nieuwe handreiking OPP. Voor alle leerlingen die naast de basisondersteuning ook extra ondersteuning krijgen, moet de school een OPP maken. Hierin staat wat al goed gaat en wat nog niet, de onderwijsdoelen waarbij de leerling extra ondersteuning nodig heeft en de aanpak: wat streven we na en welke extra ondersteuning bieden wij? Ongeacht hun leeftijd, krijgen leerlingen met een OPP in 2024 hoorrecht. Zij mogen dan hun mening geven bij het opstellen, bijstellen en evalueren van hun OPP. School moet laten zien dat ze hiernaar gevraagd hebben en wat ze hiermee hebben gedaan. Kind-gesprekken zijn hierbij cruciaal.

Investering

2 bijeenkomsten van 3 uur (+ korte voorbereiding per bijeenkomst)

Na afloop van deze cursus kun je

  • Gesprekken met kinderen voorbereiden, voeren en evalueren
  • Visualisaties en andere hulpmiddelen benutten in kind-gesprekken
Datum event dinsdag 16-04-2024 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 9
Aantal plaatsen 7
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO
Duur 2 bijeenkomsten van 3 uur
Dag 2 28-05-2024 15:30
Tijd 15:30-18:30 uur
Door Noëlle Pameijer met Eugenie van Dijck en Marieke Gerrits
Voor leerkrachten (po)
Aanvullend De cursus wordt ook InCompany aangeboden, neem contact op voor de mogelijkheden.
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Ondersteuning bij een ouderavond over positieve samenwerking school-ouders

“Met plezier naar school”, ook wel HGW (HandelingsGerichtWerken) voor ouders genoemd, gaat over de onmisbare rol van ouders in het schoolsucces van kinderen. Om passend onderwijs te kunnen bieden, hebben we ouders hard nodig, scholen kunnen dat niet alleen.

Scholen doen alles wat ze kunnen om alle kinderen goed onderwijs te bieden. Hoe kunnen ouders het onderwijs aan hun kind ondersteunen? Denk bijvoorbeeld aan op tijd en uitgerust op school komen, thuis positief over school praten en oefenen wat er geleerd is, meedenken bij de aanpak die hun kind nodig heeft zonder op de stoel van de leerkracht te zitten, waardering voor de leerkracht uitspreken en naar hun kind toe achter de leerkracht staan.
Het bespreken van deze thema’s is niet altijd makkelijk. Het vergt een en ander van ouders, maar ook van de school: duidelijk zijn over de wederzijdse verwachtingen, wat kunnen we van elkaar verwachten? Hoe werken we positief samen? We zijn gelijkwaardig, maar hebben verschillende rollen, wie beslist waarover? Welke complimenten (tops) hebben school en ouders voor elkaar? En welke suggesties (tips) hebben zij. En wat als ...?
De gratis folders en checklists van ‘Met plezier naar school’ kunnen hierbij worden benut. 

In de ouderavond, die samen met het team wordt voorbereid en gegeven en waarbij de ‘trainer van Unita’ als gespreksleider kan optreden, komen bovenstaande thema’s in een constructieve sfeer aan bod, met een blik op de toekomst (komende periode in schooljaar of komend schooljaar). De uitvoering is op maat, passend bij de school, het team en de ouders. Een belangrijk doel is verbinden.

Een combinatie van de cursus “Constructief communiceren met ouders, ook als het moeilijk is” en deze ouderavond is een aanrader!

Datum event Nog te bevestigen
Aangemeld 0
Doelgroep PO
Door Contactpersoon via Gameeleon is Noëlle Pameijer
Aanvullend Deze workshop kan InCompany gevolgd worden. Bv. op een studie(mid)dag). Neem contact op met events@gameeleon.nl voor meer informatie.
Workshop Met plezier naar school (po)

Noëlle Pameijer is auteur van het boek "Met plezier naar school" (2021).  

Ouderbetrokkenheid en samenwerken met ouders is een belangrijk kenmerk van succesvol passend onderwijs.

Over ouderbetrokkenheid is al veel geschreven vanuit het perspectief van de school. Dit boek is geschreven vanuit het perspectief van ouders. Hoe kunnen zij bijdragen aan het schoolsucces van hun kind? Hoe kunnen zijn meedenken, meedoen, meeleven, meehelpen en meebeslissen over het onderwijs aan hun kind?

Noëlle Pameijer vertelt in deze workshop meer over het bundelen van de krachten. Hoe ga je met elkaar in gesprek om samen het kind met plezier naar school te laten gaan?

Datum event Nog te bevestigen
Aangemeld 0
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Door Noëlle Pameijer of Marleen Buwalda
Voor onderwijsprofessional (po)
Aanvullend Deze workshop kan ook InCompany gevolgd worden. Bv. op een studie(mid)dag). Neem contact op met events@gameeleon.nl voor meer informatie.
 

Professionaliseringsplatform
passend onderwijs


Voor onderwijsprofessionals
in de regio Gooi en Vecht

VO     035 526 94 81

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Qinas
Burgemeester de Bordesstraat 80
1404 GZ  Bussum

Nieuwsbriefinschrijving VO

PO     035 800 10 11

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Unita
Noordereinde 54F
1243 JJ  ’s-Graveland

Nieuwsbriefinschrijving PO