Begeleiden naar effectief leerkrachthandelen (po-vo)

IB-ers, ondersteuningscoördinatoren of ambulant begeleiders worden regelmatig om advies gevraagd over het omgaan met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. De focus ligt dan al snel op de leerlingfactoren.

Deze nascholingscursus legt juist het accent op de onderwijsprofessional als ingang tot gedragsverandering bij leerlingen.

Hoe meer problematiek een leerling heeft, des te afhankelijker is hij/zij van zijn omgeving om tot ontwikkeling te komen. Welke kennis en vaardigheden hebben we nodig om in lastige situaties ook steeds de context van een kind centraal te stellen? Als we willen dat een kind verandert of iets anders gaat doen, dan weten we dat wij anders moeten gaan doen. Dan zullen we als professional zelf in de spiegel moeten kijken om ander gedrag van de leerling te bevorderen.

 

Inhoud

Effectief leerkracht-, docentgedrag laat leerlingen optimaal functioneren. Hoe motiveer je leerkrachten/docenten om naar hun eigen gedrag te kijken en hun gedrag zonodig te veranderen? Na afloop van deze training ben je in staat om leerkrachten/docenten te begeleiden in het sturen van hun eigen gedrag.
Aan bod komen onder meer:

  • het gedrag van de leerkracht, docent als sleutel tot gedragsverandering bij de leerling
  • de hulpvraag van leerkracht centraal stellen bij observaties
  • effectiviteit van didactiek, klassenmanagement en pedagogisch klimaat
  • preventieve interventies

 

Veel aandacht zal uitgaan naar begeleidings- en gesprekstechnieken, we zullen hier tijdens de bijeenkomsten in oefenen en ook vragen om tussen de bijeenkomsten hier zelf mee aan de slag te gaan.

 

 

Evenement Eigenschappen

Datum event dinsdag 19-11-2024 09:00
Max. deelnemers 16
Aangemeld 16
Aantal plaatsen 0
Doelgroep PO, VO
Duur 4 dagen
Dag 2 21-01-2025 09:00
Dag 3 04-03-2025 09:00
Dag 4 20-05-2025 09:00
Tijd 9:00-15:30 uur
Door Karen Heinsman, Maaike Monsees, Nicole van den Hemel (SWV Unita)
Voor intern begeleiders en ondersteuningscoordinatoren
Locatie Locatie volgt

Plaats reactie

Verstuur

Achtergrond

  • Autisme vanuit een ontwikkelingsperspectief

    Autisme is een veel voorkomend verschijnsel. Het is niettemin ook het meest onbegrijpelijke verschijnsel op het gebied van menselijk gedrag. Er wordt veel onderzoek naar autisme gedaan. Het is geen ziekte, zo wijst recent onderzoek uit, ook geen defect. Het is een genenpatroon dat leidt tot een vertraagde ontwikkeling. Dit is in overeenstemming met de theorie van het socioschema van Martine Delfos. Volgens deze theorie is het een vertraging op specifieke gebieden en een versnelde ontwikkeling op andere gebieden.

    Deze visie biedt een geheel ander perspectief voor diagnose, behandeling en vooral ook opvoeding. Dit boek laat zien wat dit betekent voor het gedrag van mensen met autisme, de interpretatie daarvan, en de manier waarop mensen met autisme opgevoed of behandeld zouden kunnen worden. 

  • Prikkelverwerking | Breinologie voor leraren

    Overprikkeling is een bekend begrip binnen het onderwijs. De tegenhanger onderprikkeling is minder bekend. Maar hoe zien de verschillende vormen van prikkelverwerking er eigenlijk precies uit? Hoe ontstaan ze? Hoe kun je hierin sturen; wat kun je doen? En, ook belangrijk, wat moet je juist niet doen?

    Door: Wim Bielderman

    Lees het artikel op ontwikkeltaal

  • Autisme: een stoornis of een andere manier van denken? - Dr. Annelies Spek

    Diagnosticeren van mensen met een autismespectrumstoornis (ASS) is complex, vindt Annelies Spek, klinisch psychologg en hoofd van het Autisme Expertise Centrum in Eemnes.

    Er is veel kennis en ervaring voor nodig; bij onvoldoende doorvragen of gebruik van verkeerde instrumenten is er het risico op een verkeerde diagnose. Wat zijn de kenmerken van ASS? Hoe verschillen deze kenmerken bij mannen en vrouwen? En bij welke hulp zijn mensen met ASS gebaat?

    Dat en meer in de podcast van de RINO Groep Podcast.

    Beluister hem via je favoriete podcastapp

  • Verschillen en overeenkomsten van TOS en ASS

    Waar het gedrag van leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) op elkaar kan lijken, is een verschil van aanpak soms essentieel. Kennis over taalgedrag en waaruit dit voorkomt, biedt volgens Anouk Middelkoop-van Erp aanknopingspunten voor passende begeleiding.

  • Dit is een verschrikkelijk boek

    In dit toegankelijke boek voor kinderen van ongeveer 10-12 jaar, worden zaken besproken die voor kinderen traumatisch kunnen zijn. Dat kan zijn het overlijden van een dierbare, een vechtscheiding van ouders, gepest worden, ziekte, maar ook: verwaarlozing, mishandeling en misbruik. Dat dit dingen zijn waar kinderen niets aan kunnen doen, daar zijn volwassenen het over eens.

    Meer informatie over het boek

  • Hoe kan ik als professional kinderen steunen die het moeilijk hebben (gehad)?

  • Kindermishandeling en huiselijk geweld

  • Handle with Care

    Wat is Handle with Care?
    Handle with Care is een initiatief om kinderen die thuis betrokken zijn bij huiselijk geweld snel te steunen de dag nadat het geweldsincident is voorgevallen. Het programma richt zich op snelle sociale steun op school voor kinderen van vier tot twaalf jaar. School is voor veel kinderen een veilige plek en docenten zijn goed in staat gepaste steun te bieden (en beschouwen dat ook als hun taak), maar dan moeten ze wel weten dat het thuis speelt. Op deze manier wordt het stressniveau van het kind verlaagt door steun van de leerkracht en wordt de ontwikkeling van het kind zo min mogelijk belemmerd.

    Waarom Handle with Care?
    In elke schoolklas in Nederland zitten kinderen die thuis met kindermishandeling of huiselijk geweld te maken krijgen. Bij sommige kinderen is dat geweld zo ernstig dat de politie eraan te pas komt. Door het geweld thuis voelen kinderen zich onveilig en zijn zij ook op andere plekken op hun hoede voor gevaar. De stress die deze kinderen meedragen laten ze niet thuis achter, maar nemen ze mee de klas in. Vaak weet niemand hiervan waardoor deze kinderen geen steun krijgen. Daardoor komen ze niet aan leren toe en krijgen ze te maken met de gevolgen hiervan zoals psychische problemen of zelf gewelddadig te worden. En dat terwijl de leerkracht hierin een verschil kan maken voor het kind.

    De werkwijze
    De Handle with Care werkwijze is als volgt. Als de politie aan de deur komt vanwege een melding van huiselijk geweld of kindermishandeling in een gezin met kinderen, dan neemt de politie contact op met Veilig Thuis. Veilig Thuis neemt direct contact op met gezin (telefonisch of huisbezoek). Zij vragen de schoolgegevens uit van de kinderen en zorgen ervoor dat er vóór de volgende schooldag een Handle with Care signaal naar de school van de kinderen wordt gestuurd. Het Handle with Care signaal bevat alleen de naam en geboortedatum van het kind en het codewoord ‘Handle with Care’. De aangewezen persoon op school die elke ochtend de speciaal aangemaakte e-mail inbox nakijkt, geeft dit door aan de betreffende leerkracht, zodat hij/zij voor het begin van de les weet dat deze leerling mogelijk extra steun kan gebruiken. Vervolgens wordt het mailtje verwijderd. Op geen enkele andere wijze registreert de school deze meldingen.

    Steun bieden
    Het doel van Handle with Care is steun bieden aan de leerling die thuis in aanraking is gekomen met huiselijk geweld. Leerkrachten kennen hun leerlingen en passen de steun hierop aan (in overleg met het kind). Maar we kunnen ons ook voorstellen dat het prettig is om er meer over te lezen of te horen.

    Klik verder voor:
    - de handleiding Handle with Care
    - concrete tips en veel informatie over hoe er steun geboden kan worden aan kinderen op de website van Augeo. Ook staan er goede suggesties voor het contact met de ouders.

     

  • Executieve Functies

  • Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen

    Een praktisch handboek voor het basisonderwijs

    Door uiteenlopende omstandigheden kunnen kinderen op jonge leeftijd chronische stress ervaren. De gevolgen van deze vroegkinderlijke chronische traumatisering zijn over het algemeen ernstig en vergaand doordat het de ontwikkeling van de hersenen negatief beïnvloedt. Kinderen hebben hierdoor onder meer moeite met leren, met het reguleren van hun emoties en gedrag en met vertrouwen op zichzelf en in de ander. Sommige kinderen zijn onrustig en kunnen zich niet concentreren omdat ze voortdurend alert zijn op gevaar. Andere kinderen maken zich juist zo onopvallend mogelijk omdat dat hun overlevingskansen heeft vergroot. Er zijn ook kinderen die door een schijnbaar kleine of voor anderen onbegrijpelijke aanleiding agressief reageren omdat hun hersenen nog in de vechtstand staan. Voor leerkrachten is dit gedrag vaak moeilijk te begrijpen. Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen biedt leerkrachten, intern begeleiders en schoolmaatschappelijk werkers onmisbare praktische kennis en vaardigheden om goed om te kunnen gaan met het vaak moeilijk te begrijpen gedrag van de vele getraumatiseerde leerlingen waar ze op hun school, mede door de invoering van Passend Onderwijs, in toenemende mate mee te maken hebben. Door traumasensitief onderwijs te bieden aan de kinderen die het nodig hebben wordt het klassenklimaat voor alle kinderen veiliger en de effectieve leertijd en de leeropbrengsten van alle kinderen hoger. Ook voor studenten die geïnteresseerd zijn in de effecten van chronische traumatisering op de (cognitieve) ontwikkeling is het een zeer waardevol boek. Leony Coppens, Carina van Kregten en Marthe Schneijderberg hebben in dit boek hun kennis over de impact van chronische traumatisering op de ontwikkeling van kinderen gecombineerd met jarenlange praktijkervaring in het werken met getraumatiseerde kinderen zowel thuis als op school en in individuele behandelingen en (ouder-)begeleidingen. https://www.swpbook.com/boeken/21/onderwijs/1794/lesgeven-aan-getraumatiseerde-kinderen

  • Autisme en normale begaafdheid in het onderwijs

    Samenvatting
    Autisme en normale begaafdheid in het onderwijs levert inspiratie aan iedereen die les geeft aan (rand)normaal begaafde leerlingen met autisme. Vertrekkend van de autistische manier van waarnemen en informatie verwerken, schetst dit boek de krijtlijnen voor een autismevriendelijke onderwijsstijl. Sleutelbegrippen worden geïllustreerd met concrete tips. Er is ook aandacht voor de keuze voor gewoon of speciaal onderwijs, het creëren van een autismecultuur op school en hoe je als leerkracht best omgaat met moeilijk gedrag bij de leerling.
    Dit boek is een compleet herziene uitgave van Voor alle duidelijkheid uit 2002. Het boek beperkt zich niet langer tot leerlingen met autisme in het gewoon onderwijs, maar is nu bruikbaar voor iedereen, van beginner tot expert, die werkt met leerlingen met autisme en een (rand)normale begaafdheid, zowel in het gewoon als in het buitengewoon of speciaal onderwijs.

  • Wat is autisme?

  • Verwerken van sociale informatie door autisten

 

Professionaliseringsplatform
passend onderwijs


Voor onderwijsprofessionals
in de regio Gooi en Vecht

VO     035 526 94 81

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Qinas
Burgemeester de Bordesstraat 80
1404 GZ  Bussum

Nieuwsbriefinschrijving VO

PO     035 800 10 11

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Unita
Noordereinde 54F
1243 JJ  ’s-Graveland

Nieuwsbriefinschrijving PO