Gespreksvoering
Noëlle Pameijer is auteur van het boek "Met plezier naar school" (2021).
Ouderbetrokkenheid en samenwerken met ouders is een belangrijk kenmerk van succesvol passend onderwijs.
Over ouderbetrokkenheid is al veel geschreven vanuit het perspectief van de school. Dit boek is geschreven vanuit het perspectief van ouders. Hoe kunnen zij bijdragen aan het schoolsucces van hun kind? Hoe kunnen zijn meedenken, meedoen, meeleven, meehelpen en meebeslissen over het onderwijs aan hun kind?
Noëlle Pameijer vertelt in deze workshop meer over het bundelen van de krachten. Hoe ga je met elkaar in gesprek om samen het kind met plezier naar school te laten gaan?
Datum event | Nog te bevestigen |
Aangemeld | 0 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Door | Noëlle Pameijer of Marleen Buwalda |
Voor | onderwijsprofessional (po) |
Aanvullend | Deze workshop kan ook InCompany gevolgd worden. Bv. op een studie(mid)dag). Neem contact op met events@gameeleon.nl voor meer informatie. |
Ondersteuning bij een ouderavond over positieve samenwerking school-ouders
“Met plezier naar school”, ook wel HGW (HandelingsGerichtWerken) voor ouders genoemd, gaat over de onmisbare rol van ouders in het schoolsucces van kinderen. Om passend onderwijs te kunnen bieden, hebben we ouders hard nodig, scholen kunnen dat niet alleen.
Scholen doen alles wat ze kunnen om alle kinderen goed onderwijs te bieden. Hoe kunnen ouders het onderwijs aan hun kind ondersteunen? Denk bijvoorbeeld aan op tijd en uitgerust op school komen, thuis positief over school praten en oefenen wat er geleerd is, meedenken bij de aanpak die hun kind nodig heeft zonder op de stoel van de leerkracht te zitten, waardering voor de leerkracht uitspreken en naar hun kind toe achter de leerkracht staan.
Het bespreken van deze thema’s is niet altijd makkelijk. Het vergt een en ander van ouders, maar ook van de school: duidelijk zijn over de wederzijdse verwachtingen, wat kunnen we van elkaar verwachten? Hoe werken we positief samen? We zijn gelijkwaardig, maar hebben verschillende rollen, wie beslist waarover? Welke complimenten (tops) hebben school en ouders voor elkaar? En welke suggesties (tips) hebben zij. En wat als ...?
De gratis folders en checklists van ‘Met plezier naar school’ kunnen hierbij worden benut.
In de ouderavond, die samen met het team wordt voorbereid en gegeven en waarbij de ‘trainer van Unita’ als gespreksleider kan optreden, komen bovenstaande thema’s in een constructieve sfeer aan bod, met een blik op de toekomst (komende periode in schooljaar of komend schooljaar). De uitvoering is op maat, passend bij de school, het team en de ouders. Een belangrijk doel is verbinden.
Een combinatie van de cursus “Constructief communiceren met ouders, ook als het moeilijk is” en deze ouderavond is een aanrader!
Datum event | Nog te bevestigen |
Aangemeld | 0 |
Doelgroep | PO |
Door | Contactpersoon via Gameeleon is Noëlle Pameijer |
Aanvullend | Deze workshop kan InCompany gevolgd worden. Bv. op een studie(mid)dag). Neem contact op met events@gameeleon.nl voor meer informatie. |
"Geweldloos Verzet & Verbindend Gezag”
“Ik voel dat ik geen grip heb op deze klas”,
“Ik moet voortdurend alert zijn en nog steeds ontstaan er onderling veel conflicten”,
“Ik ben alleen maar aan het corrigeren”,
“Ik heb alles geprobeerd, maar niets lijkt te werken”.
Dit zijn waarschijnlijk herkenbare uitspraken van onderwijs- en zorgprofessionals die zoeken naar hoe zij invulling kunnen geven aan hun gezag in hun rol en functie.
Het antwoord kun je vinden binnen Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. VGGV is gebaseerd op de principes van Gandhi. Prof. Haim Omer heeft deze vorm van gezag doorontwikkeld voor gezinnen met jongeren met ernstige gedragsproblemen. Deze inzichten zijn ook binnen het onderwijs goed bruikbaar. Het belangrijkste doel is om niet langer te handelen vanuit (on)macht, maar vanuit kracht. Het besef dat je alleen controle hebt over je eigen gedrag en oog hebben voor jouw eigen rol, draagt daaraan bij. Vriendelijkheid èn vastberadenheid helpen om op een geweldloze manier verzet te bieden tegen ongewenst gedrag. Een ander belangrijk aspect is het gebruik maken van de steun en support om jou heen, dus van de ouders, jouw collega’s en de directie. Samen sta je sterker.
In deze workshop word je meegenomen in dit gedachtengoed van Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. De workshop is (inter)actief en gericht op eigen ervaringen, waarbij we samen gaan uitzoeken hoe het gedachtengoed VGGV je daarbij verder kan helpen.
In de tweede bijeenkomst op 19 mei 2025 wordt nader ingegaan op de pijlers en de uitgangspunten van Verbindend Gezag en op welke manier deze in te zetten zijn in de werksituatie van de deelnemers. We besteden o.m. aandacht aan de-escalerend handelen en aan manieren om -in de gezamenlijkheid van je team en met het netwerk rondom een leerling- een standpunt in te nemen ter bevordering van de ontwikkeling en het welzijn van alle betrokkenen.
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | PO, VO |
Duur | 2 bijeenkomsten van 3 uur |
Tijd | 15:30-18:30 uur |
Door | Sharon Kruisdijk - PI Research |
Voor | onderwijsprofessionals po-vo |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
"Geweldloos Verzet & Verbindend Gezag”
“Ik voel dat ik geen grip heb op deze klas”,
“Ik moet voortdurend alert zijn en nog steeds ontstaan er onderling veel conflicten”,
“Ik ben alleen maar aan het corrigeren”,
“Ik heb alles geprobeerd, maar niets lijkt te werken”.
Dit zijn waarschijnlijk herkenbare uitspraken van onderwijs- en zorgprofessionals die zoeken naar hoe zij invulling kunnen geven aan hun gezag in hun rol en functie.
Het antwoord kun je vinden binnen Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. VGGV is gebaseerd op de principes van Gandhi. Prof. Haim Omer heeft deze vorm van gezag doorontwikkeld voor gezinnen met jongeren met ernstige gedragsproblemen. Deze inzichten zijn ook binnen het onderwijs goed bruikbaar. Het belangrijkste doel is om niet langer te handelen vanuit (on)macht, maar vanuit kracht. Het besef dat je alleen controle hebt over je eigen gedrag en oog hebben voor jouw eigen rol, draagt daaraan bij. Vriendelijkheid èn vastberadenheid helpen om op een geweldloze manier verzet te bieden tegen ongewenst gedrag. Een ander belangrijk aspect is het gebruik maken van de steun en support om jou heen, dus van de ouders, jouw collega’s en de directie. Samen sta je sterker.
In deze workshop word je meegenomen in dit gedachtengoed van Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. De workshop is (inter)actief en gericht op eigen ervaringen, waarbij we samen gaan uitzoeken hoe het gedachtengoed VGGV je daarbij verder kan helpen.
In de tweede bijeenkomst op 19 mei 2025 wordt nader ingegaan op de pijlers en de uitgangspunten van Verbindend Gezag en op welke manier deze in te zetten zijn in de werksituatie van de deelnemers. We besteden o.m. aandacht aan de-escalerend handelen en aan manieren om -in de gezamenlijkheid van je team en met het netwerk rondom een leerling- een standpunt in te nemen ter bevordering van de ontwikkeling en het welzijn van alle betrokkenen.
Datum event | maandag 19-05-2025 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 0 |
Aantal plaatsen | 16 |
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | PO, VO |
Duur | 2 bijeenkomsten van 3 uur |
Tijd | 15:30-18:30 uur |
Door | Sharon Kruisdijk - PI Research |
Voor | onderwijsprofessionals po-vo |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Unita heeft een handreiking gemaakt met praktische suggesties om de basisondersteuning in de klas te versterken voor leerlingen die meer aan kunnen dan de basisstof.
In de handreiking vind je geen pasklare antwoorden. Die zijn er niet! Iedere leerling is anders, iedere leerkracht is anders en iedere klas is anders. Je vindt wel een startpunt om met leerlingen in gesprek te gaan over hun manier van leren. We geven aandachtspunten die hopelijk helpen bij het aanpassen van het werk in de klas.
Je krijgt een korte uitleg over de handreiking en gelegenheid tot het stellen van vragen.
Daarna neem je de handreiking mee om op jullie school met de handreiking aan de slag te gaan.
Datum event | woensdag 26-02-2025 15:00 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 8 |
Aantal plaatsen | 8 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Door | Mariken Uriot, Anne-Mieke Boor en Karen Heinsman (Loket Unita) |
Voor | leerkrachten (po) |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Unita heeft een handreiking gemaakt met praktische suggesties om de basisondersteuning in de klas te versterken voor leerlingen die meer aan kunnen dan de basisstof.
In de handreiking vind je geen pasklare antwoorden. Die zijn er niet! Iedere leerling is anders, iedere leerkracht is anders en iedere klas is anders. Je vindt wel een startpunt om met leerlingen in gesprek te gaan over hun manier van leren. We geven aandachtspunten die hopelijk helpen bij het aanpassen van het werk in de klas.
Je krijgt een korte uitleg over de handreiking en gelegenheid tot het stellen van vragen.
Daarna neem je de handreiking mee om op jullie school met de handreiking aan de slag te gaan.
Datum event | maandag 24-03-2025 10:00 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 2 |
Aantal plaatsen | 14 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Door | Mariken Uriot, Anne-Mieke Boor en Karen Heinsman (Loket Unita) |
Voor | leerkrachten (po) |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Unita heeft een handreiking gemaakt met praktische suggesties om de basisondersteuning in de klas te versterken voor leerlingen die meer aan kunnen dan de basisstof.
In de handreiking vind je geen pasklare antwoorden. Die zijn er niet! Iedere leerling is anders, iedere leerkracht is anders en iedere klas is anders. Je vindt wel een startpunt om met leerlingen in gesprek te gaan over hun manier van leren. We geven aandachtspunten die hopelijk helpen bij het aanpassen van het werk in de klas.
Je krijgt een korte uitleg over de handreiking en gelegenheid tot het stellen van vragen.
Daarna neem je de handreiking mee om op jullie school met de handreiking aan de slag te gaan.
Datum event | donderdag 10-04-2025 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 0 |
Aantal plaatsen | 16 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Door | Mariken Uriot, Anne-Mieke Boor en Karen Heinsman (Loket Unita) |
Voor | leerkrachten (po) |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Unita heeft een handreiking gemaakt met praktische suggesties om de basisondersteuning in de klas te versterken voor leerlingen die meer aan kunnen dan de basisstof.
In de handreiking vind je geen pasklare antwoorden. Die zijn er niet! Iedere leerling is anders, iedere leerkracht is anders en iedere klas is anders. Je vindt wel een startpunt om met leerlingen in gesprek te gaan over hun manier van leren. We geven aandachtspunten die hopelijk helpen bij het aanpassen van het werk in de klas.
Je krijgt een korte uitleg over de handreiking en gelegenheid tot het stellen van vragen.
Daarna neem je de handreiking mee om op jullie school met de handreiking aan de slag te gaan.
Datum event | dinsdag 13-05-2025 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 1 |
Aantal plaatsen | 15 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Door | Mariken Uriot, Anne-Mieke Boor en Karen Heinsman (Loket Unita) |
Voor | leerkrachten (po) |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Workshop Communicatie in beeld
Helder kunnen communiceren met leerlingen, ouders en collega’s is een belangrijke vaardigheid. Hoe kun je de aandacht van de ander vasthouden?
Hoe zorg je ervoor dat informatie beter wordt begrepen en onthouden?
Hoe prikkel je het brein?
De workshop Communicatie in beeld is het juiste startpunt om dit te ontdekken!
Tijdens deze workshop leer je jouw boodschap te ondersteunen met eenvoudige tekeningen, opdat je meer impact hebt met jouw communicatie.
Deze workshop duurt 2,5 uur en is gericht op de volgende onderwerpen: waarom tekenen, het visueel alfabet, symbolen, basistechnieken om een boodschap meer impact te geven en het omzetten van abstracte begrippen naar beeldtaal.
Tijdens de workshop zullen de deelnemers ook ervaren hoe zij de koppeling naar de eigen praktijk kunnen maken als het gaat om het toepassen van het tekenen en vergroten zij hun beeldenbibliotheek.
Het is een actieve en dynamische workshop, waarin de deelnemers de basisbeginselen van het zakelijk tekenen leren en praktische handvatten krijgen aangereikt.
Deelnemers gaan zelf aan de slag met tekenen, spelen het leukste spel van Nederland én kunnen het geleerde de volgende dag gelijk toepassen, omdat het zo praktisch is ingestoken.
Doelen:
- ervaren dat IEDEREEN kan tekenen
- versimpeld kunnen verbeelden
- leggen van visuele accenten
- beginselen van een basispoppetje
- vertalen van abstracte begrippen in symbolen
- het hoe en wat van een eigen professionele beeldenbibliotheek
- het geleerde vertalen naar eigen praktijk
Via deze link krijg je een (sfeer)impressie van de workshop
workshop Communicatie in beeld
Deze training is ook Incompany te organiseren. Neem daarvoor contact met ons op.
Datum event | donderdag 30-01-2025 15:30 |
Max. deelnemers | 17 |
Aangemeld | 16 |
Aantal plaatsen | 1 |
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2,5 uur |
Tijd | 15.30 uur tot 18.00 uur |
Door | Teken je boodschap |
Voor | onderwijsprofessionals po |
Locatie | Tweemaster Naarden |
Het KTC organiseert eind februari een terugkommoment voor oud-cursisten van de workshop. Deze bijeenkomst is bedoeld om:
- een talentgesprek nog even te oefenen
- ervaringen en ideeën uit te wisselen:
- waar loop je in de praktijk tegenaan?
- heb je het erover binnen je team?
Heb eerder deelgenomen aan een workshop over talentgedreven werken met kinderen? Dan ben je van harte welkom op de terugkomdag op 27 februari.
Mocht je niet eerder hebben deelgenomen aan de training van het Kind Talent Centrum, mail ons dan over de mogelijkheden om deze training alsnog een keer te volgen.
Datum event | donderdag 27-02-2025 15:30 |
Aangemeld | 11 |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
“Deze ouders gaan steeds op onze stoel zitten”; “Waarom komen deze ouders niet op gesprek?” of juist “Wat fijn dat we zo goed met deze ouders hebben samenwerkt”; “Het is gelukt, we zitten weer op één lijn”.
Dit zijn voorbeelden van opmerkingen uit de scholen die we vaak horen. Constructieve communicatie met ouders is belangrijk voor het welzijn en het schoolsucces van leerlingen, de betrokkenheid van ouders bij het onderwijs aan hun kind én voor het werkplezier van leerkrachten. Bij de (h)erkenning en waardering van leerlingen met verschillende talenten en vaardigheden, is de samenwerking met ouders nóg belangrijker. Zij kunnen meedenken in wat hun kind op school nodig heeft, zonder op de stoel van de leerkracht te zitten. Samen sterker, in het belang van iedereen. Tijdens deze twee bijeenkomsten gaan we in op een constructieve samenwerking tussen ouders en school en de rol van de leerling daarin.
Datum event | donderdag 17-04-2025 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 0 |
Aantal plaatsen | 16 |
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | PO |
Duur | 2 bijeenkomsten van 2 uur |
Dag 2 | 15-05-2025 15:30 |
Tijd | van 15.30 uur tot 17.30 uur |
Door | Eugenie van Dijck en Marlot Roosendaal |
Voor | leerkrachten en intern begeleiders po |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
-
Groter dan de som
Speel het spel ‘Groter dan de som’
En leer binnen multidisciplinaire overleggen (MDO) van elkaars kennis, ervaringen en perspectieven!
Hoe krijg je met elkaar beweging in complexe casuïstiek? Door samen te werken en goed te communiceren. Gedragswerk en Steunpunt Passend Onderwijs hebben de serious game ontwikkeld: Groter dan de som. Spelers van dit spel worden uitgedaagd op de competenties samenwerken en communicatie. Competenties die ook nodig zijn binnen een multidisciplinair overleg. Spelers werken – net als in een MDO – samen vanuit verschillende rollen en hebben elkaar nodig om het doel te behalen.
-
Eerste Hulp Bij Taal posters
Steeds meer basisscholen krijgen te maken met een grote toestroom van nieuwkomers in de klas. Deze kinderen komen vaak de school binnen zonder dat zij de Nederlandse taal kennen. Om de leerlingen en leerkrachten op weg te helpen ontwikkelde Het ABC een aanwijsposter om te helpen bij de communicatie.
Download hier de Eerste Hulp Bij Taal (aanwijs-)posters. Hang de Nederlandse versie op in de klas en deel de poster met de taal die thuis wordt gesproken met de leerling/ouders.De poster is momenteel verkrijgbaar in 6 talen, meer talen zijn in de maak.
Downloads:
-
Hoe heet je ook alweer?
Iemand stelt zich voor, je hebt een leuk gesprek, maar stiekem ben je de naam alweer vergeten als je elkaar gedag zegt. Veel mensen hebben er moeite mee: het onthouden van namen. Tijdens een telefoongesprek, een zakelijke afspraak of op verjaardagen – vaak gaat iemands naam het ene oor in en het andere weer uit. Hoe komt dit? En wat kun je doen om niet keer op keer te hoeven vragen: ‘Hoe heet je ook alweer?’
Het artikel is gebaseerd op hoofdstuk 4 uit Breinfitness van Noëlle Kamminga.