Workshop Ervaar TOS (po-vo)

Een taalontwikkelingsstoornis (TOS)
Bij een TOS verloopt het leren van taal niet vanzelf, terwijl daar geen duidelijke oorzaak voor is. Mensen met een TOS hebben veel moeite met praten en soms ook met het begrijpen van taal ten opzichte van leeftijdgenoten.

Tijdens deze workshop ervaar je wat het is om een taalontwikkelingsstoornis te hebben: waar loopt iemand met een TOS tegen aan, waarin is hij/zij beperkt en wat zijn dan de consequenties? 
Doel is om meer inzicht te verschaffen in de effecten van een TOS en hoe je als docent of leerkracht hier naar kunt handelen. 

Evenement Eigenschappen

Datum event woensdag 30-11-2022 15:00
Tijd 15.00-17.30 uur
Door Monique Boersen (logopedist en adviseur passend onderwijs bij SWV Passend Onderwijs Almere)
Voor onderwijsprofessional (po-vo)
Max. deelnemers 14
Registered 14
Aantal plaatsen 0
Prijs n.v.t.
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland
Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Opmerkingen

Plaats reactie

Beveiligingscode Vernieuwen

Achtergrond

Bernadette Sanders schreef het boek Taalontwikkelingsstoornissen bij het jonge kind (0-8 jaar) 

Signaleren, praktische handelingsadviezen en tips

HOE KUN JE EEN TOS VROEGTIJDIG SIGNALEREN?
WAT IS HET BELANG VAN DE SAMENWERKING TUSSEN ONDERWIJS EN ZORG?
WELKE HANDELINGSADVIEZEN ZIJN ER VOOR HET JONGE KIND?

In die eerste jaren van hun leven, maken kinderen de grootste ontwikkeling door op het gebied van de taal. Het is de meest gevoelige periode om taal aan te leren. Wanneer kinderen met problemen in de taalontwikkeling in deze periode niet gesignaleerd worden en niet de hulp krijgen die zij nodig hebben, dan is de prognose voor de toekomst met betrekking tot relaties, werk en school minder goed. Ernstige problemen in de taalontwikkeling hebben gevolgen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, de psychosociale en cognitieve ontwikkeling en het functioneren in de maatschappij.

In dit praktische boek staat helder uitgelegd wat een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is, hoe je het kunt herkennen en wat je in je werk met het jonge kind kunt doen om een kind met een TOS te ondersteunen. Het geeft handvatten, praktische voorbeelden en tips. Tevens is de ELS (Early Language Scale), het nieuwe screeningsinstrument met betrekking tot de taalontwikkeling van het jonge kind tot 6 jaar, opgenomen.

Voor professionals in de onderwijs en in de zorg.

Als de taalontwikkeling anders blijft dan bij leeftijdgenoten, dan spreken we van een (blijvende) taalontwikkelingsstoornis. Een kind met TOS kan normaal scoren op een test bij de logopedist en toch moeite hebben met taal. Bijvoorbeeld met de dagelijkse communicatie, sociale situaties of ingewikkelde informatie.

Lees meer op deelkracht.nl

Hoe herken ik een TOS?

Praat een kind nog niet of heeft het kind moeite met praten of het begrijpen van taal? Het kan zijn dat het een taalontwikkelingsstoornis (TOS) heeft.

Lees meer over de kenmerken van TOS.

TOS in een oogopslag

Uitleggen wat een taalontwikkelingsstoornis is, valt niet mee. TOS is ingewikkeld en iedereen met TOS is een beetje anders.
Met een plaatje wordt het makkelijker om TOS uit te leggen: voor mensen met TOS, voor ouders van kinderen met TOS én voor professionals in zorg en onderwijs.

TOS-waaier

In overzichtelijke secties wordt informatie gegeven over de kenmerken en signalen van TOS, de gevolgen ervan voor de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling en over diagnostiek, behandeling en prognose. Ook worden tips en strategieën aangereikt voor het stimuleren van de taalontwikkeling en het vergemakkelijken van de communicatie, het leren en het sociaal functioneren.

Bekijk de TOS Hulpwaaier

TOS-wiel

TOS in een oogopslag
Uitleggen wat een taalontwikkelingsstoornis is, valt niet mee.
Het is een stuk makkelijker als je kunt laten zien met welke stukjes van de taal jij moeite hebt.
Dat kan nu met het TOS-wiel!

Het oorspronkelijke ontwerp is van de Engelse organisatie RADLD (Raising Awareness of Developmental Language Disorder). Deelkracht-onderzoekers van Kentalis, Auris en de NSDSK maakten een aangepaste Nederlandse versie.

Bekijk het TOS-wiel

Tekenen bij TOS

Ondersteunend tekenen betekent: terwijl je vertelt, teken je de kern mee.

TekenenbijTOS helpt de persoon met TOS (het kind, de jongere, de leerling, jouw kind) taal visueel te maken en daarmee zijn /haar wereld te vergroten. Mede door gebruik te leren, kunnen en durven maken van tekeningetjes bij taal in het dagelijks leven. Het voorbeeld te zijn!

 

 

Doelgroep: vo
Uitvoering: paperback
Formaat: 19,5 x 21,5 cm
Omvang: 104 pagina's
Leeftijd: Vanaf 11 jaar
ISBN9789492525703
Illustrator: Lior Roelfsema
Auteur(s): Veerle Stevens, Jérôme Vergne & Beau Verhaar

Het eerste boek over TOS voor en door jongeren!

Veerle Stevens, Jérôme Vergne en Beau Verhaar geven in Hoofd vol TOS een inkijkje in hun hoofd. In tekst en beeld laten ze zien hoe zij in het dagelijks leven omgaan met hun TOS (taalontwikkelingsstoornis). Wat moet je doen als je trein niet rijdt en je niet begrijpt wat er wordt omgeroepen? Wat doe je als iedereen gaat opruimen en jij niet weet wat je moet doen? Wat kun je zeggen als je een gesprek niet kunt volgen? 

Meer informatie over het boek

 

Professionaliseringsplatform
passend onderwijs


Voor onderwijsprofessionals
in de regio Gooi en Vecht

VO     035 526 94 81

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Qinas
Burgemeester de Bordesstraat 80
1404 GZ  Bussum

Nieuwsbriefinschrijving VO

PO     035 800 10 11

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Unita
Noordereinde 54c
1243 JJ  ’s-Graveland

Nieuwsbriefinschrijving PO