Workshop Breinbubbels (po)
.jpeg)
Wat hebben een dolfijn en een olifant gemeen?
‘Leer hoe je je leerlingen stimuleert om zelf te denken op hun eigen manier, met hun eigen uitkomsten, door ander soort vragen te stellen’
Om kinderen basisvaardigheden te leren, gebruikt het onderwijs doorgaans convergent denken: via de aangeboden strategie komen tot het enige juiste antwoord. Om kinderen daarnaast hun eigen denkmethodes, strategieën en keuzes te laten onderzoeken, hebben zij ook divergente vragen en opdrachten nodig. Hierbij kunnen ze denken in ideeën in plaats van in antwoorden en daarbij gebeurt er iets heel anders in je brein.
Bij divergente vragen en opdrachten, kan je het niet ‘verkeerd’ doen en zo doorbreken we de conditionering dat leerlingen per definitie op zoek gaan naar het antwoord waar de leerkracht naar op zoek is.
Divergentie in het onderwijs is niet een nieuw vak erbij, het is een zinvolle aanvulling op wat je al doet. Een mindset van de onderwijsgevenden, waarin zij leerlingen ruimte bieden voor leren denken op hun eigen manier. Dat kan 1 korte vraag per dag zijn of af en toe een uurtje, maar ook je reactie op een antwoord of moment of het zien van een ander soort denktalent bij een leerling.
Creatief denken is het combineren van divergent en convergent denken. Aan het einde van de training:
- Heb je meer kennis over convergent en divergent denken
- Weet je hoe je eigen creatief denken kan trainen
- Heb je divergent denken spelenderwijs ervaren
- Ben je je bewust van waarom bij divergente opdrachten feedback geven op proces, essentieel is
- Kun je met je nieuwe kennis zelf creatief denken toevoegen aan je praktijk
- Neem je divergente vragen en opdrachten mee om direct toe te passen
In 2 sessies van 2 uur gaan we samen aan de slag met creatief denken. Dag 1 is 4 november 2025, dag 2 is 25 november 2025.
Spelen staat centraal omdat dat de neurale verbindingen in je hersens bevordert en leidt tot nieuwe verbindingen. Spelen = leren (voor alle leeftijden).
Evenement Eigenschappen
Datum event | dinsdag 04-11-2025 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 5 |
Aantal plaatsen | 11 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO |
Dag 2 | 25-11-2025 15:30 |
Tijd | van 15:30-17:30 uur |
Door | Martine Eisma |
Voor | leerkrachten en intern begeleiders po voor de groepen 3 t/m 8 |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |