Thema
Sommige leerlingen vallen op door teruggetrokken gedrag (denk aan: ASS) of juist door druk en beweeglijk gedrag (denk aan: ADHD). Als je beter begrijpt wat de oorzaak van bepaald gedrag is, kun je hier beter op inspelen. Wat werkt wel en wat werkt juist niet?
Goed kunnen lezen en taal kunnen begrijpen is van belang voor het succes van een leerling (niet alleen op school). Wat is goed leesonderwijs? En hoe maak je leesonderwijs effectief? Wat is daarbij de rol van de leraar/docent in de school?
Kinderen vinden vaak dat ze “echt” rekenen als ze rijtjes sommen maken. Maar rekenen is meer dan dat. Rekenonderwijs dat betekenis heeft voor leerlingen, zorgt ervoor dat zij in het echte leven toepassen wat ze leren. Ieder kind telt mee!
Meer/hoogbegaafdheid kan op verschillende manieren in zichtbaar gedrag op school -al dan niet succesvol- tot uiting komen. Vaak hebben hoogbegaafde leerlingen specifieke onderwijsbehoeften die om extra aandacht en inzet van de school vragen (zorgniveau 2 en 3). Zeker wanneer de leerling daarnaast een ontwikkelings- of leerprobleem heeft, de dubbel bijzondere leerling.
Een gereedschapskist met preventieve instrumenten: bv. energizers in de klas, mindfullness, bewegend leren, slaaptips, leerlingen leren leren.
Samen werken, samen leren en samen communiceren. Dagelijks voer je gesprekken met leerlingen, collega’s, ouders en externen. Met jouw vakkennis en expertise ben je in staat de ander(en) te ondersteunen, adviseren en begeleiden. Haal je eruit wat je wilt?
De overstap van PO naar VO is voor leerlingen (en ouders) een grote stap. De procedures zijn soms ingewikkeld. Hoe kunnen werkwijzen en processen op elkaar afgestemd worden?
Hoe ga jij als leerkracht maar ook als kind/jongere binnen en buiten de klas om met diversiteit? Hoe breng je kennis van en respect voor de rechtsstaat over? Scholen zijn verplicht vorm te geven aan burgerschapsonderwijs. Maar hoe doe je dat binnen je schoolcultuur en hoe gaat dat dan in de praktijk?