Unita

In schooljaar 2024-2025 zijn we voorzichtig over gegaan naar Tommy. De geluiden zijn positief. We zijn vol vertrouwen  kijken er naar uit om TOMMY nu met alle scholen in gebruik te nemen. Natuurlijk komen we ook nog wat kinderziektes en andere hick-ups tegen die we zo goed en zo snel mogelijk proberen op te pakken.
 
Uiteindelijk moeten we allemaal gaan wennen aan Tommy. Dat gaat zeker lukken! Om je op weg te helpen organiseren we dit schooljaar nog verschillende online sessies waarin we uitleg geven over TOMMY. In deze online knoppencursus nemen we je kort mee in het gebruik van dit programma om een leerlingdossier op te stellen om een hulpvraag in te dienen bij Unita. Je kunt tijdens deze sessie ook vragen stellen.
 
We organiseren verschillende online sessies: voor intern begeleiders, voor mensen uit de kinderopvang, en voor trajectbegeleiders. Kijk even goed zodat je in de juiste sessie inschrijft.
 
 
Let op, het gaat hier om online trainingen. 
 
 
Doelgroep PO
Duur 45 minuten
Door Anne-Mieke Boor
Locatie Online

Deze bijeenkomst is speciaal voor nieuwe directeuren, ib'ers en tb'ers die in het samenwerkingsverband (komen te) werken. We vinden het fijn om kennis te maken en nemen je graag mee in de werkwijze van Unita en de ontwikkelingen die ons staan te wachten. 

Wat mag je van deze bijeenkomst verwachten?

  • kennismaking
  • de visie van Unita
  • het ondersteuningsmodel van Unita
  • basisondersteuning en extra ondersteuning
  • onze MDO werkwijze en Handelingsgericht werken (HGW)
  • Tommy, aanvragen van ondersteuning bij Unita 
  • samenwerken met ouders
  • arrangementen binnen Unita
  • professionaliseringsplatform Gameeleon

Na deze bijeenkomst ben je helemaal op de hoogte!

Min. deelnemers 6
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 1,5 uur
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Hoe zorg je ervoor dat alle leerlingen zich welkom, veilig en betrokken voelen?

"In mijn tweede jaar als leerkracht zat ik tegenover een leerling die zich volledig had teruggetrokken. Ze was slim, maar zei nooit iets. Pas toen ik tijdens een groepsopdracht de controle een beetje losliet, bloeide ze op. Ze had iets nodig wat ik haar eerst niet gaf: ruimte om op haar eigen manier mee te doen. Het leerde me dat écht inclusief lesgeven begint bij goed kijken – en durven loslaten."

In deze praktische en interactieve workshop leer je hoe je een klas creëert waarin álle leerlingen zich welkom voelen. We verkennen hoe je met kleine aanpassingen grote stappen kunt zetten richting inclusie – zonder dat het jou als leerkracht overweldigt.

Je krijgt inspirerende voorbeelden, toegankelijke werkvormen en minstens één aanpak die je direct de volgende dag kunt inzetten in je klas.

Inhoud

  • Hoe zorg je ervoor dat iedereen zich gezien en gehoord voelt?

  • Wat betekent inclusie in de dagelijkse lespraktijk?

  • Hoe kun je differentiëren zonder jezelf te verliezen?

  • Wanneer helpt het om controle los te laten?

Na deze workshop kun jij:

  • Inclusie concreet maken in je dagelijkse lespraktijk

  • Leerlingen op verschillende manieren activeren en betrekken

  • Differentiëren op een manier die past bij jouw stijl

  • De balans vinden tussen structuur bieden en ruimte geven

Datum event donderdag 29-01-2026 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 2
Aantal plaatsen 14
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Tijd 15.30 - 17.30
Door Daniele Sinniger
Voor leerkrachten PO
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Hoe zorg je ervoor dat alle leerlingen zich welkom, veilig en betrokken voelen?

"In mijn tweede jaar als leerkracht zat ik tegenover een leerling die zich volledig had teruggetrokken. Ze was slim, maar zei nooit iets. Pas toen ik tijdens een groepsopdracht de controle een beetje losliet, bloeide ze op. Ze had iets nodig wat ik haar eerst niet gaf: ruimte om op haar eigen manier mee te doen. Het leerde me dat écht inclusief lesgeven begint bij goed kijken – en durven loslaten."

In deze praktische en interactieve workshop leer je hoe je een klas creëert waarin álle leerlingen zich welkom voelen. We verkennen hoe je met kleine aanpassingen grote stappen kunt zetten richting inclusie – zonder dat het jou als leerkracht overweldigt.

Je krijgt inspirerende voorbeelden, toegankelijke werkvormen en minstens één aanpak die je direct de volgende dag kunt inzetten in je klas.

Inhoud

  • Hoe zorg je ervoor dat iedereen zich gezien en gehoord voelt?

  • Wat betekent inclusie in de dagelijkse lespraktijk?

  • Hoe kun je differentiëren zonder jezelf te verliezen?

  • Wanneer helpt het om controle los te laten?

Na deze workshop kun jij:

  • Inclusie concreet maken in je dagelijkse lespraktijk

  • Leerlingen op verschillende manieren activeren en betrekken

  • Differentiëren op een manier die past bij jouw stijl

  • De balans vinden tussen structuur bieden en ruimte geven

Datum event dinsdag 30-09-2025 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 1
Aantal plaatsen 15
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Tijd 15.30 - 17.30
Door Daniele Sinniger
Voor leerkrachten PO
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

IB-ers, ondersteuningscoördinatoren of ambulant begeleiders worden regelmatig om advies gevraagd over het omgaan met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. De focus ligt dan al snel op de leerlingfactoren.

Deze nascholingscursus legt juist het accent op de onderwijsprofessional als ingang tot gedragsverandering bij leerlingen.

Hoe meer problematiek een leerling heeft, des te afhankelijker is hij/zij van zijn omgeving om tot ontwikkeling te komen. Welke kennis en vaardigheden hebben we nodig om in lastige situaties ook steeds de context van een kind centraal te stellen? Als we willen dat een kind verandert of iets anders gaat doen, dan weten we dat wij anders moeten gaan doen. Dan zullen we als professional zelf in de spiegel moeten kijken om ander gedrag van de leerling te bevorderen.

 

Inhoud

Effectief leerkracht-/docentgedrag laat leerlingen optimaal functioneren. Hoe motiveer je leerkrachten/docenten om naar hun eigen gedrag te kijken en hun gedrag zonodig te veranderen? Na afloop van deze training ben je in staat om leerkrachten/docenten te begeleiden in het sturen van hun eigen gedrag.
Aan bod komen onder meer:

  • het gedrag van de leerkracht/docent als sleutel tot gedragsverandering bij de leerling
  • de hulpvraag van de leerkracht/docent centraal stellen bij observaties
  • effectiviteit van didactiek, klassenmanagement en pedagogisch klimaat
  • preventieve interventies

Veel aandacht zal uitgaan naar begeleidings- en gesprekstechnieken, we zullen hier tijdens de bijeenkomsten in oefenen en ook vragen om tussen de bijeenkomsten hier zelf mee aan de slag te gaan.

De training bestaat uit vier bijeenkomsten van 9.00 tot 15.30.

Datum event dinsdag 11-11-2025 09:00
Max. deelnemers 30
Aangemeld 4
Aantal plaatsen 26
Min. deelnemers 10
Doelgroep PO, VO
Duur 4 bijeenkomsten van 9.00 - 16.00
Dag 2 20-01-2026 09:00
Dag 3 03-03-2026 09:00
Dag 4 12-05-2026 09:00

Om IB-ers (en eventueel leerkrachten) de gelegenheid te geven de scholen te zien waar zij mogelijk leerlingen naar verwijzen bieden we deze rondleidingen via Gameeleon aan. Iedere school is op een eigen moment te bezoeken, let dus goed op waar en hoe laat je moet zijn.

Unita streeft naar zoveel mogelijk inclusief onderwijs. We willen geleidelijk een steeds groter deel van de leerlingen in regulier onderwijs. Om de scholen te ondersteunen bij deze taak zien we samen toe op het bieden van preventieve, vroegtijdige en stevige ondersteuning van de leerkracht en de reguliere school. Hiervoor is budget en een expertisepool beschikbaar in samenwerking met het gespecialiseerd onderwijs. Op die manier wordt waardevolle kennis vanuit het gespecialiseerd onderwijs gedeeld met de reguliere scholen. Toch is een gespecialiseerde school soms de best passende plek voor een leerling. Als er binnen het regulier onderwijs veel is ingezet, maar een leerling onvoldoende groei doormaakt of het welbevinden in het geding is, kan een verwijzing naar gespecialiseerd onderwijs nodig zijn.

Met name als er sprake is van verwijzing van een leerling van jouw school naar een school voor gespecialiseerd onderwijs kan het fijn zijn als je zelf al iets meer van die school weet, om ouders en leerlingen te helpen bij deze overstap.

Onderstaande scholen bieden in deze serie een rondleiding aan:

De Wijngaard is een school voor gespecialiseerd basisonderwijs (GBO) in Huizen. Dit betekent dat we leerlingen op school hebben die wat meer moeite hebben met leren of met hun gedrag. We bieden hen een veilige en warme leeromgeving zodat ze weer met plezier leren. We werken in kleine groepen en kunnen meer tijd aan de kinderen besteden, we bieden onderwijs en zorg op maat. Onze leerlingen leren lezen, schrijven en rekenen, volgen burgerschapslessen, gym, muziek, koken en beeldende vorming.
Wij werken met Positive Behaviour Support (PBS). Deze methodiek is gericht op het bevorderen van sociaal gedrag bij leerlingen. Er is veel aandacht voor een positief schoolklimaat, waarin de basiswaarden respect, verantwoordelijkheid en veiligheid centraal staan. Wij willen het verschil maken voor leerlingen bij wie leren en ontwikkelen niet vanzelf gaat. We doen er alles aan om onze leerlingen maximale kansen voor de toekomst te geven.
Onze missie is: Iedereen wil leren. Wij zorgen dat dit kan!

Meer informatie op https://www.sbodewijngaard.nl/
Schoolbezoek op dinsdag 11 maart om 15.00 uur

 

Het Mozaïek is een school voor gespecialiseerd basisonderwijs (GBO) in Hilversum-Noord. De leerlingen die bij ons op school zitten hebben veel vragen in hun ontwikkeling. Dat zijn bijna altijd vragen over leren en gedrag. Als het leren moeilijk gaat, is het ook lastig om je te concentreren of aan nieuwe dingen te beginnen. Het kan ook zijn dat een kind moeite heeft met concentreren of leren en daardoor onvoldoende vooruitgaat. Deze kinderen hebben dan niet genoeg aan de ondersteuning op de reguliere basisschool.
Wij werken met School Wide Positive Behaviour Support. Hiermee bevorderen wij positief sociaal gedrag bij leerlingen en zijn wij duidelijk in onze verwachtingen. Er is veel aandacht voor een positief schoolklimaat, waarin de basiswaarden respect, verantwoordelijkheid en veiligheid zijn vertaald in gedragsregels die in de hele school zichtbaar zijn. Het multidisciplinaire team van het Mozaïek spreekt één taal: duidelijk en positief.

Sinds 2016 is er op het Mozaïek een OnderwijsZorgGroep gevestigd: De Steentjes. Deze groep is een samenwerking tussen stichting Elan en Youké. Bij De Steentjes worden de kinderen voorbereid op een instroom in een passend onderwijsarrangement. Binnen de OnderwijsZorgGroep wordt er bekeken welke vorm van onderwijs geschikt is voor deze kinderen. Zorg en onderwijs binnen De Steentjes is gericht en afgestemd op de hulpvraag van kind en ouders. Wat hebben zij nodig om de gestelde doelen te behalen?De Steentjes bestaat uit twaalf leerlingen en twee begeleiders. Dit zijn een leerkracht en een pedagogisch medewerker. De leerkracht is verantwoordelijk voor de onderwijsdoelen en de pedagogisch medewerker voor de zorgdoelen. Op basis van wat er nodig is om deze doelen te bereiken, kunnen we – gemiddeld binnen een jaar – een passende vorm van onderwijs bepalen. Ook over deze voorziening kan tijdens de rondleiding indien gewenst meer worden verteld.

Meer informatie op https://www.sbomozaiek.nl/
Schoolbezoek op maandag 31 maart 9.00 tot 10.30

 

Auris Taalkring Hilversum verzorgt onderwijs aan leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis en aan slechthorende leerlingen. Leerlingen met een onderwijsarrangement van Auris zijn welkom op onze school. De school is gericht op de jongste vier groepen van het basisonderwijs. Taalkring Hilversum heeft vijf groepen. De school is klein waardoor leerlingen snel de weg weten en zich vertrouwd voelen op ‘hun’ school.
Leerlingen op onze school kennen elkaar en de medewerkers. Zij voelen zich veilig en worden gezien door elkaar en door de medewerkers. Na groep 4 maken onze leerlingen een overstap naar een andere school. Dit kan een andere Auris school zijn of een reguliere school met ondersteuning van Auris.
Wij ondersteunen leerlingen zo goed mogelijk in hun (taal)ontwikkeling. Wij maken hierbij gebruik van Totale Communicatie. Wij maken de leerstof beeldend met bijvoorbeeld plaatjes. Ook maken wij in alle groepen gebruik van Nederlands ondersteund met gebaren (NmG).

Meer informatie op https://taalkringhilversum.nl/
Schoolbezoek op woensdag 2 april 15.00-16.30 u.

 

Elan Primair is een school voor gespecialiseerd onderwijs in Huizen. Onze leerlingen hebben (kenmerken van) een autisme spectrum stoornis (ASS). Leerlingen die vastlopen of dreigen vast te lopen binnen het reguliere onderwijs kunnen zich aanmelden voor onze school. Binnen Elan Primair is de methodiek ‘Geef me de 5’ leidend. Door te werken met deze methodiek kunnen wij onze leerlingen duidelijkheid en regelmaat bieden.

Meer informatie op https://www.elanprimair.nl/ 
Schoolbezoek op woensdag 9 april 9.00 uur

 

De J.H. Donnerschool in Hilversum is een kleinschalige school en staat in een rustige groene wijk. Het team heeft expertise om professioneel om te gaan met leerlingen die in het reguliere of speciale basisonderwijs zijn vastgelopen en een andere aanpak en/of benadering nodig hebben. Wij bieden onderwijs aan leerlingen van 4 tot 12 jaar, van (laag) gemiddelde tot hoog gemiddelde begaafdheid. Het lesaanbod bestaat uit de reguliere basisschool lesstof, met veel speciale aandacht voor leerlingen die ondersteuning of juist uitdagingen nodig hebben om tot leervorderingen te komen. 

Meer informatie op https://donnerschool.nl/
Schoolbezoek op maandag 12 mei om 10.00 uur

 

De Trappenberg is een regionale school voor gespecialiseerd onderwijs met aandacht voor de specifieke situatie van elke leerling. Wij bieden op verschillende afdelingen onderwijs aan leerlingen in de leeftijd van 4 tot 20 jaar met (ernstig) motorische en/of cognitieve beperkingen.
We passen ons onderwijs aan, zijn flexibel en komen met creatieve oplossingen: zorg en onderwijs op maat. De Trappenberg in Hilversum geeft onderwijs vorm in afstemming en samenwerking met het Merem Medische Revalidatie. Vanuit een gemeenschappelijke visie bieden wij onderwijs en revalidatie, zodat leerlingen nu en in de toekomst met zoveel mogelijk eigen regie kunnen deelnemen aan de samenleving.
Op De Trappenberg volg je gespecialiseerd onderwijs dat optimaal aansluit bij jouw mogelijkheden. Aan de hand van onze kernwaarden wederzijds respect, autonomie en verantwoordelijkheid stimuleren we jouw ontwikkeling.
De Trappenberg, omdat jij er bent!

Meer informatie op https://www.de-trappenberg.nl/
Schoolbezoek op dinsdag 15 april 9.00 – 10.30

 

De Annie M.G. Schmidt in Hilversum is een school voor gespecialiseerd basisonderwijs (GBO). Op onze school worden dezelfde vakken gegeven als op een reguliere basisschool. Als het kan op de ‘gewone’ manier, maar als dit niet lukt kunnen wij op onze school het juiste maatwerk toepassen. Naast de cognitieve ontwikkeling speelt de sociaal- emotionele ontwikkeling van de leerlingen een grote rol op onze school.

Meer informatie op https://www.amgs.nl/ 
Schoolbezoek in de week van 24 maart, tijd volgt

 

De Taalgroep Hilversum biedt plaats aan 12 leerlingen afkomstig uit de groepen 4, 5 en 6. Zij komen drie dagen per week naar de Taalgroep (dinsdag, woensdag en donderdag). De andere twee dagen (maandag en vrijdag) zijn zij op de eigen school. Zo kunnen sociale contacten in stand gehouden worden en blijven zij betrokken bij de leersystemen van de eigen school. Bovendien blijven de leerlingen ook gewoon op de eigen school ingeschreven staan. De Taalgroep is tijdelijk, met een maximum van één jaar. Streven is om de leerlingen na een zo kort mogelijke, effectieve interventieperiode weer volledig terug te laten gaan naar hun eigen school. De parttime plaatsing en aansluitende terugplaatsing naar de oorspronkelijke school staan altijd voorop.
Het onderwijs in de Taalgroep is gericht op de kernvakken technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen. Ook aan dit laatste vak wordt erg veel aandacht besteed omdat het van groot belang is dat ook die leerlijn in stand gehouden wordt en blijft groeien. Alle leerlingen blijven hun eigen rekenmethode volgen. Lesmaterialen van de eigen school worden meegenomen naar de Taalgroep, zodat dit aanbod synchroon blijft lopen met de lessen die op de eigen school gegeven worden. De overige kernvakken worden methode-overstijgend aangeboden. Er wordt vooral gekeken naar de specifieke onderwijsbehoeften van de leerlingen en hierin wordt zo veel mogelijk voorzien.

De Rekengroep in Hilversum biedt begeleiding aan leerlingen met ernstige rekenproblemen. Plaatsing volgt na aanvraag van een MDO (Multi Disciplinair Overleg) middels een Groeidocument. De Rekengroep helpt kinderen die in de reguliere onderwijssituatie zijn vastgelopen met rekenen. Veelal rekenen deze kinderen niet meer mee met de andere kinderen van de groep en volgen een eigen programma. Er is sprake van handelingsverlegenheid bij de leerkrachten van deze leerlingen.
De kinderen komen op maandag en dinsdag naar de Rekengroep; de andere dagen zijn zij op hun eigen school. De kinderen blijven ingeschreven op de eigen school. In de twee dagen Rekengroep wordt vrijwel alle tijd besteed aan rekenen onder leiding van de leerkrachten van de Rekengroep. Hierdoor kan er individueel gewerkt worden. Er wordt gewerkt aan specifieke ontwikkelingsvaardigheden die aansluiten bij de rekenmogelijkheden van het kind. Uitgangspunt bij de instructie is het aanbieden van de leerstof op drie niveaus van handelen: handelen met materiaal, werken met schema’s en modellen en het formeel rekenen. Duur van de plaatsing is maximaal een jaar.

 

Mozarthof is een school; het is een plek waar kinderen en jongeren naartoe komen om te leren en waar zij worden voorbereid op zo zelfstandig mogelijk meedoen in de maatschappij, zowel in dagbesteding of werken als in wonen en vrijetijdsbesteding. School voor Zoveel Mogelijk Leren… Zo omschreef een leerling Mozarthof. Ieder kind heeft recht op het beste onderwijs. Je leert bij ons zoveel mogelijk, in je eigen tempo en op een manier die bij jou past! Onze missie is dat onze leerlingen, aan het eind van hun schoolloopbaan, zo zelfstandig mogelijk in het leven en met vertrouwen in hun eigen vaardigheden en talenten kunnen uitvliegen naar de voor hen best passende uitstroombestemming binnen dagbesteding, vervolgopleiding of (beschut)werk.
Met veel deskundigheid en bevlogenheid staat ons multidisciplinair team voor je klaar. We creëren een veilige, gestructureerde en voorspelbare omgeving. Dit doen we met ons aanbod op totale communicatie en onze pedagogische aanpak. Naast vakken als rekenen en taal, vinden wij het ook belangrijk om aandacht te besteden aan burgerschap, leren leren, sociale vaardigheden en praktische redzaamheid. Bij ons op school werken we groepsdoorbrekend. Dit betekent dat we leerlingen op eigen niveau uitdagen om zoveel mogelijk te leren.

Meer informatie op https://www.mozarthof.nl/ 
Schoolbezoek op woensdag 7 mei 9.00 uur

 

De Klimop in Hilversum is een school voor zeer moeilijk lerende kinderen, doorgaans met een IQ tussen de 35 en 70. Leerlingen met een IQ tussen 70 en 80 zijn in enkele gevallen toelaatbaar als blijkt dat zij door grotere ondersteuningsbehoeften niet tot leren komen en onder niveau presteren.  De Klimop is de eerste Geef me de 5-school in Nederland. Door te werken met deze methodiek kunnen wij onze leerlingen duidelijkheid en regelmaat bieden.

Meer informatie op https://www.klimopschool.net/
Schoolbezoek op maandag 7 april om 10.00 uur.

De C. Hummelingschool is een basisschool in Hilversum voor kinderen die het beste kunnen leren in een kleinschalige en vertrouwde omgeving. De Hummelingschool biedt onderwijs in kleine groepen, een duidelijke structuur en een fijn team van experts. Naast de leerstof bieden we heel veel leuke dingen: er is drama, superleuke gymlessen, we hebben dieren en we gaan regelmatig naar ons Techspace of het Buitenhuis.

Meer informatie op https://www.hummelingschool.nl/ 
Schoolbezoek op maandag 14 april om 9.00 uur.

 

Op de Prismagroepen op de Regenboog in Kortenhoef vinden wij het belangrijk om ons handelen af te stemmen op de onderwijsbehoeften en mogelijkheden van elk kind. Daarom zijn wij in september 2017 gestart met voltijd hoogbegaafdenonderwijs (Prisma-groep). Wij werken met twee Prisma-groepen, een groep 5-6 en een groep 7-8. In de groepen 1 t/m 4 is er een bescheiden aanbod voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong.
Binnen het Prisma-onderwijs worden de basisvakken (rekenen, spelling, taal en begrijpend lezen) compact aangeboden. De doelen voor taal, rekenen, spelling, kunstzinnige vorming en wereldoriëntatie zijn inzichtelijk gemaakt en gekoppeld aan ons onderwijs. Per doel wordt bekeken welke leerlingen instructie en inoefening nodig hebben, voor de andere leerlingen is er een passend verrijkend aanbod. Samenwerkend leren wordt gestimuleerd door thematisch werken en er is een aanbod voor onderzoekend en ontdekkend leren. Daarnaast is er een aanbod voor persoonsvorming en psycho-educatie. De essentie van het Prisma-onderwijs is inzetten op een brede ontwikkeling, waarbij we kinderen coachend leren goed te zijn voor zichzelf, voor een ander en voor de wereld. 

Meer informatie op https://www.regenboogkortenhoef.nl/prisma
Schoolbezoek op dinsdag 20 april om 9.00 uur.

Deze kennisworkshop Passend Onderwijs kun je alleen volgen wanneer je door Unita bent uitgenodigd. Dit is een workshop over zorgplicht voor bestuurders, directeuren en stafmedewerkers kwaliteit van besturen.

We zijn overweldigd door de enorme belangstelling. De inschrijving is nu gesloten en we vragen alle scholen om één vertegenwoordiger naar de bijeenkomst af te vaardigen. We zullen iedereen op de hoogte stellen wanneer we een nieuwe bijeenkomst plannen.

Datum event maandag 20-01-2025 09:00
Max. deelnemers 25
Aangemeld 25
Aantal plaatsen 0
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Door Hendrixadvocaten
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Sorry, het evenement is nu vol en we konden geen registratie meer accepteren

Alle basisscholen in het Gooi vallen onder samenwerkingsverband Unita voor Passend Onderwijs. Als leerkracht heb je met Unita te maken wanneer het met een leerling niet vanzelf gaat.

Er is veel discussie over Passend Onderwijs.

Hoe werkt Unita eigenlijk? Wat kan er allemaal via Unita in de regio Gooi en Vechtstreek?

We nemen je mee in de wereld van Passend Onderwijs in onze regio. Doordat er leerkrachten van verschillende scholen komen zie je ook hoe op verschillende scholen verschillende werkwijzen en mogelijkheden zijn voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.

Datum event woensdag 27-11-2024 15:00
Aangemeld 0
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Een OPP is verplicht voor alle basisschoolleerlingen die extra ondersteuning behoeven boven de basisondersteuning. Dat betekent dat een OPP moet worden opgesteld voor vrijwel alle leerlingen waarbij Unita betrokken is. Reguliere basisscholen hoeven geen OPP op te stellen voor ondersteuning die valt onder het basisondersteuning, die in het samenwerkingsverband is afgesproken.

Er is een nieuwe handreiking (2024) over het werken met een OPP: wat is de bedoeling ervan? Hoe kunnen we het OPP benutten om doelgericht en constructief samen te werken? Hoe maken we het makkelijker in het gebruik en hoe kan het scholen helpen om het OPP juist en efficiënt in te zetten? 

Maar hoe werkt dit specifiek voor kleuters?

Doel van deze training is om houvast te bieden voor een zo beknopt mogelijk OPP dat enerzijds de wettelijke vereisten bevat en geen overbodige administratie vergt en dat anderzijds functioneel is voor de aanpak op school (en thuis) en helpend in de samenwerking binnen schoolteams en met professionals, ouders en leerlingen. Kortom een OPP zoals bedoeld: een middel om de juiste ondersteuning voor de leerling te realiseren. 

 

Datum event woensdag 19-03-2025 15:30
Aangemeld 14
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Door Johanneke Jongbloed en Stephanie Hinfelaar
Voor IB-ers en kleuterleerkrachten
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Werkwijze Unita 24-09-24 (po)

Deze bijeenkomst is speciaal voor nieuwe directeuren, ib'ers en tb'ers die in het samenwerkingsverband (komen te) werken. We vinden het fijn om kennis te maken en nemen je graag mee in de werkwijze van Unita en de ontwikkelingen die ons staan te wachten. 

Wat mag je van deze bijeenkomst verwachten?

  • kennismaken
  • visie Unita
  • ondersteuningsmodel Unita
  • basisondersteuning en extra ondersteuning
  • MDO werkwijze en HGW
  • Groeidocument
  • samenwerken met ouders
  • arrangementen Unita
  • professionaliseringsplatform Gameeleon

 

Datum event dinsdag 24-09-2024 10:00
Aangemeld 8
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO
Duur 1 bijeenkomst van 2 uur
Tijd 10:00-12:00 uur
Door o.a. Mariken Uriot (Loket Unita)
Voor nieuwe directeuren en ib-ers binnen Unita
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Training: Moeiteloos Motiveren (po-vo)

Deze training werd eerder aangeboden onder de titel: 'een motiverend gesprek, hoe doe je dat?'

Je kent ’t vast wel: Het gevoel dat je advies niet of nauwelijks aankomt bij een leerling of ouder. En tóch wil je onder de titel: 'een motiverend gesprek hoe doe je dat?' graag je boodschap overbrengen!

Tijdens de training ‘Moeiteloos Motiveren’ leer je een aantal basisprincipes van motiverende gespreksvoering en oefen je met eigen praktijksituaties. Door te experimenteren met een trainingsacteur krijgen we samen inzicht in ‘wat werkt’ en ‘waar kansen liggen’.
Je hoeft je niet voor te bereiden voor deze training, hooguit na te denken over wat jij lastig gedrag vindt in 1-op-1 gesprekken. Elk gedrag kan besteld worden bij de acteur! We werken met wat er in het moment ontstaat.

Deze training is ook geschikt als InCompany! De training wordt dan op maat gemaakt en kan in 1 of 2 dagdelen gegeven worden. Als kapstok voor de training, kiest de school een thema, zoals: Mentorgesprekken, driehoeksgesprekken, gesprekken over gezondheid, trajectbegeleiding of ziekteverzuimbegeleiding.  

 

 

Datum event donderdag 12-02-2026 15:00
Max. deelnemers 16
Aangemeld 0
Aantal plaatsen 16
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO, VO
Duur 1 bijeenkomst van 3,5 uur
Tijd 15.00 uur tot 18.30 uur
Door Babs Smith coaching en training
Voor leerkrachten, intern begeleiders, docenten, mentoren, OCO's
Aanvullend Geschikt voor zowel PO als VO
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland
 

Professionaliseringsplatform
passend onderwijs


Voor onderwijsprofessionals
in de regio Gooi en Vecht

VO     035 526 94 81

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Qinas
Burgemeester de Bordesstraat 80
1404 GZ  Bussum

Nieuwsbriefinschrijving VO

PO     035 800 10 11

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Unita
Noordereinde 54F
1243 JJ  ’s-Graveland

Nieuwsbriefinschrijving PO