Scholenbezoeken G(B)O scholen

Om IB-ers (en eventueel leerkrachten) de gelegenheid te geven de scholen te zien waar zij mogelijk leerlingen naar verwijzen bieden we deze rondleidingen via Gameeleon aan. Iedere school is op een eigen moment te bezoeken, let dus goed op waar en hoe laat je moet zijn.

Unita streeft naar zoveel mogelijk inclusief onderwijs. We willen geleidelijk een steeds groter deel van de leerlingen in regulier onderwijs. Om de scholen te ondersteunen bij deze taak zien we samen toe op het bieden van preventieve, vroegtijdige en stevige ondersteuning van de leerkracht en de reguliere school. Hiervoor is budget en een expertisepool beschikbaar in samenwerking met het gespecialiseerd onderwijs. Op die manier wordt waardevolle kennis vanuit het gespecialiseerd onderwijs gedeeld met de reguliere scholen. Toch is een gespecialiseerde school soms de best passende plek voor een leerling. Als er binnen het regulier onderwijs veel is ingezet, maar een leerling onvoldoende groei doormaakt of het welbevinden in het geding is, kan een verwijzing naar gespecialiseerd onderwijs nodig zijn.

Met name als er sprake is van verwijzing van een leerling van jouw school naar een school voor gespecialiseerd onderwijs kan het fijn zijn als je zelf al iets meer van die school weet, om ouders en leerlingen te helpen bij deze overstap.

Onderstaande scholen bieden in deze serie een rondleiding aan:

De Wijngaard is een school voor gespecialiseerd basisonderwijs (GBO) in Huizen. Dit betekent dat we leerlingen op school hebben die wat meer moeite hebben met leren of met hun gedrag. We bieden hen een veilige en warme leeromgeving zodat ze weer met plezier leren. We werken in kleine groepen en kunnen meer tijd aan de kinderen besteden, we bieden onderwijs en zorg op maat. Onze leerlingen leren lezen, schrijven en rekenen, volgen burgerschapslessen, gym, muziek, koken en beeldende vorming.
Wij werken met Positive Behaviour Support (PBS). Deze methodiek is gericht op het bevorderen van sociaal gedrag bij leerlingen. Er is veel aandacht voor een positief schoolklimaat, waarin de basiswaarden respect, verantwoordelijkheid en veiligheid centraal staan. Wij willen het verschil maken voor leerlingen bij wie leren en ontwikkelen niet vanzelf gaat. We doen er alles aan om onze leerlingen maximale kansen voor de toekomst te geven.
Onze missie is: Iedereen wil leren. Wij zorgen dat dit kan!

Meer informatie op https://www.sbodewijngaard.nl/
Schoolbezoek op dinsdag 11 maart om 15.00 uur

 

Het Mozaïek is een school voor gespecialiseerd basisonderwijs (GBO) in Hilversum-Noord. De leerlingen die bij ons op school zitten hebben veel vragen in hun ontwikkeling. Dat zijn bijna altijd vragen over leren en gedrag. Als het leren moeilijk gaat, is het ook lastig om je te concentreren of aan nieuwe dingen te beginnen. Het kan ook zijn dat een kind moeite heeft met concentreren of leren en daardoor onvoldoende vooruitgaat. Deze kinderen hebben dan niet genoeg aan de ondersteuning op de reguliere basisschool.
Wij werken met School Wide Positive Behaviour Support. Hiermee bevorderen wij positief sociaal gedrag bij leerlingen en zijn wij duidelijk in onze verwachtingen. Er is veel aandacht voor een positief schoolklimaat, waarin de basiswaarden respect, verantwoordelijkheid en veiligheid zijn vertaald in gedragsregels die in de hele school zichtbaar zijn. Het multidisciplinaire team van het Mozaïek spreekt één taal: duidelijk en positief.

Sinds 2016 is er op het Mozaïek een OnderwijsZorgGroep gevestigd: De Steentjes. Deze groep is een samenwerking tussen stichting Elan en Youké. Bij De Steentjes worden de kinderen voorbereid op een instroom in een passend onderwijsarrangement. Binnen de OnderwijsZorgGroep wordt er bekeken welke vorm van onderwijs geschikt is voor deze kinderen. Zorg en onderwijs binnen De Steentjes is gericht en afgestemd op de hulpvraag van kind en ouders. Wat hebben zij nodig om de gestelde doelen te behalen?De Steentjes bestaat uit twaalf leerlingen en twee begeleiders. Dit zijn een leerkracht en een pedagogisch medewerker. De leerkracht is verantwoordelijk voor de onderwijsdoelen en de pedagogisch medewerker voor de zorgdoelen. Op basis van wat er nodig is om deze doelen te bereiken, kunnen we – gemiddeld binnen een jaar – een passende vorm van onderwijs bepalen. Ook over deze voorziening kan tijdens de rondleiding indien gewenst meer worden verteld.

Meer informatie op https://www.sbomozaiek.nl/
Schoolbezoek op maandag 31 maart 9.00 tot 10.30

 

Auris Taalkring Hilversum verzorgt onderwijs aan leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis en aan slechthorende leerlingen. Leerlingen met een onderwijsarrangement van Auris zijn welkom op onze school. De school is gericht op de jongste vier groepen van het basisonderwijs. Taalkring Hilversum heeft vijf groepen. De school is klein waardoor leerlingen snel de weg weten en zich vertrouwd voelen op ‘hun’ school.
Leerlingen op onze school kennen elkaar en de medewerkers. Zij voelen zich veilig en worden gezien door elkaar en door de medewerkers. Na groep 4 maken onze leerlingen een overstap naar een andere school. Dit kan een andere Auris school zijn of een reguliere school met ondersteuning van Auris.
Wij ondersteunen leerlingen zo goed mogelijk in hun (taal)ontwikkeling. Wij maken hierbij gebruik van Totale Communicatie. Wij maken de leerstof beeldend met bijvoorbeeld plaatjes. Ook maken wij in alle groepen gebruik van Nederlands ondersteund met gebaren (NmG).

Meer informatie op https://taalkringhilversum.nl/
Schoolbezoek op woensdag 2 april 15.00-16.30 u.

 

Elan Primair is een school voor gespecialiseerd onderwijs in Huizen. Onze leerlingen hebben (kenmerken van) een autisme spectrum stoornis (ASS). Leerlingen die vastlopen of dreigen vast te lopen binnen het reguliere onderwijs kunnen zich aanmelden voor onze school. Binnen Elan Primair is de methodiek ‘Geef me de 5’ leidend. Door te werken met deze methodiek kunnen wij onze leerlingen duidelijkheid en regelmaat bieden.

Meer informatie op https://www.elanprimair.nl/ 
Schoolbezoek op woensdag 9 april 9.00 uur

 

De J.H. Donnerschool in Hilversum is een kleinschalige school en staat in een rustige groene wijk. Het team heeft expertise om professioneel om te gaan met leerlingen die in het reguliere of speciale basisonderwijs zijn vastgelopen en een andere aanpak en/of benadering nodig hebben. Wij bieden onderwijs aan leerlingen van 4 tot 12 jaar, van (laag) gemiddelde tot hoog gemiddelde begaafdheid. Het lesaanbod bestaat uit de reguliere basisschool lesstof, met veel speciale aandacht voor leerlingen die ondersteuning of juist uitdagingen nodig hebben om tot leervorderingen te komen. 

Meer informatie op https://donnerschool.nl/
Schoolbezoek op maandag 12 mei om 10.00 uur

 

De Trappenberg is een regionale school voor gespecialiseerd onderwijs met aandacht voor de specifieke situatie van elke leerling. Wij bieden op verschillende afdelingen onderwijs aan leerlingen in de leeftijd van 4 tot 20 jaar met (ernstig) motorische en/of cognitieve beperkingen.
We passen ons onderwijs aan, zijn flexibel en komen met creatieve oplossingen: zorg en onderwijs op maat. De Trappenberg in Hilversum geeft onderwijs vorm in afstemming en samenwerking met het Merem Medische Revalidatie. Vanuit een gemeenschappelijke visie bieden wij onderwijs en revalidatie, zodat leerlingen nu en in de toekomst met zoveel mogelijk eigen regie kunnen deelnemen aan de samenleving.
Op De Trappenberg volg je gespecialiseerd onderwijs dat optimaal aansluit bij jouw mogelijkheden. Aan de hand van onze kernwaarden wederzijds respect, autonomie en verantwoordelijkheid stimuleren we jouw ontwikkeling.
De Trappenberg, omdat jij er bent!

Meer informatie op https://www.de-trappenberg.nl/
Schoolbezoek op dinsdag 15 april 9.00 – 10.30

 

De Annie M.G. Schmidt in Hilversum is een school voor gespecialiseerd basisonderwijs (GBO). Op onze school worden dezelfde vakken gegeven als op een reguliere basisschool. Als het kan op de ‘gewone’ manier, maar als dit niet lukt kunnen wij op onze school het juiste maatwerk toepassen. Naast de cognitieve ontwikkeling speelt de sociaal- emotionele ontwikkeling van de leerlingen een grote rol op onze school.

Meer informatie op https://www.amgs.nl/ 
Schoolbezoek in de week van 24 maart, tijd volgt

 

De Taalgroep Hilversum biedt plaats aan 12 leerlingen afkomstig uit de groepen 4, 5 en 6. Zij komen drie dagen per week naar de Taalgroep (dinsdag, woensdag en donderdag). De andere twee dagen (maandag en vrijdag) zijn zij op de eigen school. Zo kunnen sociale contacten in stand gehouden worden en blijven zij betrokken bij de leersystemen van de eigen school. Bovendien blijven de leerlingen ook gewoon op de eigen school ingeschreven staan. De Taalgroep is tijdelijk, met een maximum van één jaar. Streven is om de leerlingen na een zo kort mogelijke, effectieve interventieperiode weer volledig terug te laten gaan naar hun eigen school. De parttime plaatsing en aansluitende terugplaatsing naar de oorspronkelijke school staan altijd voorop.
Het onderwijs in de Taalgroep is gericht op de kernvakken technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen. Ook aan dit laatste vak wordt erg veel aandacht besteed omdat het van groot belang is dat ook die leerlijn in stand gehouden wordt en blijft groeien. Alle leerlingen blijven hun eigen rekenmethode volgen. Lesmaterialen van de eigen school worden meegenomen naar de Taalgroep, zodat dit aanbod synchroon blijft lopen met de lessen die op de eigen school gegeven worden. De overige kernvakken worden methode-overstijgend aangeboden. Er wordt vooral gekeken naar de specifieke onderwijsbehoeften van de leerlingen en hierin wordt zo veel mogelijk voorzien.

De Rekengroep in Hilversum biedt begeleiding aan leerlingen met ernstige rekenproblemen. Plaatsing volgt na aanvraag van een MDO (Multi Disciplinair Overleg) middels een Groeidocument. De Rekengroep helpt kinderen die in de reguliere onderwijssituatie zijn vastgelopen met rekenen. Veelal rekenen deze kinderen niet meer mee met de andere kinderen van de groep en volgen een eigen programma. Er is sprake van handelingsverlegenheid bij de leerkrachten van deze leerlingen.
De kinderen komen op maandag en dinsdag naar de Rekengroep; de andere dagen zijn zij op hun eigen school. De kinderen blijven ingeschreven op de eigen school. In de twee dagen Rekengroep wordt vrijwel alle tijd besteed aan rekenen onder leiding van de leerkrachten van de Rekengroep. Hierdoor kan er individueel gewerkt worden. Er wordt gewerkt aan specifieke ontwikkelingsvaardigheden die aansluiten bij de rekenmogelijkheden van het kind. Uitgangspunt bij de instructie is het aanbieden van de leerstof op drie niveaus van handelen: handelen met materiaal, werken met schema’s en modellen en het formeel rekenen. Duur van de plaatsing is maximaal een jaar.

 

Mozarthof is een school; het is een plek waar kinderen en jongeren naartoe komen om te leren en waar zij worden voorbereid op zo zelfstandig mogelijk meedoen in de maatschappij, zowel in dagbesteding of werken als in wonen en vrijetijdsbesteding. School voor Zoveel Mogelijk Leren… Zo omschreef een leerling Mozarthof. Ieder kind heeft recht op het beste onderwijs. Je leert bij ons zoveel mogelijk, in je eigen tempo en op een manier die bij jou past! Onze missie is dat onze leerlingen, aan het eind van hun schoolloopbaan, zo zelfstandig mogelijk in het leven en met vertrouwen in hun eigen vaardigheden en talenten kunnen uitvliegen naar de voor hen best passende uitstroombestemming binnen dagbesteding, vervolgopleiding of (beschut)werk.
Met veel deskundigheid en bevlogenheid staat ons multidisciplinair team voor je klaar. We creëren een veilige, gestructureerde en voorspelbare omgeving. Dit doen we met ons aanbod op totale communicatie en onze pedagogische aanpak. Naast vakken als rekenen en taal, vinden wij het ook belangrijk om aandacht te besteden aan burgerschap, leren leren, sociale vaardigheden en praktische redzaamheid. Bij ons op school werken we groepsdoorbrekend. Dit betekent dat we leerlingen op eigen niveau uitdagen om zoveel mogelijk te leren.

Meer informatie op https://www.mozarthof.nl/ 
Schoolbezoek op woensdag 7 mei 9.00 uur

 

De Klimop in Hilversum is een school voor zeer moeilijk lerende kinderen, doorgaans met een IQ tussen de 35 en 70. Leerlingen met een IQ tussen 70 en 80 zijn in enkele gevallen toelaatbaar als blijkt dat zij door grotere ondersteuningsbehoeften niet tot leren komen en onder niveau presteren.  De Klimop is de eerste Geef me de 5-school in Nederland. Door te werken met deze methodiek kunnen wij onze leerlingen duidelijkheid en regelmaat bieden.

Meer informatie op https://www.klimopschool.net/
Schoolbezoek op maandag 7 april om 10.00 uur.

De C. Hummelingschool is een basisschool in Hilversum voor kinderen die het beste kunnen leren in een kleinschalige en vertrouwde omgeving. De Hummelingschool biedt onderwijs in kleine groepen, een duidelijke structuur en een fijn team van experts. Naast de leerstof bieden we heel veel leuke dingen: er is drama, superleuke gymlessen, we hebben dieren en we gaan regelmatig naar ons Techspace of het Buitenhuis.

Meer informatie op https://www.hummelingschool.nl/ 
Schoolbezoek op maandag 14 april om 9.00 uur.

 

Op de Prismagroepen op de Regenboog in Kortenhoef vinden wij het belangrijk om ons handelen af te stemmen op de onderwijsbehoeften en mogelijkheden van elk kind. Daarom zijn wij in september 2017 gestart met voltijd hoogbegaafdenonderwijs (Prisma-groep). Wij werken met twee Prisma-groepen, een groep 5-6 en een groep 7-8. In de groepen 1 t/m 4 is er een bescheiden aanbod voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong.
Binnen het Prisma-onderwijs worden de basisvakken (rekenen, spelling, taal en begrijpend lezen) compact aangeboden. De doelen voor taal, rekenen, spelling, kunstzinnige vorming en wereldoriëntatie zijn inzichtelijk gemaakt en gekoppeld aan ons onderwijs. Per doel wordt bekeken welke leerlingen instructie en inoefening nodig hebben, voor de andere leerlingen is er een passend verrijkend aanbod. Samenwerkend leren wordt gestimuleerd door thematisch werken en er is een aanbod voor onderzoekend en ontdekkend leren. Daarnaast is er een aanbod voor persoonsvorming en psycho-educatie. De essentie van het Prisma-onderwijs is inzetten op een brede ontwikkeling, waarbij we kinderen coachend leren goed te zijn voor zichzelf, voor een ander en voor de wereld. 

Meer informatie op https://www.regenboogkortenhoef.nl/prisma
Schoolbezoek op dinsdag 20 april om 9.00 uur.

Event Datum event Locatie Max. deelnemers Aangemeld Aantal plaatsen Inschrijven
Scholenbezoek Wijngaard dinsdag 11-03-2025 15:00 GBO De Wijngaard 20 0 20
Scholenbezoeken G(B)O scholen maandag 31-03-2025 0
Scholenbezoek Mozaïek maandag 31-03-2025 09:00 GBO Mozaïek 7 2 5
Scholenbezoek Auris Taalkring woensdag 02-04-2025 15:00 Auris Taalkring Hilversum 10 2 8
Scholenbezoek GO Klimop maandag 07-04-2025 10:00 GO Klimop 9 1 8
Scholenbezoek Elan Primair woensdag 09-04-2025 09:00 GO Elan Primair 10 2 8
Scholenbezoek C. Hummelingschool maandag 14-04-2025 09:00 Hummelingschool 9 2 7
Scholenbezoek Trappenberg dinsdag 15-04-2025 09:00 GO De Trappenberg 15 2 13
Scholenbezoek GO Mozarthof woensdag 07-05-2025 09:00 GO Mozarthof 9 3 6
Scholenbezoek Donnerschool maandag 12-05-2025 10:00 GO Donnerschool 10 4 6
Scholenbezoek Regenboog Prismagroepen dinsdag 20-05-2025 09:00 Regenboog 15 0 15
 

Professionaliseringsplatform
passend onderwijs


Voor onderwijsprofessionals
in de regio Gooi en Vecht

VO     035 526 94 81

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Qinas
Burgemeester de Bordesstraat 80
1404 GZ  Bussum

Nieuwsbriefinschrijving VO

PO     035 800 10 11

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Unita
Noordereinde 54F
1243 JJ  ’s-Graveland

Nieuwsbriefinschrijving PO