Evenementen

18
sep
2024

Meertaligheid in de school (po)

woensdag 18-09-2024 15:00 - woensdag 16-10-2024 15:00

Hoe ga je om met nieuwkomers in je klas?

Onderwijs aan nieuwkomers gaat over meer dan alleen de taalontwikkeling. Als leerkracht gebruik je de hele dag taal.
In alle schoolvakken, zoals rekenen en de zaakvakken.
Hoe kun je leerlingen helpen om ze zo goed mogelijk mee te laten doen terwijl de (Nederlandse) taal nog lastig is?

Inhoud

  • Wat kun je aan taal doen in je klas met kinderen die net in Nederland zijn en thuis een andere taal spreken?
  • Hoe kun je juist gebruik maken van hun moedertaal?
  • Hoe kun je taalsteun bieden?
  • Wat mag je van je leerlingen verwachten?
  • Hoe kun je aansluiten bij wat ze al wel weten?
  • Hoe kun je de taal die je gebruikt ondersteunen? 

 

Hoe
- Je doet kennis op van achtergronden bij meertaligheid
- Je wisselt ideeën met je collega’s uit

 

Tijdsinvestering
2 bijeenkomsten van 2 uur

16
okt
2024

Meertaligheid in de school (po)

woensdag 16-10-2024 15:00

Hoe ga je om met nieuwkomers in je klas?

Onderwijs aan nieuwkomers gaat over meer dan alleen de taalontwikkeling. Als leerkracht gebruik je de hele dag taal.
In alle schoolvakken, zoals rekenen en de zaakvakken.
Hoe kun je leerlingen helpen om ze zo goed mogelijk mee te laten doen terwijl de (Nederlandse) taal nog lastig is?

Inhoud

  • Wat kun je aan taal doen in je klas met kinderen die net in Nederland zijn en thuis een andere taal spreken?
  • Hoe kun je juist gebruik maken van hun moedertaal?
  • Hoe kun je taalsteun bieden?
  • Wat mag je van je leerlingen verwachten?
  • Hoe kun je aansluiten bij wat ze al wel weten?
  • Hoe kun je de taal die je gebruikt ondersteunen? 

 

Hoe
- Je doet kennis op van achtergronden bij meertaligheid
- Je wisselt ideeën met je collega’s uit

 

Tijdsinvestering
2 bijeenkomsten van 2 uur

05
nov
2024

Herkennen en signaleren van TOS (po)

dinsdag 05-11-2024 15:00 - dinsdag 12-11-2024
Wil je alerter zijn op de taalontwikkeling van jouw leerling(en)? En wil je weten welke hulpbronnen je kunt inschakelen? Volg dan de module ‘Herkennen en signaleren van TOS’. 
 

RESULTAAT
Na het volgen van deze module:

  • Kun je de signalen van TOS (eerder) herkennen en benoemen met behulp van de spraak-taalsignaleringslijst.
  • Weet je wat de algemene gevolgen van TOS kunnen zijn.
  • Weet je welke hulpbronnen je kunt inschakelen en kun je jouw eigen ondersteuningsvraag formuleren.

 

EXTRA INFORMATIE
Voorafgaand aan de module bestudeer je de aangeleverde literatuur en bereid je een praktische opdracht voor. Ter afsluiting maak je een slotopdracht.

www.auris.nl
www.tosinbeeld.nl
www.allesovertos.nl

01
okt
2024

Effectief rekenonderwijs in de middenbouw (po)

dinsdag 01-10-2024 15:30

In iedere groep zit wel een zwakke rekenaar. Jij als leerkracht doet je uiterste best om ook deze zwakke rekenaar goed te ondersteunen, terwijl je ook de rest van de klas op niveau bedient. Veel (ernstige) rekenproblemen zijn te voorkomen als je effectief rekenonderwijs kunt geven.
In deze cursus (specifiek voor de groepen 3, 4 en 5) leer je hoe je zicht krijgt op de onderwijsbehoeften van je leerlingen tijdens de rekenles en hoe je het rekenonderwijs dan afstemt op deze onderwijsbehoeften van je leerlingen. 

Programma
We gebruiken het landelijk protocol Ernstige Rekenproblemen en Dyscalculie (ERWD) als leidraad. We nemen de onderwijsbehoeften van de leerlingen met een rekenachterstand als uitgangspunt en kijken wat deze leerlingen van ons als leerkracht nodig hebben. Dit verspreiden we over 3 bijeenkomsten van 2 uur.

Bijeenkomst 1:
Voorkomen van rekenproblemen

Bijeenkomst 2:
Signaleren van rekenproblemen

Bijeenkomst 3:
Omgaan met verschillen

Je krijgt in dit drieluik antwoord op onderstaande vragen:

  • Hoe werk je (preventief) aan een stevige rekenbasis voor alle leerlingen? (aandacht voor didactiek en monitoring tijdens de instructie)
  • Hoe voorkom je dat leerlingen voor wie de rekenstof pittig is, niet uitvallen?
  • Wat te doen als bepaalde onderdelen uit de leerstof nog niet goed beheerst worden?
  • Wanneer maak je keuzes in het leerstofaanbod voor deze leerlingen?
  • Hoe kom je erachter wat de onderwijsbehoeften zijn?
  • Hoe speel je in op de onderwijsbehoeften?
  • Waarom en wanneer zet je de vertaalcirkel in?
  • Hoe geef ik de vertaalcirkel in de les krachtig vorm
  • Op welke manier stel ik goede reflectievragen aan de leerlingen.

Resultaat

  • Je kunt een effectieve rekenles geven waarin ook de zwakkere rekenaars profiteren.
  • Je kunt tijdens de les zicht krijgen op leerlingen die rekenen lastig vinden.
  • Je kunt in de les tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van leerlingen met rekenproblemen. 
  • Je kunt keuzes maken voor zwakke rekenaars in de middenbouw.
  • Je kunt de vertaalcirkel inzetten en reflectievragen stellen.

Doelgroep
Leraren en onderwijsondersteuners groep 3, 4 en 5

Bronnen
Protocol ERWD: www.erwd.nl
Vertaalcirkel: https://erwd.nl/leren-rekenen/hoofdstuk-2/artikelen

Tijdsinvestering
3 bijeenkomsten van 2 uur

16
jan
2025

Executieve functies in de rekenles (po)

donderdag 16-01-2025 15:30

Je herkent vast wel een leerling die moeite heeft bij het rekenen met automatiseren of een leerling die bij een complexere bewerking de draad volledig kwijtraakt.

Wat doe je dan als leerkracht?

Hoe kun je deze leerlingen helpen?

Behalve rekenkennis zijn er 4 executieve functies nodig om rekenopdrachten goed uit te kunnen voeren. In deze workshop leer je zicht krijgen op de executieve functies en de onderliggende cognitieve functies die je binnen het rekenonderwijs tegenkomt. 

We staan wat langer stil bij het geheugen en werkgeheugen.

In deze praktische workshop ervaar je zelf de vier executieve functies (werkgeheugen, inhibitie, flexibiliteit en planning) en leer je ze herkennen binnen rekenopdrachten.

Hiermee kun je gerichter observeren en onderwijsbehoeften van leerlingen vaststellen.

De volgende vragen worden beantwoord:

  • Welke executieve functies kom je tegen bij het rekenen?
  • Hoe signaleer ik dat bij kinderen?
  • Op welke manier kun je de executieve functies versterken?

Tijdsinvestering
1 bijeenkomst van 2 uur

Doelgroep
Leraren en onderwijsondersteuners basisonderwijs groep 3-8

Bronnen:
www.zienindeklas.nl
https://www.stibco.nl/cognitieve-functies-in-relatie-tot-executieve-functies/
Executieve functies versterken op school; Joyce Cooper-Kahn  en Margaret Foster

16
sep
2024

Basisworkshop Hooggevoelig, Strongwilled en Hoogbegaafd (po)

maandag 16-09-2024 15:30 -17:30

Zoals je wellicht al weet, houdt hoogbegaafdheid meer in dan alleen een hoog IQ. Hoogbegaafdheid wordt ook zichtbaar in de persoonlijkheid en kwaliteiten die iemand in sterke mate bezit. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 80% van de hoogbegaafden ook hooggevoelig ofwel hoogsensitief is. Er is tevens een duidelijk verband met een sterke wil (strong-willed), wat bij hoogbegaafden vaak terugkomt is in een grote behoefte aan autonomie.

Zowel hooggevoeligheid als een sterke wil zijn eigenschappen van de persoonlijkheid. Eigenschappen bestaan uit kwaliteiten die iemand in sterke mate bezit. Dat klinkt leuk, maar in de praktijk kan het een pittige uitdaging zijn voor zowel het kind als voor de (school)omgeving.

Als school, leerkracht of IB-er wil je uiteraard graag aansluiten op de behoeftes van ieder kind. Naarmate een kind verder afwijkt van het gemiddelde, wordt dit een steeds grotere uitdaging. Dit geldt dus ook voor hoogbegaafde, hooggevoelige kinderen met een sterke wil.

Een voorwaarde om te kunnen aansluiten, is dat je herkent wat er bij het kind speelt. Hoe concreter en duidelijker jij kunt herkennen wat er speelt, hoe beter.

Resultaat:

  • je weet wat de eigenschappen hooggevoeligheid en strong-willed concreet inhouden, hoe deze verband houden met hoogbegaafdheid en wat de belangrijke uitdagingen zijn voor deze kinderen.
  • je kent de kenmerken van hooggevoeligheid / hoog sensitiviteit en van een sterke wil.
  • je herkent de meest kenmerkende uitdagingen waar deze kinderen (en hun omgeving) vaak mee te maken krijgen.
23
okt
2024

Verdiepingsworkshop 1 Hoogsensitief, Strongwilled en Hoogbegaafd (po)

woensdag 23-10-2024 15:30 -17:30

Verdiepingsworkshop Hoogbegaafd, Hooggevoelig en Strong-Willed - thema 1 - omgaan met de extra spanning en stress

 

Verdiepingsworkshop 1: Spanning, wat doet het met jou (jouw innerlijk meisje), hoe kun je er meer zijn voor jezelf en naar het kind toe (en er zijn voor zijn of haar innerlijk meisje)?

Net zoals in de basis workshop ligt de nadruk op hoe je als onderwijsprofessional kunt aansluiten op de behoeftes van het hoogbegaafde, hooggevoelige kind met een sterke wil en hoe je daarin kunt handelen. 

De thema's die hierin terug zullen komen zijn:

  • hoe je als leerkracht om kunt gaan met (oplopende) spanning bij jezelf en bij het kind
  • hoe je om kunt gaan met de grote behoefte aan verrijking, prikkeling en voeding die deze kinderen nodig hebben om zich in positieve zin te kunnen ontwikkelen

 

De twee verdiepingsworkshops verschillen van elkaar.
Deze eerste heeft als thema: omgaan met de extra spanning en stress.
Spanning, wat doet het met jou (jouw innerlijk meisje), hoe kun je er meer zijn voor jezelf en naar het kind toe (en er zijn voor zijn of haar innerlijk meisje)?

 

Resultaat

  • je voelt je meer competent in het omgaan met het gedrag van deze kinderen in de klas
  • je wordt bewuster van je eigen rol daarin
  • je krijgt meer inzicht in je eigen behoeftes, handelen en de invloed daarvan op deze kinderen
  • je krijgt meer tools in handen om met deze kinderen om te gaan
07
nov
2024

Verdiepingsworkshop 2 Hoogsensitief, Strongwilled en Hoogbegaafd (po)

donderdag 07-11-2024 15:30

Verdiepingsworkshop 2: Hoe ga je om met de behoefte aan extra uitdaging, prikkeling en voeding die deze kinderen nodig hebben en wat doet dat met jou als leerkracht? Wat doet dat met jouw innerlijke jongetje? Waar krijgt jouw innerlijke jongetje wel of juist geen energie van als het hierom gaat en wat betekent dit? Op welk type innerlijke jongetjes sluit jij wel of juist minder makkelijk aan?

12
mrt
2025

Verdiepingsworkshop 3 Hoogsensitief, Strongwilled en Hoogbegaafd (po)

woensdag 12-03-2025 15:30 - vrijdag 21-03-2025 17:30

Verdiepingsworkshop 3 (maart 2025): Ga d’r maar aanstaan! 

HG, SW&HB kinderen kunnen behoorlijk intens zijn, ons onderwijssysteem vraagt best wat van onderwijsprofessionals en ouders kunnen ook flink pittig zijn. Er wordt daarom een behoorlijk beroep gedaan op het vermogen van de onderwijsprofessional om stevig te staan, bij zichzelf te blijven en weer ‘tot zichzelf’ te komen. Hoe blijf je staan als het intens wordt en hoe kom je weer tot jezelf als je aan het wankelen bent gebracht? HG, SW&HB kinderen dagen je hierin uit en hebben het tevens nodig om dit zelf te leren. Hoe kun je (deze) leerlingen leren om meer bij zichzelf te blijven? 

06
nov
2024

TOS in het VO-MBO (vo)

woensdag 06-11-2024 15:30 -17:30

TOS staat voor taalontwikkelingsstoornis. In het onderwijs is deze term nog vrij onbekend, maar het komt voor bij 5 tot 7 procent van de leerlingen! Jongeren met TOS hebben specifieke onderwijsbehoeften.

In deze basiscursus leer je wat TOS inhoudt, welke problemen jongeren met TOS ondervinden in het vo en mbo, hoe je TOS kunt herkennen en wat mogelijke onderwijsbehoeften van deze jongeren zijn.
Na afloop van de cursus weet je welke aanpassingen deze jongeren nodig hebben en wat een ambulant begeleider van Kentalis kan betekenen voor de jongeren én docenten.

Locatie volgt nog.

 

Professionaliseringsplatform
passend onderwijs


Voor onderwijsprofessionals
in de regio Gooi en Vecht

VO     035 526 94 81

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Qinas
Burgemeester de Bordesstraat 80
1404 GZ  Bussum

Nieuwsbriefinschrijving VO

PO     035 800 10 11

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Unita
Noordereinde 54F
1243 JJ  ’s-Graveland

Nieuwsbriefinschrijving PO