Evenementen

30
mei
2024

Motiveren tot leren (po)

donderdag 30-05-2024 15:30

Veel kinderen en jongeren hebben regelmatig last van een gebrek aan motivatie om te leren en in de coronatijd hebben we hiervan een toename in aantallen gezien. In sommige gevallen is er sprake van chronisch vermijdingsgedrag, wat op zichzelf weer tot problemen leidt voor zowel de leerling als de omgeving.

Deze minicursus bestaat uit 2 bijeenkomsten van 3 uur. 

16
mei
2024

Werken met Talent! voorjaar 2024 (po-vo)

donderdag 16-05-2024 15:30

Workshop Werken met talent!... dat geeft energie

Heb je zin om samen met collega’s uit het onderwijs in november op twee woensdagmiddagen na schooltijd een fijne inspirerende bijeenkomst te hebben? Wil je na afloop naar huis met nieuwe energie en veel ideeën? Dan heeft Gameeleon iets leuks voor je: een workshop over talentgedreven werken met kinderen. Daarmee kunnen kinderen hun verborgen talenten ontdekken en hun zelfvertrouwen en veerkracht versterken. En jij dat als professional ook bij jezelf. 

Deze workshop over talentgedreven werken doorbreekt de negatieve handelingsspiraal waarin je als leerkracht onbedoeld zo snel dreigt te vervallen als het niet zo goed gaat met een leerling.

De workshop (in 2 bijeenkomsten door het Kind Talent Centrum) Werken met Talent! helpt je bij het vergroten van je leerkracht- docentvaardigheden op het gebied van talentontwikkeling in het onderwijs. Die vaardigheden zijn: talentgedreven werken en talentgesprekken voeren.

 

Bekijk voor meer informatie het filmpje op YouTube.

Reactie van deelnemer in het schooljaar 2022-2023:
het was super! Dit moeten meer mensen doen! Zo komt er meer positiviteit in t onderwijs.

 

Investering

2 bijeenkomsten van 2 uur.

Nog te bevestigen

Workshop OPP (vo)

Nog te bevestigen
Workshop OPP (vo)

OPP in het VO: van “papieren tijger” naar handig document

In het onderwijs hebben we te maken met ‘papieren tijgers’ in de vorm van handelingsplannen, groepsplannen, ontwikkelingsperspectiefplannen e.d.  In deze workshop gaan we praktisch aan de slag om ervoor te zorgen dat deze documenten ons en de leerlingen iets opleveren. We besteden aandacht aan het formuleren van doelen en het stellen van bijpassende onderwijsbehoeften, waarbij de praktische ervaringen van onderwijsprofessionals in de klas gebruikt worden om hier een zinvol document van te maken. 

Deze workshop wordt zowel incompany als met individuele inschrijving aangeboden. De workshop gaat door bij een minimum inschrijving van 8 personen. Daarnaast zal in het najaar 2024 nog vaste een workshop datum worden bepaald.

 

Nog te bevestigen

Workshop “de leer-kracht van de systemische bril” (po)

Workshop “de leer-kracht van de systemische bril” (po)

In deze workshop leer je om met een systemische blik naar jezelf als leerkracht te kijken en naar de groep waar je mee werkt.

De workshop bestaat uit een divers en afwisselend programma.

 

Onderdelen zijn:

  • Wat is systemisch werken/denken en hoe pas je dit toe in het werken met kinderen?
  • Leren over en werken met de wetmatigheden van het systemisch werk.
  • Ontdek wat jouw eigen familiecredo is en hoe dit van invloed kan zijn op je werk als leerkracht.
  • Hoe zorg je dat je als leerkracht op de juiste plek staat en blijft staan?
  • Hoe kennis van het systemisch gedachtengoed je kan helpen bij het voeren van oudergesprekken.
  • Creatieve systemische werkvormen waarmee je meer verbinding creëert in jouw groep.

 

Investering

  • 2 middagen, van elk 2 uur (15:30-17:30 uur).

 

Nog te bevestigen

Training: Moeiteloos Motiveren (vo)

Nog te bevestigen
Training: Moeiteloos Motiveren (vo)

Deze training werd eerder aangeboden onder de titel: 'een motiverend gesprek, hoe doe je dat?'

Je kent ’t vast wel: Het gevoel dat je advies niet of nauwelijks aankomt bij een leerling of ouder. En tóch wil je onder de titel: 'een motiverend gesprek hoe doe je dat?' graag je boodschap overbrengen!

Tijdens de training ‘Moeiteloos Motiveren’ leer je een aantal basisprincipes van motiverende gespreksvoering en oefen je met eigen praktijksituaties. Door te experimenteren met een trainingsacteur krijgen we samen inzicht in ‘wat werkt’ en ‘waar kansen liggen’.
Je hoeft je niet voor te bereiden voor deze training, hooguit na te denken over wat jij lastig gedrag vindt in 1-op-1 gesprekken. Elk gedrag kan besteld worden bij de acteur! We werken met wat er in het moment ontstaat.

Deze training is bij uitstek geschikt als InCompany! De training wordt op maat gemaakt en kan in 1 of 2 dagdelen gegeven worden. Als kapstok voor de training, kiest de school een thema, zoals: Mentorgesprekken, driehoeksgesprekken, gesprekken over gezondheid, trajectbegeleiding of ziekteverzuimbegeleiding.  

 

 

Nog te bevestigen

Krachtig voor de klas (vo)

Nog te bevestigen

Als docent heb je een speciale positie in de klas. Jij bent degene die leiding geeft aan de groep. In de training maak je kennis met twee modellen die je helpen te reflecteren op de manier waarop je leiding geeft aan je leerlingen. Ook leer je hoe je in gedrag en interactie kunt variëren om de regie over een klas te krijgen, hervinden of behouden.

Daarnaast krijg je nieuwe inzichten in wie jij bent en hoe jij als mens bent gevormd. Door je bewust te worden van je patronen en reflexen, ontwikkel je vrijheid om te kunnen kiezen en handelen op een manier die bij jou past. Ook zorgt het ervoor dat je op een positieve manier je docentschap kunt uitoefenen.

Deze training wordt gegeven door Rolien Dijksterhuis. Zij is auteur van het boek ‘De zeven kwaliteiten van de meesterlijke docent’ dat dit voorjaar is verschenen.

06
nov
2024

Werken met Talent! najaar 2024 (po-vo)

woensdag 06-11-2024 15:30

Workshop Werken met talent!... dat geeft energie

Heb je zin om samen met collega’s uit het onderwijs in november op twee woensdagmiddagen na schooltijd een fijne inspirerende bijeenkomst te hebben? Wil je na afloop naar huis met nieuwe energie en veel ideeën? Dan heeft Gameeleon iets leuks voor je: een workshop over talentgedreven werken met kinderen. Daarmee kunnen kinderen hun verborgen talenten ontdekken en hun zelfvertrouwen en veerkracht versterken. En jij dat als professional ook bij jezelf. 

Deze workshop over talentgedreven werken doorbreekt de negatieve handelingsspiraal waarin je als leerkracht onbedoeld zo snel dreigt te vervallen als het niet zo goed gaat met een leerling.

De workshop (in 2 bijeenkomsten door het Kind Talent Centrum) Werken met Talent! helpt je bij het vergroten van je leerkracht- docentvaardigheden op het gebied van talentontwikkeling in het onderwijs. Die vaardigheden zijn: talentgedreven werken en talentgesprekken voeren.

 

Bekijk voor meer informatie het filmpje op YouTube.

Reactie van deelnemer:
het was super! Dit moeten meer mensen doen! Zo komt er meer positiviteit in t onderwijs.

 

Investering

2 bijeenkomsten van 2 uur.

15
jan
2025

Bewegen om te leren - Brain Gym® 104 (po-vo)

woensdag 15-01-2025 15:00
Bewegen om te leren - Brain Gym® 104 (po-vo)

Hebben jouw leerlingen het af en toe nodig om te ontladen of te ontspannen gedurende de dag? En wil je oefeningen leren waarmee dit snel en effectief kan? Oefeningen die ook direct het leren ondersteunen? Schrijf je dan in voor de cursus “Brain Gym® 104: Bewegen om te leren”.

Leerdoelen:

Aan het eind van deze cursus:

  • Ken je 26 Brain Gym® oefeningen die je direct de volgende dag kunt inzetten gedurende de lesdag of tijdens individuele gesprekken met leerlingen. Deze oefeningen kun je gebruiken als energizer, stressregulatie, maar ook ter voorbereiding op lezen, schrijven en rekenen.
  • Heb je meer kennis over de ontwikkeling van het brein in relatie tot leren.
  • Begrijp je de relatie tussen lichaamsbewustzijn, emoties en leren.
  • Weet je waarom bewegen in de klas belangrijk is voor de integratie van primaire reflexen. De integratie van primaire reflexen is essentieel om tot leren te komen.
  • Kun je op basis van de theorie en waarneming in de klas de geleerde oefeningen effectief inzetten. 

 

Investering:

Deze training wordt in 4 dagdelen (14:30-18:30 uur) gegeven.
Bij deze training wordt het Handboek Braingym (9789088400964 - Paul E. Dennison Gail Dennison) gebruikt. Het is verplicht om deze vooraf aan te schaffen. Tijdens de training worden aanvullende hand-outs uitgereikt. 

NB: Deze training kan ook als InCompany gevolgd worden. Voor het VO raden we aan deze training InCompany te doen. Neem contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. voor meer informatie.

Nog te bevestigen

Motiveren tot leren (vo)

Motiveren tot leren (vo)

Veel kinderen en jongeren hebben regelmatig last van een gebrek aan motivatie om te leren en in de coronatijd hebben we hiervan een toename in aantallen gezien. In sommige gevallen is er sprake van chronisch vermijdingsgedrag, wat op zichzelf weer tot problemen leidt voor zowel de leerling als de omgeving.

Met behulp van kaders zoals de Leerkuil en de Growth Mindset wordt nader ingegaan op de mechanismen die aan dit gedrag ten grondslag kunnen liggen en wordt aan de hand van (eigen) casuïstiek besproken welke praktische handvatten er in de klas ter beschikking zijn om deze leerlingen te ondersteunen.

Investering

2 bijeenkomsten van 2 1/2 uur

Nog te bevestigen

Passend onderwijs voor mentoren (vo)

Nog te bevestigen

Het lijkt alsof de ondersteuningsvragen van leerlingen zijn toegenomen. Termen als ASS, ADD, ADHD en depressie zijn inmiddels bekend. Wat betekenen de diagnoses en wat kun je als docent wel of misschien juist niet? Iedere docent of mentor kent wel een leerling die moeite heeft om naar school te komen of het huiswerk te plannen.

De afstemming met de zorg buiten school gaat moeizaam en de contacten met ouders bestaan vooral uit het delen van informatie over wanneer de onderzoeken starten en wat hier mogelijk uitkomt. In de tussentijd, en vaak ook na het stellen van de juiste diagnose, ontbreken handelingsgerichte adviezen. De mentor is voor informatie afhankelijk van datgene wat ouders doorgeven en kan hierdoor maar zeer beperkt het handelen afstemmen op de behoefte van de leerling. Er gaat veel tijd verloren door dit afstemmingsproces en daarmee komt de didactische kant van het onderwijs regelmatig in het gedrang.

Opbrengst

De cursus is gericht op het maken van een vertaalslag naar ouders en de organisaties rondom de school. Hoe zorgen we voor een constructieve heldere samenwerking waarin we elkaar versterken?

 

 

Professionaliseringsplatform
passend onderwijs


Voor onderwijsprofessionals
in de regio Gooi en Vecht

VO     035 526 94 81

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Qinas
Burgemeester de Bordesstraat 80
1404 GZ  Bussum

Nieuwsbriefinschrijving VO

PO     035 800 10 11

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Unita
Noordereinde 54F
1243 JJ  ’s-Graveland

Nieuwsbriefinschrijving PO