Begeleiden naar effectief leerkrachthandelen
IB-ers, ondersteuningscoördinatoren of ambulant begeleiders worden regelmatig om advies gevraagd over het omgaan met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. De focus ligt dan al snel op de leerlingfactoren.
Deze nascholingscursus legt juist het accent op de onderwijsprofessional als ingang tot gedragsverandering bij leerlingen.
Hoe meer problematiek een leerling heeft, des te afhankelijker is hij/zij van zijn omgeving om tot ontwikkeling te komen. Welke kennis en vaardigheden hebben we nodig om in lastige situaties ook steeds de context van een kind centraal te stellen? Als we willen dat een kind verandert of iets anders gaat doen, dan weten we dat wij anders moeten gaan doen. Dan zullen we als professional zelf in de spiegel moeten kijken om ander gedrag van de leerling te bevorderen.
Inhoud
Effectief leerkracht-/docentgedrag laat leerlingen optimaal functioneren. Hoe motiveer je leerkrachten/docenten om naar hun eigen gedrag te kijken en hun gedrag zonodig te veranderen? Na afloop van deze training ben je in staat om leerkrachten/docenten te begeleiden in het sturen van hun eigen gedrag.
Aan bod komen onder meer:
- het gedrag van de leerkracht/docent als sleutel tot gedragsverandering bij de leerling
- de hulpvraag van de leerkracht/docent centraal stellen bij observaties
- effectiviteit van didactiek, klassenmanagement en pedagogisch klimaat
- preventieve interventies
Veel aandacht zal uitgaan naar begeleidings- en gesprekstechnieken, we zullen hier tijdens de bijeenkomsten in oefenen en ook vragen om tussen de bijeenkomsten hier zelf mee aan de slag te gaan.
De training bestaat uit vier bijeenkomsten van 9.00 tot 15.30.
Evenement Eigenschappen
Datum event | dinsdag 11-11-2025 09:00 |
Max. deelnemers | 30 |
Aangemeld | 1 |
Aantal plaatsen | 29 |
Min. deelnemers | 10 |
Doelgroep | PO, VO |
Duur | 4 bijeenkomsten van 9.00 - 16.00 |
Dag 2 | 20-01-2026 09:00 |
Dag 3 | 03-03-2026 09:00 |
Dag 4 | 12-05-2026 09:00 |