Meertaligheid als kracht in de klas (voorjaar '26)
Hoe ga je om met meertalige leerlingen in je klas?
"Toen ik begon als leerkracht op een internationale school, waren 16 van de 20 leerlingen in mijn klas meertalig. Op de PABO had ik geleerd hoe ik goed les moest geven, maar niet hoe ik moest omgaan met kinderen uit verschillende landen, met uiteenlopende taalniveaus. Ik voelde me tekortschieten. Tot ik ontdekte dat hun thuistaal geen belemmering hoefde te zijn, maar juist een ingang kon vormen. Dat inzicht veranderde mijn hele kijk op lesgeven."
In deze interactieve workshop ontdek je hoe meertaligheid geen obstakel is, maar juist een krachtbron in je klas. Je leert werken met Comprehensible Input: een benadering waarbij taal begrijpelijk én betekenisvol wordt aangeboden, zodat alle leerlingen actief kunnen meedoen – ook als Nederlands (nog) niet hun sterkste taal is.
Je krijgt praktische werkvormen, lesideeën en voorbeelden van differentiatie. Zo ga je naar huis met inspiratie én concrete handvatten die je direct kunt toepassen in je lessen.
Inhoud
Wat is Comprehensible Input en hoe werkt het in de klas?
Hoe benut je de thuistaal van leerlingen op een positieve manier?
Hoe bied je taalsteun zonder te simplificeren?
Hoe zorg je dat álle leerlingen kunnen profiteren van je aanpak?
Na deze workshop kun jij:
Lesgeven op een manier die toegankelijk is voor meertalige leerlingen
De thuistalen van leerlingen actief en positief inzetten in de klas
Leerlingen taalsteun geven zonder het niveau van je les te verlagen
Differentiëren op een haalbare en effectieve manier
Evenement Eigenschappen
Datum event | maandag 02-03-2026 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 0 |
Aantal plaatsen | 16 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO |
Duur | 2 bijeenkomsten van 2 uur |
Dag 2 | 16-04-2026 15:30 |
Tijd | 15.30 - 17.30 |
Door | Daniele Sinniger |
Voor | leerkrachten PO |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |