Vragen-2-uurtje TOMMY

Je hebt TOMMY inmiddels een tijdje gebruikt. Waar loop je tegenaan? Wat kun je met ons delen?
Dit moment is bedoeld om antwoord op je vragen te krijgen en ervaringen over TOMMY uit te wisselen.

Evenement Eigenschappen

Datum event woensdag 14-06-2023 15:00
Tijd 15.00-17.00 uur
Door TOMMY en Anne-Mieke Boor
Voor ib-ers en directeuren
Max. deelnemers 16
Registered 1
Aantal plaatsen 15
Prijs n.v.t.
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Opmerkingen

Plaats reactie

Beveiligingscode Vernieuwen

Achtergrond

Iemand stelt zich voor, je hebt een leuk gesprek, maar stiekem ben je de naam alweer vergeten als je elkaar gedag zegt. Veel mensen hebben er moeite mee: het onthouden van namen. Tijdens een telefoongesprek, een zakelijke afspraak of op verjaardagen – vaak gaat iemands naam het ene oor in en het andere weer uit. Hoe komt dit? En wat kun je doen om niet keer op keer te hoeven vragen: ‘Hoe heet je ook alweer?’

Het artikel is gebaseerd op hoofdstuk 4 uit Breinfitness van Noëlle Kamminga. 

 

Spel 'Vooruit Achteruit' voor meer begrip in de klas
Chronisch zieke kinderen willen wel gezien, maar niet zielig gevonden worden.

Het spel 'Vooruit Achteruit' is voor de bovenbouw van de basisschool ontwikkeld. In het spel staat de beleving en het invoelbaar maken van een beperkte hoeveelheid beschikbare energie en wisselende belastbaarheid voor alle klasgenoten centraal. Tijdens het spel ervaren ze vanuit het kinderleven gegrepen uitdagingen. Zoals bijvoorbeeld plotseling toeslaande vermoeidheid, pijn of niet mee kunnen doen. Daarnaast wordt er een gokelement toegevoegd in de vorm van kanskaarten die positief of negatief uit kunnen vallen. Het spel eindigt met een gezamenlijke reflectie.

Via https://www.zorgeloosnaarschool.nl/ kan het spel aangeschaft worden.

 

Wat kan je doen als het je opvalt dat een leerling bij jou op school bijvoorbeeld een laag zelfbeeld heeft? Wanneer hij niet meekomt in de groep, of moeite heeft met zelfbeheersing? Wanneer hoort het bij een normale sociaal-emotionele ontwikkeling en wanneer is dit problematisch? Hoe kan je als leerkracht, mentor, zorgcoördinator of schoolteam vroegtijdig signaleren of leerlingen problemen ondervinden in hun sociaal-emotionele ontwikkeling? Welke rol kan een conciërge hebben en welke rol heeft de ouder? Welke zorg of ondersteuning kan je vervolgens inzetten op schoolniveau, klassenniveau en op leerlingniveau? Deze handreiking geeft houvast bij deze vragen.

> naar de handreiking

 

Professionaliseringsplatform
passend onderwijs


Voor onderwijsprofessionals
in de regio Gooi en Vecht

VO     035 526 94 81

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Qinas
Burgemeester de Bordesstraat 80
1404 GZ  Bussum

Nieuwsbriefinschrijving VO

PO     035 800 10 11

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Unita
Noordereinde 54c
1243 JJ  ’s-Graveland

Nieuwsbriefinschrijving PO