Handreiking voor verrijken (po)
Over de handreiking verrijkingswijzer
Unita heeft een handreiking gemaakt met praktische suggesties om de basisondersteuning in de klas te versterken voor leerlingen die meer aan kunnen dan de basisstof. Veel scholen doen al aanpassingen in de klas doen voor leerlingen die meer uitdaging aankunnen. Er zijn plusklassen, verrijkingsklassen en zelfs full-time HB-voorzieningen. Ook is steeds meer materiaal beschikbaar op scholen, maar leerkrachten stoeien met de afweging tussen basisaanbod en verrijking. De vraag is wie er voor verrijking en compacten in aanmerking komt. Daarnaast is het voor veel leerkrachten lastig om aanpassingen te doen om de bestaande doelen, voor deze leerlingen, uitdagend aan te bieden.
In de handreiking vind je geen pasklare antwoorden. Die zijn er niet! Iedere leerling is anders, iedere leerkracht is anders en iedere klas is anders. Je vindt wel een startpunt om met leerlingen in gesprek te gaan over hun manier van leren. We geven aandachtspunten die hopelijk helpen bij het aanpassen van het werk in de klas. Als leerkracht kun je hierin het verschil maken voor leerlingen door hen het gevoel te geven erbij te horen en te waarderen (relatie). Door ze op hun capaciteiten aan te spreken (competentie) en door leerlingen de ruimte geven om ook zelf keuzes te maken (autonomie).
Het uitgangspunt van deze handreiking is het formulier van het kindgesprek ‘dit ben ik nu’ geworden. Hierin zijn de onderwijsbehoeften uit het handelingsgericht werken te herkennen die binnen ons samenwerkingsverband Unita leidend zijn. Deze kopjes zijn in de drie deelproducten zichtbaar en zo kunnen leerkrachten hopelijk ook de link leggen tussen de opbrengsten van het kindgesprek, de mogelijkheden voor afstemming én de aanbevelingen voor het leerkrachtgedrag op de verschillende onderdelen van alle facetten van het onderwijs aan (meerbegaafde) leerlingen. Belangrijk om te benoemen is dat ook meer- en hoogbegaafde leerlingen niet allemaal dezelfde onderwijsbehoeften hebben. Uiteindelijk denken we daarom dat deze handreiking voor álle leerlingen een bruikbaar instrument zou kunnen zijn: noodzakelijk voor enkelen en nuttig voor velen.
Je krijgt een korte uitleg over de handreiking en gelegenheid tot het stellen van vragen.
Daarna neem je de handreiking mee om op jullie school met de handreiking aan de slag te gaan.
Evenement Eigenschappen
Datum event | woensdag 26-02-2025 15:00 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 5 |
Aantal plaatsen | 11 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Door | Mariken Uriot, Anne-Mieke Boor en Karen Heinsman (Loket Unita) |
Voor | leerkrachten (po) |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
-
Tijl Koenderink, De zeven fases
In deze presentatie zet Tijl Koenderink met een knipoog de zeven fases waar veel begeleiders van begaafde leerlingen doorheen gaan.
- Van IQ als een ‘ding’ naar ondersteuningsvraag.
- Van modellen tot eigenschappen.
Vanuit deze fases kijkt Tijl vooruit naar de toekomst van het begaafdenonderwijs en welke onontgonnen gebieden er daarin nog zijn. Tijl Koenderink is specialist hoogbegaafdheid, ondernemer en auteur van de boeken ‘De 7 Uitdagingen’ en ‘Is het voor een cijfer?’. Waar Tijl voorheen vooral actief was als gastspreker en expert op het gebied van cognitief getalenteerde kinderen, houdt hij zich op dit moment vooral bezig op bestuursniveau. Tijl is oprichter van opleidingsinstituut Novilo en oprichter van de School of Understanding.
-
Je eigen TekenReken-boek
In de blog van Cora Hansen lees je hoe je jonge kinderen kunt leren rekenen aan de hand van hun eigen TekenRekenboek. Op speelse wijze ontwikkelen zij inzicht in allerlei rekensituaties. Voor de leerkracht levert deze werkwijze een goed inzicht in de rekenstrategieën van de kinderen op. Je kunt op tijd bijsturen als dat nodig is. De opdrachten zijn heel gemakkelijk naar niveau en interesse aan te passen. Zo kun je elk kind uitdagen!
-
Podcast Een intense reis
Een podcastserie met gesprekken over onderwerpen gerelateerd aan het boek “Een intense reis”. Reis mee door de wereld van hoogbegaafdheid, intensiteit en schooldrama.
-
Weg met het label hoogbegaafdheid!
Ontwikkelingspsycholoog Lianne Hoogeveen onderzoekt hoogbegaafdheid, maar ziet die term het liefst verdwijnen. “Je moet vooral kijken naar de behoeften van leerlingen op school, of ze nu een hoog IQ hebben of niet. Ieder kind heeft het recht elke dag iets te leren.”
-
Hoogbegaafdheid: herkenning en begeleiding
Hoewel er steeds meer aandacht is voor hoogbegaafdheid in het onderwijs, blijft het lastig om goed in te schatten wat dit in de praktijk betekent voor leerling en leerkracht/docent. Hoe herken je een hoogbegaafde leerling en hoe kun je vervolgens het onderwijs geven dat bij hem of haar past, dat uitdaagt maar dat gelijktijdig eventuele lacunes in de basiskennis weet te vullen? De ene hoogbegaafde leerling is de andere niet: sommigen weten op slimme wijze hun dyslexie te verbloemen, bij anderen verhindert de dyslexie juist de bevestiging van hoogbegaafd zijn. En wat te denken van storend en demotiverend gedrag met slechte prestaties? Ook dat kunnen kenmerken zijn van een hoogbegaafde leerling, hoe tegenstrijdig dit ook lijkt.
Wat is hoogbegaafdheid precies? Welke andere factoren/kenmerken spelen, naast hoge intelligente capaciteiten (IQ hoger dan 130), een rol? Hoe herken je mogelijke hoogbegaafdheid bij een leerling en wat kun je als docent vervolgens doen om ervoor te zorgen dat dit kind zich optimaal kan ontplooien?