Meerbegaafd ( 9 Events )

Handreiking voor verrijken 17-10 (po)

Unita heeft een handreiking gemaakt met praktische suggesties om de basisondersteuning in de klas te versterken voor leerlingen die meer aan kunnen dan de basisstof. 

Datum event dinsdag 17-10-2023 13:00
Tijd 13:00-15:00 uur
Door Mariken Uriot, Anne-Mieke Boor en Karen Heinsman (Loket Unita)
Voor leerkrachten (po)
Max. deelnemers 16
Registered 6
Aantal plaatsen 10
Prijs n.v.t.
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland
Workshop Hoogbegaafd, Hooggevoelig en Strong-Willed - basis (po)

Zoals je wellicht al weet, houdt hoogbegaafdheid meer in dan alleen een hoog IQ. Hoogbegaafdheid wordt ook zichtbaar in de persoonlijkheid en kwaliteiten die iemand in sterke mate bezit. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 80% van de hoogbegaafden ook hooggevoelig ofwel hoogsensitief is. Er is tevens een duidelijk verband met een sterke wil (strong-willed), wat bij hoogbegaafden vaak terugkomt is in een grote behoefte aan autonomie.

Zowel hooggevoeligheid als een sterke wil zijn eigenschappen van de persoonlijkheid. Eigenschappen bestaan uit kwaliteiten die iemand in sterke mate bezit. Dat klinkt leuk, maar in de praktijk kan het een pittige uitdaging zijn voor zowel het kind als voor de (school)omgeving.

Als school, leerkracht of IB-er wil je uiteraard graag aansluiten op de behoeftes van ieder kind. Naarmate een kind verder afwijkt van het gemiddelde, wordt dit een steeds grotere uitdaging. Dit geldt dus ook voor hoogbegaafde, hooggevoelige kinderen met een sterke wil.

Een voorwaarde om te kunnen aansluiten, is dat je herkent wat er bij het kind speelt. Hoe concreter en duidelijker jij kunt herkennen wat er speelt, hoe beter.

Datum event maandag 30-10-2023 15:30
Tijd 15.30-17.30 uur
Door Marijse van der Aar / Janneke van Olphen
Voor leerkrachten
Max. deelnemers 16
Registered 16
Aantal plaatsen 0
Prijs n.v.t.
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Start: voor de eerste bijeenkomst worden de deelnemende scholen kort bezocht door de trainers, met als doelen:

  • kennismaking met de kleuterbouwleerkrachten
  • bespreken wederzijdse verwachtingen
  • toelichten welke (tijds-)investering de training vraagt van de deelnemende leerkrachten
  • afspraken maken betreft praktische zaken (data, locatie, groepsbezoeken, etc.).

Ook wordt de eerste huiswerkopdracht gegeven. Die bestaat uit het invullen van een korte digitale vragenlijst en uit een kijkopdracht. 

De training bestaat uit een 3-tal bijeenkomsten (gezamenlijk) en een ronde groepsbezoek (per school). 

Bijeenkomst 1: 27 september 14:30-17:30 uur
Stimulerend signaleren en begrijpen.

  • Hoe herken je kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong?
  • Wat zijn kenmerken?
  • Hoe passen deze kenmerken in het -op school gebruikte- kleuter leerlingvolgsysteem?

 

Bijeenkomst 2: 1 november 14:30-17:30 uur
Plannen en begeleiden.

  • Met welke doelen pas je (bestaand) aanbod aan voor kleuters met ontwikkelingsvoorsprong? 
  • Welke materialen zijn hiervoor beschikbaar en hoe kun je die inzetten?
  • Je doet ideeën op en bereidt een lesactiviteit voor die zal worden geobserveerd. Erna volgt een feedback gesprek. 

 

Bijeenkomst 3: 7 februari 14:30-17:30 uur
Realiseren. 

  • Wat is er gezien tijdens de observaties in de groepen (gemeenschappelijke kern)? 
  • Wat voor conclusies kun je hieruit trekken als kleuterbouw? Is er nog iets nodig?
  • Hoe kun je verrijking borgen in de thema- / jaarplanning?
Datum event woensdag 27-09-2023 14:30
Dag twee woensdag 01-11-2023 14:30
Dag drie woensdag 07-02-2024 14:30
Tijd 14:30-17:30 uur
Door Marijke Schekkerman en Frauke Lockefeer
Voor Er is plek voor 5-6 kleuterteams (ongeveer 15-18 deelnemers)
Aanvullend Het is niet mogelijk deze teamtraining te annuleren.
Registered 16
Prijs n.v.t.

Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Verdiepingsworkshop Hoogbegaafd, Hooggevoelig en Strong-Willed - thema 2 - omgaan met de extra behoefte aan uitdaging

Net zoals in de basis workshop ligt de nadruk op hoe je als onderwijsprofessional kunt aansluiten op de behoeftes van het hoogbegaafde, hooggevoelige kind met een sterke wil en hoe je daarin kunt handelen. 

Inhoud

  • hoe je als leerkracht om kunt gaan met (oplopende) spanning bij jezelf en bij het kind
  • hoe je om kunt gaan met de grote behoefte aan verrijking, prikkeling en voeding die deze kinderen nodig hebben om zich in positieve zin te kunnen ontwikkelen

 

De twee verdiepingsworkshops verschillen van elkaar. Een verdiepingsworkshop kan gevolgd worden na de basisworkshop.

Deze tweede heeft als thema: omgaan met de extra behoefte aan uitdaging
Hoe ga je om met de behoefte aan extra uitdaging, prikkeling en voeding die deze kinderen nodig hebben en wat doet dat me jou als leerkracht? Wat doet dat met jouw innerlijke jongetje? Waar krijgt jouw innerlijke jongetje wel of juist geen energie van als het hierom gaat en wat betekent dit? Op welk type innerlijke jongetjes sluit jij wel of juist minder makkelijk aan?  

Datum event maandag 22-01-2024 15:30
Tijd 15.30-17.30 uur
Door Marijse van der Aar / Janneke van Olphen
Voor leerkrachten
Max. deelnemers 16
Registered 16
Aantal plaatsen 0
Prijs n.v.t.
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland
Workshop Hoogbegaafd, Hooggevoelig en Strong-Willed - verdieping 1 (po)

Verdiepingsworkshop Hoogbegaafd, Hooggevoelig en Strong-Willed - thema 1 - omgaan met de extra spanning en stress

Net zoals in de basis workshop ligt de nadruk op hoe je als onderwijsprofessional kunt aansluiten op de behoeftes van het hoogbegaafde, hooggevoelige kind met een sterke wil en hoe je daarin kunt handelen. 

Inhoud

  • hoe je als leerkracht om kunt gaan met (oplopende) spanning bij jezelf en bij het kind
  • hoe je om kunt gaan met de grote behoefte aan verrijking, prikkeling en voeding die deze kinderen nodig hebben om zich in positieve zin te kunnen ontwikkelen

De twee verdiepingsworkshops verschillen van elkaar. Een verdiepingsworkshop kan gevolgd worden na de basisworkshop.

Deze eerste heeft als thema: omgaan met de extra spanning en stress.
Spanning, wat doet het met jou (jouw innerlijk meisje), hoe kun je er meer zijn voor jezelf en naar het kind toe (en er zijn voor zijn of haar innerlijk meisje)?

Datum event maandag 13-11-2023 15:30
Tijd 15:30-17:30 uur
Door Marijse van der Aar / Janneke van Olphen
Voor leerkrachten
Max. deelnemers 16
Registered 16
Aantal plaatsen 0
Prijs n.v.t.
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Doel van de intervisie is uitwisseling over best practice bij het vorm en inhoud geven aan plusklassen ofwel intern op school ofwel bovenschools (niveau 3 van de ondersteuningspiramide).  

Bijeenkomsten worden door één van de deelnemers voorbereid. Denk aan het bespreken van een thema/onderwerp in relatie tot plusklassen/HB. Daarnaast is er mogelijkheid voor inbreng van casuistiek. Voorzitterschap (en inbreng thema) rouleert onder de deelnemers. 

Wanneer deelgenomen wordt dan wordt een minimale aanwezigheid van 3 van de 4 keer verwacht.  

Contactpersoon: Eugenie van Dijck (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

NB: voor het schooljaar 2023-2024 kunnen nog 2-3 deelnemers aansluiten.

Datum event Nog te bevestigen
Door Marijke Schekkerman / Eugenie van Dijck
Voor Voor HB specialisten/plusgroepbegeleiders van scholen vallend onder samenwerkingsverband Unita
Aanvullend Deze bijeenkomsten worden in overleg met de deelnemers gepland
Max. deelnemers 6
Registered 2
Aantal plaatsen 4
Prijs n.v.t.
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Is dit begaafdheid? Is het autisme? Is het ADHD? Wat ís er toch aan de hand?

Soms heb je in het onderwijs te maken met een kind met een combinatie van eigenschappen waar je je geen raad mee weet. Ze haalt torenhoge Cito-scores, maar als je spontaan een extra gymles gaat doen verdwijnt ze onder de tafel. Of hij zegt slimme dingen en wil alles weten over het heelal, maar kan de juiste bladzijde in zijn rekenboek niet vinden. Vriendjes maken…? Dat lúkt gewoon niet. Zij probeert het wel, maar ze zegt de verkeerde dingen. En hij is zó verongelijkt als zijn spel niet gespeeld wordt, dat de anderen hem niet eens meer vragen -en hij wil maar niet meepraten over voetbal.

Herken je dit? Misschien voel je je machteloos en misschien ben je dat gedoe en zoeken naar oplossingen voor het kind wel een beetje zat. Altijd maar “beter weten”, niet meedoen met instructies en extra werk weigeren… Wat móét je ermee?

Mogelijk heb je te maken met een dubbel bijzonder kind. En dan is inderdaad een andere aanpak nodig.

Wat moet je weten over deze kinderen en hoe kun je ook hen goed onderwijs bieden? Met deze workshop hopen we je daar handvatten voor te geven.

Datum event maandag 27-11-2023 15:30
Dag twee maandag 11-12-2023 15:30
Tijd 15:30-17:30 uur
Door Nathalie Schmidt en Myrthe Drexhage
Voor leerkracht (po)
Max. deelnemers 16
Registered 5
Aantal plaatsen 11
Prijs n.v.t.
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Unita heeft een handreiking gemaakt met praktische suggesties om de basisondersteuning in de klas te versterken voor leerlingen die meer aan kunnen dan de basisstof. 

Datum event dinsdag 07-11-2023 15:00
Tijd 15:00-17:00 uur
Door Mariken Uriot, Anne-Mieke Boor en Karen Heinsman (Loket Unita)
Voor leerkrachten (po)
Max. deelnemers 16
Registered 2
Aantal plaatsen 14
Prijs n.v.t.
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Unita heeft een handreiking gemaakt met praktische suggesties om de basisondersteuning in de klas te versterken voor leerlingen die meer aan kunnen dan de basisstof. 

Datum event donderdag 30-11-2023 10:00
Tijd 10:00-12:00 uur
Door Mariken Uriot, Anne-Mieke Boor en Karen Heinsman (Loket Unita)
Voor leerkrachten (po)
Max. deelnemers 16
Registered 1
Aantal plaatsen 15
Prijs n.v.t.

Achtergrond

In deze presentatie zet Tijl Koenderink met een knipoog de zeven fases waar veel begeleiders van begaafde leerlingen doorheen gaan.

  • Van IQ als een ‘ding’ naar ondersteuningsvraag.
  • Van modellen tot eigenschappen.

Vanuit deze fases kijkt Tijl vooruit naar de toekomst van het begaafdenonderwijs en welke onontgonnen gebieden er daarin nog zijn. Tijl Koenderink is specialist hoogbegaafdheid, ondernemer en auteur van de boeken ‘De 7 Uitdagingen’ en ‘Is het voor een cijfer?’. Waar Tijl voorheen vooral actief was als gastspreker en expert op het gebied van cognitief getalenteerde kinderen, houdt hij zich op dit moment vooral bezig op bestuursniveau. Tijl is oprichter van opleidingsinstituut Novilo en oprichter van de School of Understanding.

In de blog van Cora Hansen lees je hoe je jonge kinderen kunt leren rekenen aan de hand van hun eigen TekenRekenboek. Op speelse wijze ontwikkelen zij inzicht in allerlei rekensituaties. Voor de leerkracht levert deze werkwijze een goed inzicht in de rekenstrategieën van de kinderen op. Je kunt op tijd bijsturen als dat nodig is. De opdrachten zijn heel gemakkelijk naar niveau en interesse aan te passen. Zo kun je elk kind uitdagen

https://slimmekleuters.nl/tekenrekenboek/

Hoewel er steeds meer aandacht is voor hoogbegaafdheid in het onderwijs, blijft het lastig om goed in te schatten wat dit in de praktijk betekent voor leerling en leerkracht/docent. Hoe herken je een hoogbegaafde leerling en hoe kun je vervolgens het onderwijs geven dat bij hem of haar past, dat uitdaagt maar dat gelijktijdig eventuele lacunes in de basiskennis weet te vullen? De ene hoogbegaafde leerling is de andere niet: sommigen weten op slimme wijze hun dyslexie te verbloemen, bij anderen verhindert de dyslexie juist de bevestiging van hoogbegaafd zijn. En wat te denken van storend en demotiverend gedrag met slechte prestaties? Ook dat kunnen kenmerken zijn van een hoogbegaafde leerling, hoe tegenstrijdig dit ook lijkt. 

Wat is hoogbegaafdheid precies? Welke andere factoren/kenmerken spelen, naast hoge intelligente capaciteiten (IQ hoger dan 130), een rol? Hoe herken je mogelijke hoogbegaafdheid bij een leerling en wat kun je als docent vervolgens doen om ervoor te zorgen dat dit kind zich optimaal kan ontplooien?

 

 

Professionaliseringsplatform
passend onderwijs


Voor onderwijsprofessionals
in de regio Gooi en Vecht

VO     035 526 94 81

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Qinas
Burgemeester de Bordesstraat 80
1404 GZ  Bussum

Nieuwsbriefinschrijving VO

PO     035 800 10 11

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Unita
Noordereinde 54F
1243 JJ  ’s-Graveland

Nieuwsbriefinschrijving PO