Teamtraining Herkennen en begeleiden van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
Deze training volg je met de hele kleuterbouw van je school. De training gaat door als er vijf scholen deelnemen.
Start: voorafgaand aan de eerste bijeenkomst wordt er contact opgenomen met de deelnemende scholen door de trainers, met als doelen:
- kennismaking
- bespreken wederzijdse verwachtingen
- toelichten welke (tijds-)investering de training vraagt van de deelnemende leerkrachten
- afspraken maken betreft praktische zaken (data, locatie, groepsbezoeken, etc.).
Ook wordt de eerste huiswerkopdracht gegeven. Die bestaat uit het invullen van een korte vragenlijst en uit een kijkopdracht.
De training bestaat uit een 3-tal bijeenkomsten (gezamenlijk) en een ronde groepsbezoek (per school).
Bijeenkomst 1: 17 september 14:30-17:30 uur
Stimulerend signaleren en begrijpen.
- Hoe herken je kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong?
- Wat zijn kenmerken?
- Hoe passen deze kenmerken in het -op school gebruikte- kleuter leerlingvolgsysteem?
Bijeenkomst 2: 29 oktober 14:30-17:30 uur
Plannen en begeleiden.
- Met welke doelen pas je (bestaand) aanbod aan voor kleuters met ontwikkelingsvoorsprong?
- Welke materialen zijn hiervoor beschikbaar en hoe kun je die inzetten?
- Je doet ideeën op en bereidt een lesactiviteit voor die zal worden geobserveerd. Erna volgt een feedback gesprek.
Bijeenkomst 3: 4 februari 14:30-17:30 uur
Realiseren.
- Wat is er gezien tijdens de observaties in de groepen (gemeenschappelijke kern)?
- Wat voor conclusies kun je hieruit trekken als kleuterbouw? Is er nog iets nodig?
- Hoe kun je verrijking borgen in de thema- / jaarplanning?
Evenement Eigenschappen
Datum event | woensdag 17-09-2025 14:30 |
Aangemeld | 0 |
Min. deelnemers | 5 scholen |
Doelgroep | PO |
Duur | 3 bijeenkomsten van 14.30 tot 17.00 |
Dag 2 | 29-10-2025 14:30 |
Dag 3 | 04-02-2026 14:30 |
Door | Frauke Lockefeer en Marijke Schekkerman |
Voor | een team van kleuterleerkrachten |
Aanvullend | de training wordt gepland op een van de deelnemende scholen |