Ontwikkelingspsycholoog Lianne Hoogeveen onderzoekt hoogbegaafdheid, maar ziet die term het liefst verdwijnen. “Je moet vooral kijken naar de behoeften van leerlingen op school, of ze nu een hoog IQ hebben of niet. Ieder kind heeft het recht elke dag iets te leren.”
Meerbegaafd ( 9 Events )

Deze bijeenkomst is bedoeld als intervisie moment voor deelnemers die de training Werken met de Handreiking Verrijkingswijzer hebben gevolgd.
We delen ervaringen en natuurlijk is er gelegenheid tot het stellen van vragen.
Datum event | woensdag 05-04-2023 15:30 |
Tijd | 15.30-17.00 uur |
Door | Mariken Uriot, Anne-Mieke Boor, Monique Gracey, Karen Heinsman |
Voor | onderwijsprofessional (po) die eerder de training heeft gevolgd |
Max. deelnemers | 16 |
Registered | 4 |
Aantal plaatsen | 12 |
Prijs | n.v.t. |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Alle leerlingen hebben talenten, hoe kunnen we deze zichtbaar maken of stimuleren?
Tijdens deze minicursus wordt ingegaan op het verbreden van je kennis over talentontwikkeling/hoogbegaafdheid.
Datum event | maandag 13-03-2023 15:30 |
Dag twee | maandag 27-03-2023 15:30 |
Dag drie | maandag 17-04-2023 15:30 |
Tijd | 15.30-18.00 uur |
Door | Eugenie van Dijck & Myrthe Drexhage |
Voor | leerkrachten (po) |
Max. deelnemers | 14 |
Registered | 5 |
Aantal plaatsen | 9 |
Prijs | n.v.t. |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Verdiepingsworkshop Hoogbegaafd, Hooggevoelig en Strong-Willed - thema 2 - omgaan met de extra behoefte aan uitdaging
Net zoals in de basis workshop ligt de nadruk op hoe je als onderwijsprofessional kunt aansluiten op de behoeftes van het hoogbegaafde, hooggevoelige kind met een sterke wil en hoe je daarin kunt handelen.
De thema's die hierin terug zullen komen zijn:
- hoe je als leerkracht om kunt gaan met (oplopende) spanning bij jezelf en bij het kind
- hoe je om kunt gaan met de grote behoefte aan verrijking, prikkeling en voeding die deze kinderen nodig hebben om zich in positieve zin te kunnen ontwikkelen
De twee verdiepingsworkshops verschillen van elkaar.
Deze tweede heeft als thema: omgaan met de extra behoefte aan uitdaging
Hoe ga je om met de behoefte aan extra uitdaging, prikkeling en voeding die deze kinderen nodig hebben en wat doet dat me jou als leerkracht? Wat doet dat met jouw innerlijke jongetje? Waar krijgt jouw innerlijke jongetje wel of juist geen energie van als het hierom gaat en wat betekent dit? Op welk type innerlijke jongetjes sluit jij wel of juist minder makkelijk aan?
Resultaat
- je voelt je meer competent in het omgaan met het gedrag van deze kinderen in de klas
- je wordt bewuster van je eigen rol daarin
- je krijgt meer inzicht in je eigen behoeftes, handelen en de invloed daarvan op deze kinderen
- je krijgt meer tools in handen om met deze kinderen om te gaan
Datum event | woensdag 12-04-2023 14:30 |
Tijd | 14.30-16.30 uur |
Door | Marijse van der Aar / Janneke van Olphen |
Voor | leerkrachten |
Max. deelnemers | 16 |
Registered | 16 |
Aantal plaatsen | 0 |
Prijs | n.v.t. |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |

Is dit begaafdheid? Is het autisme? Is het ADHD? Wat ís er toch aan de hand?
Soms heb je in het onderwijs te maken met een kind met een combinatie van eigenschappen waar je je geen raad mee weet. Ze haalt torenhoge Cito-scores, maar als je spontaan een extra gymles gaat doen verdwijnt ze onder de tafel. Of hij zegt slimme dingen en wil alles weten over het heelal, maar kan de juiste bladzijde in zijn rekenboek niet vinden. Vriendjes maken…? Dat lúkt gewoon niet. Zij probeert het wel, maar ze zegt de verkeerde dingen. En hij is zó verongelijkt als zijn spel niet gespeeld wordt, dat de anderen hem niet eens meer vragen -en hij wil maar niet meepraten over voetbal.
Herken je dit? Misschien voel je je machteloos en misschien ben je dat gedoe en zoeken naar oplossingen voor het kind wel een beetje zat. Altijd maar “beter weten”, niet meedoen met instructies en extra werk weigeren… Wat móét je ermee?
Mogelijk heb je te maken met een dubbel bijzonder kind. En dan is inderdaad een andere aanpak nodig.
Wat moet je weten over deze kinderen en hoe kun je ook hen goed onderwijs bieden? Met deze workshop hopen we je daar handvatten voor te geven.
Datum event | maandag 15-05-2023 15:30 |
Dag twee | maandag 22-05-2023 15:30 |
Tijd | 15.30-17.30 uur |
Door | Nathalie Schmidt en Myrthe Drexhage |
Voor | leerkracht (po) |
Max. deelnemers | 14 |
Registered | 9 |
Aantal plaatsen | 5 |
Prijs | n.v.t. |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Zoals je wellicht al weet, houdt hoogbegaafdheid meer in dan alleen een hoog IQ. Hoogbegaafdheid wordt ook zichtbaar in de persoonlijkheid en kwaliteiten die iemand in sterke mate bezit. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 80% van de hoogbegaafden ook hooggevoelig ofwel hoogsensitief is.
Als school, leerkracht of IB’er wil je uiteraard graag aansluiten op de behoeftes van ieder kind. Naarmate een kind verder afwijkt van het gemiddelde, wordt dit een steeds grotere uitdaging. Dit geldt dus ook voor hoogbegaafde, hooggevoelige kinderen met een sterke wil.
Een voorwaarde om te kunnen aansluiten, is dat je herkent wat er bij het kind speelt. Hoe concreter en duidelijker jij kunt herkennen wat er speelt, hoe beter.
Datum event | maandag 20-03-2023 15:30 |
Tijd | 15.30-17.30 uur |
Door | Marijse van der Aar / Janneke van Olphen |
Voor | leerkracht (po) |
Max. deelnemers | 16 |
Registered | 16 |
Aantal plaatsen | 0 |
Prijs | n.v.t. |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Verdiepingsworkshop Hoogbegaafd, Hooggevoelig en Strong-Willed - thema 1 - omgaan met de extra spanning en stress
Net zoals in de basis workshop ligt de nadruk op hoe je als onderwijsprofessional kunt aansluiten op de behoeftes van het hoogbegaafde, hooggevoelige kind met een sterke wil en hoe je daarin kunt handelen.
De thema's die hierin terug zullen komen zijn:
- hoe je als leerkracht om kunt gaan met (oplopende) spanning bij jezelf en bij het kind
- hoe je om kunt gaan met de grote behoefte aan verrijking, prikkeling en voeding die deze kinderen nodig hebben om zich in positieve zin te kunnen ontwikkelen
De twee verdiepingsworkshops verschillen van elkaar.
Deze eerste heeft als thema: omgaan met de extra spanning en stress.
Spanning, wat doet het met jou (jouw innerlijk meisje), hoe kun je er meer zijn voor jezelf en naar het kind toe (en er zijn voor zijn of haar innerlijk meisje)?
Resultaat
- je voelt je meer competent in het omgaan met het gedrag van deze kinderen in de klas
- je wordt bewuster van je eigen rol daarin
- je krijgt meer inzicht in je eigen behoeftes, handelen en de invloed daarvan op deze kinderen
- je krijgt meer tools in handen om met deze kinderen om te gaan
Datum event | woensdag 31-05-2023 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Registered | 16 |
Aantal plaatsen | 0 |
Prijs | n.v.t. |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Doel van de intervisie is uitwisseling over best practice bij het vorm en inhoud geven aan plusklassen ofwel intern op school ofwel bovenschools (niveau 3 van de ondersteuningspiramide).
Bijeenkomsten worden door één van de deelnemers voorbereid. Denk aan het bespreken van een thema/onderwerp in relatie tot plusklassen/HB. Daarnaast is er mogelijkheid voor inbreng van casuistiek. Voorzitterschap (en inbreng thema) rouleert onder de deelnemers.
Wanneer deelgenomen wordt dan wordt een minimale aanwezigheid van 3 van de 4 keer verwacht.
Contactpersoon: Eugenie van Dijck (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.)
NB: voor het schooljaar 2022-2023 kunnen nog 2 collega's (bij de groep van 6) aansluiten.
Datum event | Nog te bevestigen |
Door | Marijke Schekkerman / Eugenie van Dijck |
Voor | Voor HB specialisten/plusgroepbegeleiders van scholen vallend onder samenwerkingsverband Unita |
Aanvullend | Deze bijeenkomsten worden in overleg met de deelnemers gepland |
Max. deelnemers | 8 |
Registered | 0 |
Aantal plaatsen | 8 |
Prijs | n.v.t. |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Start: voor de eerste bijeenkomst worden de deelnemende scholen kort bezocht door de trainers, met als doelen:
- kennismaking met de kleuterbouwleerkrachten
- bespreken wederzijdse verwachtingen
- toelichten welke (tijds-)investering de training vraagt van de deelnemende leerkrachten
- afspraken maken betreft praktische zaken (data, locatie, groepsbezoeken, etc.).
Ook wordt de eerste huiswerkopdracht gegeven. Die bestaat uit het invullen van een korte digitale vragenlijst en uit een kijkopdracht.
De training bestaat uit een 3-tal bijeenkomsten (gezamenlijk) en een ronde groepsbezoek (per school).
Bijeenkomst 1: 27 september 14:30-17:30 uur
Stimulerend signaleren en begrijpen.
- Hoe herken je kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong?
- Wat zijn kenmerken?
- Hoe passen deze kenmerken in het -op school gebruikte- kleuter leerlingvolgsysteem?
Bijeenkomst 2: 1 november 14:30-17:30 uur
Plannen en begeleiden.
- Met welke doelen pas je (bestaand) aanbod aan voor kleuters met ontwikkelingsvoorsprong?
- Welke materialen zijn hiervoor beschikbaar en hoe kun je die inzetten?
- Je doet ideeën op en bereidt een lesactiviteit voor die zal worden geobserveerd. Erna volgt een feedback gesprek.
Bijeenkomst 3: 7 februari 14:30-17:30 uur
Realiseren.
- Wat is er gezien tijdens de observaties in de groepen (gemeenschappelijke kern)?
- Wat voor conclusies kun je hieruit trekken als kleuterbouw? Is er nog iets nodig?
- Hoe kun je verrijking borgen in de thema- / jaarplanning?
Datum event | woensdag 27-09-2023 14:30 |
Dag twee | woensdag 01-11-2023 14:30 |
Dag drie | woensdag 07-02-2024 14:30 |
Tijd | 14:30-17:30 uur |
Door | Marijke Schekkerman en Frauke Lockefeer |
Voor | Er is plek voor 5-6 kleuterteams (ongeveer 15-18 deelnemers) |
Aanvullend | Het is niet mogelijk deze teamtraining te annuleren. |
Registered | 6 |
Prijs | n.v.t. |
Schooljaar 2023-2024
Verdiepingsworkshop Hoogbegaafd, Hooggevoelig en Strong-Willed - thema 2 - omgaan met de extra behoefte aan uitdaging
Net zoals in de basis workshop ligt de nadruk op hoe je als onderwijsprofessional kunt aansluiten op de behoeftes van het hoogbegaafde, hooggevoelige kind met een sterke wil en hoe je daarin kunt handelen.
De thema's die hierin terug zullen komen zijn:
- hoe je als leerkracht om kunt gaan met (oplopende) spanning bij jezelf en bij het kind
- hoe je om kunt gaan met de grote behoefte aan verrijking, prikkeling en voeding die deze kinderen nodig hebben om zich in positieve zin te kunnen ontwikkelen
De twee verdiepingsworkshops verschillen van elkaar.
Deze tweede heeft als thema: omgaan met de extra behoefte aan uitdaging
Hoe ga je om met de behoefte aan extra uitdaging, prikkeling en voeding die deze kinderen nodig hebben en wat doet dat me jou als leerkracht? Wat doet dat met jouw innerlijke jongetje? Waar krijgt jouw innerlijke jongetje wel of juist geen energie van als het hierom gaat en wat betekent dit? Op welk type innerlijke jongetjes sluit jij wel of juist minder makkelijk aan?
Resultaat
- je voelt je meer competent in het omgaan met het gedrag van deze kinderen in de klas
- je wordt bewuster van je eigen rol daarin
- je krijgt meer inzicht in je eigen behoeftes, handelen en de invloed daarvan op deze kinderen
- je krijgt meer tools in handen om met deze kinderen om te gaan
Datum event | woensdag 20-09-2023 15:30 |
Tijd | 15.30-17.30 uur |
Door | Marijse van der Aar / Janneke van Olphen |
Voor | leerkracht (po) |
Max. deelnemers | 16 |
Registered | 16 |
Aantal plaatsen | 0 |
Prijs | n.v.t. |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Achtergrond
Hoogbegaafdheid: herkenning en begeleiding
Hoewel er steeds meer aandacht is voor hoogbegaafdheid in het onderwijs, blijft het lastig om goed in te schatten wat dit in de praktijk betekent voor leerling en leerkracht/docent. Hoe herken je een hoogbegaafde leerling en hoe kun je vervolgens het onderwijs geven dat bij hem of haar past, dat uitdaagt maar dat gelijktijdig eventuele lacunes in de basiskennis weet te vullen? De ene hoogbegaafde leerling is de andere niet: sommigen weten op slimme wijze hun dyslexie te verbloemen, bij anderen verhindert de dyslexie juist de bevestiging van hoogbegaafd zijn. En wat te denken van storend en demotiverend gedrag met slechte prestaties? Ook dat kunnen kenmerken zijn van een hoogbegaafde leerling, hoe tegenstrijdig dit ook lijkt.
Wat is hoogbegaafdheid precies? Welke andere factoren/kenmerken spelen, naast hoge intelligente capaciteiten (IQ hoger dan 130), een rol? Hoe herken je mogelijke hoogbegaafdheid bij een leerling en wat kun je als docent vervolgens doen om ervoor te zorgen dat dit kind zich optimaal kan ontplooien?