Workshop motiverende gespreksvoering met ouders en leerlingen (vo)
Je kent ’t vast wel; het gevoel dat je advies niet of nauwelijks aan komt bij een leerling of ouder. En toch wil je graag je boodschap overbrengen! Iemand overtuigen of aandringen om te veranderen, werkt vaak niet. Hoe krijg je als leerkracht iemand dan toch in beweging? ‘Motiverende Gespreksvoering’ kan je daarbij helpen.
Inhoud
In deze training leer je hoe je een effectief gesprek kunt voeren. Wat is de juiste basishouding? Hoe krijg je een leerling/ouder letterlijk aan de praat? Hoe speel je in op hun gedrag? Theorie wordt aan de praktijk verbonden door te oefenen met een trainingsacteur. Daarbij ligt de focus op wat werkt!
Resultaat
Tijdens de workshop leer je een aantal basisprincipes van ‘Motiverende Gespreksvoering’. Je krijgt doeltreffende handvatten en er wordt ervaringsgericht geoefend om op een authentieke en effectieve manier een gesprek met te voeren met een leerling of ouder.
Voor wie
Mentoren, leerling coördinatoren en zorgprofessionals in het Voortgezet Onderwijs die 1-op-1 gesprekken voeren met leerlingen/ouders.
Trainer
Babs Smith
locatie volgt nog
Evenement Eigenschappen
Datum event | woensdag 29-01-2025 15:00 |
Max. deelnemers | 14 |
Aangemeld | 0 |
Aantal plaatsen | 14 |
Min. deelnemers | 8 |
Doelgroep | VO |
Duur | 1 bijeenkomst van 3,5 uur |
Tijd | van 15 uur tot 18.30 uur, voor broodjes wordt gezorgd |
Door | Babs Smith (ST!R erkend coach; CRKBO geregistreerde docent) |
Voor | docenten en OCO vo |
-
Hoe heet je ook alweer?
Iemand stelt zich voor, je hebt een leuk gesprek, maar stiekem ben je de naam alweer vergeten als je elkaar gedag zegt. Veel mensen hebben er moeite mee: het onthouden van namen. Tijdens een telefoongesprek, een zakelijke afspraak of op verjaardagen – vaak gaat iemands naam het ene oor in en het andere weer uit. Hoe komt dit? En wat kun je doen om niet keer op keer te hoeven vragen: ‘Hoe heet je ook alweer?’
Het artikel is gebaseerd op hoofdstuk 4 uit Breinfitness van Noëlle Kamminga.
-
'Vooruit Achteruit'
Spel 'Vooruit Achteruit' voor meer begrip in de klas
Chronisch zieke kinderen willen wel gezien, maar niet zielig gevonden worden.Het spel 'Vooruit Achteruit' is voor de bovenbouw van de basisschool ontwikkeld. In het spel staat de beleving en het invoelbaar maken van een beperkte hoeveelheid beschikbare energie en wisselende belastbaarheid voor alle klasgenoten centraal. Tijdens het spel ervaren ze vanuit het kinderleven gegrepen uitdagingen. Zoals bijvoorbeeld plotseling toeslaande vermoeidheid, pijn of niet mee kunnen doen. Daarnaast wordt er een gokelement toegevoegd in de vorm van kanskaarten die positief of negatief uit kunnen vallen. Het spel eindigt met een gezamenlijke reflectie.
Via https://www.zorgeloosnaarschool.nl/ kan het spel aangeschaft worden.
-
Handreiking | Signaleren voor het voortgezet onderwijs
Wat kan je doen als het je opvalt dat een leerling bij jou op school bijvoorbeeld een laag zelfbeeld heeft? Wanneer hij niet meekomt in de groep, of moeite heeft met zelfbeheersing? Wanneer hoort het bij een normale sociaal-emotionele ontwikkeling en wanneer is dit problematisch? Hoe kan je als leerkracht, mentor, zorgcoördinator of schoolteam vroegtijdig signaleren of leerlingen problemen ondervinden in hun sociaal-emotionele ontwikkeling? Welke rol kan een conciërge hebben en welke rol heeft de ouder? Welke zorg of ondersteuning kan je vervolgens inzetten op schoolniveau, klassenniveau en op leerlingniveau? Deze handreiking geeft houvast bij deze vragen.
-
Mindset
Het Platform Mindset heeft een uitgebreide bibliotheek met tools en posters. Om te downloaden, te printen en te gebruiken!