Meerbegaafd
Unita heeft een handreiking gemaakt met praktische suggesties om de basisondersteuning in de klas te versterken voor leerlingen die meer aan kunnen dan de basisstof.
In de handreiking vind je geen pasklare antwoorden. Die zijn er niet! Iedere leerling is anders, iedere leerkracht is anders en iedere klas is anders. Je vindt wel een startpunt om met leerlingen in gesprek te gaan over hun manier van leren. We geven aandachtspunten die hopelijk helpen bij het aanpassen van het werk in de klas.
Je krijgt een korte uitleg over de handreiking en gelegenheid tot het stellen van vragen.
Daarna neem je de handreiking mee om op jullie school met de handreiking aan de slag te gaan.
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Door | Mariken Uriot, Anne-Mieke Boor en Karen Heinsman (Loket Unita) |
Voor | leerkrachten (po) |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Zoals je wellicht al weet, houdt hoogbegaafdheid meer in dan alleen een hoog IQ. Hoogbegaafdheid wordt ook zichtbaar in de persoonlijkheid en kwaliteiten die iemand in sterke mate bezit. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 80% van de hoogbegaafden ook hooggevoelig ofwel hoogsensitief is. Er is tevens een duidelijk verband met een sterke wil (strong-willed), wat bij hoogbegaafden vaak terugkomt is in een grote behoefte aan autonomie.
Zowel hooggevoeligheid als een sterke wil zijn eigenschappen van de persoonlijkheid. Eigenschappen bestaan uit kwaliteiten die iemand in sterke mate bezit. Dat klinkt leuk, maar in de praktijk kan het een pittige uitdaging zijn voor zowel het kind als voor de (school)omgeving.
Als school, leerkracht of IB-er wil je uiteraard graag aansluiten op de behoeftes van ieder kind. Naarmate een kind verder afwijkt van het gemiddelde, wordt dit een steeds grotere uitdaging. Dit geldt dus ook voor hoogbegaafde, hooggevoelige kinderen met een sterke wil.
Een voorwaarde om te kunnen aansluiten, is dat je herkent wat er bij het kind speelt. Hoe concreter en duidelijker jij kunt herkennen wat er speelt, hoe beter.
Resultaat:
- je weet wat de eigenschappen hooggevoeligheid en strong-willed concreet inhouden, hoe deze verband houden met hoogbegaafdheid en wat de belangrijke uitdagingen zijn voor deze kinderen.
- je kent de kenmerken van hooggevoeligheid / hoog sensitiviteit en van een sterke wil.
- je herkent de meest kenmerkende uitdagingen waar deze kinderen (en hun omgeving) vaak mee te maken krijgen.
Datum event | maandag 16-09-2024 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 15 |
Aantal plaatsen | 1 |
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Tijd | 15.30 uur tot 17.30 uur |
Door | Marijse van der Aar en Janneke van Olphen |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Verdiepingsworkshop Hoogbegaafd, Hooggevoelig en Strong-Willed - thema 1 - omgaan met de extra spanning en stress
Verdiepingsworkshop 1: Spanning, wat doet het met jou (jouw innerlijk meisje), hoe kun je er meer zijn voor jezelf en naar het kind toe (en er zijn voor zijn of haar innerlijk meisje)?
Net zoals in de basis workshop ligt de nadruk op hoe je als onderwijsprofessional kunt aansluiten op de behoeftes van het hoogbegaafde, hooggevoelige kind met een sterke wil en hoe je daarin kunt handelen.
De thema's die hierin terug zullen komen zijn:
- hoe je als leerkracht om kunt gaan met (oplopende) spanning bij jezelf en bij het kind
- hoe je om kunt gaan met de grote behoefte aan verrijking, prikkeling en voeding die deze kinderen nodig hebben om zich in positieve zin te kunnen ontwikkelen
De twee verdiepingsworkshops verschillen van elkaar.
Deze eerste heeft als thema: omgaan met de extra spanning en stress.
Spanning, wat doet het met jou (jouw innerlijk meisje), hoe kun je er meer zijn voor jezelf en naar het kind toe (en er zijn voor zijn of haar innerlijk meisje)?
Resultaat
- je voelt je meer competent in het omgaan met het gedrag van deze kinderen in de klas
- je wordt bewuster van je eigen rol daarin
- je krijgt meer inzicht in je eigen behoeftes, handelen en de invloed daarvan op deze kinderen
- je krijgt meer tools in handen om met deze kinderen om te gaan
Datum event | woensdag 23-10-2024 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 9 |
Aantal plaatsen | 7 |
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Tijd | 15.30 uur tot 17.30 uur |
Door | Marijse van der Aar en Janneke van Olphen |
Voor | Leerkrachten |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Verdiepingsworkshop 2: Hoe ga je om met de behoefte aan extra uitdaging, prikkeling en voeding die deze kinderen nodig hebben en wat doet dat met jou als leerkracht? Wat doet dat met jouw innerlijke jongetje? Waar krijgt jouw innerlijke jongetje wel of juist geen energie van als het hierom gaat en wat betekent dit? Op welk type innerlijke jongetjes sluit jij wel of juist minder makkelijk aan?
Datum event | donderdag 07-11-2024 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 5 |
Aantal plaatsen | 11 |
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Tijd | 15.30 uur tot 17.30 uur |
Door | Marijse van der Aar en Janneke van Olphen |
Voor | Leerkrachten |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Verdiepingsworkshop 3 (maart 2025): Ga d’r maar aanstaan!
HG, SW&HB kinderen kunnen behoorlijk intens zijn, ons onderwijssysteem vraagt best wat van onderwijsprofessionals en ouders kunnen ook flink pittig zijn. Er wordt daarom een behoorlijk beroep gedaan op het vermogen van de onderwijsprofessional om stevig te staan, bij zichzelf te blijven en weer ‘tot zichzelf’ te komen. Hoe blijf je staan als het intens wordt en hoe kom je weer tot jezelf als je aan het wankelen bent gebracht? HG, SW&HB kinderen dagen je hierin uit en hebben het tevens nodig om dit zelf te leren. Hoe kun je (deze) leerlingen leren om meer bij zichzelf te blijven?
Datum event | woensdag 12-03-2025 15:30 |
Aangemeld | 9 |
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Tijd | 15.30uur tot 17.30 uur |
Door | Marijse van der Aar en Janneke van Olphen |
Voor | Leerkrachten |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Deze training is een algemeen inleidende training en schetst een beeld van hoe hoogbegaafde leerlingen op het Voortgezet Onderwijs te begeleiden en didactisch uit te dagen zijn.
Ook komt het thema dubbel bijzonderheid bij hoogbegaafdheid aan bod en gaan we in op situaties waarin je vanuit het onderwijs verder hulp in zou kunnen schakelen.
Deelnemers kunnen eigen casuïstiek inbrengen en binnen de training komen veel praktijkvoorbeelden uit de ervaring uit onze regio aan bod.
Data: maandag 21 oktober 15.30-17.30 uur, 4 november 15.30-17.30 uur en 11 november 15.30-17.30 uur
locatie volgt nog
Datum event | maandag 21-10-2024 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 2 |
Aantal plaatsen | 14 |
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | VO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Tijd | 15.30 uur tot 17.30 uur |
Door | Echt Gooi: Nathalie Schmidt en Bart Smoors |
Voor | docenten, mentoren, leerlingbegeleiders, zorgco’s en teamleiders. |
Locatie volgt nog
Datum event | maandag 04-11-2024 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 2 |
Aantal plaatsen | 14 |
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | VO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Tijd | van 15.30 uur tot 17.30 uur |
Door | Echt Gooi: Nathalie Schmidt en Bart Smoors |
Voor | docenten, mentoren, leerlingbegeleiders, zorgco’s en teamleiders. |
Deze training is een algemeen inleidende training en schetst een beeld van hoe hoogbegaafde leerlingen op het Voortgezet Onderwijs te begeleiden en didactisch uit te dagen zijn.
Ook komt het thema dubbel bijzonderheid bij hoogbegaafdheid aan bod en gaan we in op situaties waarin je vanuit het onderwijs verder hulp in zou kunnen schakelen.
Deelnemers kunnen eigen casuïstiek inbrengen en binnen de training komen veel praktijkvoorbeelden uit de ervaring uit onze regio aan bod.
Data: maandag 21 oktober 15.30-17.30 uur, 4 november 15.30-17.30 uur en 11 november 15.30-17.30 uur
Locatie volgt nog
Datum event | maandag 11-11-2024 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 2 |
Aantal plaatsen | 14 |
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | VO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Tijd | 15.30 uur tot 17.30 uur |
Door | Echt Gooi: Nathalie Schmidt en Bart Smoors |
Voor | docenten, mentoren, leerlingbegeleiders, zorgco’s en teamleiders. |
- Herkennen en signaleren van (hoog)begaafde leerlingen
- Onderpresteren en motivatie voor leren.
- De coachende rol bij het leerproces en welbevinden
- Passend lesaanbod (compacten en verrijken)
Na het volgen van deze cursus ben je in staat (hoog)begaafde leerlingen te herkennen en signaleren om ze vervolgens pedagogisch en didactisch op ondersteuningsniveau 1 en 2 te kunnen begeleiden.
Datum event | dinsdag 25-03-2025 15:30 |
Aangemeld | 1 |
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | PO |
Duur | 3 bijeenkomsten van 2 uur |
Dag 2 | 01-04-2025 15:30 |
Dag 3 | 15-04-2025 15:30 |
Tijd | 15.30 uur tot 17.30 uur |
Door | Eugenie van Dijck- coordinator Fermate en pooldeskundige Unita |
Voor | leerkrachten po en intern begeleiders |
Locatie | Fermate Bussum |
Datum event | maandag 10-03-2025 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 3 |
Aantal plaatsen | 13 |
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | PO |
Duur | 2 bijeenkomsten van 2 uur |
Dag 2 | 31-03-2025 09:13 |
Tijd | 15.30 uur tot 17.30 uur |
Door | Nathalie Smit en Myrthe van Drexhage van Unita |
Voor | leerkrachten en ib-ers po |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
-
Tijl Koenderink, De zeven fases
In deze presentatie zet Tijl Koenderink met een knipoog de zeven fases waar veel begeleiders van begaafde leerlingen doorheen gaan.
- Van IQ als een ‘ding’ naar ondersteuningsvraag.
- Van modellen tot eigenschappen.
Vanuit deze fases kijkt Tijl vooruit naar de toekomst van het begaafdenonderwijs en welke onontgonnen gebieden er daarin nog zijn. Tijl Koenderink is specialist hoogbegaafdheid, ondernemer en auteur van de boeken ‘De 7 Uitdagingen’ en ‘Is het voor een cijfer?’. Waar Tijl voorheen vooral actief was als gastspreker en expert op het gebied van cognitief getalenteerde kinderen, houdt hij zich op dit moment vooral bezig op bestuursniveau. Tijl is oprichter van opleidingsinstituut Novilo en oprichter van de School of Understanding.
-
Je eigen TekenReken-boek
In de blog van Cora Hansen lees je hoe je jonge kinderen kunt leren rekenen aan de hand van hun eigen TekenRekenboek. Op speelse wijze ontwikkelen zij inzicht in allerlei rekensituaties. Voor de leerkracht levert deze werkwijze een goed inzicht in de rekenstrategieën van de kinderen op. Je kunt op tijd bijsturen als dat nodig is. De opdrachten zijn heel gemakkelijk naar niveau en interesse aan te passen. Zo kun je elk kind uitdagen!
-
Podcast Een intense reis
Een podcastserie met gesprekken over onderwerpen gerelateerd aan het boek “Een intense reis”. Reis mee door de wereld van hoogbegaafdheid, intensiteit en schooldrama.
-
Weg met het label hoogbegaafdheid!
Ontwikkelingspsycholoog Lianne Hoogeveen onderzoekt hoogbegaafdheid, maar ziet die term het liefst verdwijnen. “Je moet vooral kijken naar de behoeften van leerlingen op school, of ze nu een hoog IQ hebben of niet. Ieder kind heeft het recht elke dag iets te leren.”
-
Hoogbegaafdheid: herkenning en begeleiding
Hoewel er steeds meer aandacht is voor hoogbegaafdheid in het onderwijs, blijft het lastig om goed in te schatten wat dit in de praktijk betekent voor leerling en leerkracht/docent. Hoe herken je een hoogbegaafde leerling en hoe kun je vervolgens het onderwijs geven dat bij hem of haar past, dat uitdaagt maar dat gelijktijdig eventuele lacunes in de basiskennis weet te vullen? De ene hoogbegaafde leerling is de andere niet: sommigen weten op slimme wijze hun dyslexie te verbloemen, bij anderen verhindert de dyslexie juist de bevestiging van hoogbegaafd zijn. En wat te denken van storend en demotiverend gedrag met slechte prestaties? Ook dat kunnen kenmerken zijn van een hoogbegaafde leerling, hoe tegenstrijdig dit ook lijkt.
Wat is hoogbegaafdheid precies? Welke andere factoren/kenmerken spelen, naast hoge intelligente capaciteiten (IQ hoger dan 130), een rol? Hoe herken je mogelijke hoogbegaafdheid bij een leerling en wat kun je als docent vervolgens doen om ervoor te zorgen dat dit kind zich optimaal kan ontplooien?