Hoogbegaafdheid in de praktijk (vo) VO wordt je gratis aangeboden door de samenwerkingsverbanden Qinas en Unita.
Aanmelden doe je met je school- , organisatie e-mailadres.
Na aanmelding ontvang je een bevestiging. Voorafgaand aan de bijeenkomst ontvang je één of meerdere herinneringsmails waarin de definitieve locatie en eventueel aanvullende informatie worden gedeeld.
Wel aangemeld, maar niet tijdig afgemeld? Dan brengen wij, onder voorwaarden (een te late afzegging (korter dan 48 uur voor aanvang) of een no-show), kosten in rekening. De kosten á € 25,- brengen we bij je schoolbestuur in rekening. Van dit bedrag maken we één extra professionaliseringsbijeenkomst mogelijk.
N.B. Aanmelden is niet vrijblijvend; wij rekenen op je komst.
In deze presentatie zet Tijl Koenderink met een knipoog de zeven fases waar veel begeleiders van begaafde leerlingen doorheen gaan.
Van IQ als een ‘ding’ naar ondersteuningsvraag.
Van modellen tot eigenschappen.
Vanuit deze fases kijkt Tijl vooruit naar de toekomst van het begaafdenonderwijs en welke onontgonnen gebieden er daarin nog zijn. Tijl Koenderink is specialist hoogbegaafdheid, ondernemer en auteur van de boeken ‘De 7 Uitdagingen’ en ‘Is het voor een cijfer?’. Waar Tijl voorheen vooral actief was als gastspreker en expert op het gebied van cognitief getalenteerde kinderen, houdt hij zich op dit moment vooral bezig op bestuursniveau. Tijl is oprichter van opleidingsinstituut Novilo en oprichter van de School of Understanding.
In de blog van Cora Hansen lees je hoe je jonge kinderen kunt leren rekenen aan de hand van hun eigen TekenRekenboek. Op speelse wijze ontwikkelen zij inzicht in allerlei rekensituaties. Voor de leerkracht levert deze werkwijze een goed inzicht in de rekenstrategieën van de kinderen op. Je kunt op tijd bijsturen als dat nodig is. De opdrachten zijn heel gemakkelijk naar niveau en interesse aan te passen. Zo kun je elk kind uitdagen!
Een podcastserie met gesprekken over onderwerpen gerelateerd aan het boek “Een intense reis”. Reis mee door de wereld van hoogbegaafdheid, intensiteit en schooldrama.
Ontwikkelingspsycholoog Lianne Hoogeveen onderzoekt hoogbegaafdheid, maar ziet die term het liefst verdwijnen. “Je moet vooral kijken naar de behoeften van leerlingen op school, of ze nu een hoog IQ hebben of niet. Ieder kind heeft het recht elke dag iets te leren.”
Hoewel er steeds meer aandacht is voor hoogbegaafdheid in het onderwijs, blijft het lastig om goed in te schatten wat dit in de praktijk betekent voor leerling en leerkracht/docent. Hoe herken je een hoogbegaafde leerling en hoe kun je vervolgens het onderwijs geven dat bij hem of haar past, dat uitdaagt maar dat gelijktijdig eventuele lacunes in de basiskennis weet te vullen? De ene hoogbegaafde leerling is de andere niet: sommigen weten op slimme wijze hun dyslexie te verbloemen, bij anderen verhindert de dyslexie juist de bevestiging van hoogbegaafd zijn. En wat te denken van storend en demotiverend gedrag met slechte prestaties? Ook dat kunnen kenmerken zijn van een hoogbegaafde leerling, hoe tegenstrijdig dit ook lijkt.
Wat is hoogbegaafdheid precies? Welke andere factoren/kenmerken spelen, naast hoge intelligente capaciteiten (IQ hoger dan 130), een rol? Hoe herken je mogelijke hoogbegaafdheid bij een leerling en wat kun je als docent vervolgens doen om ervoor te zorgen dat dit kind zich optimaal kan ontplooien?