Verbindend vakmanschap – in het onderwijs (vo)
De complexer wordende samenleving vraagt steeds meer van ons onderwijssysteem en de mensen die daarin werken. Als docent moet je niet alleen een vak onderwijzen en zorg dragen voor een positief leerklimaat, er wordt ook verwacht dat je in staat bent tot het voeren van het ‘moeilijke gesprek’. Maar hoe doe je dat in deze dynamische wereld met zoveel uiteenlopende meningen, visies en belangen?
Hoe zorg je voor een open en inclusief karakter van de schoolomgeving, met ruimte voor diversiteit om leerlingen de juiste handvatten mee te kunnen geven voor de pluriforme samenleving waarin wij leven?
De specifieke invalshoek van deze training is het uitgangspunt dat inclusief communiceren leidt tot weerbaardere professionals omdat zij werken vanuit vertrouwen en oprechte nieuwsgierigheid. Door nieuwe kennis aan te reiken, deze te koppelen aan bovenstaande thema’s en door directe persoonlijke ervaring ontstaat bewustwording en een ruimer en effectief handelingsperspectief.
In 4 blokken (op 1 dag gepland) wordt ingegaan op:
- Blok 1: Wat is (multicultureel) vakmanschap binnen de context van school.
- Blok 2: Ervaren hoe onbewust bepalend en richtinggevend cultuur & cultuurpercepties zijn.
- Blok 3: De pluriforme samenleving, erkennen en waarderen meerdere identiteiten en verbinding tussen mensen.
- Blok 4: Interculturele communicatie en communicatiestijlen
Tijdens alle blokken is er ruimte om praktijkervaringen te delen en daarover in gesprek te gaan.
Evenement Eigenschappen
Datum event | Nog te bevestigen |
Aangemeld | 0 |
Doelgroep | VO |
Duur | 1 dag |
Tijd | 9.00-16.00 uur |
Door | Expertisecentrum Burgerschap&Inclusie |
Voor | VO docenten en mentoren |
Aanvullend | Vraag deze training als InCompany training aan. Neem contact op met events.vo@gameeleon.nl |
-
Online weerbaarheid
Tips voor ouders over online weerbaarheid van kinderen
Aandacht voor online media hoort bij de dagelijkse opvoeding van kinderen. Al vanaf het eerste moment dat een kind naar een scherm kijkt. Want met mediaopvoeding leren kinderen om bewust, veilig en gezond om te gaan met media. Online media kunnen een positieve invloed hebben op de ontwikkeling van je kind. Maar er zijn ook risico's. Denk aan nepnieuws, ongewenste verspreiding van foto's of online pesten.
-
Burgerschap, hoe zit het ook alweer?
Het gaat bij burgerschapsonderwijs over kennis, vaardigheden en respect, die overgedragen worden in het curriculum en via de schoolcultuur.
- Kinderen doen kennis op over de democratische rechtsstaat, over rechten en plichten die burgers – en zijzelf dus ook – hebben.
- Kinderen leren vaardigheden die nodig zijn om goed te kunnen participeren in de samenleving en om daaraan te kunnen bijdragen.
- Kinderen ontwikkelen respect voor de democratie en voor verschillen tussen mensen.
Hiervoor is een respectvolle en democratische cultuur binnen de school belangrijk. Wat leerkrachten en schoolleiding zeggen en doen, dient als voorbeeld. Zo kunnen kinderen in een minimaatschappij ervaring opdoen (en oefenen) met democratische cultuur, besluitvormingsprocessen, diversiteit en inclusie.
https://www.onderwijsvanmorgen.nl/burgerschap-hoe-zit-het-ook-alweer