Qinas
| Datum event | maandag 16-02-2026 15:00 |
| Max. deelnemers | 50 |
| Aangemeld | 1 |
| Aantal plaatsen | 49 |
| Min. deelnemers | 10 |
| Doelgroep | VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 3 uur |
| Tijd | 15.00 - 18.00 |
| Door | Suzanne Rouwhorst |
| Voor | iedereen die met leerlingen werkt in het VO (en eventueel PO) |
| Locatie | Locatie volgt |
In deze derde workshop maak je kennis met onze werkwijze waarin we leerlingen ondersteunen bij het bewust worden van hun eigen gedrag, gedachten en emoties tijdens het leren. We laten zien welke rol deze innerlijke processen spelen in het bepalen of een leerling een uitdaging aangaat of juist vermijdt, en hoe je hen kunt helpen om dit positief bij te sturen. Na afloop heb je inzicht in hoe je jouw leerlingen kunt begeleiden bij het aansturen van hun eigen leergedrag. Ook deze aanpak is gebaseerd op onze praktijkervaring bij Echt.
| Datum event | dinsdag 14-04-2026 15:30 |
| Max. deelnemers | 16 |
| Aangemeld | 5 |
| Aantal plaatsen | 11 |
| Min. deelnemers | 5 |
| Doelgroep | VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
| Tijd | 15.30 - 17.30 |
| Door | Anne Caroline Kotte |
| Voor | mentoren en docenten VO |
| Locatie | ECHT Gooi VO |
In deze tweede workshop staat de vraag centraal hoe leerlingen zelfstandig en doelgericht aan de slag kunnen gaan met de leerstof. We bekijken welke strategieën en leeractiviteiten passen bij actief leren, met speciale aandacht voor aantekeningen maken en gebruiken, en voor effectieve voorbereiding op toetsen. Je krijgt zicht op welke leeractiviteiten er zijn en wanneer leerlingen die in kunnen zetten, zodat je er in jouw vak- of mentorlessen concreet aandacht aan kunt besteden. De workshop sluit aan bij de manier waarop wij dit bij Echt met leerlingen doen.
| Datum event | dinsdag 10-03-2026 15:30 |
| Max. deelnemers | 16 |
| Aangemeld | 6 |
| Aantal plaatsen | 10 |
| Min. deelnemers | 5 |
| Doelgroep | VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
| Tijd | 15.30 - 17.30 |
| Door | Anne Caroline Kotte |
| Voor | mentoren en docenten VO |
In deze eerste workshop verkennen we samen wat zelf regulerend leren betekent voor leerlingen in het voortgezet onderwijs. We ontrafelen de vaardigheden die hierbij een rol spelen en wisselen ervaringen uit, zodat je een helder beeld krijgt van de bouwstenen van dit proces. Na afloop heb je meer inzicht in wat het concept inhoudt en hoe je jouw leerlingen hierin kunt ondersteunen. De workshop is opgebouwd vanuit onze ervaringen in het begeleiden van leerlingen bij Echt.
| Datum event | maandag 24-11-2025 15:30 |
| Max. deelnemers | 16 |
| Aangemeld | 9 |
| Aantal plaatsen | 7 |
| Min. deelnemers | 5 |
| Doelgroep | VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
| Tijd | 15.30 - 17.30 |
| Door | Anne Caroline Kotte |
| Voor | mentoren en docenten VO |
| Locatie | ECHT Gooi VO |
Straatschuld of Staatsschuld?
Ontdek hoe schulden bij leerlingen ontstaan, welke risicofactoren een rol spelen bij financiële problemen, wat de relatie is tussen schulden en criminaliteit, hoe jongeren verstrikt raken in formele en informele schulden (aan de staat en de straat). En op welke manier jij leerlingen kunt helpen met financieel management of wanneer er opgeschaald moet worden.
| Datum event | donderdag 22-01-2026 15:15 |
| Max. deelnemers | 15 |
| Aangemeld | 1 |
| Aantal plaatsen | 14 |
| Min. deelnemers | 6 |
| Doelgroep | PO, VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
| Tijd | 15.30 uur tot 17.30 uur |
| Door | Aziz Akhath en Laura van Duin van Buddycoach & Co Huizen |
| Voor | onderwijsprofessional (po-vo) |
| Locatie | Locatie volgt |
| Datum event | donderdag 26-03-2026 15:15 |
| Max. deelnemers | 15 |
| Aangemeld | 8 |
| Aantal plaatsen | 7 |
| Min. deelnemers | 6 |
| Doelgroep | PO, VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
| Tijd | van 15.30 tot 17.30 uur |
| Door | Aziz Akhath en Laura van Duin van Buddycoach & Co Huizen |
| Voor | onderwijsprofessional (po-vo) |
| Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
| Datum event | woensdag 11-02-2026 15:30 |
| Max. deelnemers | 20 |
| Aangemeld | 0 |
| Aantal plaatsen | 20 |
| Min. deelnemers | 6 |
| Doelgroep | VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
| Tijd | 15.30 - 17.30 |
| Door | Arnold Mosterd |
| Voor | docenten en ondersteuners in het VO |
| Locatie | Groot Goylant |
Sta je weleens voor een klas met leerlingen die nog maar net in Nederland zijn aangekomen? Wil je beter leren omgaan met taalbarrières, culturele verschillen en uiteenlopende leerbehoeften?
Dan is deze workshop écht iets voor jou.
| Datum event | maandag 13-04-2026 15:30 |
| Max. deelnemers | 16 |
| Aangemeld | 0 |
| Aantal plaatsen | 16 |
| Min. deelnemers | 8 |
| Doelgroep | VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
| Door | Laila de Rijke en Femke Jansen |
| Voor | docenten, OCO's teamleiders VO |
| Locatie | ISK Het Gooi |
Sta je weleens voor een klas met leerlingen die nog maar net in Nederland zijn aangekomen? Wil je beter leren omgaan met taalbarrières, culturele verschillen en uiteenlopende leerbehoeften?
Dan is deze workshop écht iets voor jou.
| Datum event | dinsdag 14-10-2025 15:30 |
| Max. deelnemers | 16 |
| Aangemeld | 7 |
| Aantal plaatsen | 9 |
| Min. deelnemers | 8 |
| Doelgroep | VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
| Door | Tessa Konings en Femke Jansen |
| Voor | docenten, OCO's teamleiders VO |
| Locatie | ISK Het Gooi Naarden |
Sta je weleens voor een klas met leerlingen die nog maar net in Nederland zijn aangekomen? Wil je beter leren omgaan met taalbarrières, culturele verschillen en uiteenlopende leerbehoeften?
Dan is deze workshop écht iets voor jou.
| Datum event | donderdag 15-01-2026 15:30 |
| Max. deelnemers | 16 |
| Aangemeld | 2 |
| Aantal plaatsen | 14 |
| Min. deelnemers | 8 |
| Doelgroep | VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
| Door | Tessa Konings en Laila de Rijke |
| Voor | docenten, OCO's teamleiders VO |
| Locatie | ISK Het Gooi |
Straat op School
Ontdek de wisselwerking van de invloed van straatcultuur, thuiscultuur en schoolcultuur. Wanneer zijn invloeden van de straat problematisch voor de schoolcarrière en ontwikkeling van een leerling?
| Datum event | dinsdag 28-10-2025 15:15 |
| Max. deelnemers | 15 |
| Aangemeld | 7 |
| Aantal plaatsen | 8 |
| Min. deelnemers | 6 |
| Doelgroep | PO, VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 3 uur |
| Tijd | van 15:15 tot 18:15 uur |
| Door | Aziz Akhath en Laura van Duin van Buddycoach & Co Huizen |
| Voor | onderwijsprofessional (po-vo) |
| Locatie | Hummelingschool |
| Datum event | donderdag 16-10-2025 15:15 |
| Max. deelnemers | 15 |
| Aangemeld | 4 |
| Aantal plaatsen | 11 |
| Min. deelnemers | 6 |
| Doelgroep | PO, VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 3 uur |
| Tijd | van 15:15 tot 18:15 uur |
| Door | Aziz Akhath en Laura van Duin van Buddycoach & Co Huizen |
| Voor | professionals |
| Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Samen werken is iets anders dan samenwerken.
Schouder aan schouder in de zorg voor leerlingen.
Steven Pont neemt ons mee in zijn gedachten over de zorg voor onze leerlingen. Steven is ontwikkelingspsycholoog en systeemtherapeut. In een goed onderbouwd, soms confronterend verhaal houdt hij ons met humor een spiegel voor. Durf jij het aan?
| Datum event | donderdag 25-09-2025 16:00 |
| Max. deelnemers | 150 |
| Aangemeld | 128 |
| Aantal plaatsen | 22 |
| Min. deelnemers | 50 |
| Doelgroep | PO, VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur inclusief borrel |
| Door | Steven Pont |
| Voor | alle geïnteresseerden uit het VO en de bovenbouw van het PO |
| Locatie | St Aloysius College |
In het onderwijs worden we vaak overspoeld met plannen en formulieren die vooral als administratieve verplichting voelen: handelingsplannen, groepsplannen, ontwikkelingsperspectiefplannen… Maar hoe maken we deze documenten écht bruikbaar? In deze workshop gaan we aan de slag om OPP’s op te stellen die daadwerkelijk ondersteunend zijn voor zowel leerkrachten als leerlingen. Welke woorden gebruik je? Wat beschrijf je wel en ook: Wat hoef je niet te beschrijven? We richten ons op het concreet en doelgericht formuleren van bevorderende en belemmerende factoren, leerdoelen en bijpassende onderwijsbehoeften.
| Datum event | maandag 02-02-2026 15:30 |
| Aangemeld | 3 |
| Min. deelnemers | 6 |
| Doelgroep | VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
| Tijd | 15.30 - 17.30 |
| Door | Irene Sloeserwij en Alies van der Padt |
| Voor | VO zorgcoördinatoren en docenten |
In het onderwijs worden we vaak overspoeld met plannen en formulieren die vooral als administratieve verplichting voelen: handelingsplannen, groepsplannen, ontwikkelingsperspectiefplannen… Maar hoe maken we deze documenten écht bruikbaar? In deze workshop gaan we aan de slag om OPP’s op te stellen die daadwerkelijk ondersteunend zijn voor zowel leerkrachten als leerlingen. Welke woorden gebruik je? Wat beschrijf je wel en ook: Wat hoef je niet te beschrijven? We richten ons op het concreet en doelgericht formuleren van bevorderende en belemmerende factoren, leerdoelen en bijpassende onderwijsbehoeften.
LET OP: Deze training is op woensdag 24 september! (Als je deze training op de kalender die op school hangt hebt gevonden, of in de mailing aan alle zorgcoördinatoren let dan even op: daar staat 22 september.)
| Datum event | woensdag 24-09-2025 15:30 |
| Aangemeld | 5 |
| Min. deelnemers | 6 |
| Doelgroep | VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
| Tijd | 15.30 - 17.30 |
| Door | Irene Sloeserwij en Alies van der Padt |
| Voor | VO zorgcoördinatoren en docenten |
| Locatie | Elan College Huizen |
Het gebruik van (jeugd)literatuur lijkt soms alleen maar geschikt voor de taalvakken in het voortgezet onderwijs, maar dat is zeker niet zo.
Met een grotere woordenschat en kennis van de wereld zijn alle vakken voor leerlingen net een beetje beter te volgen. Het lezen van boeken kan hierin ene grote bijdrage leveren. Hoe zorg je dat leerlingen boeken kiezen en lezen die bij ze passen?
| Datum event | donderdag 05-02-2026 16:00 |
| Max. deelnemers | 16 |
| Aangemeld | 1 |
| Aantal plaatsen | 15 |
| Min. deelnemers | 6 |
| Doelgroep | VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 1,5 uur |
| Tijd | 16.00 - 17.30 uur |
| Door | Anne van Mechelen (langlevelezen.nl) |
| Voor | docenten VO |
Hoe bevorder je eigenaarschap van leerlingen op weg naar inclusiever onderwijs? (vo) (voorjaar 2026)
| Datum event | donderdag 05-03-2026 15:00 |
| Max. deelnemers | 20 |
| Aangemeld | 0 |
| Aantal plaatsen | 20 |
| Min. deelnemers | 6 |
| Doelgroep | VO |
| Duur | 2 bijeenkomsten van 2,5 uur |
| Dag 2 | 09-04-2026 15:00 |
| Tijd | 14.45 inloop 15.15 start bijeenkomst |
| Door | Simone van Dijk |
| Voor | docenten, ondersteuners en coördinatoren in het VO |
Inclusief onderwijs is een mooi ideaal. Het is tegelijkertijd net zoiets als wereldvrede…je kan er moeilijk op tegen zijn maar waar moeten we in vredesnaam beginnen? Hoe geef je dit ideaal handen en voeten in de dagelijkse praktijk? Komen we met deze zoveelste extra taak nog wel aan lesgeven toe?
In deze workshop gaan we in op hoe je inclusief, sterk onderwijs waarbinnen iedereen zich thuis voelt, kan vormgeven. De didactische insteek is daarbij ons uitgangspunt: gewoon lesgeven dus! We verkennen de theoretische aspecten van de inclusieve leeromgevingen. Hiermee maken we een groot en abstract ideaal klein en hanteerbaar. Op basis van de theorie kijken we vooral ook hoe we binnen onze eigen praktijken stappen kunnen zetten naar sterker onderwijs voor iedereen. De leraar of leerkracht zelf mag daarbij ook zeker niet vergeten worden. Inclusie beteken immers dat iedereen kan floreren. De workshop is praktijkgericht en biedt inspiratie om direct stappen te zetten naar (nog) inclusiever onderwijs.
| Datum event | maandag 10-11-2025 15:30 |
| Max. deelnemers | 20 |
| Aangemeld | 8 |
| Aantal plaatsen | 12 |
| Min. deelnemers | 6 |
| Doelgroep | PO, VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
| Door | Jantien Gerdes, Windesheim |
| Voor | leerkrachten po, docenten vo, ib-ers, zorgcoördinatoren |
| Locatie | Montessori Lyceum Gooise Meren |
| Datum event | woensdag 26-11-2025 15:30 |
| Max. deelnemers | 20 |
| Aangemeld | 11 |
| Aantal plaatsen | 9 |
| Min. deelnemers | 6 |
| Doelgroep | PO, VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 2,5 uur |
| Tijd | 15.30 uur tot 18.00 uur |
| Door | Kitlyn Tjin a Djie |
| Voor | leerkrachten en docenten po en vo |
| Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
| Datum event | woensdag 18-02-2026 15:30 |
| Max. deelnemers | 30 |
| Aangemeld | 0 |
| Aantal plaatsen | 30 |
| Min. deelnemers | 6 |
| Doelgroep | PO, VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 2,5 uur |
| Tijd | 15.30 uur tot 18.00 uur |
| Door | Kaan Karakoc, docent GPS |
| Voor | docenten, mentoren en OCO's VO, leerkrachten groep 7 en 8 PO |
| Locatie | Gooise Praktijkschool |
| Datum event | woensdag 17-09-2025 15:30 |
| Max. deelnemers | 12 |
| Aangemeld | 5 |
| Aantal plaatsen | 7 |
| Min. deelnemers | 6 |
| Doelgroep | VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 2,5 uur |
| Tijd | 15.30 uur tot 18.00 uur |
| Door | Babs Smith coaching en training |
| Voor | mentoren VO |
| Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
| Datum event | woensdag 14-01-2026 15:30 |
| Max. deelnemers | 12 |
| Aangemeld | 5 |
| Aantal plaatsen | 7 |
| Min. deelnemers | 6 |
| Doelgroep | VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 2,5 uur |
| Tijd | 15.30 uur tot 18.00 uur |
| Door | Babs Smith coaching en training |
| Voor | mentoren VO |
| Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Steeds meer jongeren ervaren mentale druk—sombere gedachten, angst, overprikkeling. Hoe help je hen vooruit? Hoe voer je het gesprek dat écht impact heeft?
Lieke Kalhorn is pedagoog, auteur en spreker, gespecialiseerd in jongeren en veerkracht. Ze begeleidt jongeren op het gebied van mentaal welzijn, studie-/werkkeuze en zelfvertrouwen en geeft jongeren een stem in het maatschappelijke debat. Tevens coacht ze ouders en professionals in communicatie met jongeren.
Tijdens deze interactieve workshop krijg je inzicht in de uitdagingen waarmee jongeren vandaag opgroeien (en hoe hun ontwikkelende tienerbrein de communicatie extra uitdagend maakt). Aan de hand van het gespreksmodel LEVEN krijg je praktische handvatten hoe jij als docent het mentaal welzijn, zelfvertrouwen en veerkracht van jouw leerlingen kunt versterken. Aan de hand van valkuilen en tips uit de praktijk en uit verhalen van jongeren, leer je hoe je hen perspectief laat ervaren en helpt zichzelf te helpen. Hoe help jij jouw leerlingen en andere jongeren met negatieve emoties of tegenslagen om te gaan, en hoe coach je hen om lekker in hun vel te zitten én te blijven zitten. De focus zal daarbij vooral liggen op: HOE doe je dat dan?!
Ieder contact doet ertoe: een jongere die zich gezien, gehoord en gesteund voelt, ontwikkelt veerkracht. Door eerder het goede gesprek te voeren, kunnen we het verschil maken in het leven van jongeren.
| Datum event | donderdag 20-11-2025 15:30 |
| Max. deelnemers | 30 |
| Aangemeld | 16 |
| Aantal plaatsen | 14 |
| Min. deelnemers | 8 |
| Doelgroep | VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
| Tijd | 15.30 - 17.30 |
| Door | Lieke Kalhorn |
| Voor | mentoren en docenten VO |
| Aanvullend | https://www.swpbook.com/boeken/5/opvoeding-en-jeugdzorg/2617/als-het-leven-lastig-is |
| Locatie | Gooise Praktijkschool |
De nieuwe kerndoelen voor rekenen en wiskunde maken duidelijk dat uitsluitend directe instructie niet voldoende is om alle doelen te bereiken. De resultaten van Peter Liljedahl's onderzoek naar Building Thinking Classrooms bieden hiervoor wel een oplossing. Door wiskundig probleemoplossen als middel in te zetten, wordt in samenhang gewerkt aan diverse doelen, zoals begrip, vaardigheden, probleemoplossend vermogen, houding, samenwerking, doorzettingsvermogen en risktaking.
In deze training wordt toegelicht waarom deze aanpak effectief is en wordt uitgelegd hoe Building Thinking Classrooms werkt. Het richt zich erop om zoveel mogelijk leerlingen, zoveel mogelijk tijd, in een actieve denkstand te houden. Dit vraagt om het doorbreken van institutionele normen en een verandering in de rol van de leerkracht. In een meer traditionele setting is de leerkracht vooral de overdrager van kennis. Bij Building Thinking Classrooms zorgt de leerkracht voor een duidelijke structuur, ondersteunt leerlingen in hun ontwikkeling naar zelfstandigheid en voorziet groepjes leerlingen van hints en verdiepende vragen, zodat ze voortdurend actief blijven nadenken.
De voorbeelden in deze training zijn uit het reken- en wiskundeonderwijs, maar als je geïnteresseerd bent zou je deze werkwijze ook in andere vakken kunnen toepassen. Kom dan vooral meedoen!
| Datum event | dinsdag 13-01-2026 15:30 |
| Max. deelnemers | 32 |
| Aangemeld | 8 |
| Aantal plaatsen | 24 |
| Min. deelnemers | 6 |
| Doelgroep | PO, VO |
| Duur | 2 bijeenkomsten van 2 uur |
| Dag 2 | 27-01-2026 15:30 |
| Door | Maarten Müller |
| Voor | docenten VO en leerkrachten PO (vanaf groep 4/5) |
| Aanvullend | de voorbeelden in de trainingen gaan over (rekenen-)wiskunde, maar als je vanuit een ander van geïnteresseerd bent, kom vooral! |
| Locatie | Laar en Berg |
|
Deze aanpak is ook zeer toepasbaar voor leerlingen zonder TOS! In deze basiscursus leer je wat TOS (taal ontwikkelingsstoornis) inhoudt, welke problemen jongeren met TOS ondervinden in het vo, hoe je TOS kunt herkennen en wat mogelijke onderwijsbehoeften van deze jongeren zijn. Deze cursus sluit aan bij de TOS-Beleving, maar is geen vervolg. Het is een opzichzelfstaande cursus. locatie is het Erfgooiers College in Huizen |
| Datum event | donderdag 12-03-2026 15:30 |
| Max. deelnemers | 20 |
| Aangemeld | 1 |
| Aantal plaatsen | 19 |
| Min. deelnemers | 16 |
| Doelgroep | VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
| Tijd | 15.30 uur tot 17.30 uur |
| Door | Kentalis |
| Voor | Docenten en zorgcoördinatoren VO |
| Locatie | Erfgooiers College |
Ongeveer 10% van onze leerlingen heeft te maken met ‘onzichtbare’ problematiek. Deze kinderen kunnen hier veel last van hebben, terwijl wij als buitenstaanders niet zo snel zien dat er wat speelt.
In deze cursus voor leerkrachten en docenten (PO en VO) gebruiken we de principes van handelingsgericht werken (HGW) en de kennis uit de jeugdpsychiatrie om deze onzichtbare problemen te leren herkennen. Ook krijg je handvatten aangereikt om deze ‘onzichtbare’ leerlingen, op een laagdrempelige manier, in de klas te kunnen ondersteunen. Het is een interactieve en praktische cursus, waarbij ruimte is voor eigen casuïstiek en reflectie op eigen handelen. Hierbij staat de samenwerking tussen leerling, ouders, school en ketenpartners centraal.
Wil jij ‘onzichtbare’ problemen leren herkennen in de klas, zodat je weet wat de ‘onzichtbare’ leerling nodig heeft? Schrijf je dan in voor de cursus!
Investering
2 bijeenkomsten van 3 uur, 2e bijeenkomst is op 17 juni 2026
| Datum event | woensdag 03-06-2026 15:30 |
| Max. deelnemers | 16 |
| Aangemeld | 3 |
| Aantal plaatsen | 13 |
| Min. deelnemers | 6 |
| Doelgroep | PO, VO |
| Duur | 2 bijeenkomsten van 3 uur |
| Dag 2 | 17-06-2026 15:30 |
| Tijd | 15:30-18:30 uur |
| Door | Naomi van den Berg - PI Research |
| Voor | leerkrachten en docenten |
| Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Deze unieke cursus bestaat uit vijf intensieve en praktisch toepasbare bijeenkomsten van elk ruim 2,5 uur, waarin alle thema’s uit het Autismepaspoort ® en het boek ‘Autisme anders bekijken’ behandeld worden.
Inhoud
In deze cursus worden alle thema’s uit het Autismepaspoort en het boek ‘Autisme anders bekijken’ behandeld. Autisme anders bekijken betekent verder kijken dan de diagnose autisme en op zoek gaan naar individuele oorzaken van gedrag. Deze cursus bestaat uit vijf bijeenkomsten van elk 2,5 uur.
start op 18 maart, daarna nog 2 april, 14 april, 12 mei en 4 juni, steeds van 15.30 tot 18.00 uur in 's Graveland.
Onderwerpen die aan bod komen zijn:
- autisme in de DSM5
- zintuiglijke waarneming
- kenmerken van het denken
- communicatie
- cognitieve ontwikkeling
- protectieve factoren
- spanning en ontspanning
- emotionele ontwikkeling
- het autismepaspoort
Wat zeggen deelnemers
“Om een leerling met ASS, onderwijs op maat te kunnen bieden, is het eigenlijk een must om deze cursus te volgen! Suzanne, ik vind dat je met ontzettend veel enthousiasme en passie deze cursus hebt gegeven!”
Resultaat
Na het volgen van deze cursus heb je een grondige basis gelegd om in omgang én benadering van kinderen met autisme verder te kijken dan uiterlijk gedrag en hun handelen aan te passen op de ondersteuningsbehoeften van individuele kinderen met ASS. Ook heb je ervaring opgedaan met het invullen van een Autismepaspoort en hiervan de vertaling te maken naar praktische aanpassingen in de praktijk.
Investering
5 bijeenkomsten van 2 1/2 uur
Het boek 'Autisme anders bekijken' krijg je bij de cursus uitgereikt.
NB
Er is voor een aantal deelnemers een individueel vervolg op deze cursus beschikbaar.
Jouw Autisme: Een vernieuwende kijk op psycho-educatie voor jongeren met autisme
Jouw Autisme biedt een complete methodiek voor professionals om zélf psycho-educatie te kunnen geven aan jongeren met autisme.
De methodiek is ontwikkeld vanuit de nieuwste inzichten rondom het ondersteunen en sterk maken van jongeren met autisme. Waarbij autisme niet wordt gezien als stoornis of handicap, maar als kwetsbaarheid in de informatieverwerking. Het is van groot belang om hierbij een evenwicht te vinden tussen “zorgen voor jezelf’ en aanpassen aan dat wat de omgeving van je vraagt. Deze visie is niet eerder verwerkt in psycho-educatie over autisme voor jongeren.
Voorafgaand aan de trainingsdag in Hilversum bekijk je een e-learning. Deze neemt je mee in de nieuwste visies op autisme. Tijdens de uitgebreide training die de start vormt van het werken met de methodiek, leren autismecoaches en professionals uit de zorg en het onderwijs om vanuit een realistische maar zeker ook positieve benadering jongeren hun eigen weg te laten vinden, mét hun autisme. Vervolgens kunnen deze trainers zélf aan de slag met behulp van vele materialen uit de Jouw Autisme ToolBox en de digitale materialen en werkvormen op het online platform.
Geschikt voor: IB, RT, orthopedagogen, gedragsspecialisten, leerlingbegeleiders.
Dit vervolg bestaat uit deelname aan de training Jouw Autisme Methodiek. Meer weten? Kijk op: https://jouwautisme.nl/
| Min. deelnemers | 10 |
| Doelgroep | PO, VO |
| Duur | 5 bijeenkomsten van ruim 2 1/2 uur |
| Dag 2 | 02-04-2025 15:30 |
| Dag 3 | 14-04-2025 15:30 |
| Dag 4 | 12-05-2025 15:30 |
| Dag 5 | 04-06-2025 15:30 |
| Tijd | 15:30-18:00 uur |
| Door | Suzanne Rouwhorst |
| Voor | leraren / docenten po en vo |
| Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Het AutismeBelevingsCircuit is voor iedereen die autisme wil ervaren en leren kennen. Laat je misleiden door je zintuigen, ontdek wat kan en niet kan, voel nu zelf waar anderen enkel over schrijven.
Resultaat
Door tijdens de workshop 10 praktische opdrachten uit te voeren beleef je zelf autisme. De korte opdrachten maken het mogelijk om te ervaren wat een intense prikkeling van de zintuigen met je doet en hoe je reageert als de omgeving niet aansluit bij jouw manier van denken. De workshop geeft je inzicht in een leven met ASS en geeft tips om meer autismevriendelijk te zijn. Deze eenvoudige aanpassingen maken vaak een groot verschil voor mensen met en zonder autisme.
NB: Deze workshop is ook heel erg geschikt als activiteit tijdens een studie(mid)dag!
| Datum event | donderdag 03-04-2025 15:30 |
| Max. deelnemers | 16 |
| Aangemeld | 13 |
| Aantal plaatsen | 3 |
| Min. deelnemers | 6 |
| Doelgroep | PO, VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 1 1/2 uur |
| Tijd | 15:30-17:00 uur |
| Door | Nicole Skomorowski (Unita) en Monica Lemmens (Qinas) |
| Voor | onderwijsprofessional (po-vo) |
| Aanvullend | Vraag deze training als InCompany training aan. Neem contact op met events@gameeleon.nl |
| Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Het AutismeBelevingsCircuit is voor iedereen die autisme wil ervaren en leren kennen. Laat je misleiden door je zintuigen, ontdek wat kan en niet kan, voel nu zelf waar anderen enkel over schrijven.
Resultaat
Door tijdens de workshop 10 praktische opdrachten uit te voeren beleef je zelf autisme. De korte opdrachten maken het mogelijk om te ervaren wat een intense prikkeling van de zintuigen met je doet en hoe je reageert als de omgeving niet aansluit bij jouw manier van denken. De workshop geeft je inzicht in een leven met ASS en geeft tips om meer autismevriendelijk te zijn. Deze eenvoudige aanpassingen maken vaak een groot verschil voor mensen met en zonder autisme.
NB: Deze workshop is ook heel erg geschikt als activiteit tijdens een studie(mid)dag!
| Datum event | donderdag 19-03-2026 15:30 |
| Max. deelnemers | 16 |
| Aangemeld | 0 |
| Aantal plaatsen | 16 |
| Min. deelnemers | 6 |
| Doelgroep | PO, VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 1 1/2 uur |
| Tijd | 15:30-17:00 uur |
| Door | Nicole Skomorowski (Unita) en Monica Lemmens (Qinas) |
| Voor | onderwijsprofessional (po-vo) |
| Aanvullend | Vraag deze training als InCompany training aan. Neem contact op met events@gameeleon.nl |
| Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Het AutismeBelevingsCircuit is voor iedereen die autisme wil ervaren en leren kennen. Laat je misleiden door je zintuigen, ontdek wat kan en niet kan, voel nu zelf waar anderen enkel over schrijven.
Resultaat
Door tijdens de workshop 10 praktische opdrachten uit te voeren beleef je zelf autisme. De korte opdrachten maken het mogelijk om te ervaren wat een intense prikkeling van de zintuigen met je doet en hoe je reageert als de omgeving niet aansluit bij jouw manier van denken. De workshop geeft je inzicht in een leven met ASS en geeft tips om meer autismevriendelijk te zijn. Deze eenvoudige aanpassingen maken vaak een groot verschil voor mensen met en zonder autisme.
NB: Deze workshop is ook heel erg geschikt als activiteit tijdens een studie(mid)dag!
| Datum event | maandag 12-01-2026 15:30 |
| Max. deelnemers | 16 |
| Aangemeld | 12 |
| Aantal plaatsen | 4 |
| Min. deelnemers | 6 |
| Doelgroep | PO, VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 1 1/2 uur |
| Tijd | 15:30-17:00 uur |
| Door | Nicole Skomorowski (Unita) en Monica Lemmens (Qinas) |
| Voor | onderwijsprofessional (po-vo) |
| Aanvullend | Vraag deze training als InCompany training aan. Neem contact op met events@gameeleon.nl |
| Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Omgaan met leerlingen met gedragsproblemen: “Waarom doet ‘ie zo?”
Deze vraag stellen schoolmedewerkers zichzelf en elkaar regelmatig. Vaak volgen dan verschillende ideeën over waarom het zo lastig is met deze leerling: “Hij trekt de rest van de klas mee”, “Zijn ouders zijn net zo”, “Ze komt er steeds mee weg” etc. Daarbij is het vaak de overtuiging dat als we beter zouden weten waarom deze leerling doet wat hij/zij doet, we er beter mee kunnen omgaan.
In deze cursus gaan deelnemers aan de hand van eigen casuïstiek op zoek naar het antwoord op de vraag waarom leerlingen doen wat ze doen…. en daarbij ook waarom wij zelf doen wat we doen.
Deze minicursus is, door deelnemers, beoordeeld met een 8,6!
- Afwisseling theorie praktijk. Sharon heeft veel kennis over dit onderwerp en kent veel praktijkvoorbeelden
- Inhoudelijk goed, praktisch, kon alles delen, goede feedback, goede organisatie, catering perfect
- Ik heb veel mee gekregen... dank je wel!!!
- De bruikbaarheid en de inzichten
- Inhoudelijk en praktische cursus, waarmee je gelijk aan de slag kunt
Investering
2 bijeenkomsten van 3 uur
| Datum event | donderdag 06-03-2025 15:30 |
| Max. deelnemers | 16 |
| Aangemeld | 14 |
| Aantal plaatsen | 2 |
| Min. deelnemers | 8 |
| Doelgroep | PO, VO |
| Duur | 2 bijeenkomsten van 3 uur |
| Dag 2 | 20-03-2025 00:00 |
| Tijd | 15.30-18.30 uur |
| Door | Naomi van den Berg - PI Research |
| Voor | onderwijsprofessionals vanuit po en vo |
| Locatie | Maria Montessorischool Huizen |
Omgaan met leerlingen met gedragsproblemen: “Waarom doet ‘ie zo?”
Deze vraag stellen schoolmedewerkers zichzelf en elkaar regelmatig. Vaak volgen dan verschillende ideeën over waarom het zo lastig is met deze leerling: “Hij trekt de rest van de klas mee”, “Zijn ouders zijn net zo”, “Ze komt er steeds mee weg” etc. Daarbij is het vaak de overtuiging dat als we beter zouden weten waarom deze leerling doet wat hij/zij doet, we er beter mee kunnen omgaan.
In deze cursus gaan deelnemers aan de hand van eigen casuïstiek op zoek naar het antwoord op de vraag waarom leerlingen doen wat ze doen…. en daarbij ook waarom wij zelf doen wat we doen.
Deze minicursus is, door deelnemers, beoordeeld met een 8,6!
- Afwisseling theorie praktijk.
- Inhoudelijk goed, praktisch, kon alles delen, goede feedback, goede organisatie, catering perfect
- Ik heb veel mee gekregen... dank je wel!!!
- De bruikbaarheid en de inzichten
- Inhoudelijk en praktische cursus, waarmee je gelijk aan de slag kunt
Investering
2 bijeenkomsten van 3 uur, de tweede bijeenkomst is 31 maart 2026
| Datum event | dinsdag 17-03-2026 15:30 |
| Max. deelnemers | 16 |
| Aangemeld | 3 |
| Aantal plaatsen | 13 |
| Min. deelnemers | 8 |
| Doelgroep | PO, VO |
| Duur | 2 bijeenkomsten van 3 uur |
| Dag 2 | 31-03-2026 15:30 |
| Tijd | 15.30-18.30 uur |
| Door | Lisanne Koppenberg en Juliette Claessens- PI Research |
| Voor | onderwijsprofessionals vanuit po en vo |
| Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Hebben jouw leerlingen het af en toe nodig om te ontladen of te ontspannen gedurende de dag? En wil je oefeningen leren waarmee dit snel en effectief kan? Oefeningen die ook direct het leren ondersteunen? Schrijf je dan in voor de cursus “Brain Gym® 104: Bewegen om te leren”.
Leerdoelen:
Aan het eind van deze cursus:
- Ken je 26 Brain Gym® oefeningen die je direct de volgende dag kunt inzetten gedurende de lesdag of tijdens individuele gesprekken met leerlingen. Deze oefeningen kun je gebruiken als energizer, stressregulatie, maar ook ter voorbereiding op lezen, schrijven en rekenen.
- Heb je meer kennis over de ontwikkeling van het brein in relatie tot leren.
- Begrijp je de relatie tussen lichaamsbewustzijn, emoties en leren.
- Weet je waarom bewegen in de klas belangrijk is voor de integratie van primaire reflexen. De integratie van primaire reflexen is essentieel om tot leren te komen.
- Kun je op basis van de theorie en waarneming in de klas de geleerde oefeningen effectief inzetten.
Investering:
Deze training wordt in 4 dagdelen (15:30-18:30 uur) gegeven.
Bij deze training wordt het Handboek Braingym (9789088400964 - Paul E. Dennison Gail Dennison) gebruikt. Het is verplicht om deze vooraf aan te schaffen. Tijdens de training worden aanvullende hand-outs uitgereikt.
NB: Deze training kan ook als InCompany gevolgd worden. Voor het VO raden we aan deze training InCompany te doen. Neem contact op met
| Datum event | donderdag 18-09-2025 15:30 |
| Max. deelnemers | 16 |
| Aangemeld | 12 |
| Aantal plaatsen | 4 |
| Min. deelnemers | 6 |
| Doelgroep | PO, VO |
| Duur | 4 bijeenkomsten van 3 uur |
| Dag 2 | 16-10-2025 15:30 |
| Dag 3 | 13-11-2025 15:30 |
| Dag 4 | 11-12-2025 15:30 |
| Door | Esther Soudant |
| Voor | Leerkrachten / docenten, leerlingcoaches, intern begeleiders, zorgcoördinatoren |
| Aanvullend | Geschikt voor zowel PO (klassikaal en individueel) als VO (nadruk op individueel). |
| Locatie | Het Zandkasteel-zorg |
| Datum event | donderdag 12-02-2026 15:30 |
| Max. deelnemers | 12 |
| Aangemeld | 8 |
| Aantal plaatsen | 4 |
| Min. deelnemers | 6 |
| Doelgroep | PO, VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 2,5 uur |
| Tijd | 15.30 uur tot 18.00 uur |
| Door | Babs Smith coaching en training |
| Voor | leerkrachten, intern begeleiders, docenten, mentoren, OCO's |
| Aanvullend | Geschikt voor zowel PO als VO |
| Locatie | Basisschool Ayoub |
| Datum event | woensdag 08-10-2025 15:30 |
| Max. deelnemers | 12 |
| Aangemeld | 8 |
| Aantal plaatsen | 4 |
| Min. deelnemers | 6 |
| Doelgroep | VO |
| Duur | 1 bijeenkomst van 2,5 uur |
| Tijd | 15.30 uur tot 18.00 uur |
| Door | Babs Smith coaching en training |
| Voor | docenten, mentoren en OCO's VO |
| Locatie | Huizermaat |
"Geweldloos Verzet & Verbindend Gezag”
“Ik voel dat ik geen grip heb op deze klas”,
“Ik moet voortdurend alert zijn en nog steeds ontstaan er onderling veel conflicten”,
“Ik ben alleen maar aan het corrigeren”,
“Ik heb alles geprobeerd, maar niets lijkt te werken”.
Dit zijn waarschijnlijk herkenbare uitspraken van onderwijs- en zorgprofessionals die zoeken naar hoe zij invulling kunnen geven aan hun gezag in hun rol en functie.
Het antwoord kun je vinden binnen Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. VGGV is gebaseerd op de principes van Gandhi. Prof. Haim Omer heeft deze vorm van gezag doorontwikkeld voor gezinnen met jongeren met ernstige gedragsproblemen. Deze inzichten zijn ook binnen het onderwijs goed bruikbaar. Het belangrijkste doel is om niet langer te handelen vanuit (on)macht, maar vanuit kracht. Het besef dat je alleen controle hebt over je eigen gedrag en oog hebben voor jouw eigen rol, draagt daaraan bij. Vriendelijkheid èn vastberadenheid helpen om op een geweldloze manier verzet te bieden tegen ongewenst gedrag. Een ander belangrijk aspect is het gebruik maken van de steun en support om jou heen, dus van de ouders, jouw collega’s en de directie. Samen sta je sterker.
In deze workshop word je meegenomen in dit gedachtengoed van Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. De workshop is (inter)actief en gericht op eigen ervaringen, waarbij we samen gaan uitzoeken hoe het gedachtengoed VGGV je daarbij verder kan helpen.
In de tweede bijeenkomst op 16 juni 2025 wordt nader ingegaan op de pijlers en de uitgangspunten van Verbindend Gezag en op welke manier deze in te zetten zijn in de werksituatie van de deelnemers. We besteden o.m. aandacht aan de-escalerend handelen en aan manieren om -in de gezamenlijkheid van je team en met het netwerk rondom een leerling- een standpunt in te nemen ter bevordering van de ontwikkeling en het welzijn van alle betrokkenen.
De bijeenkomsten duren van 15:30 uur tot 18:30 uur
| Min. deelnemers | 8 |
| Doelgroep | PO, VO |
| Duur | 2 bijeenkomsten van 3 uur |
| Dag 2 | 16-06-2025 11:26 |
| Tijd | 15:30-18:30 uur |
| Door | Ella Tak - PI Research |
| Voor | onderwijsprofessionals po-vo |
| Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |