Iedereen hoort erbij, inclusie in je klas (voorjaar '26)
Hoe zorg je ervoor dat alle leerlingen zich welkom, veilig en betrokken voelen?
"In mijn tweede jaar als leerkracht zat ik tegenover een leerling die zich volledig had teruggetrokken. Ze was slim, maar zei nooit iets. Pas toen ik tijdens een groepsopdracht de controle een beetje losliet, bloeide ze op. Ze had iets nodig wat ik haar eerst niet gaf: ruimte om op haar eigen manier mee te doen. Het leerde me dat écht inclusief lesgeven begint bij goed kijken – en durven loslaten."
In deze praktische en interactieve workshop leer je hoe je een klas creëert waarin álle leerlingen zich welkom voelen. We verkennen hoe je met kleine aanpassingen grote stappen kunt zetten richting inclusie – zonder dat het jou als leerkracht overweldigt.
Je krijgt inspirerende voorbeelden, toegankelijke werkvormen en minstens één aanpak die je direct de volgende dag kunt inzetten in je klas.
Inhoud
Hoe zorg je ervoor dat iedereen zich gezien en gehoord voelt?
Wat betekent inclusie in de dagelijkse lespraktijk?
Hoe kun je differentiëren zonder jezelf te verliezen?
Wanneer helpt het om controle los te laten?
Na deze workshop kun jij:
Inclusie concreet maken in je dagelijkse lespraktijk
Leerlingen op verschillende manieren activeren en betrekken
Differentiëren op een manier die past bij jouw stijl
De balans vinden tussen structuur bieden en ruimte geven
Evenement Eigenschappen
Datum event | donderdag 29-01-2026 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 0 |
Aantal plaatsen | 16 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Tijd | 15.30 - 17.30 |
Door | Daniele Sinniger |
Voor | leerkrachten PO |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |