Workshop Hoogbegaafd, Hooggevoelig en Strong-Willed - verdieping 2 (po)

Schooljaar 2023-2024

Verdiepingsworkshop Hoogbegaafd, Hooggevoelig en Strong-Willed - thema 2 - omgaan met de extra behoefte aan uitdaging

Net zoals in de basis workshop ligt de nadruk op hoe je als onderwijsprofessional kunt aansluiten op de behoeftes van het hoogbegaafde, hooggevoelige kind met een sterke wil en hoe je daarin kunt handelen. 
De thema's die hierin terug zullen komen zijn:

  • hoe je als leerkracht om kunt gaan met (oplopende) spanning bij jezelf en bij het kind
  • hoe je om kunt gaan met de grote behoefte aan verrijking, prikkeling en voeding die deze kinderen nodig hebben om zich in positieve zin te kunnen ontwikkelen

 

De twee verdiepingsworkshops verschillen van elkaar.
Deze tweede heeft als thema: omgaan met de extra behoefte aan uitdaging
Hoe ga je om met de behoefte aan extra uitdaging, prikkeling en voeding die deze kinderen nodig hebben en wat doet dat me jou als leerkracht? Wat doet dat met jouw innerlijke jongetje? Waar krijgt jouw innerlijke jongetje wel of juist geen energie van als het hierom gaat en wat betekent dit? Op welk type innerlijke jongetjes sluit jij wel of juist minder makkelijk aan?  

Resultaat

  • je voelt je meer competent in het omgaan met het gedrag van deze kinderen in de klas
  • je wordt bewuster van je eigen rol daarin
  • je krijgt meer inzicht in je eigen behoeftes, handelen en de invloed daarvan op deze kinderen
  • je krijgt meer tools in handen om met deze kinderen om te gaan

Evenement Eigenschappen

Datum event woensdag 20-09-2023 15:30
Tijd 15.30-17.30 uur
Door Marijse van der Aar / Janneke van Olphen
Voor leerkracht (po)
Max. deelnemers 16
Registered 16
Aantal plaatsen 0
Prijs n.v.t.
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Opmerkingen

Plaats reactie

Beveiligingscode Vernieuwen

Achtergrond

Hoewel er steeds meer aandacht is voor hoogbegaafdheid in het onderwijs, blijft het lastig om goed in te schatten wat dit in de praktijk betekent voor leerling en leerkracht/docent. Hoe herken je een hoogbegaafde leerling en hoe kun je vervolgens het onderwijs geven dat bij hem of haar past, dat uitdaagt maar dat gelijktijdig eventuele lacunes in de basiskennis weet te vullen? De ene hoogbegaafde leerling is de andere niet: sommigen weten op slimme wijze hun dyslexie te verbloemen, bij anderen verhindert de dyslexie juist de bevestiging van hoogbegaafd zijn. En wat te denken van storend en demotiverend gedrag met slechte prestaties? Ook dat kunnen kenmerken zijn van een hoogbegaafde leerling, hoe tegenstrijdig dit ook lijkt. 

Wat is hoogbegaafdheid precies? Welke andere factoren/kenmerken spelen, naast hoge intelligente capaciteiten (IQ hoger dan 130), een rol? Hoe herken je mogelijke hoogbegaafdheid bij een leerling en wat kun je als docent vervolgens doen om ervoor te zorgen dat dit kind zich optimaal kan ontplooien?

 

 

Professionaliseringsplatform
passend onderwijs


Voor onderwijsprofessionals
in de regio Gooi en Vecht

VO     035 526 94 81

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Qinas
Burgemeester de Bordesstraat 80
1404 GZ  Bussum

Nieuwsbriefinschrijving VO

PO     035 800 10 11

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Unita
Noordereinde 54c
1243 JJ  ’s-Graveland

Nieuwsbriefinschrijving PO