PO-VO
Inclusief onderwijs is een mooi ideaal. Het is tegelijkertijd net zoiets als wereldvrede…je kan er moeilijk op tegen zijn maar waar moeten we in vredesnaam beginnen? Hoe geef je dit ideaal handen en voeten in de dagelijkse praktijk? Komen we met deze zoveelste extra taak nog wel aan lesgeven toe?
In deze workshop gaan we in op hoe je inclusief, sterk onderwijs waarbinnen iedereen zich thuis voelt, kan vormgeven. De didactische insteek is daarbij ons uitgangspunt: gewoon lesgeven dus! We verkennen de theoretische aspecten van de inclusieve leeromgevingen. Hiermee maken we een groot en abstract ideaal klein en hanteerbaar. Op basis van de theorie kijken we vooral ook hoe we binnen onze eigen praktijken stappen kunnen zetten naar sterker onderwijs voor iedereen. De leraar of leerkracht zelf mag daarbij ook zeker niet vergeten worden. Inclusie beteken immers dat iedereen kan floreren. De workshop is praktijkgericht en biedt inspiratie om direct stappen te zetten naar (nog) inclusiever onderwijs.
| Datum event | maandag 10-11-2025 15:30 |
| Max. deelnemers | 20 |
| Aangemeld | 8 |
| Aantal plaatsen | 12 |
| Min. deelnemers | 6 |
| Doelgroep | PO, VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
| Door | Jantien Gerdes, Windesheim |
| Voor | leerkrachten po, docenten vo, ib-ers, zorgcoördinatoren |
| Locatie | Montessori Lyceum Gooise Meren |
De nieuwe kerndoelen voor rekenen en wiskunde maken duidelijk dat uitsluitend directe instructie niet voldoende is om alle doelen te bereiken. De resultaten van Peter Liljedahl's onderzoek naar Building Thinking Classrooms bieden hiervoor wel een oplossing. Door wiskundig probleemoplossen als middel in te zetten, wordt in samenhang gewerkt aan diverse doelen, zoals begrip, vaardigheden, probleemoplossend vermogen, houding, samenwerking, doorzettingsvermogen en risktaking.
In deze training wordt toegelicht waarom deze aanpak effectief is en wordt uitgelegd hoe Building Thinking Classrooms werkt. Het richt zich erop om zoveel mogelijk leerlingen, zoveel mogelijk tijd, in een actieve denkstand te houden. Dit vraagt om het doorbreken van institutionele normen en een verandering in de rol van de leerkracht. In een meer traditionele setting is de leerkracht vooral de overdrager van kennis. Bij Building Thinking Classrooms zorgt de leerkracht voor een duidelijke structuur, ondersteunt leerlingen in hun ontwikkeling naar zelfstandigheid en voorziet groepjes leerlingen van hints en verdiepende vragen, zodat ze voortdurend actief blijven nadenken.
De voorbeelden in deze training zijn uit het reken- en wiskundeonderwijs, maar als je geïnteresseerd bent zou je deze werkwijze ook in andere vakken kunnen toepassen. Kom dan vooral meedoen!
| Datum event | dinsdag 13-01-2026 15:30 |
| Max. deelnemers | 32 |
| Aangemeld | 8 |
| Aantal plaatsen | 24 |
| Min. deelnemers | 6 |
| Doelgroep | PO, VO |
| Duur | 2 bijeenkomsten van 2 uur |
| Dag 2 | 27-01-2026 15:30 |
| Door | Maarten Müller |
| Voor | docenten VO en leerkrachten PO (vanaf groep 4/5) |
| Aanvullend | de voorbeelden in de trainingen gaan over (rekenen-)wiskunde, maar als je vanuit een ander van geïnteresseerd bent, kom vooral! |
| Locatie | Laar en Berg |
Voor komend schooljaar plannen we 4 keer een bijeenkomst samen met de Gooise Praktijkschool en de VMBO scholen voor leerkrachten van groep 7 en 8 en de bovenbouw IB. Tijdens deze bijeenkomsten gaan we met elkaar in gesprek over leerlingen die gaan uitstromen naar VMBO of Praktijkonderwijs. Aanleiding voor deze bijeenkomst is het aantal mismatches en de lastige situaties die ontstaan wanneer een leerling net tussen pro en vmbo in zit.
Kies welke datum of locatie het beste bij je past, de inhoud van de bijeenkomsten is in principe gelijk (maar natuurlijk ook deels afhankelijk van de vragen die gesteld worden).
| Datum event | maandag 12-05-2025 15:30 |
| Aangemeld | 6 |
| Min. deelnemers | 8 |
| Doelgroep | PO, VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur (totaal 4 bijeenkomsten) |
| Tijd | 15.30 uur tot 17.30 uur |
| Door | bijeenkomst met OCO vmbo / pro en Qinas en Unita |
| Voor | leerkrachten groepen 7 en 8 en ib-ers bovenbouw |
| Aanvullend | er is ruimte voor anonieme casuïstiek |
| Locatie | College de Brink Laren |
Voor komend schooljaar plannen we 4 keer een bijeenkomst samen met de Gooise Praktijkschool en de VMBO scholen voor leerkrachten van groep 7 en 8 en de bovenbouw IB. Tijdens deze bijeenkomsten gaan we met elkaar in gesprek over leerlingen die gaan uitstromen naar VMBO of Praktijkonderwijs. Aanleiding voor deze bijeenkomst is het aantal mismatches en de lastige situaties die ontstaan wanneer een leerling net tussen pro en vmbo in zit.
Kies welke datum of locatie het beste bij je past, de inhoud van de bijeenkomsten is in principe gelijk (maar natuurlijk ook deels afhankelijk van de vragen die gesteld worden).
andere data:
12 mei 2025 van 15.30 uur tot 17.30 uur Locatie College de Brink Laren
| Datum event | donderdag 13-03-2025 15:30 |
| Aangemeld | 7 |
| Min. deelnemers | 8 |
| Doelgroep | PO, VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur (totaal 4 bijeenkomsten |
| Tijd | 15.30 uur tot 17.30 uur |
| Door | OCO of afgevaardigden vmbo en pro, Qinas en Unita |
| Voor | leerkrachten groepen 7 en 8 en ib-ers bovenbouw |
| Aanvullend | er kan anonieme casuïstiek worden ingebracht |
| Locatie | Yuverta vmbo Naarden |
Voor komend schooljaar plannen we 4 keer een bijeenkomst samen met de Gooise Praktijkschool en de VMBO scholen voor leerkrachten van groep 7 en 8 en de bovenbouw IB. Tijdens deze bijeenkomsten gaan we met elkaar in gesprek over leerlingen die gaan uitstromen naar VMBO of Praktijkonderwijs. Aanleiding voor deze bijeenkomst is het aantal mismatches en de lastige situaties die ontstaan wanneer een leerling net tussen pro en vmbo in zit.
Kies welke datum of locatie het beste bij je past, de inhoud van de bijeenkomsten is in principe gelijk (maar natuurlijk ook deels afhankelijk van de vragen die gesteld worden).
andere data:
13 maart 2025 van 15.30 uur tot 17.30 uur Locatie Yuverta Naarden
12 mei 2025 van 15.30 uur tot 17.30 uur Locatie College de Brink Laren
| Datum event | maandag 20-01-2025 15:30 |
| Aangemeld | 10 |
| Min. deelnemers | 8 |
| Doelgroep | PO, VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur (totaal 4 bijeenkomsten) |
| Tijd | 15.30 uur tot 17.30 uur |
| Door | OCO of afgevaardigden vmbo pro Qinas en Unita |
| Voor | leerkrachten groepen 7 en 8 en ib-ers bovenbouw |
| Aanvullend | er is ruimte om anonieme casuïstiek in te brengen |
| Locatie | Casparus College Weesp |
Voor komend schooljaar plannen we 4 bijeenkomsten samen met de Gooise Praktijkschool en de VMBO scholen voor leerkrachten van groep 7 en 8 en de bovenbouw ib. Tijdens deze bijeenkomsten gaan we met elkaar in gesprek over leerlingen die gaan uitstromen naar VMBO of Praktijkonderwijs. Aanleiding voor deze bijeenkomst is het aantal mismatches en de lastige situaties die ontstaan wanneer een leerling net tussen pro en vmbo in zit.
andere data:
20 januari 2025 van 15.30 uur tot 17.30 uur Locatie Casparus College Weesp
13 maart 2025 van 15.30 uur tot 17.30 uur Locatie Yuverta Naarden
12 mei 2025 van 15.30 uur tot 17.30 uur Locatie College de Brink Laren
| Datum event | dinsdag 19-11-2024 15:30 |
| Aangemeld | 16 |
| Min. deelnemers | 8 |
| Doelgroep | PO, VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur (totaal 4 bijeenkomsten) |
| Tijd | van 15.30 tot 17.30 uur |
| Door | bijeenkomst met OCO VMBO/PRO en Qinas Unita |
| Voor | leerkrachten groepen 7 en 8 en ib-ers bovenbouw |
| Aanvullend | er is ruimte voor anonieme casuïstiek |
| Locatie | Gooise Praktijkschool |
Het afgelopen schooljaar hebben Unita en Qinas nauw samengewerkt met onze pro-, b/k-scholen en Elan Huizen. Tijdens een aantal gezamenlijke momenten hebben we ib’ers en docenten van groep 6, 7 en 8 zo goed mogelijk proberen te informeren over wat deze scholen wél, maar ook níet kunnen bieden. Doel hiervan was om een realistisch beeld te schetsen van het V(S)O-aanbod, omdat we binnen deze schoolgroep regelmatig te maken hebben met misplaatsingen.
We zien bijvoorbeeld leerlingen die tussen pro en bbl zitten en uiteindelijk op basisniveau starten, maar die beter tot hun recht zouden komen in het praktijkonderwijs. Ook komt het regelmatig voor dat leerlingen met een kbl- of tl-advies moeite hebben, vooral wanneer zij op tl-niveau constant op hun tenen moeten lopen. Door het gebrek aan succeservaringen kan hun motivatie afnemen, wat gedragsproblemen kan veroorzaken. In sommige gevallen leidt dit ertoe dat zij, inmiddels gedemotiveerd, moeten afstromen naar een lager niveau.
Voor komend schooljaar plannen we 2 bijeenkomsten samen met de Gooise Praktijkschool, de VMBO scholen en de mavo's voor leerkrachten van groep 6, 7 en 8 en de bovenbouw ib. Het bespreken van anonieme casuïsitiek is mogelijk.
andere datum:
26 januari 2026 van 15.30 uur tot 17.30 uur op Hilfertsheem.
| Datum event | maandag 27-10-2025 15:30 |
| Aangemeld | 13 |
| Min. deelnemers | 8 |
| Doelgroep | PO, VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur (totaal 2 bijeenkomsten) |
| Tijd | van 15.30 tot 17.30 uur |
| Door | bijeenkomst met OCO VMBO/PRO, mavo scholen en Qinas Unita |
| Voor | leerkrachten groepen 6, 7 en 8 en ib-ers bovenbouw |
| Aanvullend | er is ruimte voor anonieme casuïstiek |
| Locatie | Gooise Praktijkschool |
Het afgelopen schooljaar hebben Unita en Qinas nauw samengewerkt met onze pro-, b/k-scholen en Elan Huizen. Tijdens een aantal gezamenlijke momenten hebben we ib’ers en docenten van groep 6, 7 en 8 zo goed mogelijk proberen te informeren over wat deze scholen wél, maar ook níet kunnen bieden. Doel hiervan was om een realistisch beeld te schetsen van het V(S)O-aanbod, omdat we binnen deze schoolgroep regelmatig te maken hebben met misplaatsingen.
We zien bijvoorbeeld leerlingen die tussen pro en bbl zitten en uiteindelijk op basisniveau starten, maar die beter tot hun recht zouden komen in het praktijkonderwijs. Ook komt het regelmatig voor dat leerlingen met een kbl- of tl-advies moeite hebben, vooral wanneer zij op tl-niveau constant op hun tenen moeten lopen. Door het gebrek aan succeservaringen kan hun motivatie afnemen, wat gedragsproblemen kan veroorzaken. In sommige gevallen leidt dit ertoe dat zij, inmiddels gedemotiveerd, moeten afstromen naar een lager niveau.
Voor komend schooljaar plannen we 2 bijeenkomsten samen met de Gooise Praktijkschool, de VMBO scholen en de mavo's voor leerkrachten van groep 6, 7 en 8 en de bovenbouw ib. Het bespreken van anonieme casuïsitiek is mogelijk.
De eerste bijeenkomst was op 27 oktober op de Gooise Praktijkschool.
We heten je in januari van harte welkom op Hilfertsheem College.
| Datum event | maandag 26-01-2026 15:30 |
| Aangemeld | 6 |
| Min. deelnemers | 8 |
| Doelgroep | PO, VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur (totaal 2 bijeenkomsten) |
| Tijd | van 15.30 tot 17.30 uur |
| Door | bijeenkomst met OCO VMBO/PRO, mavo scholen en Qinas Unita |
| Voor | leerkrachten groepen 6, 7 en 8 en ib-ers bovenbouw |
| Aanvullend | er is ruimte voor anonieme casuïstiek |
| Locatie | Hilfertsheem College |
Heb je nog geen plek voor je leerling in het VO?
Ben je zoekend naar de best passende plek voor je leerling in het VO?
Heb je vragen over het Arrangement PO -> VO?
Kom dan naar de workshop Arrangement PO -> VO voor uitleg over het arrangement. Natuurlijk is er ook ruimte voor het stellen van vragen.
| Datum event | dinsdag 14-05-2024 15:00 |
| Aangemeld | 0 |
| Doelgroep | PO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 1 1/2 uur |
| Door | Mariken Uriot en Hester van der Heiden |
| Voor | onderwijsprofessional po |
| Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Ongeveer 10% van onze leerlingen heeft te maken met ‘onzichtbare’ problematiek. Deze kinderen kunnen hier veel last van hebben, terwijl wij als buitenstaanders niet zo snel zien dat er wat speelt.
In deze cursus voor leerkrachten en docenten (PO en VO) gebruiken we de principes van handelingsgericht werken (HGW) en de kennis uit de jeugdpsychiatrie om deze onzichtbare problemen te leren herkennen. Ook krijg je handvatten aangereikt om deze ‘onzichtbare’ leerlingen, op een laagdrempelige manier, in de klas te kunnen ondersteunen. Het is een interactieve en praktische cursus, waarbij ruimte is voor eigen casuïstiek en reflectie op eigen handelen. Hierbij staat de samenwerking tussen leerling, ouders, school en ketenpartners centraal.
Wil jij ‘onzichtbare’ problemen leren herkennen in de klas, zodat je weet wat de ‘onzichtbare’ leerling nodig heeft? Schrijf je dan in voor de cursus!
Investering
2 bijeenkomsten van 3 uur, 2e bijeenkomst is op 17 juni 2026
| Datum event | woensdag 03-06-2026 15:30 |
| Max. deelnemers | 16 |
| Aangemeld | 3 |
| Aantal plaatsen | 13 |
| Min. deelnemers | 6 |
| Doelgroep | PO, VO |
| Duur | 2 bijeenkomsten van 3 uur |
| Dag 2 | 17-06-2026 15:30 |
| Tijd | 15:30-18:30 uur |
| Door | Naomi van den Berg - PI Research |
| Voor | leerkrachten en docenten |
| Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
"Geweldloos Verzet & Verbindend Gezag”
“Ik voel dat ik geen grip heb op deze klas”,
“Ik moet voortdurend alert zijn en nog steeds ontstaan er onderling veel conflicten”,
“Ik ben alleen maar aan het corrigeren”,
“Ik heb alles geprobeerd, maar niets lijkt te werken”.
Dit zijn waarschijnlijk herkenbare uitspraken van onderwijs- en zorgprofessionals die zoeken naar hoe zij invulling kunnen geven aan hun gezag in hun rol en functie.
Het antwoord kun je vinden binnen Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. VGGV is gebaseerd op de principes van Gandhi. Prof. Haim Omer heeft deze vorm van gezag doorontwikkeld voor gezinnen met jongeren met ernstige gedragsproblemen. Deze inzichten zijn ook binnen het onderwijs goed bruikbaar. Het belangrijkste doel is om niet langer te handelen vanuit (on)macht, maar vanuit kracht. Het besef dat je alleen controle hebt over je eigen gedrag en oog hebben voor jouw eigen rol, draagt daaraan bij. Vriendelijkheid èn vastberadenheid helpen om op een geweldloze manier verzet te bieden tegen ongewenst gedrag. Een ander belangrijk aspect is het gebruik maken van de steun en support om jou heen, dus van de ouders, jouw collega’s en de directie. Samen sta je sterker.
In deze workshop word je meegenomen in dit gedachtengoed van Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. De workshop is (inter)actief en gericht op eigen ervaringen, waarbij we samen gaan uitzoeken hoe het gedachtengoed VGGV je daarbij verder kan helpen.
In de tweede bijeenkomst op 16 juni 2025 wordt nader ingegaan op de pijlers en de uitgangspunten van Verbindend Gezag en op welke manier deze in te zetten zijn in de werksituatie van de deelnemers. We besteden o.m. aandacht aan de-escalerend handelen en aan manieren om -in de gezamenlijkheid van je team en met het netwerk rondom een leerling- een standpunt in te nemen ter bevordering van de ontwikkeling en het welzijn van alle betrokkenen.
De bijeenkomsten duren van 15:30 uur tot 18:30 uur
| Min. deelnemers | 8 |
| Doelgroep | PO, VO |
| Duur | 2 bijeenkomsten van 3 uur |
| Dag 2 | 16-06-2025 11:26 |
| Tijd | 15:30-18:30 uur |
| Door | Ella Tak - PI Research |
| Voor | onderwijsprofessionals po-vo |
| Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Om te vieren dat Unita inmiddels 5 jaar trainingen aanbiedt, en Qinas ook voor het voortgezet onderwijs, organiseren we op woensdag 25 september een bijeenkomst voor de onderwijsprofessional uit het VO, maar ook leerkrachten groep 7 en 8 en ib-ers bovenbouw zijn welkom.
We hopen op een grote groep collega's uit het VO, bij deze lezing en ook bij onze trainingen volgend jaar. Meld je aan, na de zomervakantie maken we op deze website de indeling po-vo zodat alle trainingen voor VO nog beter te vinden zijn.
Tijdens deze bijeenkomst zal Kees van Overveld, gedragsdeskundige met ruime ervaring in het onderwijs, een lezing geven over de toenemende agressie tussen jongeren in de zorgelijk jonge leeftijd van 10-14 jaar, de invloed van de online wereld hierop en het bezit, het dragen en het gebruik van messen.
Kees van Overveld biedt in deze lezing over zijn nieuwe boek “scholen op scherp” essentiële informatie voor docenten/leraren - eigenlijk voor iedere onderwijsprofessional.
Kees combineert kennis uit criminologie, pedagogiek en psychologie. Zijn boek behandelt pubergedrag, probleemgedrag, antisociaal en delinquent gedrag, het aantal betrokken kinderen en jongeren, wapens op school (vooral messen en vuurwapens), de invloed van drillrap, de online wereld en lessen die we kunnen trekken uit school shootings in de VS. Ten slotte worden haalbare oplossingen vanuit het onderwijs gepresenteerd.
Na afloop praten we onder het genot van een drankje graag met je na.
| Datum event | woensdag 25-09-2024 16:00 |
| Max. deelnemers | 150 |
| Aangemeld | 92 |
| Aantal plaatsen | 58 |
| Doelgroep | PO, VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 1 1/2 uur |
| Tijd | 16:00-17:30 uur |
| Door | Kees van Overveld |
| Voor | onderwijsprofessionals vo, leerkrachten groep 7 en 8, ib-ers bovenbouw |
| Aanvullend | Aansluitend netwerken |
| Locatie | Lucent college |
| Bijlage |
UNITA 2024 - Kees van Overveld keynote.pdf
14095_LBBOmaart2024_18-21.pdf TvVartikelJenniferVdBroek-def.pdf Wapenincidenten zetten scholen op scherp.pdf |