Verhaaltjessommen (po)

Verhaaltjessommen (po)

“Rekenen kan hij wel, maar op verhaaltjessommen loopt hij vast….”

Deze middag gaan we in op het belang van taal in rekenen. Het klinkt tegenstrijdig, maar leerlingen hebben taal nodig om te leren rekenen. Hoe kun je kinderen het best leren omgaan met contextopgaven, verhaaltjessommen, redactiesommen, CITO-sommen? Waarom toetsen we de rekenvaardigheid van kinderen niet door ze gewoon kale sommen te laten maken?

Na deze bijeenkomst heb je handvatten om rekentaal een plek te geven in de rekenlessen, en leerlingen succesvol om te leren gaan met contexten in het rekenen door ze er juist gebruik van te laten maken.

“Een verhaaltjessom is juist makkelijker dan een kale som!”

Inhoud

  • De vier fasen van het ERWD protocol
  • Het drieslagmodel
  • Stappenplan taal in rekenen
  • Toepassen van de vertaalcirkel

 

Werkwijze

  • Theorie uit het ERWD protocol en de Rekentaalkaart
  • Analyseren van taal in de rekenles
  • Handvatten voor contextopgaven

 

Resultaat

  • Je weet wat nodig is om rekentaal een plek te geven in de les;
  • Je hebt inzicht in de achtergrond van contextopgaven;
  • Je kunt de vertaalcirkel en de rekentaalkaart inzetten in jouw handelingsrepertoire;
  • Je hebt concrete handvatten om leerlingen te begeleiden bij het aanpakken van ‘verhaaltjessommen’.

Evenement Eigenschappen

Datum event woensdag 08-03-2023 15:00
Tijd 15.00-17.30 uur
Door Karen Heinsman (Unita)
Voor leerkrachten (po)
Max. deelnemers 14
Registered 8
Aantal plaatsen 6
Prijs n.v.t.
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland
Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Opmerkingen

Plaats reactie

Beveiligingscode Vernieuwen

Achtergrond

“Mevrouw, ik ben heel slecht in rekenen.” Helaas gebeurt het ieder jaar weer dat per brugklas minstens één leerling zichzelf tijdens de eerste wiskundeles op deze manier introduceert. Voor deze leerlingen is het van essentieel belang om ze te ondersteunen in het afzwakken van deze onzekerheid die ze de afgelopen jaren door negatieve rekenervaringen hebben opgebouwd.

De afgelopen jaren is er steeds meer bekend geworden over rekenonderwijs. ‘Leer ze rekenen’ bevat een breed palet aan onderzoek die zorgvuldig door experts zijn geselecteerd. De inzichten uit deze onderzoeken zijn vertaald naar de dagelijkse praktijk op school. Wat heb je nodig voor goed rekenonderwijs en hoe onderwijs je het? Dit boek ondersteunt leraren en schoolleiders uit het basisonderwijs bij het verzorgen van goed reken- en wiskundeonderwijs. 

Leer ze rekenen kun je downloaden via: www.leerzerekenen.nl

 

Professionaliseringsplatform
passend onderwijs


Voor onderwijsprofessionals
in de regio Gooi en Vecht

VO     035 526 94 81

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Qinas
Burgemeester de Bordesstraat 80
1404 GZ  Bussum

Nieuwsbriefinschrijving VO

PO     035 800 10 11

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Unita
Noordereinde 54c
1243 JJ  ’s-Graveland

Nieuwsbriefinschrijving PO