Building Thinking Classrooms
De nieuwe kerndoelen voor rekenen en wiskunde maken duidelijk dat uitsluitend directe instructie niet voldoende is om alle doelen te bereiken. De resultaten van Peter Liljedahl's onderzoek naar Building Thinking Classrooms bieden hiervoor wel een oplossing. Door wiskundig probleemoplossen als middel in te zetten, wordt in samenhang gewerkt aan diverse doelen, zoals begrip, vaardigheden, probleemoplossend vermogen, houding, samenwerking, doorzettingsvermogen en risktaking.
In deze training wordt toegelicht waarom deze aanpak effectief is en wordt uitgelegd hoe Building Thinking Classrooms werkt. Het richt zich erop om zoveel mogelijk leerlingen, zoveel mogelijk tijd, in een actieve denkstand te houden. Dit vraagt om het doorbreken van institutionele normen en een verandering in de rol van de leerkracht. In een meer traditionele setting is de leerkracht vooral de overdrager van kennis. Bij Building Thinking Classrooms zorgt de leerkracht voor een duidelijke structuur, ondersteunt leerlingen in hun ontwikkeling naar zelfstandigheid en voorziet groepjes leerlingen van hints en verdiepende vragen, zodat ze voortdurend actief blijven nadenken.
De voorbeelden in deze training zijn uit het reken- en wiskundeonderwijs, maar als je geïnteresseerd bent zou je deze werkwijze ook in andere vakken kunnen toepassen. Kom dan vooral meedoen!
Evenement Eigenschappen
Datum event | dinsdag 13-01-2026 15:30 |
Max. deelnemers | 32 |
Aangemeld | 0 |
Aantal plaatsen | 32 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO, VO |
Duur | 2 bijeenkomsten van 2 uur |
Dag 2 | 28-01-2002 02:00 |
Door | Maarten Müller |
Voor | docenten VO en leerkrachten PO (vanaf groep 4/5) |
Aanvullend | de voorbeelden in de trainingen gaan over (rekenen-)wiskunde, maar als je vanuit een ander van geïnteresseerd bent, kom vooral! |
Locatie | Locatie volgt |