Mediawelzijn; hoe maken we kinderen media weerbaar? (po)
Ontwikkelingen in de (digitale) media gaan razendsnel. De opkomst van mobiele telefoons, tablets, kunstmatige intelligentie bieden nieuwe kansen, maar vragen ook nieuwe vaardigheden. Hoe creëer je als leerkracht de juiste omstandigheden om kinderen hiermee om te laten gaan, terwijl je zelf al moeite genoeg hebt om de ontwikkelingen bij te kunnen houden?
Dit is misschien nog wel meer van toepassing voor kinderen die net iets extra's nodig hebben en waar (digitale) inclusie een rol speelt. Hoe draag je als leerkracht bij aan het voorkomen van online pesten en niet-sociaal welbevinden?
In de workshop Mediawelzijn leer je kennen wat onder mediawelzijn wordt verstaan en welke middelen er tot je beschikking zijn om kinderen hierin wegwijs te maken. Ook wordt stil gestaan bij de rol van ouders en worden handvatten gegeven rond thema's als schermtijd, Artificial Intelligence (AI), ChatGPT, digitaal pesten en SLO digitale vaardigheden.
Doelstelling van de workshop is om je als leerkracht 'bij te spijkeren' op het gebied van digitale geletterdheid en de mogelijkheden in jouw klaslokaal, specifiek voor het primair onderwijs. De volgende onderwerpen worden behandeld;
- Mediawijsheid, mediawelzijn en digitale geletterdheid
- Social media, privacy en informatieveiligheid
- Informatievaardigheden, nep nieuws en desinformatie
- Gaming
- Digitaal pesten, Sexting en Sextortion
- Kunstmatige intelligentie
Evenement Eigenschappen
Datum event | Nog te bevestigen |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 1 |
Aantal plaatsen | 15 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Tijd | 16:00-18:00 uur |
Door | Jorne Meijer van Unita |
Voor | PO leerkrachten, ICT coördinatoren |
Aanvullend | Vraag deze training als InCompany training aan. Neem contact op met events.po@gameeleon.nl |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
-
Online weerbaarheid
Tips voor ouders over online weerbaarheid van kinderen
Aandacht voor online media hoort bij de dagelijkse opvoeding van kinderen. Al vanaf het eerste moment dat een kind naar een scherm kijkt. Want met mediaopvoeding leren kinderen om bewust, veilig en gezond om te gaan met media. Online media kunnen een positieve invloed hebben op de ontwikkeling van je kind. Maar er zijn ook risico's. Denk aan nepnieuws, ongewenste verspreiding van foto's of online pesten.
-
Burgerschap, hoe zit het ook alweer?
Het gaat bij burgerschapsonderwijs over kennis, vaardigheden en respect, die overgedragen worden in het curriculum en via de schoolcultuur.
- Kinderen doen kennis op over de democratische rechtsstaat, over rechten en plichten die burgers – en zijzelf dus ook – hebben.
- Kinderen leren vaardigheden die nodig zijn om goed te kunnen participeren in de samenleving en om daaraan te kunnen bijdragen.
- Kinderen ontwikkelen respect voor de democratie en voor verschillen tussen mensen.
Hiervoor is een respectvolle en democratische cultuur binnen de school belangrijk. Wat leerkrachten en schoolleiding zeggen en doen, dient als voorbeeld. Zo kunnen kinderen in een minimaatschappij ervaring opdoen (en oefenen) met democratische cultuur, besluitvormingsprocessen, diversiteit en inclusie.
https://www.onderwijsvanmorgen.nl/burgerschap-hoe-zit-het-ook-alweer