Taal en Leesonderwijs
Vanuit de theorie kan worden geleerd wat een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is, maar zélf ervaren van wat het betekent om TOS te hebben doet nog veel meer. De combinatie van theorie én het zelf ervaren kweekt begrip voor een jongere met TOS en zijn onderwijsbehoeften. Ook het bewustzijn van de impact van deze stoornis én de mogelijke effecten ervan op andere ontwikkelingsgebieden wordt vergroot. In deze workshop ga je aan de hand van een theoretisch kader zelf aan de slag met praktische oefeningen waardoor je wordt ondergedompeld in de ervaringswereld van jongeren met een taalontwikkelingsstoornis. |
Locatie volgt. |
Datum event | maandag 29-01-2024 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 4 |
Aantal plaatsen | 12 |
Min. deelnemers | 16 |
Doelgroep | VO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Tijd | 15.30 uur tot 17.30 uur |
Door | Kentalis |
Voor | Docenten en zorgco VO |

Wij zijn Meta en Marjolein, twee lezende bovenbouwleerkrachten. De afgelopen jaren hebben wij in onze klassen veel ingezet op leesplezier en het creëren van leesmotivatie. Als gevolg daarvan zien we dat leerlingen meer (uit zichzelf) zijn gaan lezen. Leuke bijkomstigheid: ook de resultaten voor (begrijpend) lezen schieten omhoog!
Wil jij ook meer doen met kinderboeken in jouw groep? En kinderen op een laagdrempelige wijze aan het lezen krijgen? Wij geven je handige tips die direct toepasbaar zijn in de klas!
Datum event | woensdag 16-04-2025 15:00 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 9 |
Aantal plaatsen | 7 |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Hoe ga je om met nieuwkomers in je klas?
Onderwijs aan nieuwkomers gaat over meer dan alleen de taalontwikkeling. Als leerkracht gebruik je de hele dag taal. In alle schoolvakken, zoals rekenen en de zaakvakken.
Hoe kun je leerlingen helpen om ze zo goed mogelijk mee te laten doen terwijl de (Nederlandse) taal nog lastig is?
En waar kun je verder nog rekening mee houden als leerlingen nog niet zo lang in Nederland zijn, en (vaak na een jaar taalschool) bij je in de klas komen of zitten?
We bespreken de actuele ontwikkelingen en inzichten rond meertaligheid en gaan in opde toepassing daarvan in de klas. Er is zeker ruimte om ook eigen vragen te bespreken met elkaar.
Inhoud
- Wat kun je aan taal doen in je klas met kinderen die net in Nederland zijn en thuis een andere taal spreken?
- Hoe kun je juist gebruik maken van hun moedertaal?
- Hoe kun je taalsteun bieden?
- Wat mag je van je leerlingen verwachten?
- Hoe kun je aansluiten bij wat ze al wel weten?
- Hoe kun je de taal die je gebruikt ondersteunen?
Hoe
- Je doet kennis op van achtergronden bij meertaligheid
- Je wisselt ideeën met je collega’s uit
Tijdsinvestering
1 bijeenkomst van 2 uur
Indien gewenst plannen we met elkaar een vervolg bijeenkomst op 21 mei.
Datum event | woensdag 07-05-2025 15:00 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 8 |
Aantal plaatsen | 8 |
Min. deelnemers | 7 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Door | Karen Heinsman |
Voor | leerkrachten en intern begeleiders |
Aanvullend | en andere geinteresseerden |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |