Meerbegaafd
Unita heeft een handreiking gemaakt met praktische suggesties om de basisondersteuning in de klas te versterken voor leerlingen die meer aan kunnen dan de basisstof.
In de handreiking vind je geen pasklare antwoorden. Die zijn er niet! Iedere leerling is anders, iedere leerkracht is anders en iedere klas is anders. Je vindt wel een startpunt om met leerlingen in gesprek te gaan over hun manier van leren. We geven aandachtspunten die hopelijk helpen bij het aanpassen van het werk in de klas.
Je krijgt een korte uitleg over de handreiking en gelegenheid tot het stellen van vragen.
Daarna neem je de handreiking mee om op jullie school met de handreiking aan de slag te gaan.
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Door | Mariken Uriot, Anne-Mieke Boor en Karen Heinsman (Loket Unita) |
Voor | leerkrachten (po) |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Verdiepingsworkshop 3 (maart 2025): Ga d’r maar aanstaan!
HG, SW&HB kinderen kunnen behoorlijk intens zijn, ons onderwijssysteem vraagt best wat van onderwijsprofessionals en ouders kunnen ook flink pittig zijn. Er wordt daarom een behoorlijk beroep gedaan op het vermogen van de onderwijsprofessional om stevig te staan, bij zichzelf te blijven en weer ‘tot zichzelf’ te komen. Hoe blijf je staan als het intens wordt en hoe kom je weer tot jezelf als je aan het wankelen bent gebracht? HG, SW&HB kinderen dagen je hierin uit en hebben het tevens nodig om dit zelf te leren. Hoe kun je (deze) leerlingen leren om meer bij zichzelf te blijven?
Datum event | woensdag 12-03-2025 15:30 |
Aangemeld | 12 |
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Tijd | 15.30uur tot 17.30 uur |
Door | Marijse van der Aar en Janneke van Olphen |
Voor | Leerkrachten |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
- Herkennen en signaleren van (hoog)begaafde leerlingen
- Onderpresteren en motivatie voor leren.
- De coachende rol bij het leerproces en welbevinden
- Passend lesaanbod (compacten en verrijken)
Na het volgen van deze cursus ben je in staat (hoog)begaafde leerlingen te herkennen en signaleren om ze vervolgens pedagogisch en didactisch op ondersteuningsniveau 1 en 2 te kunnen begeleiden.
Datum event | dinsdag 25-03-2025 15:30 |
Aangemeld | 6 |
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | PO |
Duur | 3 bijeenkomsten van 2 uur |
Dag 2 | 01-04-2025 15:30 |
Dag 3 | 15-04-2025 15:30 |
Tijd | 15.30 uur tot 17.30 uur |
Door | Eugenie van Dijck- coordinator Fermate en pooldeskundige Unita |
Voor | leerkrachten po en intern begeleiders |
Locatie | Fermate Bussum |
Datum event | maandag 10-03-2025 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 5 |
Aantal plaatsen | 11 |
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | PO |
Duur | 2 bijeenkomsten van 2 uur |
Dag 2 | 31-03-2025 09:13 |
Tijd | 15.30 uur tot 17.30 uur |
Door | Nathalie Smit en Myrthe van Drexhage van Unita |
Voor | leerkrachten en ib-ers po |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
-
Tijl Koenderink, De zeven fases
In deze presentatie zet Tijl Koenderink met een knipoog de zeven fases waar veel begeleiders van begaafde leerlingen doorheen gaan.
- Van IQ als een ‘ding’ naar ondersteuningsvraag.
- Van modellen tot eigenschappen.
Vanuit deze fases kijkt Tijl vooruit naar de toekomst van het begaafdenonderwijs en welke onontgonnen gebieden er daarin nog zijn. Tijl Koenderink is specialist hoogbegaafdheid, ondernemer en auteur van de boeken ‘De 7 Uitdagingen’ en ‘Is het voor een cijfer?’. Waar Tijl voorheen vooral actief was als gastspreker en expert op het gebied van cognitief getalenteerde kinderen, houdt hij zich op dit moment vooral bezig op bestuursniveau. Tijl is oprichter van opleidingsinstituut Novilo en oprichter van de School of Understanding.
-
Je eigen TekenReken-boek
In de blog van Cora Hansen lees je hoe je jonge kinderen kunt leren rekenen aan de hand van hun eigen TekenRekenboek. Op speelse wijze ontwikkelen zij inzicht in allerlei rekensituaties. Voor de leerkracht levert deze werkwijze een goed inzicht in de rekenstrategieën van de kinderen op. Je kunt op tijd bijsturen als dat nodig is. De opdrachten zijn heel gemakkelijk naar niveau en interesse aan te passen. Zo kun je elk kind uitdagen!
-
Podcast Een intense reis
Een podcastserie met gesprekken over onderwerpen gerelateerd aan het boek “Een intense reis”. Reis mee door de wereld van hoogbegaafdheid, intensiteit en schooldrama.
-
Weg met het label hoogbegaafdheid!
Ontwikkelingspsycholoog Lianne Hoogeveen onderzoekt hoogbegaafdheid, maar ziet die term het liefst verdwijnen. “Je moet vooral kijken naar de behoeften van leerlingen op school, of ze nu een hoog IQ hebben of niet. Ieder kind heeft het recht elke dag iets te leren.”
-
Hoogbegaafdheid: herkenning en begeleiding
Hoewel er steeds meer aandacht is voor hoogbegaafdheid in het onderwijs, blijft het lastig om goed in te schatten wat dit in de praktijk betekent voor leerling en leerkracht/docent. Hoe herken je een hoogbegaafde leerling en hoe kun je vervolgens het onderwijs geven dat bij hem of haar past, dat uitdaagt maar dat gelijktijdig eventuele lacunes in de basiskennis weet te vullen? De ene hoogbegaafde leerling is de andere niet: sommigen weten op slimme wijze hun dyslexie te verbloemen, bij anderen verhindert de dyslexie juist de bevestiging van hoogbegaafd zijn. En wat te denken van storend en demotiverend gedrag met slechte prestaties? Ook dat kunnen kenmerken zijn van een hoogbegaafde leerling, hoe tegenstrijdig dit ook lijkt.
Wat is hoogbegaafdheid precies? Welke andere factoren/kenmerken spelen, naast hoge intelligente capaciteiten (IQ hoger dan 130), een rol? Hoe herken je mogelijke hoogbegaafdheid bij een leerling en wat kun je als docent vervolgens doen om ervoor te zorgen dat dit kind zich optimaal kan ontplooien?