Communicatie ( 6 Events )
Als docent moet je niet alleen een vak onderwijzen en zorg dragen voor een positief leerklimaat, er wordt ook verwacht dat je in staat bent tot het voeren van het ‘moeilijke gesprek’. Maar hoe doe je dat in deze dynamische wereld met zoveel uiteenlopende meningen, visies en belangen?
Hoe zorg je voor een open en inclusief karakter van de schoolomgeving, met ruimte voor diversiteit om leerlingen de juiste handvatten mee te kunnen geven voor de pluriforme samenleving waarin wij leven?
In 1 dag (4 blokken) krijg je kennis aangereikt en leer je vanuit vertrouwen en oprechte nieuwsgierigheid inclusief te communiceren, ontstaat bewustwording en een ruimer en effectief handelingsperspectief.
Datum event | Nog te bevestigen |
Tijd | 9.00-16.00 uur |
Door | Expertisecentrum Burgerschap&Inclusie |
Voor | VO docenten en mentoren |
Aanvullend | Vraag deze training als InCompany training aan. Neem contact op met events.vo@gameeleon.nl |
Registered | 0 |

Deze training werd eerder aangeboden onder de titel: 'een motiverend gesprek, hoe doe je dat?'
Je kent ’t vast wel: Het gevoel dat je advies niet of nauwelijks aankomt bij een leerling of ouder. En tóch wil je onder de titel: 'een motiverend gesprek hoe doe je dat?' graag je boodschap overbrengen!
Tijdens de training ‘Moeiteloos Motiveren’ leer je een aantal basisprincipes van motiverende gespreksvoering en oefen je met eigen praktijksituaties. Door te experimenteren met een trainingsacteur krijgen we samen inzicht in ‘wat werkt’ en ‘waar kansen liggen’.
Je hoeft je niet voor te bereiden voor deze training, hooguit na te denken over wat jij lastig gedrag vindt in 1-op-1 gesprekken. Elk gedrag kan besteld worden bij de acteur! We werken met wat er in het moment ontstaat.
Deze training is bij uitstek geschikt als InCompany! De training wordt op maat gemaakt en kan in 1 of 2 dagdelen gegeven worden. Als kapstok voor de training, kiest de school een thema, zoals: Mentorgesprekken, driehoeksgesprekken, gesprekken over gezondheid, trajectbegeleiding of ziekteverzuimbegeleiding.
Datum event | Nog te bevestigen |
Tijd | n.t.b. |
Door | Babs Smith (ST!R erkend coach; CRKBO geregistreerde docent) |
Voor | onderwijsprofessional (vo) |
Aanvullend | bij 8 (voor) aanmeldingen wordt er een datum gepland maar de training is ook bij uitstek geschikt voor incompany |
Registered | 2 |
Locatie | Locatie volgt |

Noëlle Pameijer is auteur van het boek "Met plezier naar school" (2021).
Ouderbetrokkenheid en samenwerken met ouders is een belangrijk kenmerk van succesvol passend onderwijs.
Over ouderbetrokkenheid is al veel geschreven vanuit het perspectief van de school. Dit boek is geschreven vanuit het perspectief van ouders. Hoe kunnen zij bijdragen aan het schoolsucces van hun kind? Hoe kunnen zijn meedenken, meedoen, meeleven, meehelpen en meebeslissen over het onderwijs aan hun kind?
Noëlle Pameijer vertelt in deze workshop meer over het bundelen van de krachten. Hoe ga je met elkaar in gesprek om samen het kind met plezier naar school te laten gaan?
Datum event | Nog te bevestigen |
Door | Noëlle Pameijer of Marleen Buwalda |
Voor | onderwijsprofessional (po) |
Aanvullend | Deze workshop kan ook InCompany gevolgd worden. Bv. op een studie(mid)dag). Neem contact op met events@gameeleon.nl voor meer informatie. |
Registered | 0 |

Ziekteverzuim kan lastig zijn voor scholen. Vaak voelt het als een ongrijpbaar probleem. Scholen kunnen ziekteverzuim verminderen en schooluitval voorkomen door vroegtijdig in gesprek te gaan met de leerlingen en hun ouders.
Maar hoe krijg je als mentor/verzuimprofessional iemand aan de praat of in beweging? Overtuigen, dwingen of adviseren werkt vaak niet. Het blijkt de kunst om iemands innerlijke motivatie aan te spreken.
Tijdens de workshop ‘Motiveren bij ziekteverzuim’ leer je een aantal basisprincipes van motiverende gespreksvoering en oefen je met eigen praktijksituaties. Door te experimenteren met een trainingsacteur krijgen we samen inzicht in ‘wat werkt’ en ‘waar kansen liggen’.
Je hoeft je niet voor te bereiden voor deze workshop, hooguit na te denken over wat jij lastig gedrag vindt in verzuimgesprekken. Elk gedrag kan besteld worden bij de acteur! We werken met wat er in het moment ontstaat.
Deze training is bij uitstek geschikt als InCompany training! De training kan in 1 of 2 dagdelen gegeven worden.
Datum event | Nog te bevestigen |
Tijd | n.t.b. |
Door | Babs Smith (ST!R erkend coach; CRKBO geregistreerde docent) |
Voor | Onderwijsprofessionals (vo) |
Aanvullend | bij 8 (voor) aanmeldingen wordt er een datum gepland maar de training is ook zeer geschikt voor incompany |
Registered | 1 |
Locatie | Locatie volgt |
Bijlage | Banner Gameleon.png |
Introductie Geweldloos Verzet & Verbindend Gezag”
“Ik voel dat ik geen grip heb op deze klas”, “Ik moet voortdurend alert zijn en nog steeds ontstaan er onderling veel conflicten”, “Ik ben alleen maar aan het corrigeren”, “Ik heb alles geprobeerd, maar niets lijkt te werken”. Dit zijn waarschijnlijk herkenbare uitspraken van onderwijs- en zorgprofessionals die zoeken naar hoe zij invulling kunnen geven aan hun gezag in hun rol en functie.
Het antwoord kun je vinden binnen Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. VGGV is gebaseerd op de principes van Gandhi. Prof. Haim Omer heeft deze vorm van gezag doorontwikkeld voor gezinnen met jongeren met ernstige gedragsproblemen. Deze inzichten zijn ook binnen het onderwijs goed bruikbaar. Het belangrijkste doel is om niet langer te handelen vanuit (on)macht, maar vanuit kracht. Het besef dat je alleen controle hebt over je eigen gedrag en oog hebben voor jouw eigen rol, draagt daaraan bij. Vriendelijkheid èn vastberadenheid helpen om op een geweldloze manier verzet te bieden tegen ongewenst gedrag. Een ander belangrijk aspect is het gebruik maken van de steun en support om jou heen, dus van de ouders, jouw collega’s en de directie. Samen sta je sterker.
In deze workshop word je meegenomen in dit gedachtengoed van Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. De workshop is (inter)actief en gericht op eigen ervaringen, waarbij we samen gaan uitzoeken hoe het gedachtengoed GVVG je daarbij verder kan helpen.
Datum event | maandag 03-06-2024 15:30 |
Tijd | 15:30-18:30 uur |
Door | Sharon Kruisdijk PI Research |
Voor | onderwijsprofessionals po-vo |
Max. deelnemers | 16 |
Registered | 2 |
Aantal plaatsen | 14 |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Vervolg Geweldloos Verzet & Verbindend Gezag”
In deze vervolg workshop wordt nader ingegaan op de pijlers en de uitgangspunten van Verbindend Gezag en op welke manier deze in te zetten zijn in de werksituatie van de deelnemers. We besteden o.m. aandacht aan de-escalerend handelen en aan manieren om -in de gezamenlijkheid van je team en met het netwerk rondom een leerling- een standpunt in te nemen ter bevordering van de ontwikkeling en het welzijn van alle betrokkenen.
Datum event | maandag 23-09-2024 15:30 |
Tijd | 15:30-18:30 uur |
Door | Sharon Kruisdijk PI Research |
Voor | onderwijsprofessionals po-vo |
Max. deelnemers | 16 |
Registered | 1 |
Aantal plaatsen | 15 |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Achtergrond
-
Groter dan de som
Speel het spel ‘Groter dan de som’
En leer binnen multidisciplinaire overleggen (MDO) van elkaars kennis, ervaringen en perspectieven!
Hoe krijg je met elkaar beweging in complexe casuïstiek? Door samen te werken en goed te communiceren. Gedragswerk en Steunpunt Passend Onderwijs hebben de serious game ontwikkeld: Groter dan de som. Spelers van dit spel worden uitgedaagd op de competenties samenwerken en communicatie. Competenties die ook nodig zijn binnen een multidisciplinair overleg. Spelers werken – net als in een MDO – samen vanuit verschillende rollen en hebben elkaar nodig om het doel te behalen.
-
Eerste Hulp Bij Taal posters
Steeds meer basisscholen krijgen te maken met een grote toestroom van nieuwkomers in de klas. Deze kinderen komen vaak de school binnen zonder dat zij de Nederlandse taal kennen. Om de leerlingen en leerkrachten op weg te helpen ontwikkelde Het ABC een aanwijsposter om te helpen bij de communicatie.
Download hier de Eerste Hulp Bij Taal (aanwijs-)posters. Hang de Nederlandse versie op in de klas en deel de poster met de taal die thuis wordt gesproken met de leerling/ouders.De poster is momenteel verkrijgbaar in 6 talen, meer talen zijn in de maak.
Downloads:
-
Hoe heet je ook alweer?
Iemand stelt zich voor, je hebt een leuk gesprek, maar stiekem ben je de naam alweer vergeten als je elkaar gedag zegt. Veel mensen hebben er moeite mee: het onthouden van namen. Tijdens een telefoongesprek, een zakelijke afspraak of op verjaardagen – vaak gaat iemands naam het ene oor in en het andere weer uit. Hoe komt dit? En wat kun je doen om niet keer op keer te hoeven vragen: ‘Hoe heet je ook alweer?’
Het artikel is gebaseerd op hoofdstuk 4 uit Breinfitness van Noëlle Kamminga.