“Mevrouw, ik ben heel slecht in rekenen.” Helaas gebeurt het ieder jaar weer dat per brugklas minstens één leerling zichzelf tijdens de eerste wiskundeles op deze manier introduceert. Voor deze leerlingen is het van essentieel belang om ze te ondersteunen in het afzwakken van deze onzekerheid die ze de afgelopen jaren door negatieve rekenervaringen hebben opgebouwd.
Verhaaltjessommen (po)

“Rekenen kan hij wel, maar op verhaaltjessommen loopt hij vast….”
Deze middag gaan we in op het belang van taal in rekenen. Het klinkt tegenstrijdig, maar leerlingen hebben taal nodig om te leren rekenen. Hoe kun je kinderen het best leren omgaan met contextopgaven, verhaaltjessommen, redactiesommen, CITO-sommen? Waarom toetsen we de rekenvaardigheid van kinderen niet door ze gewoon kale sommen te laten maken?
Na deze bijeenkomst heb je handvatten om rekentaal een plek te geven in de rekenlessen, en leerlingen succesvol om te leren gaan met contexten in het rekenen door ze er juist gebruik van te laten maken.
“Een verhaaltjessom is juist makkelijker dan een kale som!”
Inhoud
- De vier fasen van het ERWD protocol
- Het drieslagmodel
- Stappenplan taal in rekenen
- Toepassen van de vertaalcirkel
Werkwijze
- Theorie uit het ERWD protocol en de Rekentaalkaart
- Analyseren van taal in de rekenles
- Handvatten voor contextopgaven
Resultaat
- Je weet wat nodig is om rekentaal een plek te geven in de les;
- Je hebt inzicht in de achtergrond van contextopgaven;
- Je kunt de vertaalcirkel en de rekentaalkaart inzetten in jouw handelingsrepertoire;
- Je hebt concrete handvatten om leerlingen te begeleiden bij het aanpakken van ‘verhaaltjessommen’.
Evenement Eigenschappen
Datum event | woensdag 08-03-2023 15:00 |
Tijd | 15.00-17.30 uur |
Door | Karen Heinsman (Unita) |
Voor | leerkrachten (po) |
Max. deelnemers | 14 |
Registered | 8 |
Aantal plaatsen | 6 |
Prijs | n.v.t. |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Achtergrond
Leer ze rekenen
De afgelopen jaren is er steeds meer bekend geworden over rekenonderwijs. ‘Leer ze rekenen’ bevat een breed palet aan onderzoek die zorgvuldig door experts zijn geselecteerd. De inzichten uit deze onderzoeken zijn vertaald naar de dagelijkse praktijk op school. Wat heb je nodig voor goed rekenonderwijs en hoe onderwijs je het? Dit boek ondersteunt leraren en schoolleiders uit het basisonderwijs bij het verzorgen van goed reken- en wiskundeonderwijs.
Leer ze rekenen kun je downloaden via: www.leerzerekenen.nl
Het is geen rekenles, we leren tekenen
Een artikel in het tijdschrift voor Remedial Teaching (2015 - 04) beschrijft hoe visualiseren kan helpen bij het oplossen van talige rekenopgaven.