Trauma Sensitief Lesgeven (po-vo)

Trauma Sensitief Lesgeven (po-vo)

Goede leerkracht-, docentvaardigheden zijn nuttig voor alle leerlingen en noodzakelijk voor sommigen. Dit geldt in bijzondere mate voor leerlingen die in hun leven een opeenstapeling van stressvolle gebeurtenissen hebben meegemaakt. De meeste kinderen herstellen zonder dat er professionele hulp noodzakelijk is, maar voor alle leerlingen geldt dat “de leerkracht vergroot de veerkracht”.

De module Trauma Sensitief Lesgeven maakt onderwijsprofessionals bewust van de vaardigheden die zij al hebben om de stress bij leerlingen te verlagen en de veerkracht te vergroten. Hiermee dragen zij bij aan een gezonde ontwikkeling van alle leerlingen. 

Resultaat: door het verkrijgen van nieuwe kennis en het activeren van voorkennis kunnen deelnemers een inschatting maken van wat zij in hun werk en in hun organisatie al zien aan trauma sensitief werken en wat zij dus willen behouden. Daarnaast wordt een concreet plan gemaakt voor de volgende stappen die zowel individueel als op organisatieniveau gezet kunnen worden om de trauma sensitieve aanpak verder te verstevigen.

De module levert kennis op over trauma en een versteviging van de al aanwezige vaardigheden gericht op het vergroten van de veiligheid in de klas en daarmee het creëren van een optimaal leerklimaat. Door middel van opdrachten kunnen deelnemers bepalen wat zij al trauma sensitief aanpakken en waar zij zich verder kunnen ontwikkelen. Dit leidt tot een uiteindelijk individueel- of schoolbreed gericht plan van aanpak.

Aan de orde komen de volgende onderwerpen:

  • Kennis over trauma
  • De basis van trauma sensitief lesgeven
  • Veiligheid & relaties
  • Zelfregulatie
  • Samenwerken met ouders en andere betrokkenen
  • Zorgen voor jezelf
  • Het maken van een plan van aanpak

 

Er wordt gebruik gemaakt van werkzame elementen uit verschillende methodieken, waaronder School Wide Positive Behaviour Support, Geweldloos Verzet, Handelingsgericht Werken en kennis uit de traumatherapie.

Planning: de module bestaat uit vier bijeenkomsten van ieder 3 uur. In elke bijeenkomst wordt kennisoverdracht vermengd met casuistiek, ingebracht door de cursusleider en door de cursisten. Er is veel ruimte voor interactie en oefening. Iedere bijeenkomst wordt afgesloten met een reflectie op de eigen werkzaamheden, ter voorbereiding van een plan van aanpak.

Bijeenkomst 1: Kennis over trauma en de basisprincipes van traumatherapie

Bijeenkomst 2: De basis van trauma sensitief lesgeven, leren kijken door een traumabril

Bijeenkomst 3: Als de basis niet voldoende is: emotieregulatie en zelfregulatie voor leerling en medewerkers

Bijeenkomst 4: Samenwerken met het netwerk van de leerling en met je team, zorgen voor jezelf en het maken van een plan van aanpak

NB: deze training kan ook als team (InCompany) gevolgd worden.
Neem contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. voor meer informatie.

Evenement Eigenschappen

Datum event maandag 13-05-2024 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 7
Aantal plaatsen 9
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO, VO
Duur 4 bijeenkomsten van 3 uur
Dag 2 27-05-2024 15:30
Dag 3 10-06-2024 15:30
Dag 4 24-06-2024 15:30
Tijd 15:30-18:30 uur
Door Naomi van den Berg - PI Research
Voor onderwijsprofessionals po-vo
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Plaats reactie

Verstuur
 

Professionaliseringsplatform
passend onderwijs


Voor onderwijsprofessionals
in de regio Gooi en Vecht

VO     035 526 94 81

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Qinas
Burgemeester de Bordesstraat 80
1404 GZ  Bussum

Nieuwsbriefinschrijving VO

PO     035 800 10 11

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Unita
Noordereinde 54F
1243 JJ  ’s-Graveland

Nieuwsbriefinschrijving PO