Meerbegaafd ( 6 Events )

Deze cursus bestaat uit 4 bijeenkomsten met de volgende opzet: 

  1. Visie en probleemdefinitie hoogbegaafdheid (HB in het onderwijs: onderpresteren, prestatie motivatie en strategieën)
  2. Ontwikkeling van (school) identiteit (dialogical self theory, rol van ouders, triggers/veiligheid/scaffolding)
  3. Passende interventies voor begeleiding in en buiten de klas (coaching HB-leerlingen)
  4. Didactische aanpassingen (verdiepen/verbreden, eisen stellen/kansen bieden)

Na deze bijeenkomsten hebben deelnemers kennis vergaard over HB in het algemeen en gerichte didactische toepassingen in het bijzonder. 

De cursus wordt verzorgd door Bart Smoors, coördinator TalentHZM en adviseur HB bij Qinas. 

 

  • Meerbegaafd
Datum event Nog te bevestigen
Tijd 15:30 - 17:30
Door Bart Smoors, coördinator TalentHZM en adviseur HB bij Qinas
Voor Docenten vo
Aanvullend Deze training wordt bij voldoende belangstelling in het schooljaar 2020-2021 gegeven. Meld je aan en we houden je op de hoogte! InCompany hoort ook tot de mogelijkheden.
Max. deelnemers 16
Ingeschreven 4
Aantal plaatsen 12
Prijs n.v.t.

Thema van deze derde lezing (begeleiding HB leerling) is:

Intensiteit, perfectionisme en stress in de klas

Het opvoeden en begeleiden van begaafde kinderen vraagt vaak veel van het aanpassingsvermogen, het inlevingsvermogen en de creativiteit van ouders, leerkrachten en andere betrokkenen. Ouders van begaafde kinderen lopen vaak tegen andere opvoedvraagstukken dan ouders met normaal begaafde kinderen aan. Vanwege de aard van hun vraagstukken kunnen ze hun zorgen, twijfels en vragen vaak niet delen met de mensen in hun directe omgeving. Ook hebben deze ouders vaak een intensieve band met de school van hun kind omdat begaafde kinderen vaak een ander onderwijsaanbod én individuele begeleiding nodig hebben. Dit maakt de opvoeding voor ouders van begaafde kinderen extra intensief. 

Hierdoor hebben deze ouders vaak een grote behoefte aan herkenning, erkenning en bevestiging rondom de emotionele begeleiding van hun kinderen. Van begaafde kinderen wordt in het dagelijkse leven omgekeerd ook veel aanpassingsvermogen gevraagd. Dat gaat bij het ene kind wat makkelijker dan bij het andere. 

Tijdens deze bijeenkomst krijg je aan de hand van verschillende thema's handvatten hoe je als school kunt omgaan met de begeleidingsbehoeften van begaafde kinderen, hoe je deze kinderen kunt begeleiden en hoe je de ouders kunt ondersteunen.

Andere data van de lezingen zijn:

 

  • Meerbegaafd
Datum event donderdag 28-01-2021
Tijd Deze lezing wordt online gegeven. Tijd 15.30-16.30 (met een uitloop naar 17.00)
Door Peers4Parents | Ilona Matla en Saskia Huizer
Voor Professional die met HB kinderen werkt
Max. deelnemers 40
Ingeschreven 24
Aantal plaatsen 16
Prijs n.v.t.

Thema van deze vierde lezing is hoogbegaafdheid en mindset (in de klas)

Hoogbegaafdheid en mindset, dit zijn veelbesproken onderwerpen. Wat wordt er precies bedoeld met mindset? En wat is de link met begaafdheid?

Tijdens deze praktische lezing krijg je antwoord op deze vragen. Maar ook hoe je kinderen met een fixed mindset kunt ondersteunen. Hoe kun je het bevorderen van een growth mindset verwerken in je lessen?  En wat heeft je eigen mindset voor invloed op de kinderen in je groep/op school?
 
Uiteraard is er voldoende ruimte voor het stellen van vragen. Na deze middag heb je voldoende informatie rondom het onderwerp mindset en begaafdheid. 

Andere data van de lezingen zijn:

  • Meerbegaafd
Datum event donderdag 11-02-2021 15:30
Tijd Deze lezing wordt online gegeven. Tijd 15.30-16.30 (met een uitloop naar 17.00)
Door Peers4Parents | Ilona Matla en Saskia Huizer
Voor Professional die met HB kinderen werkt
Max. deelnemers 40
Ingeschreven 16
Aantal plaatsen 24
Prijs n.v.t.

Achtergrond

Hoogbegaafdheid is 'in'.
Her en der richt men speciale klassen voor hoogbegaafde leerlingen op. Wat vaak ontbreekt, is het besef dat hoogbegaafdheid een bijzonder complex fenomeen is. De enorme verschillen in leerlingen binnen het hoogbegaafdheidsspectrum van 130 tot 210 IQ worden vaak niet herkend. Daarom is het belangrijk je eerst goed te verdiepen in dit fenomeen, voordat er een verrijkingsprogramma, plusklas of zelfs voltijd onderwijs voor hoogbegaafden wordt gestart.

In deze publicatie geven de auteurs in het kort weer wat nodig is om te begrijpen wat hoogbegaafde leerlingen nodig hebben. Aan de hand van praktische tools leren leerkrachten en intern begeleiders wat nodig is om deze leerlingen te onderwijzen. Het is een eerste aanzet tot meer kennis over het begeleiden van hoogbegaafde kinderen in je klas. Kwalitatief goed onderwijs voor hoogbegaafde kinderen vraagt om het verder verdiepen vanuit deze basiskennis.

Renata Hamsikova is ECHA-specialist in Gifted Education, counselor en eigenaar van IeKu Advies. Zij is gespecialiseerd in uitzonderlijke begaafdheid en adviseert scholen en ouders. Renata heeft vele publicaties op haar naam staan en is een gevraagde spreker. Joyce Luider-Veenstra is ECHA-specialist in Gifted Education en oprichter van Gewoon Hoogbegaafd. Zij begeleidt en coacht hoogbegaafde kinderen, ouders en leerkrachten. Joyce is gespecialiseerd in het analyseren van sociale en emotionele processen bij hoogbegaafde kinderen.

Hoewel er steeds meer aandacht is voor hoogbegaafdheid in het onderwijs, blijft het lastig om goed in te schatten wat dit in de praktijk betekent voor leerling en leerkracht/docent. Hoe herken je een hoogbegaafde leerling en hoe kun je vervolgens het onderwijs geven dat bij hem of haar past, dat uitdaagt maar dat gelijktijdig eventuele lacunes in de basiskennis weet te vullen? De ene hoogbegaafde leerling is de andere niet: sommigen weten op slimme wijze hun dyslexie te verbloemen, bij anderen verhindert de dyslexie juist de bevestiging van hoogbegaafd zijn. En wat te denken van storend en demotiverend gedrag met slechte prestaties? Ook dat kunnen kenmerken zijn van een hoogbegaafde leerling, hoe tegenstrijdig dit ook lijkt. 

Wat is hoogbegaafdheid precies? Welke andere factoren/kenmerken spelen, naast hoge intelligente capaciteiten (IQ hoger dan 130), een rol? Hoe herken je mogelijke hoogbegaafdheid bij een leerling en wat kun je als docent vervolgens doen om ervoor te zorgen dat dit kind zich optimaal kan ontplooien?

 

Professionaliseringsplatform
passend onderwijs

VO     035 526 94 81

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Qinas
Burgemeester De Bordesstraat 80
1404 GZ  Bussum

Nieuwsbriefinschrijving VO

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

PO     035 800 10 11

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Unita
Laapersboog 9
1213 VC Hilversum

Nieuwsbriefinschrijving PO

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen