Ontwikkelingspsycholoog Lianne Hoogeveen onderzoekt hoogbegaafdheid, maar ziet die term het liefst verdwijnen. “Je moet vooral kijken naar de behoeften van leerlingen op school, of ze nu een hoog IQ hebben of niet. Ieder kind heeft het recht elke dag iets te leren.”
Begaafd onderwijs (po)
De cursus bestaat uit online voorbereidingsopdrachten thuis en het toepassen van de opgedane kennis en bespreken van eigen casuïstiek in drie bijeenkomsten.
De volgende thema’s zullen aan bod komen:
- Herkennen en signaleren van (hoog)begaafde leerlingen
- Onderpresteren
- De coachende rol bij het leerproces en welbevinden
- Passend lesaanbod (compacten en verrijken)
Planning: de minicursus bestaat uit een 3-tal bijeenkomsten.
Voorafgaand aan iedere bijeenkomst volg je de bijbehorende module (ong. 45 minuten) op: https://modules-talentontwikkeling.slo.nl/hoofdmenu-module-po/
Bijeenkomst 1: Talentontwikkeling en (hoog)begaafdheid
(H)erkennen van talenten: Waarom en hoe?
Bijeenkomst 2: Ruimte voor onbegrensd leren
Wat is onderpresteren? Wanneer leert een leerling?
Bijeenkomst 3: Verrijkend onderwijs is maatwerk
Hoe kun je aansluiten op leerkenmerken van leerlingen?
Resultaat:
Na het volgen van deze cursus ben je in staat (hoog)begaafde leerlingen te herkennen en signaleren om ze vervolgens pedagogisch en didactisch op ondersteuningsniveau 1 en 2 te kunnen begeleiden.
Achtergrond:
Het werkblad "Dubbel bijzonder" kan gebruikt worden om de ondersteunings- en ontwikkelingsbehoeften van o.a. 'dubbel bijzondere' leerlingen in kaart te brengen op verschillende aandachtsgebieden, waarbij gewerkt wordt vanuit een handelingsgerichte werkwijze (HGW).
Evenement Eigenschappen
Datum event | maandag 13-03-2023 15:30 |
Dag twee | maandag 27-03-2023 15:30 |
Dag drie | maandag 17-04-2023 15:30 |
Tijd | 15.30-18.00 uur |
Door | Eugenie van Dijck & Myrthe Drexhage |
Voor | leerkrachten (po) |
Max. deelnemers | 14 |
Registered | 5 |
Aantal plaatsen | 9 |
Prijs | n.v.t. |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
Achtergrond
Hoogbegaafdheid: herkenning en begeleiding
Hoewel er steeds meer aandacht is voor hoogbegaafdheid in het onderwijs, blijft het lastig om goed in te schatten wat dit in de praktijk betekent voor leerling en leerkracht/docent. Hoe herken je een hoogbegaafde leerling en hoe kun je vervolgens het onderwijs geven dat bij hem of haar past, dat uitdaagt maar dat gelijktijdig eventuele lacunes in de basiskennis weet te vullen? De ene hoogbegaafde leerling is de andere niet: sommigen weten op slimme wijze hun dyslexie te verbloemen, bij anderen verhindert de dyslexie juist de bevestiging van hoogbegaafd zijn. En wat te denken van storend en demotiverend gedrag met slechte prestaties? Ook dat kunnen kenmerken zijn van een hoogbegaafde leerling, hoe tegenstrijdig dit ook lijkt.
Wat is hoogbegaafdheid precies? Welke andere factoren/kenmerken spelen, naast hoge intelligente capaciteiten (IQ hoger dan 130), een rol? Hoe herken je mogelijke hoogbegaafdheid bij een leerling en wat kun je als docent vervolgens doen om ervoor te zorgen dat dit kind zich optimaal kan ontplooien?