Workshop Wijzer in leren- over leerstrategieën en verschillende manieren van leren (vo)
Als gedragsspecialist of docent in het voortgezet onderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om leerlingen met diverse leerbehoeften te begeleiden. Wil jij je kennis over leren verdiepen en effectievere begeleiding bieden?
Schrijf je dan in voor de workshop over de Wijzer in Leren!
Wat kun je verwachten?
-
Wetenschappelijke inzichten: Ontdek de nieuwste wetenschappelijke inzichten rondom leren en leerprocessen. Krijg een beter begrip van hoe leerlingen leren en wat hen motiveert.
-
De Wijzer in Leren: Maak kennis met de opbouw en inhoud van de Wijzer in Leren, een praktische tool boordevol informatie en hulpmiddelen voor effectief leren.
-
Praktische toepassing: Leer hoe je de lessen, materialen, adviezen en inzichten uit de Wijzer in Leren kunt integreren in je dagelijkse praktijk als gedragsspecialist of docent. Ontdek hoe je leerlingen kunt ondersteunen bij het ontwikkelen van effectieve leerstrategieën en het verbeteren van hun leerprestaties.
Deze workshop is speciaal voor gedragsspecialisten en docenten in het VO en biedt concrete handvatten voor de begeleiding van leerlingen. De workshop wordt gegeven door Sjoerd van den Berg, onderwijskundig adviseur en interim ondersteuningscoördinator bij ZIEN in de Klas.
Waar en wanneer?
19 november, 13.00 uur Comenius College Hilversum.
Evenement Eigenschappen
Datum event | dinsdag 19-11-2024 13:00 |
Aangemeld | 1 |
Doelgroep | VO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2,5 uur |
Tijd | van 13 uur tot 15.30 |
Door | Zien in de klas Sjoerd van den Berg |
Voor | docenten, ambulant begeleiders, leerlingbegeleiders, OCO's , mentoren VO |
Locatie | Comenius College |
-
Hoe heet je ook alweer?
Iemand stelt zich voor, je hebt een leuk gesprek, maar stiekem ben je de naam alweer vergeten als je elkaar gedag zegt. Veel mensen hebben er moeite mee: het onthouden van namen. Tijdens een telefoongesprek, een zakelijke afspraak of op verjaardagen – vaak gaat iemands naam het ene oor in en het andere weer uit. Hoe komt dit? En wat kun je doen om niet keer op keer te hoeven vragen: ‘Hoe heet je ook alweer?’
Het artikel is gebaseerd op hoofdstuk 4 uit Breinfitness van Noëlle Kamminga.
-
'Vooruit Achteruit'
Spel 'Vooruit Achteruit' voor meer begrip in de klas
Chronisch zieke kinderen willen wel gezien, maar niet zielig gevonden worden.Het spel 'Vooruit Achteruit' is voor de bovenbouw van de basisschool ontwikkeld. In het spel staat de beleving en het invoelbaar maken van een beperkte hoeveelheid beschikbare energie en wisselende belastbaarheid voor alle klasgenoten centraal. Tijdens het spel ervaren ze vanuit het kinderleven gegrepen uitdagingen. Zoals bijvoorbeeld plotseling toeslaande vermoeidheid, pijn of niet mee kunnen doen. Daarnaast wordt er een gokelement toegevoegd in de vorm van kanskaarten die positief of negatief uit kunnen vallen. Het spel eindigt met een gezamenlijke reflectie.
Via https://www.zorgeloosnaarschool.nl/ kan het spel aangeschaft worden.
-
Handreiking | Signaleren voor het voortgezet onderwijs
Wat kan je doen als het je opvalt dat een leerling bij jou op school bijvoorbeeld een laag zelfbeeld heeft? Wanneer hij niet meekomt in de groep, of moeite heeft met zelfbeheersing? Wanneer hoort het bij een normale sociaal-emotionele ontwikkeling en wanneer is dit problematisch? Hoe kan je als leerkracht, mentor, zorgcoördinator of schoolteam vroegtijdig signaleren of leerlingen problemen ondervinden in hun sociaal-emotionele ontwikkeling? Welke rol kan een conciërge hebben en welke rol heeft de ouder? Welke zorg of ondersteuning kan je vervolgens inzetten op schoolniveau, klassenniveau en op leerlingniveau? Deze handreiking geeft houvast bij deze vragen.
-
Mindset
Het Platform Mindset heeft een uitgebreide bibliotheek met tools en posters. Om te downloaden, te printen en te gebruiken!