Hoe bevorder je eigenaarschap van leerlingen op weg naar inclusiever onderwijs? (vo) (voorjaar 2026)
Werken aan het bereiken van meer eigenaarschap bij leerlingen vanuit een handelingsgericht denken kwaliteitskader.
Subthema’s:
- leergedrag sturen: hoe lezen en beïnvloeden wij leergedrag van leerlingen
- zelfsturing, eigenaarschap en verantwoordelijkheid (leren) nemen
- gedrag heeft een functie; hoe kun je aanmoedigen en begrenzen?
- de context van nieuwe onderwijswetgeving: De Wet versterking positie leerling en ouders en Het Hoorrecht. Hoe geef je die handen en voeten in de praktijk?
- verdieping van jouw kennis rond Handelingsgericht Werken; hoe kun je meer bereiken met dezelfde, maar mogelijk andere inspanning, met meer effect!
Mogelijk vervolg:
- Wat doe je als een leerling niet praat? Hoe voer je echt goede gesprekken met leerlingen?
- Gesprekken met ouders en leerlingen samen: het voorkomen en omgaan met frictie. Hoe leid je gesprekken zo (in) dat je gezamenlijk unaniem tot een passende uitkomst komt?
Aanleiding en inhoud:
In 2025 is een nieuwe onderwijswetgeving van kracht geworden, met de bedoeling de positie van leerlingen en hun ouders te versterken. Onderdeel van deze wet is Het Hoorrecht. Hoe geef je als docent handen en voeten aan het Hoorrecht? Op nagenoeg alle scholen spelen de thema’s toenemende gedragsproblemen en een te matig waargenomen ‘eigenaarschap van leerlingen’. Hoe stuur je op (leer)gedrag, hoe kun je zelf iets ánders doen waardoor leerlingen beter leren, meer focus, eigenaarschap en inzet tonen, én zich beter gedragen?
Hoe kunnen we de inhoud van het Hoorrecht verbinden aan het ontwikkelen van meer eigenaarschap van leerlingen in de context van maatschappelijke en onderwijsinhoudelijke ontwikkelingen richting inclusie?
In deze twee bijeenkomsten verdiep je je in:
- Eigenaarschap van leerlingen; welke groeistappen zijn herkenbaar in leergedrag en sociaalemotionele ontwikkeling?
- Hoe kan ik het leergedrag en het eigenaarschap van leerlingen positief beïnvloeden en sturen?
- Het Hoorrecht: wat houdt het in en wat levert dat de leerling en mij als docent op?
- Hoe kan ik door het eigenaarschap van leerlingen te bevorderen recht doen aan het Hoorrecht en meteen ook werken aan inclusiever onderwijs?
- Ervaringen uit de praktijk, evidence-based theorie en do’s en don’ts komen op interactieve wijze aan bod, zodat je na afloop meteen aan de slag kunt in je eigen dagelijkse praktijk.
Je krijgt in deze interactieve bijeenkomsten actuele informatie over recente ontwikkelingen, de nieuwste wetgeving, evidence-based theorie (o.a. het kwaliteitskader Handelingsgericht werken, Albert Bandura, Kees van der Wolf, Kees van Overveld en anderen) en op praktijk gebaseerde succeservaringen.
Ik reik je inzichten en handelingssuggesties aan. Alle inhoud is meteen te vertalen naar jouw dagelijkse praktijk als docent, zorgcoördinator, leerjaarcoördinator of leraarondersteuner. Kijk vooral op www.simonetraint.nl naar reviews van deelnemers die je voor gingen!
“De relatie tussen de leerling en de leraar is des te belangrijker voor leerlingen die thuis geen liefdevolle ouder hebben”. (Hattie, 2009)
“Onderzoek toont aan dat bovengemiddelde leraren de gevolgen van armoede voor de schoolprestaties binnen vijf jaar kunnen uitwissen. Leraren hebben de grootste invloed op de prestaties van leerlingen; ze hebben meer invloed dan ouders, leeftijdsgenoten, hele scholen of armoede!” (Hanushek, Rivkin en Kain, 2005. Rockoff, 2004)
“Wees als leraar een bondgenoot van je leerlingen!” (Uit Ieder kind kansrijk- Eric Jensen, Bazalt)
Evenement Eigenschappen
Datum event | donderdag 05-03-2026 15:00 |
Max. deelnemers | 20 |
Aangemeld | 0 |
Aantal plaatsen | 20 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | VO |
Duur | 2 bijeenkomsten van 2,5 uur |
Dag 2 | 09-04-2026 15:00 |
Tijd | 14.45 inloop 15.15 start bijeenkomst |
Door | Simone van Dijk |
Voor | docenten, ondersteuners en coördinatoren in het VO |
Aankomende events
-
JAN29
-
AUG28
-
SEP11
-
SEP17
-
SEP17
-
SEP18