Een podcastserie met gesprekken over onderwerpen gerelateerd aan het boek “Een intense reis”. Reis mee door de wereld van hoogbegaafdheid, intensiteit en schooldrama.
Teamscholing - Herkennen en begeleiden van kleuters met ontwikkelingsvoorsprong (po)
Bijeenkomst 1:
Stimulerend signaleren en begrijpen.
Thema’s:
- Hoe herken je kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong?
- Wat zijn kenmerken?
- Hoe passen deze kenmerken in het -op school gebruikte- kleuter leerlingvolgsysteem?
- Hoe leer je begrijpen wat de behoeften van deze doelgroep zijn?
- Welke modellen kunnen hierbij helpen?
Bijeenkomst 2:
Plannen en begeleiden.
Thema’s:
- Met welke doelen pas je (bestaand) aanbod aan voor kleuters met ontwikkelingsvoorsprong?
- Kansen en belemmeringen bij het begeleiden van kleuters met ontwikkelingsvoorsprong.
- Wat zijn bewezen succesvolle manieren van benadering van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong? Wat betekent dit voor jouw eigen basishouding?
- Kleuter plusklas of inclusief verrijken?
- Verrijken binnen de groep of toch versnellen? De rol van ouders hierin.
Huiswerkopdracht: de leerkrachten bereiden een activiteit voor en voeren die uit in de groep. Voorwaarde is dat minimaal 25% van de leerlingen deelneemt aan deze activiteit. Marijke of Frauke komt tijdens deze activiteit observeren. Daarna volgt een feedbackgesprek.
Ronde met groepsbezoeken:
Observatie van een verrijkende activiteit (zie huiswerkopdracht), met hierop volgend een feedbackgesprek. De verslaglegging is voor de school zelf.
- In overleg met de groepsleerkrachten wordt per school voor een geschikte datum gekozen. Let op: alle observaties en feedbackgesprekken op dezelfde school dienen op 1 dagdeel plaats te vinden.
Bijeenkomst 3:
Realiseren.
Thema’s:
- Wat is er gezien tijdens de observaties in de groepen (gemeenschappelijke kern)?
- Je maakt een concrete themaplanning waarin je de middelen / ervaringen vanuit de vorige twee sessies verwerkt.
- Effectiviteit van de begeleiding bepalen: op welke manieren bepaal je of de ontwikkelingsdoelen zijn behaald?
- Hoe borg je de werkwijze bij kleuters met ontwikkelingsvoorsprong binnen de schoolvisie en het zorgbeleid?
Evenement Eigenschappen
Datum event | woensdag 27-09-2023 14:30 |
Dag twee | woensdag 01-11-2023 14:30 |
Dag drie | woensdag 07-02-2024 14:30 |
Tijd | 14:30-17:30 uur |
Door | Marijke Schekkerman en Frauke Lockefeer |
Voor | Er is plek voor 5-6 kleuterteams (ongeveer 15-18 deelnemers) |
Aanvullend | Het is niet mogelijk deze teamtraining te annuleren. |
Registered | 10 |
Prijs | n.v.t. |
Achtergrond
Weg met het label hoogbegaafdheid!
Ontwikkelingspsycholoog Lianne Hoogeveen onderzoekt hoogbegaafdheid, maar ziet die term het liefst verdwijnen. “Je moet vooral kijken naar de behoeften van leerlingen op school, of ze nu een hoog IQ hebben of niet. Ieder kind heeft het recht elke dag iets te leren.”
Hoogbegaafdheid: herkenning en begeleiding
Hoewel er steeds meer aandacht is voor hoogbegaafdheid in het onderwijs, blijft het lastig om goed in te schatten wat dit in de praktijk betekent voor leerling en leerkracht/docent. Hoe herken je een hoogbegaafde leerling en hoe kun je vervolgens het onderwijs geven dat bij hem of haar past, dat uitdaagt maar dat gelijktijdig eventuele lacunes in de basiskennis weet te vullen? De ene hoogbegaafde leerling is de andere niet: sommigen weten op slimme wijze hun dyslexie te verbloemen, bij anderen verhindert de dyslexie juist de bevestiging van hoogbegaafd zijn. En wat te denken van storend en demotiverend gedrag met slechte prestaties? Ook dat kunnen kenmerken zijn van een hoogbegaafde leerling, hoe tegenstrijdig dit ook lijkt.
Wat is hoogbegaafdheid precies? Welke andere factoren/kenmerken spelen, naast hoge intelligente capaciteiten (IQ hoger dan 130), een rol? Hoe herken je mogelijke hoogbegaafdheid bij een leerling en wat kun je als docent vervolgens doen om ervoor te zorgen dat dit kind zich optimaal kan ontplooien?