Verbindend vakmanschap – in het onderwijs (vo)

De complexer wordende samenleving vraagt steeds meer van ons onderwijssysteem en de mensen die daarin werken. Als docent moet je niet alleen een vak onderwijzen en zorg dragen voor een positief leerklimaat, er wordt ook verwacht dat je in staat bent tot het voeren van het ‘moeilijke gesprek’. Maar hoe doe je dat in deze dynamische wereld met zoveel uiteenlopende meningen, visies en belangen?

Hoe zorg je voor een open en inclusief karakter van de schoolomgeving, met ruimte voor diversiteit om leerlingen de juiste handvatten mee te kunnen geven voor de pluriforme samenleving waarin wij leven?

De specifieke invalshoek van deze training is het uitgangspunt dat inclusief communiceren leidt tot weerbaardere professionals omdat zij werken vanuit vertrouwen en oprechte nieuwsgierigheid. Door nieuwe kennis aan te reiken, deze te koppelen aan bovenstaande thema’s en door directe persoonlijke ervaring ontstaat bewustwording en een ruimer en effectief handelingsperspectief.

In 4 blokken (op 1 dag gepland) wordt ingegaan op:

  • Blok 1: Wat is (multicultureel) vakmanschap binnen de context van school.
  • Blok 2: Ervaren hoe onbewust bepalend en richtinggevend cultuur & cultuurpercepties zijn.
  • Blok 3: De pluriforme samenleving, erkennen en waarderen meerdere identiteiten en verbinding tussen mensen.
  • Blok 4: Interculturele communicatie en communicatiestijlen

Tijdens alle blokken is er ruimte om praktijkervaringen te delen en daarover in gesprek te gaan.

Evenement Eigenschappen

Datum event Nog te bevestigen
Aangemeld 0
Doelgroep VO
Duur 1 dag
Tijd 9.00-16.00 uur
Door Expertisecentrum Burgerschap&Inclusie
Voor VO docenten en mentoren
Aanvullend Vraag deze training als InCompany training aan. Neem contact op met events.vo@gameeleon.nl

Plaats reactie

Verstuur
  • Online weerbaarheid

    Tips voor ouders over online weerbaarheid van kinderen

    Aandacht voor online media hoort bij de dagelijkse opvoeding van kinderen. Al vanaf het eerste moment dat een kind naar een scherm kijkt. Want met mediaopvoeding leren kinderen om bewust, veilig en gezond om te gaan met media. Online media kunnen een positieve invloed hebben op de ontwikkeling van je kind. Maar er zijn ook risico's. Denk aan nepnieuws, ongewenste verspreiding van foto's of online pesten.

    Lees hier meer..

  • Burgerschap, hoe zit het ook alweer?

    Het gaat bij burgerschapsonderwijs over kennis, vaardigheden en respect, die overgedragen worden in het curriculum en via de schoolcultuur.

    • Kinderen doen kennis op over de democratische rechtsstaat, over rechten en plichten die burgers – en zijzelf dus ook – hebben.
    • Kinderen leren vaardigheden die nodig zijn om goed te kunnen participeren in de samenleving en om daaraan te kunnen bijdragen.
    • Kinderen ontwikkelen respect voor de democratie en voor verschillen tussen mensen.

    Hiervoor is een respectvolle en democratische cultuur binnen de school belangrijk. Wat leerkrachten en schoolleiding zeggen en doen, dient als voorbeeld. Zo kunnen kinderen in een minimaatschappij ervaring opdoen (en oefenen) met democratische cultuur, besluitvormingsprocessen, diversiteit en inclusie.

    https://www.onderwijsvanmorgen.nl/burgerschap-hoe-zit-het-ook-alweer

 

Professionaliseringsplatform
passend onderwijs


Voor onderwijsprofessionals
in de regio Gooi en Vecht

VO     035 526 94 81

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Qinas
Burgemeester de Bordesstraat 80
1404 GZ  Bussum

Nieuwsbriefinschrijving VO

PO     035 800 10 11

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Unita
Noordereinde 54F
1243 JJ  ’s-Graveland

Nieuwsbriefinschrijving PO