Een goed OPP voor kleuters
Een OPP is verplicht voor alle basisschoolleerlingen die extra ondersteuning behoeven boven de basisondersteuning. Dat betekent dat een OPP moet worden opgesteld voor vrijwel alle leerlingen waarbij Unita betrokken is. Reguliere basisscholen hoeven geen OPP op te stellen voor ondersteuning die valt onder het basisondersteuning, die in het samenwerkingsverband is afgesproken.
Er is een nieuwe handreiking (2024) over het werken met een OPP: wat is de bedoeling ervan? Hoe kunnen we het OPP benutten om doelgericht en constructief samen te werken? Hoe maken we het makkelijker in het gebruik en hoe kan het scholen helpen om het OPP juist en efficiënt in te zetten?
Maar hoe werkt dit specifiek voor kleuters?
Doel van deze training is om houvast te bieden voor een zo beknopt mogelijk OPP dat enerzijds de wettelijke vereisten bevat en geen overbodige administratie vergt en dat anderzijds functioneel is voor de aanpak op school (en thuis) en helpend in de samenwerking binnen schoolteams en met professionals, ouders en leerlingen. Kortom een OPP zoals bedoeld: een middel om de juiste ondersteuning voor de leerling te realiseren.
Evenement Eigenschappen
Datum event | woensdag 19-03-2025 |
Aangemeld | 1 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Door | Johanneke Jongbloed en Stephanie Hinfelaar |
Voor | IB-ers en kleuterleerkrachten |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Achtergrond
-
Hoeveel zieke leerlingen heb jij in beeld?
In elke klas zitten gemiddeld drie chronisch zieke leerlingen. Weet jij wie dat zijn?
Het afgelopen jaar is de onzichtbaarheid van chronisch zieke leerlingen tastbaar geworden. Een leerling weet bijvoorbeeld niet dat er extra ondersteuning mogelijk is. Of hij of zij schaamt zich en ziet daardoor geen reden om het op school te vertellen. De school weet vervolgens niet dat er (meer) leerlingen met een chronische aandoening zijn en heeft dus geen reden om hier specifieke aandacht aan te besteden. Zo ontstaat een vicieuze cirkel.