NB: deze workshop kan ook als team (InCompany) gevolgd worden (bv op een studie(mid)dag). Neem contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. voor meer informatie.
Aandacht voor Talent Uit de Evaluatie Passend Onderwijs (mei 2020) blijkt dat de aard en complexiteit van de onderwijsbehoeften van kinderen veranderd zijn. Zo is er vaker sprake van gedragsproblemen, al dan niet in combinatie met leerproblemen. Het vergt veel van leerkrachten om hier gericht aandacht aan te besteden. Dit vergroot de kans op een negatieve handelingsspiraal waarbij de nadruk komt te liggen op wat het kind niét kan. Een manier van werken die leerkrachten en kinderen energie kan geven om problemen aan te pakken en die dreigende negatieve spiraal te doorbreken is Werken met Talent!
Aandacht voor talent versterkt niet alleen het zelfvertrouwen en de leerprestaties, maar is ook gewoon een hele fijne manier van werken. Het Kind Talent Centrum biedt een concrete interventie om duurzaam in te zetten op vergroten van veerkracht en zelfvertrouwen. Dat doen we met de workshop Werken met Talent! Hierbij gaan we uit van de Talenten Toolbox Ik kies voor mijn Talent (Luk Dewulf, Peter Beschuyt, Els Pronk, 2018).
Onze trainers in talentgedreven werken (zelf ook werkzaam of werkzaam geweest in het basisonderwijs) zijn opgeleid door de Blij met mij! Academie vanuit de visie van de positieve psychologie. De positieve psychologie is de wetenschappelijke studie van het optimaal menselijk functioneren, waarbij veerkracht en zelfvertrouwen centraal staan.
De kern hiervan is dat kinderen sociaal- emotioneel groeien wanneer ze ontdekken waar hun talenten liggen en waar ze goed in zijn. Dan hebben ze een solide basis om op verder te bouwen. Ze staan steviger in hun schoenen en worden een blijer mens met een beter zelfbeeld. Dat komt ook hun schoolprestaties ten goede.
Iemand stelt zich voor, je hebt een leuk gesprek, maar stiekem ben je de naam alweer vergeten als je elkaar gedag zegt. Veel mensen hebben er moeite mee: het onthouden van namen. Tijdens een telefoongesprek, een zakelijke afspraak of op verjaardagen – vaak gaat iemands naam het ene oor in en het andere weer uit. Hoe komt dit? En wat kun je doen om niet keer op keer te hoeven vragen: ‘Hoe heet je ook alweer?’
Spel 'Vooruit Achteruit' voor meer begrip in de klas Chronisch zieke kinderen willen wel gezien, maar niet zielig gevonden worden.
Het spel 'Vooruit Achteruit' is voor de bovenbouw van de basisschool ontwikkeld. In het spel staat de beleving en het invoelbaar maken van een beperkte hoeveelheid beschikbare energie en wisselende belastbaarheid voor alle klasgenoten centraal. Tijdens het spel ervaren ze vanuit het kinderleven gegrepen uitdagingen. Zoals bijvoorbeeld plotseling toeslaande vermoeidheid, pijn of niet mee kunnen doen. Daarnaast wordt er een gokelement toegevoegd in de vorm van kanskaarten die positief of negatief uit kunnen vallen. Het spel eindigt met een gezamenlijke reflectie.
Wat kan je doen als het je opvalt dat een leerling bij jou op school bijvoorbeeld een laag zelfbeeld heeft? Wanneer hij niet meekomt in de groep, of moeite heeft met zelfbeheersing? Wanneer hoort het bij een normale sociaal-emotionele ontwikkeling en wanneer is dit problematisch? Hoe kan je als leerkracht, mentor, zorgcoördinator of schoolteam vroegtijdig signaleren of leerlingen problemen ondervinden in hun sociaal-emotionele ontwikkeling? Welke rol kan een conciërge hebben en welke rol heeft de ouder? Welke zorg of ondersteuning kan je vervolgens inzetten op schoolniveau, klassenniveau en op leerlingniveau? Deze handreiking geeft houvast bij deze vragen.