Meerbegaafd

Datum event dinsdag 10-02-2026 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 0
Aantal plaatsen 16
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Door Marjolein Berkhout
Voor leerkrachten PO
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland
Datum event dinsdag 06-01-2026 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 3
Aantal plaatsen 13
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Door Marjolein Berkhout
Voor Leraren en onderwijsondersteuners basisonderwijs groep 3-8
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland
Datum event woensdag 10-06-2026 15:00
Max. deelnemers 16
Aangemeld 0
Aantal plaatsen 16
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Door Marjolein Berkhout
Voor Leraren en onderwijsondersteuners basisonderwijs groep 3-8
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Deze training volg je met de hele kleuterbouw van je school. De training gaat door als er vijf scholen deelnemen. 

 

Start: voorafgaand aan de eerste bijeenkomst wordt er contact opgenomen met de deelnemende scholen door de trainers, met als doelen:

  • kennismaking 
  • bespreken wederzijdse verwachtingen
  • toelichten welke (tijds-)investering de training vraagt van de deelnemende leerkrachten
  • afspraken maken betreft praktische zaken (data, locatie, groepsbezoeken, etc.).

Ook wordt de eerste huiswerkopdracht gegeven. Die bestaat uit het invullen van een korte vragenlijst en uit een kijkopdracht. 

De training bestaat uit een 3-tal bijeenkomsten (gezamenlijk) en een ronde groepsbezoek (per school). 

Bijeenkomst 1:  17 september 14:30-17:30 uur
Stimulerend signaleren en begrijpen.

  • Hoe herken je kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong?
  • Wat zijn kenmerken?
  • Hoe passen deze kenmerken in het -op school gebruikte- kleuter leerlingvolgsysteem?

Bijeenkomst 2: 29 oktober 14:30-17:30 uur 
Plannen en begeleiden.

  • Met welke doelen pas je (bestaand) aanbod aan voor kleuters met ontwikkelingsvoorsprong? 
  • Welke materialen zijn hiervoor beschikbaar en hoe kun je die inzetten?
  • Je doet ideeën op en bereidt een lesactiviteit voor die zal worden geobserveerd. Erna volgt een feedback gesprek. 

Bijeenkomst 3: 4 februari 14:30-17:30 uur 
Realiseren. 

  • Wat is er gezien tijdens de observaties in de groepen (gemeenschappelijke kern)? 
  • Wat voor conclusies kun je hieruit trekken als kleuterbouw? Is er nog iets nodig?
  • Hoe kun je verrijking borgen in de thema- / jaarplanning?
Datum event woensdag 17-09-2025 14:30
Aangemeld 2
Min. deelnemers 5 scholen
Doelgroep PO
Duur 3 bijeenkomsten van 14.30 tot 17.00
Dag 2 29-10-2025 14:30
Dag 3 04-02-2026 14:30
Door Frauke Lockefeer en Marijke Schekkerman
Voor een team van kleuterleerkrachten
Aanvullend de training wordt gepland op een van de deelnemende scholen
Is dit begaafdheid? Is het autisme? Is het ADHD? Wat ís er toch aan de hand?
 
Soms heb je in het onderwijs te maken met een kind met een combinatie van eigenschappen waar je je geen raad mee weet. Ze haalt torenhoge Cito-scores, maar als je spontaan een extra gymles gaat doen verdwijnt ze onder de tafel. Of hij zegt slimme dingen en wil alles weten over het heelal, maar kan de juiste bladzijde in zijn rekenboek niet vinden. Vriendjes maken…? Dat lúkt gewoon niet. Zij probeert het wel, maar ze zegt de verkeerde dingen. En hij is zó verongelijkt als zijn spel niet gespeeld wordt, dat de anderen hem niet eens meer vragen -en hij wil maar niet meepraten over voetbal.
Herken je dit? Misschien voel je je machteloos en misschien ben je dat gedoe en zoeken naar oplossingen voor het kind wel een beetje zat. Altijd maar “beter weten”, niet meedoen met instructies en extra werk weigeren… Wat móét je ermee?
Mogelijk heb je te maken met een dubbel bijzonder kind. En dan is inderdaad een andere aanpak nodig. Of misschien spelen er aspecten van hoogbegaafdheid waar je nog geen rekening mee hebt gehouden en is het nodig om dit beter te begrijpen.
Wat moet je weten over deze kinderen en hoe kun je ook hen goed onderwijs bieden? Met deze workshop hopen we je daar handvatten voor te geven.
 
Van de deelnemers wordt verwacht dat ze al een al enige basiskennis hebben van meer- en hoogbegaafde kinderen of deelgenomen hebben aan de workshop Begaafd Onderwijs. (ook te volgen op 25-03-2025, 01-04-2025 en 15-04-2025)
Datum event maandag 10-03-2025 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 8
Aantal plaatsen 8
Min. deelnemers 8
Doelgroep PO
Duur 2 bijeenkomsten van 2 uur
Dag 2 31-03-2025 09:13
Tijd 15.30 uur tot 17.30 uur
Door Nathalie Smit en Myrthe van Drexhage van Unita
Voor leerkrachten en ib-ers po
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Is dit begaafdheid? Is het autisme? Is het ADHD? Wat ís er toch aan de hand?
 
Soms heb je in het onderwijs te maken met een kind met een combinatie van eigenschappen waar je je geen raad mee weet. Ze haalt torenhoge Cito-scores, maar als je spontaan een extra gymles gaat doen verdwijnt ze onder de tafel. Of hij zegt slimme dingen en wil alles weten over het heelal, maar kan de juiste bladzijde in zijn rekenboek niet vinden. Vriendjes maken…? Dat lúkt gewoon niet. Zij probeert het wel, maar ze zegt de verkeerde dingen. En hij is zó verongelijkt als zijn spel niet gespeeld wordt, dat de anderen hem niet eens meer vragen -en hij wil maar niet meepraten over voetbal.
Herken je dit? Misschien voel je je machteloos en misschien ben je dat gedoe en zoeken naar oplossingen voor het kind wel een beetje zat. Altijd maar “beter weten”, niet meedoen met instructies en extra werk weigeren… Wat móét je ermee?
Mogelijk heb je te maken met een dubbel bijzonder kind. En dan is inderdaad een andere aanpak nodig. Of misschien spelen er aspecten van hoogbegaafdheid waar je nog geen rekening mee hebt gehouden en is het nodig om dit beter te begrijpen.
Wat moet je weten over deze kinderen en hoe kun je ook hen goed onderwijs bieden? Met deze workshop hopen we je daar handvatten voor te geven.
 
Van de deelnemers wordt verwacht dat ze al een al enige basiskennis hebben van meer- en hoogbegaafde kinderen of deelgenomen hebben aan de workshop Begaafd Onderwijs. 
Datum event maandag 13-04-2026 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 0
Aantal plaatsen 16
Min. deelnemers 8
Doelgroep PO
Duur 2 bijeenkomsten van 2 uur
Dag 2 18-05-2026 15:30
Tijd 15.30 uur tot 17.30 uur
Door Nathalie Smit en Myrthe van Drexhage van Unita
Voor leerkrachten en ib-ers po
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland
Deze middagen wordt ingegaan op het verbreden van je kennis (en vaardigheden) over meer- en/hoogbegaafdheid. Hoe kun je deze leerlingen in je groep signaleren en zo goed mogelijk begeleiden? Hoe zorg je dat deze leerlingen leren leren en zich goed ontwikkelen binnen hun eigen potentieel?
 
De cursus bestaat uit drie middagen waarin we naast kennis-overdracht ook verschillende werkvormen hebben om samen concreet aan de slag te gaan. Tussen de middagen door is er wat (lees)huiswerk en een opdracht om vast in je groep uit te proberen.
 
De volgende thema’s zullen aan bod komen:
  •   Herkennen en signaleren van (hoog)begaafde leerlingen
  •   Onderpresteren en motivatie voor leren.
  •   De coachende rol bij het leerproces en welbevinden
  •   Passend lesaanbod (compacten en verrijken)
 
Resultaat:
Na het volgen van deze cursus ben je in staat (hoog)begaafde leerlingen te herkennen en signaleren om ze vervolgens pedagogisch en didactisch op ondersteuningsniveau 1 en 2 te kunnen begeleiden.

 

Datum event dinsdag 25-03-2025 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 7
Aantal plaatsen 9
Min. deelnemers 8
Doelgroep PO
Duur 3 bijeenkomsten van 2 uur
Dag 2 01-04-2025 15:30
Dag 3 03-06-2025 15:30
Tijd 15.30 uur tot 17.30 uur
Door Eugenie van Dijck- coordinator Fermate en pooldeskundige Unita
Voor leerkrachten po en intern begeleiders
Locatie Fermate Bussum

Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Verdiepingsworkshop 3 (maart 2025): Ga d’r maar aanstaan! 

HG, SW&HB kinderen kunnen behoorlijk intens zijn, ons onderwijssysteem vraagt best wat van onderwijsprofessionals en ouders kunnen ook flink pittig zijn. Er wordt daarom een behoorlijk beroep gedaan op het vermogen van de onderwijsprofessional om stevig te staan, bij zichzelf te blijven en weer ‘tot zichzelf’ te komen. Hoe blijf je staan als het intens wordt en hoe kom je weer tot jezelf als je aan het wankelen bent gebracht? HG, SW&HB kinderen dagen je hierin uit en hebben het tevens nodig om dit zelf te leren. Hoe kun je (deze) leerlingen leren om meer bij zichzelf te blijven? 

Datum event woensdag 12-03-2025 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 9
Aantal plaatsen 7
Min. deelnemers 8
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Tijd 15.30uur tot 17.30 uur
Door Marijse van der Aar en Janneke van Olphen
Voor Leerkrachten
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Verdiepingsworkshop Hoogbegaafd, Hooggevoelig en Strong-Willed - thema 1 - omgaan met de extra spanning en stress

 

Verdiepingsworkshop 1: Spanning, wat doet het met jou (jouw innerlijk meisje), hoe kun je er meer zijn voor jezelf en naar het kind toe (en er zijn voor zijn of haar innerlijk meisje)?

Net zoals in de basis workshop ligt de nadruk op hoe je als onderwijsprofessional kunt aansluiten op de behoeftes van het hoogbegaafde, hooggevoelige kind met een sterke wil en hoe je daarin kunt handelen. 

De thema's die hierin terug zullen komen zijn:

  • hoe je als leerkracht om kunt gaan met (oplopende) spanning bij jezelf en bij het kind
  • hoe je om kunt gaan met de grote behoefte aan verrijking, prikkeling en voeding die deze kinderen nodig hebben om zich in positieve zin te kunnen ontwikkelen

 

De twee verdiepingsworkshops verschillen van elkaar.
Deze eerste heeft als thema: omgaan met de extra spanning en stress.
Spanning, wat doet het met jou (jouw innerlijk meisje), hoe kun je er meer zijn voor jezelf en naar het kind toe (en er zijn voor zijn of haar innerlijk meisje)?

 

Resultaat

  • je voelt je meer competent in het omgaan met het gedrag van deze kinderen in de klas
  • je wordt bewuster van je eigen rol daarin
  • je krijgt meer inzicht in je eigen behoeftes, handelen en de invloed daarvan op deze kinderen
  • je krijgt meer tools in handen om met deze kinderen om te gaan
Datum event woensdag 23-10-2024 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 12
Aantal plaatsen 4
Min. deelnemers 8
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Tijd 15.30 uur tot 17.30 uur
Door Marijse van der Aar en Janneke van Olphen
Voor Leerkrachten
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Doel van de intervisie is uitwisseling over best practice bij het vorm en inhoud geven aan plusklassen ofwel intern op school ofwel bovenschools (niveau 3 van de ondersteuningspiramide).  

Bijeenkomsten worden door één van de deelnemers voorbereid. Denk aan het bespreken van een thema/onderwerp in relatie tot plusklassen/HB. Daarnaast is er mogelijkheid voor inbreng van casuistiek. Voorzitterschap (en inbreng thema) rouleert onder de deelnemers. 

Wanneer deelgenomen wordt dan wordt een minimale aanwezigheid van 3 van de 4 keer verwacht.  

Contactpersoon: Eugenie van Dijck (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

NB: voor het schooljaar 2023-2024 kunnen nog 2-3 deelnemers aansluiten.

Datum event Nog te bevestigen
Max. deelnemers 6
Aangemeld 5
Aantal plaatsen 1
Doelgroep PO
Duur 4 bijeenkomsten van 1 1/2 uur
Door Marijke Schekkerman / Eugenie van Dijck
Voor Voor HB specialisten/plusgroepbegeleiders van scholen vallend onder samenwerkingsverband Unita
Aanvullend Deze bijeenkomsten worden in overleg met de deelnemers gepland
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Unita heeft een handreiking gemaakt met praktische suggesties om de basisondersteuning in de klas te versterken voor leerlingen die meer aan kunnen dan de basisstof. 

In de handreiking vind je geen pasklare antwoorden. Die zijn er niet! Iedere leerling is anders, iedere leerkracht is anders en iedere klas is anders. Je vindt wel een startpunt om met leerlingen in gesprek te gaan over hun manier van leren. We geven aandachtspunten die hopelijk helpen bij het aanpassen van het werk in de klas.

Je krijgt een korte uitleg over de handreiking en gelegenheid tot het stellen van vragen.
Daarna neem je de handreiking mee om op jullie school met de handreiking aan de slag te gaan.

Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Door Mariken Uriot, Anne-Mieke Boor en Karen Heinsman (Loket Unita)
Voor leerkrachten (po)
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Alle leerlingen hebben talenten, hoe kunnen we deze zichtbaar maken of stimuleren?

Tijdens deze minicursus wordt ingegaan op het verbreden van je kennis over talentontwikkeling/hoogbegaafdheid. De cursus bestaat uit online voorbereidingsopdrachten thuis en het toepassen van de opgedane kennis en bespreken van eigen casuïstiek in drie bijeenkomsten.

De volgende thema’s zullen aan bod komen:

  •   Herkennen en signaleren van (hoog)begaafde leerlingen
  •   Onderpresteren
  •   De coachende rol bij het leerproces en welbevinden
  •   Passend lesaanbod (compacten en verrijken)

 

Resultaat:
Na het volgen van deze cursus ben je in staat (hoog)begaafde leerlingen te herkennen en signaleren om ze vervolgens pedagogisch en didactisch op ondersteuningsniveau 1 en 2 te kunnen begeleiden.

volgende data zijn: 7 oktober 2025, 28 oktober 2025

Datum event dinsdag 23-09-2025 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 0
Aantal plaatsen 16
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO
Duur 3 bijeenkomsten van 2 1/2 uur
Dag 2 07-10-2025 15:30
Dag 3 28-10-2025 15:30
Tijd 15:30-18:00 uur
Door Myrthe Drexhage en Eugenie van Dijck (trajectbegeleiders Unita)
Voor leerkrachten (po)
Locatie Fermate Bussum

Alle leerlingen hebben talenten, hoe kunnen we deze zichtbaar maken of stimuleren?

Tijdens deze minicursus wordt ingegaan op het verbreden van je kennis over talentontwikkeling/hoogbegaafdheid. De cursus bestaat uit online voorbereidingsopdrachten thuis en het toepassen van de opgedane kennis en bespreken van eigen casuïstiek in drie bijeenkomsten.

De volgende thema’s zullen aan bod komen:

  •   Herkennen en signaleren van (hoog)begaafde leerlingen
  •   Onderpresteren
  •   De coachende rol bij het leerproces en welbevinden
  •   Passend lesaanbod (compacten en verrijken)

 

Resultaat:
Na het volgen van deze cursus ben je in staat (hoog)begaafde leerlingen te herkennen en signaleren om ze vervolgens pedagogisch en didactisch op ondersteuningsniveau 1 en 2 te kunnen begeleiden.

volgende data zijn: 7 april 2026 en 12 mei 2026

Datum event dinsdag 24-03-2026 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 0
Aantal plaatsen 16
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO
Duur 3 bijeenkomsten van 2 1/2 uur
Dag 2 07-04-2026 15:30
Dag 3 12-05-2026 15:30
Tijd 15:30-18:00 uur
Door Myrthe Drexhage en Eugenie van Dijck (trajectbegeleiders Unita)
Voor leerkrachten (po)
Locatie Fermate Bussum
 

Professionaliseringsplatform
passend onderwijs


Voor onderwijsprofessionals
in de regio Gooi en Vecht

VO     035 526 94 81

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Qinas
Burgemeester de Bordesstraat 80
1404 GZ  Bussum

Nieuwsbriefinschrijving VO

PO     035 800 10 11

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Unita
Noordereinde 54F
1243 JJ  ’s-Graveland

Nieuwsbriefinschrijving PO