Het lezende bewijs

Iedere leerling aan het lezen krijgen

Stillezen

Een boek helpen uitzoeken

Motiveren

Alles laten lezen

Voorlezen

Taal en Leesonderwijs

Sterker in taal door spel (bij jonge kinderen) (po)

De taalvaardigheden van kinderen worden sterker door spel; taal en spel zijn immers onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wanneer kinderen spelen, hebben zij taal nodig om innerlijke processen en gedrag te sturen. Niet ieder kind gaat dat vanzelf even gemakkelijk af. Naarmate het spel complexer wordt, hebben kinderen meer taal nodig. Spel is dus een natuurlijke activiteit om een taal te leren. Omgekeerd heeft taal ook een positieve invloed op de spelontwikkeling van het kind. 

Waardevol en effectief spel bij jonge kinderen is niet vanzelfsprekend; het vraagt om deskundigheid van de pedagogisch medewerker of leerkracht.

Tijdens deze training leer je meer over de taalverwerving tijdens spel. Je krijgt handvatten voor het uitlokken van (complexe) taal en weet hoe je kunt meespelen zonder het spel van de kinderen te remmen. Spelenderwijs kun je de taalontwikkeling van je leerlingen stimuleren. 

Datum event woensdag 14-01-2026 15:00
Max. deelnemers 20
Aangemeld 9
Aantal plaatsen 11
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2,5 uur
Tijd 15.00 - 17.30
Door Eveline Bogers
Voor leerkrachten groep 1-3
Locatie Locatie volgt

Sta je weleens voor een klas met leerlingen die nog maar net in Nederland zijn aangekomen? Wil je beter leren omgaan met taalbarrières, culturele verschillen en uiteenlopende leerbehoeften?

Dan is deze workshop écht iets voor jou.

Datum event dinsdag 14-10-2025 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 0
Aantal plaatsen 16
Min. deelnemers 8
Doelgroep VO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Door Marina van Linschoten
Voor docenten, OCO's teamleiders VO
Locatie ISK Het Gooi

Sta je weleens voor een klas met leerlingen die nog maar net in Nederland zijn aangekomen? Wil je beter leren omgaan met taalbarrières, culturele verschillen en uiteenlopende leerbehoeften?

Dan is deze workshop écht iets voor jou.

Datum event donderdag 15-01-2026 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 0
Aantal plaatsen 16
Min. deelnemers 8
Doelgroep VO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Door Marina van Linschoten
Voor docenten, OCO's teamleiders VO
Locatie ISK Het Gooi

In deze praktische training vergroot je het taalplezier en de taalbetrokkenheid van alle leerlingen, ook van meertalige leerlingen en leerlingen met een beperkte woordenschat. Deze training geeft je taalonderwijs een creatieve boost en sluit aan bij de nieuwe kerndoelen waarin volop aandacht is voor de creatieve kant van taal, meertaligheid en de rijkdom van kinderboeken.

Je krijgt achtergronden over het creatieve proces en een effectieve aanpak van creatief taalonderwijs. Daarbij krijg je tips hoe je dit kunt koppelen aan beginnende geletterdheid, rijke teksten en meertaligheid. Je doet veel nieuwe ideeën op voor opdrachten en werkvormen die je direct kunt toepassen in je lessen. Taalplezier gegarandeerd!

 

Trainers

De training wordt gegeven door Annemarie van den Brink en Trea Scholten. Trea en Annemarie zijn docent creatief schrijven bij Tools voor taal en auteurs van o.a. Creatief met taal – 40 lessen met tips voor rijke teksten en meertaligheid (Uitgeverij Coutinho, 2024)

 

Datum event woensdag 05-11-2025 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 5
Aantal plaatsen 11
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Tijd 15.00 - 17.00
Door Annemarie van den Brink en Trea Scholten
Voor leerkrachten PO groep 1-4
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

In deze praktische training vergroot je het taalplezier en de taalbetrokkenheid van alle leerlingen, ook van meertalige leerlingen en leerlingen met een beperkte woordenschat. Deze training geeft je taalonderwijs een creatieve boost en sluit aan bij de nieuwe kerndoelen waarin volop aandacht is voor de creatieve kant van taal, meertaligheid en de rijkdom van kinderboeken.

Je krijgt achtergronden over het creatieve proces en een effectieve aanpak van creatief taalonderwijs. Daarbij krijg je tips hoe je dit kunt koppelen aan rijke teksten, zaakvakken en meertaligheid. Je doet veel nieuwe ideeën op voor opdrachten en werkvormen die je direct kunt toepassen in je lessen. Taalplezier gegarandeerd!

 

Trainers

De training wordt gegeven door Annemarie van den Brink en Trea Scholten. Trea en Annemarie zijn docent creatief schrijven bij Tools voor taal en auteurs van o.a. Creatief met taal – 40 lessen met tips voor rijke teksten en meertaligheid (Uitgeverij Coutinho, 2024)

 

Datum event maandag 09-03-2026 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 0
Aantal plaatsen 16
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Tijd 15.30 - 17.30
Door Annemarie van den Brink en Trea Scholten
Voor leerkrachten PO groep 5-8
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland
Datum event dinsdag 04-11-2025 16:00
Max. deelnemers 16
Aangemeld 1
Aantal plaatsen 15
Min. deelnemers 6
Doelgroep VO
Duur 1 bijeenkomst van 1,5 uur
Tijd 16.00 - 17.30
Door Anne van Mechelen (langlevelezen.nl)
Voor docenten VO
Datum event donderdag 05-02-2026 16:00
Max. deelnemers 16
Aangemeld 0
Aantal plaatsen 16
Min. deelnemers 6
Doelgroep VO
Duur 1 bijeenkomst van 1,5 uur
Tijd 16.00 - 17.30 uur
Door Anne van Mechelen (langlevelezen.nl)
Voor docenten VO

Hoe ga je om met meertalige leerlingen in je klas?

"Toen ik begon als leerkracht op een internationale school, waren 16 van de 20 leerlingen in mijn klas meertalig. Op de PABO had ik geleerd hoe ik goed les moest geven, maar niet hoe ik moest omgaan met kinderen uit verschillende landen, met uiteenlopende taalniveaus. Ik voelde me tekortschieten. Tot ik ontdekte dat hun thuistaal geen belemmering hoefde te zijn, maar juist een ingang kon vormen. Dat inzicht veranderde mijn hele kijk op lesgeven."

In deze interactieve workshop ontdek je hoe meertaligheid geen obstakel is, maar juist een krachtbron in je klas. Je leert werken met Comprehensible Input: een benadering waarbij taal begrijpelijk én betekenisvol wordt aangeboden, zodat alle leerlingen actief kunnen meedoen – ook als Nederlands (nog) niet hun sterkste taal is.

Je krijgt praktische werkvormen, lesideeën en voorbeelden van differentiatie. Zo ga je naar huis met inspiratie én concrete handvatten die je direct kunt toepassen in je lessen.

Inhoud

  • Wat is Comprehensible Input en hoe werkt het in de klas?

  • Hoe benut je de thuistaal van leerlingen op een positieve manier?

  • Hoe bied je taalsteun zonder te simplificeren?

  • Hoe zorg je dat álle leerlingen kunnen profiteren van je aanpak?

Na deze workshop kun jij:

  • Lesgeven op een manier die toegankelijk is voor meertalige leerlingen

  • De thuistalen van leerlingen actief en positief inzetten in de klas

  • Leerlingen taalsteun geven zonder het niveau van je les te verlagen

  • Differentiëren op een haalbare en effectieve manier

Datum event donderdag 30-10-2025 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 7
Aantal plaatsen 9
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO
Duur 2 bijeenkomsten van 2 uur
Dag 2 13-11-2025 15:30
Tijd 15.30 - 17.30
Door Daniele Sinniger
Voor leerkrachten PO
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Hoe ga je om met meertalige leerlingen in je klas?

"Toen ik begon als leerkracht op een internationale school, waren 16 van de 20 leerlingen in mijn klas meertalig. Op de PABO had ik geleerd hoe ik goed les moest geven, maar niet hoe ik moest omgaan met kinderen uit verschillende landen, met uiteenlopende taalniveaus. Ik voelde me tekortschieten. Tot ik ontdekte dat hun thuistaal geen belemmering hoefde te zijn, maar juist een ingang kon vormen. Dat inzicht veranderde mijn hele kijk op lesgeven."

In deze interactieve workshop ontdek je hoe meertaligheid geen obstakel is, maar juist een krachtbron in je klas. Je leert werken met Comprehensible Input: een benadering waarbij taal begrijpelijk én betekenisvol wordt aangeboden, zodat alle leerlingen actief kunnen meedoen – ook als Nederlands (nog) niet hun sterkste taal is.

Je krijgt praktische werkvormen, lesideeën en voorbeelden van differentiatie. Zo ga je naar huis met inspiratie én concrete handvatten die je direct kunt toepassen in je lessen.

Inhoud

  • Wat is Comprehensible Input en hoe werkt het in de klas?

  • Hoe benut je de thuistaal van leerlingen op een positieve manier?

  • Hoe bied je taalsteun zonder te simplificeren?

  • Hoe zorg je dat álle leerlingen kunnen profiteren van je aanpak?

Na deze workshop kun jij:

  • Lesgeven op een manier die toegankelijk is voor meertalige leerlingen

  • De thuistalen van leerlingen actief en positief inzetten in de klas

  • Leerlingen taalsteun geven zonder het niveau van je les te verlagen

  • Differentiëren op een haalbare en effectieve manier

Datum event maandag 02-03-2026 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 1
Aantal plaatsen 15
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO
Duur 2 bijeenkomsten van 2 uur
Dag 2 16-03-2026 15:30
Tijd 15.30 - 17.30
Door Daniele Sinniger
Voor leerkrachten PO
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Hoe ga je om met nieuwkomers in je klas?

Onderwijs aan nieuwkomers gaat over meer dan alleen de taalontwikkeling. Als leerkracht gebruik je de hele dag taal. In alle schoolvakken, zoals rekenen en de zaakvakken.
Hoe kun je leerlingen helpen om ze zo goed mogelijk mee te laten doen terwijl de (Nederlandse) taal nog lastig is?

En waar kun je verder nog rekening mee houden als leerlingen nog niet zo lang in Nederland zijn, en (vaak na een jaar taalschool) bij je in de klas komen of zitten?

We bespreken de actuele ontwikkelingen en inzichten rond meertaligheid en gaan in opde toepassing daarvan in de klas. Er is zeker ruimte om ook eigen vragen te bespreken met elkaar.

Inhoud

  • Wat kun je aan taal doen in je klas met kinderen die net in Nederland zijn en thuis een andere taal spreken?
  • Hoe kun je juist gebruik maken van hun moedertaal?
  • Hoe kun je taalsteun bieden?
  • Wat mag je van je leerlingen verwachten?
  • Hoe kun je aansluiten bij wat ze al wel weten?
  • Hoe kun je de taal die je gebruikt ondersteunen? 

 

Hoe
- Je doet kennis op van achtergronden bij meertaligheid
- Je wisselt ideeën met je collega’s uit

 

Tijdsinvestering
1 bijeenkomst van 2 uur

Indien gewenst plannen we met elkaar een vervolg bijeenkomst op 21 mei.

 

Datum event woensdag 07-05-2025 15:00
Max. deelnemers 16
Aangemeld 10
Aantal plaatsen 6
Min. deelnemers 7
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Door Karen Heinsman
Voor leerkrachten en intern begeleiders
Aanvullend en andere geinteresseerden
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Begrijpend lezen omhoog? Leesplezier in de klas! (po)

Wij zijn Meta en Marjolein, twee lezende bovenbouwleerkrachten. De afgelopen jaren hebben wij in onze klassen veel ingezet op leesplezier en het creëren van leesmotivatie. Als gevolg daarvan zien we dat leerlingen meer (uit zichzelf) zijn gaan lezen. Leuke bijkomstigheid: ook de resultaten voor (begrijpend) lezen schieten omhoog!

Wil jij ook meer doen met kinderboeken in jouw groep? En kinderen op een laagdrempelige wijze aan het lezen krijgen? Wij geven je handige tips die direct toepasbaar zijn in de klas!

Datum event woensdag 16-04-2025 15:00
Max. deelnemers 16
Aangemeld 8
Aantal plaatsen 8
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Begrijpend lezen omhoog? Leesplezier in de klas! (najaar) (po)

Wij zijn Meta en Marjolein, twee lezende bovenbouwleerkrachten. De afgelopen jaren hebben wij in onze klassen veel ingezet op leesplezier en het creëren van leesmotivatie. Als gevolg daarvan zien we dat leerlingen meer (uit zichzelf) zijn gaan lezen. Leuke bijkomstigheid: ook de resultaten voor (begrijpend) lezen schieten omhoog!

Wil jij ook meer doen met kinderboeken in jouw groep? En kinderen op een laagdrempelige wijze aan het lezen krijgen? Wij geven je handige tips die direct toepasbaar zijn in de klas!

Datum event woensdag 19-11-2025 15:00
Max. deelnemers 16
Aangemeld 0
Aantal plaatsen 16
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Tijd 15.00 - 17.00
Door Liefde voor lezen: Meta Oudshoorn en Marjolein van der Aar
Voor leerkrachten PO
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Begrijpend lezen omhoog? Leesplezier in de klas! (voorjaar) (po)

Wij zijn Meta en Marjolein, twee lezende bovenbouwleerkrachten. De afgelopen jaren hebben wij in onze klassen veel ingezet op leesplezier en het creëren van leesmotivatie. Als gevolg daarvan zien we dat leerlingen meer (uit zichzelf) zijn gaan lezen. Leuke bijkomstigheid: ook de resultaten voor (begrijpend) lezen schieten omhoog!

Wil jij ook meer doen met kinderboeken in jouw groep? En kinderen op een laagdrempelige wijze aan het lezen krijgen? Wij geven je handige tips die direct toepasbaar zijn in de klas!

Datum event woensdag 08-04-2026 15:00
Max. deelnemers 16
Aangemeld 0
Aantal plaatsen 16
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Tijd 15.30 - 17.30
Door Liefde voor lezen: Meta Oudshoorn en Marjolein van der Aar
Voor leerkrachten PO
Locatie Locatie volgt
Workshop Krijg elke leerling (beter) aan het lezen (po)

De media staat er bol van; 'Het is slecht gesteld met het leesniveau en het leesplezier van kinderen'. Scholen en leerkrachten hebben de taak gekregen hier iets aan te doen, maar het valt niet altijd mee om hier, mede gezien de digitalisering, een passend antwoord op te geven.

 

Toch denken wij dat leerkrachten nog heel veel kunnen betekenen in 'de strijd tegen de ontlezing'.
Als leerkrachten van de Taalgroep, waar wij de lastigste lezers aan het lezen moeten helpen, willen wij graag tips en adviezen uit de dagelijkse praktijk delen. Voor elk type kind zoeken wij naar een passende aanpak, maar ook op groepsniveau valt vaak nog winst te behalen. Dus als het ook voor jou een uitdaging is om iedereen aan het lezen te krijgen, dan is deze workshop iets voor jou. Je gaat gegarandeerd met bruikbare (nieuwe) kennis de deur uit, waar je direct mee aan de slag kunt op de werkvloer.

Datum event maandag 04-11-2024 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 8
Aantal plaatsen 8
Min. deelnemers 8
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Tijd 15.30 uur tot 17.30 uur
Door Anita de Bruin en Daniël Beekmans van de Taalgroep
Voor leerkrachten po
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Workshop Krijg elke leerling (beter) aan het lezen (po)

Dat niet iedere leerling even gemakkelijk aan het lezen te krijgen valt, is herkenbaar. Als leerkracht moet je dan ook veel meer moeite doen om dit echt goed voor elkaar te krijgen en lukt het niet zomaar. Voor ons als leerkrachten van de Taalgroep is dit heel herkenbaar. Wij hebben in de Taalgroep van Unita een klas vol leerlingen die lezen erg moeilijk vinden en daardoor vaak ook niet leuk. Onze tips en adviezen uit de dagelijkse praktijk, willen we graag delen. Voor elk type kind zoeken wij naar een passende aanpak, maar ook op groepsniveau valt vaak nog winst te behalen. Dus als het ook voor jou een uitdaging is om iedereen aan het lezen te krijgen, dan is deze workshop iets voor jou. Je gaat gegarandeerd met bruikbare (nieuwe) kennis de deur uit, waar je direct (tijdens de Kinderboekenweek) in de praktijk mee aan de slag kan.

Datum event maandag 29-09-2025 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 12
Aantal plaatsen 4
Min. deelnemers 8
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Tijd 15.30 uur tot 17.30 uur
Door Anita de Bruin en Daniël Beekmans van de Taalgroep
Voor leerkrachten po
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Vanuit de theorie kan worden geleerd wat een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is, maar zélf ervaren van wat het betekent om TOS te hebben doet nog veel meer. De combinatie van theorie én het zelf ervaren kweekt begrip voor een jongere met TOS en zijn onderwijsbehoeften. Ook het bewustzijn van de impact van deze stoornis én de mogelijke effecten ervan op andere ontwikkelingsgebieden wordt vergroot. In deze workshop ga je aan de hand van een theoretisch kader zelf aan de slag met praktische oefeningen waardoor je wordt ondergedompeld in de ervaringswereld van jongeren met een taalontwikkelingsstoornis. 

Locatie volgt.

Datum event maandag 29-01-2024 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 4
Aantal plaatsen 12
Min. deelnemers 16
Doelgroep VO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Tijd 15.30 uur tot 17.30 uur
Door Kentalis
Voor Docenten en zorgco VO

Deze aanpak is ook zeer toepasbaar voor leerlingen zonder TOS!

In deze basiscursus leer je wat TOS (taal ontwikkelingsstoornis) inhoudt, welke problemen jongeren met TOS ondervinden in het vo, hoe je TOS kunt herkennen en wat mogelijke onderwijsbehoeften van deze jongeren zijn.
Na afloop van de cursus weet je welke aanpassingen deze jongeren nodig hebben en wat een ambulant begeleider van Kentalis kan betekenen voor de jongeren én docenten.

 Deze cursus sluit aan bij de TOS-Beleving, maar is geen vervolg. Het is een opzichzelfstaande cursus.

locatie is het Erfgooiers College in Huizen

Datum event donderdag 12-03-2026 15:30
Max. deelnemers 20
Aangemeld 0
Aantal plaatsen 20
Min. deelnemers 16
Doelgroep VO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Tijd 15.30 uur tot 17.30 uur
Door Kentalis
Voor Docenten en zorgcoördinatoren VO
Locatie Erfgooiers College

TOS staat voor taalontwikkelingsstoornis. In het onderwijs is deze term nog vrij onbekend, maar het komt voor bij 5 tot 7 procent van de leerlingen! Jongeren met TOS hebben specifieke onderwijsbehoeften.

In deze basiscursus leer je wat TOS inhoudt, welke problemen jongeren met TOS ondervinden in het vo en mbo, hoe je TOS kunt herkennen en wat mogelijke onderwijsbehoeften van deze jongeren zijn.
Na afloop van de cursus weet je welke aanpassingen deze jongeren nodig hebben en wat een ambulant begeleider van Kentalis kan betekenen voor de jongeren én docenten.

Locatie volgt nog.

Datum event woensdag 06-11-2024 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 1
Aantal plaatsen 15
Min. deelnemers 8
Doelgroep VO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Tijd 15.30 uur tot 17.30 uur
Door Kentalis
Voor Docenten en zorgco VO

Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Wil je alerter zijn op de taalontwikkeling van jouw leerling(en)? En wil je weten welke hulpbronnen je kunt inschakelen? Volg dan de module ‘Herkennen en signaleren van TOS’. 
 

RESULTAAT
Na het volgen van deze module:

  • Kun je de signalen van TOS (eerder) herkennen en benoemen met behulp van de spraak-taalsignaleringslijst.
  • Weet je wat de algemene gevolgen van TOS kunnen zijn.
  • Weet je welke hulpbronnen je kunt inschakelen en kun je jouw eigen ondersteuningsvraag formuleren.

 

EXTRA INFORMATIE
Voorafgaand aan de module bestudeer je de aangeleverde literatuur en bereid je een praktische opdracht voor. Ter afsluiting maak je een slotopdracht.

www.auris.nl
www.tosinbeeld.nl
www.allesovertos.nl

Datum event dinsdag 05-11-2024 15:00
Aangemeld 7
Min. deelnemers 8
Doelgroep PO
Duur In totaal 5,5 uur. Waarvan 2,5 contacturen en 3 uur zelfstudie (2 uur voorbereiding en 1 uur uitwerken slotopdracht).
Tijd vanaf 15:00 uur
Door Deze workshop wordt door Yasmijn Moonen van Auris verzorgd
Voor leerkrachten
Locatie Auris Taalkring Hilversum

Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Hoe ga je om met nieuwkomers in je klas?

Onderwijs aan nieuwkomers gaat over meer dan alleen de taalontwikkeling. Als leerkracht gebruik je de hele dag taal.
In alle schoolvakken, zoals rekenen en de zaakvakken.
Hoe kun je leerlingen helpen om ze zo goed mogelijk mee te laten doen terwijl de (Nederlandse) taal nog lastig is?

Inhoud

  • Wat kun je aan taal doen in je klas met kinderen die net in Nederland zijn en thuis een andere taal spreken?
  • Hoe kun je juist gebruik maken van hun moedertaal?
  • Hoe kun je taalsteun bieden?
  • Wat mag je van je leerlingen verwachten?
  • Hoe kun je aansluiten bij wat ze al wel weten?
  • Hoe kun je de taal die je gebruikt ondersteunen? 

 

Hoe
- Je doet kennis op van achtergronden bij meertaligheid
- Je wisselt ideeën met je collega’s uit

 

Tijdsinvestering
1 bijeenkomst van 2 uur

Indien gewenst plannen we met elkaar een vervolg bijeenkomst op 21 mei.

Datum event dinsdag 07-05-2024 15:00
Max. deelnemers 16
Aangemeld 0
Aantal plaatsen 16
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Door Karen Heinsman (Unita)
Voor leerkrachten en ib-ers
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Misschien weet je nu al dat je volgend schooljaar leerlingen in je klas krijgt die nu nog op de Taalschool of in een Taalklas zitten.... of je bent gewoon nieuwsgierig.

Hoe ga je om met nieuwkomers in je klas?

Onderwijs aan nieuwkomers gaat over meer dan alleen de taalontwikkeling. Als leerkracht gebruik je de hele dag taal.
In alle schoolvakken, zoals rekenen en de zaakvakken.
Hoe kun je leerlingen helpen om ze zo goed mogelijk mee te laten doen terwijl de (Nederlandse) taal nog lastig is?

Inhoud

  • Wat kun je aan taal doen in je klas met kinderen die net in Nederland zijn en thuis een andere taal spreken?
  • Hoe kun je juist gebruik maken van hun moedertaal?
  • Hoe kun je taalsteun bieden?
  • Wat mag je van je leerlingen verwachten?
  • Hoe kun je aansluiten bij wat ze al wel weten?
  • Hoe kun je de taal die je gebruikt ondersteunen? 

 

Hoe
- Je doet kennis op van achtergronden bij meertaligheid en translanguaging
- Je wisselt ideeën met je collega’s uit

 

Tijdsinvestering
1 bijeenkomst van 2 uur

Datum event woensdag 24-06-2026 15:00
Max. deelnemers 16
Aangemeld 0
Aantal plaatsen 16
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Tijd 15.00 - 17.00
Door Karen Heinsman (Unita)
Voor leerkrachten en ib-ers
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Hoe ga je om met nieuwkomers in je klas?

Onderwijs aan nieuwkomers gaat over meer dan alleen de taalontwikkeling. Als leerkracht gebruik je de hele dag taal.
In alle schoolvakken, zoals rekenen en de zaakvakken.
Hoe kun je leerlingen helpen om ze zo goed mogelijk mee te laten doen terwijl de (Nederlandse) taal nog lastig is?

Heb je dit jaar een leerling in je klas die vorig jaar nog op een van de Taalscholen zat, dan is deze training voor jou extra relevant.

 

 

Datum event woensdag 24-09-2025 15:00
Max. deelnemers 16
Aangemeld 11
Aantal plaatsen 5
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Tijd 15.00 - 17.00
Door Karen Heinsman (Unita)
Voor leerkrachten en ib-ers
Locatie Globe Bussum
Auris Workshop aandacht voor de mondelinge taalvaardigheid en beginnende geletterdheid (po)
Hoe kun je lees- en spellingsproblemen bij leerlingen met een TOS verklaren vanuit de taalinhoud (semantiek) en de taalvorm (fonologisch en fonemisch bewustzijn)? In deze module leer je hoe je interventies kunt inzetten in het voorbereidend en lees- en spellingonderwijs en welke leerkrachtvaardigheden daarbij nodig zijn.
 

RESULTAAT
Na het volgen van deze module:

  • Koppel je de lees- en spellingsproblemen aan de TOSproblematiek binnen het domein Taalvorm.
  • Pas je in groep 1, 2 en 3 interventies toe.

EXTRA INFORMATIE
Voorafgaand aan de module bestudeer je de aangeleverde literatuur en bereid je een praktische opdracht voor. Ter afsluiting maak je een slotopdracht.

VOOR
Leraren, remedial teachers, intern begeleiders basisonderwijs.

STUDIEBELASTING
In totaal 5,5 uur.
Waarvan 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie (2 uur voorbereiding en 1 uur uitwerken slotopdracht).

 

www.auris.nl
www.tosinbeeld.nl
www.allesovertos.nl

 
Datum event dinsdag 28-01-2025 15:00
Max. deelnemers 16
Aangemeld 4
Aantal plaatsen 12
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 1/2 uur + 3 uur zelfstudie
Tijd 15.00-17.30 uur
Door Deze workshop wordt door Cathleen van de Ende van Auris verzorgd
Voor leerkrachten groep 1, 2, 3
Locatie Auris Taalkring Hilversum

Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Herken TOS bij kleuters (po)
Uit onderzoek blijkt dat 5 tot 7% van alle kinderen een taalontwikkelingsstoornis (TOS) heeft. In elke basisschoolgroep kan er dus een leerling met TOS zitten. Wil jij weten wat de signalen zijn bij kleuters en hoe je in dat geval moet handelen? Dan is deze module voor jou!
 

RESULTAAT
Na het volgen van deze module:

  • Herken je de signalen van (een vermoeden van) TOS.
  • Ben je alert op TOS-signalen en draag je bij aan een vroege signalering van (een vermoeden van) TOS bij je leerlingen.
  • Weet je wat je kunt doen wanneer je bij een leerling een vermoeden van TOS signaleert.

EXTRA INFORMATIE
Tijdens deze module krijg je aan de hand van veel filmfragmenten informatie over de kenmerken van TOS.

STUDIEBELASTING
In totaal 3 uur.
Waarvan 2,5 contacturen + 0,5 uur zelfstudie.

 

www.auris.nl
www.tosinbeeld.nl
www.allesovertos.nl

Datum event dinsdag 14-01-2025 15:00
Max. deelnemers 18
Aangemeld 14
Aantal plaatsen 4
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 1/2 uur + 1/2 uur zelfstudie
Tijd 15.00-17.30 uur
Door Deze workshop wordt door Patricia Ebeli van Auris verzorgd
Voor Leerkrachten en onderwijsassistenten groep 1 en 2, remedial teachers en intern begeleiders van de onderbouw
Locatie Auris Taalkring Hilversum

Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Herken TOS bij kleuters (po)
Uit onderzoek blijkt dat 5 tot 7% van alle kinderen een taalontwikkelingsstoornis (TOS) heeft. In elke basisschoolgroep kan er dus een leerling met TOS zitten. Wil jij weten wat de signalen zijn bij kleuters en hoe je in dat geval moet handelen? Dan is deze module voor jou!
 

RESULTAAT
Na het volgen van deze module:

  • Herken je de signalen van (een vermoeden van) TOS.
  • Ben je alert op TOS-signalen en draag je bij aan een vroege signalering van (een vermoeden van) TOS bij je leerlingen.
  • Weet je wat je kunt doen wanneer je bij een leerling een vermoeden van TOS signaleert.

EXTRA INFORMATIE
Tijdens deze module krijg je aan de hand van veel filmfragmenten informatie over de kenmerken van TOS.

STUDIEBELASTING
In totaal 3 uur.
Waarvan 2,5 contacturen + 0,5 uur zelfstudie.

 

www.auris.nl
www.tosinbeeld.nl
www.allesovertos.nl

Datum event dinsdag 27-01-2026 15:30
Max. deelnemers 13
Aangemeld 1
Aantal plaatsen 12
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 1/2 uur + 1/2 uur zelfstudie
Tijd 15.30-18.00 uur
Door Deze workshop wordt door Yasmijn Moonen van Auris verzorgd.
Voor Leerkrachten en onderwijsassistenten groep 1 en 2, remedial teachers en intern begeleiders van de onderbouw
Locatie Auris Taalkring Hilversum
Herkennen en signaleren van TOS (po)
Wil je alerter zijn op de taalontwikkeling van jouw leerling(en)? En wil je weten welke hulpbronnen je kunt inschakelen? Volg dan de module ‘Herkennen en signaleren van TOS’. 
 

RESULTAAT
Na het volgen van deze module:

  • Kun je de signalen van TOS (eerder) herkennen en benoemen met behulp van de spraak-taalsignaleringslijst.
  • Weet je wat de algemene gevolgen van TOS kunnen zijn.
  • Weet je welke hulpbronnen je kunt inschakelen en kun je jouw eigen ondersteuningsvraag formuleren.

 

EXTRA INFORMATIE
Voorafgaand aan de module bestudeer je de aangeleverde literatuur en bereid je een praktische opdracht voor. Ter afsluiting maak je een slotopdracht.

www.auris.nl
www.tosinbeeld.nl
www.allesovertos.nl

Datum event woensdag 29-05-2024 15:00
Max. deelnemers 16
Aangemeld 14
Aantal plaatsen 2
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO
Duur In totaal 5,5 uur. Waarvan 2,5 contacturen en 3 uur zelfstudie (2 uur voorbereiding en 1 uur uitwerken slotopdracht).
Tijd 15.00-17.30 uur
Door Deze workshop wordt door Cathleen van de Ende van Auris verzorgd
Voor leerkrachten
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Ervaar TOS (po)

Ervaar zelf hoe het is om een taalontwikkelingsstoornis te hebben en krijg meer inzicht in de (onderwijs)behoeften van een leerling met een TOS.

RESULTAAT

Na het volgen van deze module heb je:

  • In verschillende situaties ervaren hoe het is om TOS te hebben.
  • Meer inzicht in de onderwijsbehoeften van de leerling en een eerste idee hoe je jouw handelen hierop kunt aanpassen.
  • Meer begrip voor leerlingen met TOS en een bredere kennis over TOS.
Datum event donderdag 28-11-2024 15:00
Max. deelnemers 16
Aangemeld 11
Aantal plaatsen 5
Min. deelnemers 10
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Tijd 15.00-17.00 uur
Door Deze workshop wordt door Yasmijn Moonen van Auris verzorgd
Voor leerkrachten (po)
Locatie Hummelingschool

Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Ervaar TOS (po)

Ervaar zelf hoe het is om een taalontwikkelingsstoornis te hebben en krijg meer inzicht in de (onderwijs)behoeften van een leerling met een TOS.

RESULTAAT

Na het volgen van deze module heb je:

  • In verschillende situaties ervaren hoe het is om TOS te hebben.
  • Meer inzicht in de onderwijsbehoeften van de leerling en een eerste idee hoe je jouw handelen hierop kunt aanpassen.
  • Meer begrip voor leerlingen met TOS en een bredere kennis over TOS.
Datum event donderdag 20-11-2025 15:30
Max. deelnemers 13
Aangemeld 1
Aantal plaatsen 12
Min. deelnemers 10
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Tijd 15.00-17.00 uur
Door Deze workshop wordt door Yasmijn Moonen van Auris verzorgd.
Voor leerkrachten (po)
Locatie Auris Taalkring Hilversum
 

Professionaliseringsplatform
passend onderwijs


Voor onderwijsprofessionals
in de regio Gooi en Vecht

VO     035 526 94 81

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Qinas
Burgemeester de Bordesstraat 80
1404 GZ  Bussum

Nieuwsbriefinschrijving VO

PO     035 800 10 11

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Unita
Noordereinde 54F
1243 JJ  ’s-Graveland

Nieuwsbriefinschrijving PO