Effectief rekenonderwijs in de middenbouw (po)
In iedere groep zit wel een zwakke rekenaar. Jij als leerkracht doet je uiterste best om ook deze zwakke rekenaar goed te ondersteunen, terwijl je ook de rest van de klas op niveau bedient. Veel (ernstige) rekenproblemen zijn te voorkomen als je effectief rekenonderwijs kunt geven.
In deze cursus (specifiek voor de groepen 3,4 en 5) leer je hoe je zicht krijgt op de onderwijsbehoeften van je leerlingen tijdens de rekenles en hoe je het rekenonderwijs dan afstemt op deze onderwijsbehoeften van je leerlingen.
Programma
We gebruiken het landelijk protocol Ernstige Rekenproblemen en Dyscalculie (ERWD) als leidraad. We nemen de onderwijsbehoeften van de leerlingen met een rekenachterstand als uitgangspunt en kijken wat deze leerlingen van ons als leerkracht nodig hebben. Dit verspreiden we over 3 bijeenkomsten van 2 uur.
Bijeenkomst 1: Voorkomen van rekenproblemen
Bijeenkomst 2: Signaleren van rekenproblemen
Bijeenkomst 3: Omgaan met verschillen
Je krijgt in dit drieluik antwoord op onderstaande vragen:
Hoe werk je (preventief) aan een stevige rekenbasis voor alle leerlingen? (aandacht voor didactiek en monitoring tijdens de instructie)
Hoe voorkom je dat leerlingen voor wie de rekenstof pittig is, niet uitvallen?
Wat te doen als bepaalde onderdelen uit de leerstof nog niet goed beheerst worden?
Wanneer maak je keuzes in het leerstofaanbod voor deze leerlingen?
Hoe kom je erachter wat de onderwijsbehoeften zijn?
Hoe speel je in op de onderwijsbehoeften?
Waarom en wanneer zet je de vertaalcirkel in?
Hoe geef ik de vertaalcirkel in de les krachtig vorm?
Op welke manier stel ik goede reflectievragen aan de leerlingen?
Resultaat
Je kunt een effectieve rekenles geven waarin ook de zwakkere rekenaars profiteren.
Je kunt tijdens de les zicht krijgen op leerlingen die rekenen lastig vinden.
Je kunt in de les tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van leerlingen met rekenproblemen.
Je kunt keuzes maken voor zwakke rekenaars in de middenbouw.
Je kunt de vertaalcirkel inzetten en reflectievragen stellen.
Tijdsinvestering
3 bijeenkomsten van 2 uur
23 september
28 oktober
11 november
Doelgroep
Leraren en onderwijsondersteuners groep 3,4 en 5
Bronnen
Protocol ERWD: www.erwd.nl
Vertaalcirkel: https://erwd.nl/leren-rekenen/hoofdstuk-2/artikelen
Evenement Eigenschappen
Datum event | dinsdag 23-09-2025 15:30 |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 11 |
Aantal plaatsen | 5 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO |
Duur | 3 bijeenkomsten van 2 uur (15.30 - 17.30) |
Dag 2 | 28-10-2025 15:30 |
Dag 3 | 11-11-2025 15:30 |
Tijd | 15.30 - 17.30 |
Door | Marjolein Berkhout |
Voor | leerkrachten middenbouw, ib-ers, RT-ers, andere geïnteresseerden |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Aankomende events
-
JAN29
-
AUG28
-
SEP11
-
SEP17
-
SEP17
-
SEP18