Hoogbegaafd…. de ongemakkelijke dialoog (po)
Je herkent het vast: vanuit de schoolvisie op begaafdheid heb je een mooi onderwijsaanbod voor deze groep leerlingen. Er is een visie op het signaleren, er zijn didactische doelen geformuleerd en er is een passende pedagogische aanpak. Toch gaat het in het contact met ouders van begaafde leerlingen niet altijd soepel. Ouders hebben eigen (niet altijd positieve) ervaringen met hun begaafde kind en vaak ook hun/een eigen visie. Soms laten kinderen in de klas ander gedrag zien dan thuis. Verschillen in beelden en ervaringen tussen school en thuis worden dan groter. En komen onder het vergrootglas. De basis voor een uitdagend gesprek is gelegd….
In twee webinars gaan we in op de ongemakkelijke dialoog met ouders.
Door verschillende ‘brillen’ op te zetten:
- Ervaar je verschil in perspectief
- Maak je kennis met de drie grote stromingen binnen begaafdheid
- Krijg je meer inzicht in het achterliggende systemische gedachtegoed
- Leer je hoe je in verbinding, in dialoog, kan blijven
- Vanuit de inhoud, vanuit het proces
De webinars worden opgenomen, zodat ze later ook terug te kijken zijn.
Evenement Eigenschappen
Datum event
|
donderdag 01-04-2021 15:30 |
Dag twee
|
donderdag 15-04-2021 15:30 |
Tijd
|
15.30 - 17.00 |
Door
|
Ilona Matla |
Voor
|
leerkrachten en ib'ers |
Max. deelnemers
|
20 |
Ingeschreven
|
13 |
Aantal plaatsen
|
7 |
Prijs
|
n.v.t. |
Locatie
|
Online
|
Wij accepteren geen inschrijvingen meer
Achtergrond
Hoogbegaafdheid is 'in'.
Her en der richt men speciale klassen voor hoogbegaafde leerlingen op. Wat vaak ontbreekt, is het besef dat hoogbegaafdheid een bijzonder complex fenomeen is. De enorme verschillen in leerlingen binnen het hoogbegaafdheidsspectrum van 130 tot 210 IQ worden vaak niet herkend. Daarom is het belangrijk je eerst goed te verdiepen in dit fenomeen, voordat er een verrijkingsprogramma, plusklas of zelfs voltijd onderwijs voor hoogbegaafden wordt gestart.
In deze publicatie geven de auteurs in het kort weer wat nodig is om te begrijpen wat hoogbegaafde leerlingen nodig hebben. Aan de hand van praktische tools leren leerkrachten en intern begeleiders wat nodig is om deze leerlingen te onderwijzen. Het is een eerste aanzet tot meer kennis over het begeleiden van hoogbegaafde kinderen in je klas. Kwalitatief goed onderwijs voor hoogbegaafde kinderen vraagt om het verder verdiepen vanuit deze basiskennis.
Renata Hamsikova is ECHA-specialist in Gifted Education, counselor en eigenaar van IeKu Advies. Zij is gespecialiseerd in uitzonderlijke begaafdheid en adviseert scholen en ouders. Renata heeft vele publicaties op haar naam staan en is een gevraagde spreker. Joyce Luider-Veenstra is ECHA-specialist in Gifted Education en oprichter van Gewoon Hoogbegaafd. Zij begeleidt en coacht hoogbegaafde kinderen, ouders en leerkrachten. Joyce is gespecialiseerd in het analyseren van sociale en emotionele processen bij hoogbegaafde kinderen.
Hoewel er steeds meer aandacht is voor hoogbegaafdheid in het onderwijs, blijft het lastig om goed in te schatten wat dit in de praktijk betekent voor leerling en leerkracht/docent. Hoe herken je een hoogbegaafde leerling en hoe kun je vervolgens het onderwijs geven dat bij hem of haar past, dat uitdaagt maar dat gelijktijdig eventuele lacunes in de basiskennis weet te vullen? De ene hoogbegaafde leerling is de andere niet: sommigen weten op slimme wijze hun dyslexie te verbloemen, bij anderen verhindert de dyslexie juist de bevestiging van hoogbegaafd zijn. En wat te denken van storend en demotiverend gedrag met slechte prestaties? Ook dat kunnen kenmerken zijn van een hoogbegaafde leerling, hoe tegenstrijdig dit ook lijkt.
Wat is hoogbegaafdheid precies? Welke andere factoren/kenmerken spelen, naast hoge intelligente capaciteiten (IQ hoger dan 130), een rol? Hoe herken je mogelijke hoogbegaafdheid bij een leerling en wat kun je als docent vervolgens doen om ervoor te zorgen dat dit kind zich optimaal kan ontplooien?