Een podcastserie met gesprekken over onderwerpen gerelateerd aan het boek “Een intense reis”. Reis mee door de wereld van hoogbegaafdheid, intensiteit en schooldrama.
Workshop Hoogbegaafd, Hooggevoelig en Strong-Willed - basis (po)

Zoals je wellicht al weet, houdt hoogbegaafdheid meer in dan alleen een hoog IQ. Hoogbegaafdheid wordt ook zichtbaar in de persoonlijkheid en kwaliteiten die iemand in sterke mate bezit. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 80% van de hoogbegaafden ook hooggevoelig ofwel hoogsensitief is. Er is tevens een duidelijk verband met een sterke wil (strong-willed), wat bij hoogbegaafden vaak terugkomt is in een grote behoefte aan autonomie.
Zowel hooggevoeligheid als een sterke wil zijn eigenschappen van de persoonlijkheid. Eigenschappen bestaan uit kwaliteiten die iemand in sterke mate bezit. Dat klinkt leuk, maar in de praktijk kan het een pittige uitdaging zijn voor zowel het kind als voor de (school)omgeving.
Als school, leerkracht of IB’er wil je uiteraard graag aansluiten op de behoeftes van ieder kind. Naarmate een kind verder afwijkt van het gemiddelde, wordt dit een steeds grotere uitdaging. Dit geldt dus ook voor hoogbegaafde, hooggevoelige kinderen met een sterke wil.
Een voorwaarde om te kunnen aansluiten, is dat je herkent wat er bij het kind speelt. Hoe concreter en duidelijker jij kunt herkennen wat er speelt, hoe beter.
Inhoud
- Wat houdt dit HB, HG & SW nu concreet in?
- Welke uitdagingen komen er in de schoolcontext vaak voor?
- Wat is essentieel om op een gezonde manier te leren omgaan met deze eigenschappen?
- Hoe kun je hier als leerkracht of IB-er een rol in spelen?
Resultaat
- je weet wat de eigenschappen hooggevoeligheid en strong-willed concreet inhouden, hoe deze verband houden met hoogbegaafdheid en wat de belangrijke uitdagingen zijn voor deze kinderen.
- je kent de kenmerken van hooggevoeligheid / hoog sensitiviteit en van een sterke wil.
- je herkent de meest kenmerkende uitdagingen waar deze kinderen (en hun omgeving) vaak mee te maken krijgen.
Deze basis workshop is vooral gericht op de eerste twee punten en wordt een start gemaakt wordt met het derde. In een verdiepingsworkshop zal dieper ingegaan worden op jouw rol als leerkracht of IB-er in het omgaan met deze eigenschappen.
Duur
Naast het bijwonen van de workshop moeten er ter voorbereiding een aantal video’s bekeken worden waarbij de werkmethode van deze workshop uitgelegd wordt.
Over
Marijse van der Aar en Janneke van Olphen zijn beiden psycholoog. Marijse is expert in hoogbegaafdheid en gespecialiseerd in hooggevoeligheid & strong-willed. Janneke’s werk is het zichtbaar maken van de combinatie HG&SW. Ze is auteur van o.a. ‘Het hooggevoelige kind met een sterke wil’ en de Draakje Vurig reeks.
Evenement Eigenschappen
Datum event | maandag 30-10-2023 15:30 |
Tijd | 15.30-17.30 uur |
Door | Marijse van der Aar / Janneke van Olphen |
Voor | leerkrachten |
Max. deelnemers | 16 |
Registered | 3 |
Aantal plaatsen | 13 |
Prijs | n.v.t. |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Achtergrond
Weg met het label hoogbegaafdheid!
Ontwikkelingspsycholoog Lianne Hoogeveen onderzoekt hoogbegaafdheid, maar ziet die term het liefst verdwijnen. “Je moet vooral kijken naar de behoeften van leerlingen op school, of ze nu een hoog IQ hebben of niet. Ieder kind heeft het recht elke dag iets te leren.”
Hoogbegaafdheid: herkenning en begeleiding
Hoewel er steeds meer aandacht is voor hoogbegaafdheid in het onderwijs, blijft het lastig om goed in te schatten wat dit in de praktijk betekent voor leerling en leerkracht/docent. Hoe herken je een hoogbegaafde leerling en hoe kun je vervolgens het onderwijs geven dat bij hem of haar past, dat uitdaagt maar dat gelijktijdig eventuele lacunes in de basiskennis weet te vullen? De ene hoogbegaafde leerling is de andere niet: sommigen weten op slimme wijze hun dyslexie te verbloemen, bij anderen verhindert de dyslexie juist de bevestiging van hoogbegaafd zijn. En wat te denken van storend en demotiverend gedrag met slechte prestaties? Ook dat kunnen kenmerken zijn van een hoogbegaafde leerling, hoe tegenstrijdig dit ook lijkt.
Wat is hoogbegaafdheid precies? Welke andere factoren/kenmerken spelen, naast hoge intelligente capaciteiten (IQ hoger dan 130), een rol? Hoe herken je mogelijke hoogbegaafdheid bij een leerling en wat kun je als docent vervolgens doen om ervoor te zorgen dat dit kind zich optimaal kan ontplooien?