Een podcastserie met gesprekken over onderwerpen gerelateerd aan het boek “Een intense reis”. Reis mee door de wereld van hoogbegaafdheid, intensiteit en schooldrama.
Workshop Hoogbegaafd, Hooggevoelig en Strong-Willed - verdieping 1 (po)

Verdiepingsworkshop Hoogbegaafd, Hooggevoelig en Strong-Willed - thema 1 - omgaan met de extra spanning en stress
Net zoals in de basis workshop ligt de nadruk op hoe je als onderwijsprofessional kunt aansluiten op de behoeftes van het hoogbegaafde, hooggevoelige kind met een sterke wil en hoe je daarin kunt handelen.
Inhoud
- hoe je als leerkracht om kunt gaan met (oplopende) spanning bij jezelf en bij het kind
- hoe je om kunt gaan met de grote behoefte aan verrijking, prikkeling en voeding die deze kinderen nodig hebben om zich in positieve zin te kunnen ontwikkelen
De twee verdiepingsworkshops verschillen van elkaar. Een verdiepingsworkshop kan gevolgd worden na de basisworkshop.
Deze eerste heeft als thema: omgaan met de extra spanning en stress.
Spanning, wat doet het met jou (jouw innerlijk meisje), hoe kun je er meer zijn voor jezelf en naar het kind toe (en er zijn voor zijn of haar innerlijk meisje)?
Resultaat
- je voelt je meer competent in het omgaan met het gedrag van deze kinderen in de klas
- je wordt bewuster van je eigen rol daarin
- je krijgt meer inzicht in je eigen behoeftes, handelen en de invloed daarvan op deze kinderen
- je krijgt meer tools in handen om met deze kinderen om te gaan
Over
Marijse van der Aar en Janneke van Olphen zijn beiden psycholoog. Marijse is expert in hoogbegaafdheid en gespecialiseerd in hooggevoeligheid & strong-willed. Janneke’s werk is het zichtbaar maken van de combinatie HG&SW. Ze is auteur van o.a. ‘Het hooggevoelige kind met een sterke wil’ en de Draakje Vurig reeks.
Evenement Eigenschappen
Datum event | maandag 13-11-2023 15:30 |
Tijd | 15:30-17:30 uur |
Door | Marijse van der Aar / Janneke van Olphen |
Voor | leerkrachten |
Max. deelnemers | 16 |
Registered | 4 |
Aantal plaatsen | 12 |
Prijs | n.v.t. |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Achtergrond
Weg met het label hoogbegaafdheid!
Ontwikkelingspsycholoog Lianne Hoogeveen onderzoekt hoogbegaafdheid, maar ziet die term het liefst verdwijnen. “Je moet vooral kijken naar de behoeften van leerlingen op school, of ze nu een hoog IQ hebben of niet. Ieder kind heeft het recht elke dag iets te leren.”
Hoogbegaafdheid: herkenning en begeleiding
Hoewel er steeds meer aandacht is voor hoogbegaafdheid in het onderwijs, blijft het lastig om goed in te schatten wat dit in de praktijk betekent voor leerling en leerkracht/docent. Hoe herken je een hoogbegaafde leerling en hoe kun je vervolgens het onderwijs geven dat bij hem of haar past, dat uitdaagt maar dat gelijktijdig eventuele lacunes in de basiskennis weet te vullen? De ene hoogbegaafde leerling is de andere niet: sommigen weten op slimme wijze hun dyslexie te verbloemen, bij anderen verhindert de dyslexie juist de bevestiging van hoogbegaafd zijn. En wat te denken van storend en demotiverend gedrag met slechte prestaties? Ook dat kunnen kenmerken zijn van een hoogbegaafde leerling, hoe tegenstrijdig dit ook lijkt.
Wat is hoogbegaafdheid precies? Welke andere factoren/kenmerken spelen, naast hoge intelligente capaciteiten (IQ hoger dan 130), een rol? Hoe herken je mogelijke hoogbegaafdheid bij een leerling en wat kun je als docent vervolgens doen om ervoor te zorgen dat dit kind zich optimaal kan ontplooien?