Workshop Systemisch leren kijken in het onderwijs (po)

Inleiding
In deze workshop maken leerkrachten en intern begeleiders kennis met systemisch werken en leren systemisch kijken naar opvoedvraagstukken in opvoeding en onderwijs.
Wat is systemisch werken?
Systemisch werken gaat ervan uit dat iedereen wordt beïnvloed door de systemen waarvan hij of zij deel uitmaakt. Zo’n systeem is bijvoorbeeld je huishouden of familie, maar ook de organisatie waarbinnen je werkt en een klas. In een systeem heeft iedereen een rol en iedereen verhoudt zich tot een ander. Systemisch werken is een manier om inzicht te krijgen in ieders plek in het systeem. Het helpt te zien waar belemmeringen zitten en waarom dat leidt tot bepaald gedrag. Dat kan veel inzichten bieden en zorgen voor verandering.
Met systemische ogen leren kijken
De ervaring leert dat er een heleboel verandert voor de leerlingen als jij als leerkracht en intern begeleider met systemische ogen kan kijken naar je groep, team en school. En wat verandert er voor jou als leerkracht als jij onderzoekt welke plek jij kan innemen die het meest ondersteunend is naar je leerlingen? Of als intern begeleider in de begeleiding van het team en de leerlingen?
De workshop bestaat uit theorie en het oefenen met systemisch leren kijken naar de mensen met wie je werkt. Daarbinnen is er veel ruimte voor eigen inbreng (casuïstiek)
Resultaat
Je leert tijdens deze workshop welke gemakkelijk in te passen interventies je kunt doen om iedereen het gevoel te geven dat zij/hij erbij hoort. Hoe je lastige gevoelens kunt benaderen en een plek kunt geven. En je leert hoe je je kinderen het gevoel kunt geven dat ze een eigen plek mogen innemen, waardoor hun zelfvertrouwen toeneemt.
- je ontwikkelt een nieuwe manier van kijken, doordat je kennismaakt met systemisch werk en krijgt oefeningen mee voor in je klas/team
- je krijgt zicht op de werkwijze van opstellingen en wat je ermee kunt bereiken
- je leert door deze workshop systemische interventies op groeps- en leerlingniveau toe te passen
Investering
3 bijeenkomsten van 2 1/2 uur
Bijeenkomst 1
- Voorstellen
- Kennismaken met systemisch werk (theorie)
- Casus uitwerken plenair
Bijeenkomst 2
- Terugblik vorige bijeenkomst en reflectie op huiswerk
- Kennismaken met groepsopstellingen (theorie)
- Interventies op groeps- en leerlingniveau
Bijeenkomst 3
- Terugblik vorige bijeenkomst en reflectie op huiswerk
- Kennismaken met opvoedopstellingen (theorie)
- Tafelopstellingen
Evenement Eigenschappen
Datum event | dinsdag 24-09-2024 15:30 |
Max. deelnemers | 12 |
Aangemeld | 6 |
Aantal plaatsen | 6 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO |
Duur | 3 bijeenkomsten van 2 1/2 uur |
Dag 2 | 22-10-2024 17:30 |
Dag 3 | 26-11-2024 16:30 |
Tijd | 15:30-18:00 uur |
Door | Debby Hol |
Voor | leerkrachten en ib-ers |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |