Intervisie voor onderwijsprofessionals (po) (serie 1 start oktober)
Passend onderwijs vraagt van jou als leerkracht, IB-er of KC-er om een antwoord te hebben op situaties die steeds verschillend zijn. Zorg op maat betekent inspelen op het gedrag van kinderen, gedifferentieerd onderwijs aanbieden voor meertaligen en meerbegaafden of passend reken- en taalonderwijs geven. Alle groepen en kinderen zijn uniek en vragen steeds iets anders van jou.
Dit maakt ons werk als onderwijsprofessional leuk en afwisselend, maar soms ook lastig.
Hierin kunnen we veel leren van en met elkaar. Het kan fijn zijn om situaties uit je eigen dagelijkse praktijk in te kunnen brengen en te sparren met collega’s op andere scholen, maar ook om je kwaliteiten te delen. Daarom organiseren we in schooljaar 2025-2026 intervisie voor onderwijsprofessionals waarop iedereen zich kan inschrijven. We werken in kleine groepjes en starten met twee series in schooljaar 2025-2026. Per bijeenkomst staat een thema centraal waarop eigen casuïstiek wordt besproken.
Intervisie voor onderwijsprofessionals
Tijdens intervisie leer je met en van elkaar, in een kleine en gestructureerde setting. Professionals met een vergelijkbare achtergrond nemen de tijd om werkvragen te onderzoeken en te leren van elkaars ervaringen. Het is een vorm van intercollegiale consultatie, met als doel je werk te verbeteren.
Inhoud van de intervisie
We werken in een kleine groep onderwijsprofessionals van verschillende scholen. Iedere deelnemer heeft affiniteit met zorg en brengt zijn of haar eigen expertise én een werkvraag in. Vragen kunnen bijvoorbeeld gaan over gedrag, meertaligheid, meerbegaafdheid, executieve functies, reken- of taalonderwijs, of over je eigen vakmanschap. De intervisiegroep kiest gezamenlijk welke vraag of casus verder uitgewerkt wordt. Dit doen we op een oplossingsgerichte en methodische manier.
Intervisieproces
We maken gebruik van drie of vier verschillende intervisiemethoden, die je later in je eigen school kunt toepassen. De intervisiebegeleider introduceert de methode, begeleidt het proces en coacht de groep. We leren niet alleen van elkaars professionaliteit, maar ook van onze persoonlijkheden en interacties binnen de groep. Parallelle processen en overdrachtssituaties worden gezien als waardevolle leerervaringen voor iedereen. Het is de bedoeling dat iedereen leert en ervaart, niet alleen de vraaginbrenger.
Wat leer je?
- Je verbreedt en verdiept je vakmanschap op het gebied van zorg in je klas of binnen je school.
- Je reflecteert op je eigen handelen door inbreng van zowel je professionaliteit als je persoonlijkheid.
- Je maakt contact en deelt kennis met andere onderwijsprofessionals.
- Je ervaart verschillende intervisiemethoden en kan ze toepassen in je eigen onderwijssetting.
Een intervisieserie bestaat uit vier sessies van twee uur.
Aantal deelnemers: minimum 5 en maximaal 8 personen.
Let op: we werken bewust met onderwijsprofessionals van verschillende scholen per intervisieserie. Er kan dus één persoon per school per intervisieserie inschrijven!
Intervisiebegeleider: Linda Sweering.
Voor meer informatie over de trainer: zie www.lindasweering.nl
Evenement Eigenschappen
Datum event | maandag 06-10-2025 15:15 |
Max. deelnemers | 8 |
Aangemeld | 5 |
Aantal plaatsen | 3 |
Min. deelnemers | 5 |
Doelgroep | PO |
Duur | vier bijeenkomst van 2 uur |
Dag 2 | 01-12-2025 15:15 |
Dag 3 | 28-01-2026 15:15 |
Dag 4 | 15-04-2026 10:15 |
Tijd | 15.15 - 17.15 |
Door | Linda Sweering |
Voor | leerkrachten en IB-ers PO |
Aankomende events
-
JAN29
-
AUG28
-
SEP11
-
SEP17
-
SEP17
-
SEP18