Protocol ERWD in de school (po)
Als intern begeleider of kwaliteitscoördinator ben je onder andere verantwoordelijk voor het coördineren van de zorg voor leerlingen met speciale behoeften en het monitoren van de ontwikkeling van leerlingen. Dit in samenwerking met de leerkrachten. Zo ook voor het rekenonderwijs.
Hoe beter het rekenonderwijs in een doorgaande lijn in de school staat, hoe minder leerlingen problemen met rekenen zullen ondervinden.
We gebruiken het landelijk protocol Ernstige Rekenproblemen en Dyscalculie (ERWD) als leidraad. We nemen de onderwijsbehoeften van de leerlingen met een rekenachterstand als uitgangspunt en kijken wat deze leerlingen van de leerkracht nodig hebben en wat jouw rol als Intern begeleider of rekencoördinator hierin kan zijn.
De volgende vragen worden beantwoord:
Hoe werkt het ERWD protocol en wat zijn de pijlers van dit protocol?
Wie is waarvoor verantwoordelijk binnen de school?
Hoe houden we zicht op de rekenontwikkeling bij kinderen met rekenproblemen?
Op welke manier kan de intern begeleider de leraar ondersteunen?
Wat is het belang van vroegtijdige signalering?
Op welke manier monitoren, toetsen en observeren we in school?
Hoe zetten we in op een doorgaande lijn in de school?
Wanneer wel of niet op een eigen leerlijn?
Wanneer een dyscalculieverklaring?
Tijdsinvestering
1 bijeenkomst van 2 uur
17 maart
Doelgroep
Intern begeleiders en rekencoördinatoren
Bronnen:
Protocol ERWD: www.erwd.nl
Aan de slag met rekenproblemen: M. van Oostendorp (deel 2)
Berekend: A.J.J.M. Ruijssenaars
Zorgplan dyscalculie en rekenproblemen: M. van Oostendorp
Rekengesprekken voeren: J. Kaskens
Evenement Eigenschappen
Datum event | dinsdag 17-03-2026 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 1 |
Aantal plaatsen | 15 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO |
Duur | 1 bijeenkomst van 2 uur |
Tijd | 15.30 - 17.30 |
Door | Marjolein Berkhout |
Voor | Intern begeleiders en rekencoördinatoren |
Locatie | Julianaschool Kwartellaan |
Aankomende events
-
JAN29
-
AUG28
-
SEP11
-
SEP17
-
SEP17
-
SEP18