Effectief rekenonderwijs in de middenbouw (po)

In iedere groep zit wel een zwakke rekenaar. Jij als leerkracht doet je uiterste best om ook deze zwakke rekenaar goed te ondersteunen, terwijl je ook de rest van de klas op niveau bedient. Veel (ernstige) rekenproblemen zijn te voorkomen als je effectief rekenonderwijs kunt geven. 

In deze cursus (specifiek voor de groepen 3,4 en 5) leer je hoe je zicht krijgt op de onderwijsbehoeften van je leerlingen tijdens de rekenles en hoe je het rekenonderwijs dan afstemt op deze onderwijsbehoeften van je leerlingen.  

 

Programma 

We gebruiken het landelijk protocol Ernstige Rekenproblemen en Dyscalculie (ERWD) als leidraad. We nemen de onderwijsbehoeften van de leerlingen met een rekenachterstand als uitgangspunt en kijken wat deze leerlingen van ons als leerkracht nodig hebben. Dit verspreiden we over 3 bijeenkomsten van 2 uur. 

Bijeenkomst 1: Voorkomen van rekenproblemen 

Bijeenkomst 2: Signaleren van rekenproblemen  

Bijeenkomst 3: Omgaan met verschillen 

 

Je krijgt in dit drieluik antwoord op onderstaande vragen: 

Hoe werk je (preventief) aan een stevige rekenbasis voor alle leerlingen? (aandacht voor didactiek en monitoring tijdens de instructie) 

Hoe voorkom je dat leerlingen voor wie de rekenstof pittig is, niet uitvallen? 

Wat te doen als bepaalde onderdelen uit de leerstof nog niet goed beheerst worden? 

Wanneer maak je keuzes in het leerstofaanbod voor deze leerlingen? 

Hoe kom je erachter wat de onderwijsbehoeften zijn? 

Hoe speel je in op de onderwijsbehoeften? 

Waarom en wanneer zet je de vertaalcirkel in? 

Hoe geef ik de vertaalcirkel in de les krachtig vorm? 

Op welke manier stel ik goede reflectievragen aan de leerlingen? 

 

Resultaat 

Je kunt een effectieve rekenles geven waarin ook de zwakkere rekenaars profiteren. 
Je kunt tijdens de les zicht krijgen op leerlingen die rekenen lastig vinden. 
Je kunt in de les tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van leerlingen met rekenproblemen.  
Je kunt keuzes maken voor zwakke rekenaars in de middenbouw. 
Je kunt de vertaalcirkel inzetten en reflectievragen stellen. 

 

Tijdsinvestering 

3 bijeenkomsten van 2  uur 

23 september 

28 oktober 

11 november 

 

Doelgroep 

Leraren en onderwijsondersteuners groep 3,4 en 5 

Bronnen 

Protocol ERWD: www.erwd.nl 

Vertaalcirkel: https://erwd.nl/leren-rekenen/hoofdstuk-2/artikelen  

Evenement Eigenschappen

Datum event dinsdag 23-09-2025 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 11
Aantal plaatsen 5
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO
Duur 3 bijeenkomsten van 2 uur (15.30 - 17.30)
Dag 2 28-10-2025 15:30
Dag 3 11-11-2025 15:30
Tijd 15.30 - 17.30
Door Marjolein Berkhout
Voor leerkrachten middenbouw, ib-ers, RT-ers, andere geïnteresseerden
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland
 

Professionaliseringsplatform
passend onderwijs


Voor onderwijsprofessionals
in de regio Gooi en Vecht

VO     035 526 94 81

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Qinas
Burgemeester de Bordesstraat 80
1404 GZ  Bussum

Nieuwsbriefinschrijving VO

PO     035 800 10 11

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Unita
Noordereinde 54F
1243 JJ  ’s-Graveland

Nieuwsbriefinschrijving PO