Is dit begaafdheid? Is het autisme? Is het ADHD? Wat ís er toch aan de hand?
Soms heb je in het onderwijs te maken met een kind met een combinatie van eigenschappen waar je je geen raad mee weet. Ze haalt torenhoge Cito-scores, maar als je spontaan een extra gymles gaat doen verdwijnt ze onder de tafel. Of hij zegt slimme dingen en wil alles weten over het heelal, maar kan de juiste bladzijde in zijn rekenboek niet vinden. Vriendjes maken…? Dat lúkt gewoon niet. Zij probeert het wel, maar ze zegt de verkeerde dingen. En hij is zó verongelijkt als zijn spel niet gespeeld wordt, dat de anderen hem niet eens meer vragen -en hij wil maar niet meepraten over voetbal.
Herken je dit? Misschien voel je je machteloos en misschien ben je dat gedoe en zoeken naar oplossingen voor het kind wel een beetje zat. Altijd maar “beter weten”, niet meedoen met instructies en extra werk weigeren… Wat móét je ermee?
Mogelijk heb je te maken met een dubbel bijzonder kind. En dan is inderdaad een andere aanpak nodig.
Wat moet je weten over deze kinderen en hoe kun je ook hen goed onderwijs bieden? Met deze workshop hopen we je daar handvatten voor te geven.
Overprikkeling is een bekend begrip binnen het onderwijs. De tegenhanger onderprikkeling is minder bekend. Maar hoe zien de verschillende vormen van prikkelverwerking er eigenlijk precies uit? Hoe ontstaan ze? Hoe kun je hierin sturen; wat kun je doen? En, ook belangrijk, wat moet je juist niet doen?
Diagnosticeren van mensen met een autismespectrumstoornis (ASS) is complex, vindt Annelies Spek, klinisch psychologg en hoofd van het Autisme Expertise Centrum in Eemnes.
Er is veel kennis en ervaring voor nodig; bij onvoldoende doorvragen of gebruik van verkeerde instrumenten is er het risico op een verkeerde diagnose. Wat zijn de kenmerken van ASS? Hoe verschillen deze kenmerken bij mannen en vrouwen? En bij welke hulp zijn mensen met ASS gebaat?
Dat en meer in de podcast van de RINO Groep Podcast.
Waar het gedrag van leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) op elkaar kan lijken, is een verschil van aanpak soms essentieel. Kennis over taalgedrag en waaruit dit voorkomt, biedt volgens Anouk Middelkoop-van Erp aanknopingspunten voor passende begeleiding.
Op de website Eigenwijs Leren legt Tijl Koenderink op heldere en humoristische wijze uit waarom het zo lastig kan zijn om met een taak te starten en wat je zelf als ouder/begeleider zou kunnen doen.
Auteur: Peter Vermeulen Uitgever: EPO uitgeverij Nederlands 1e druk ISBN 9789064457159 oktober 2010 219 pagina’s
Samenvatting Autisme en normale begaafdheid in het onderwijs levert inspiratie aan iedereen die les geeft aan (rand)normaal begaafde leerlingen met autisme. Vertrekkend van de autistische manier van waarnemen en informatie verwerken, schetst dit boek de krijtlijnen voor een autismevriendelijke onderwijsstijl. Sleutelbegrippen worden geïllustreerd met concrete tips. Er is ook aandacht voor de keuze voor gewoon of speciaal onderwijs, het creëren van een autismecultuur op school en hoe je als leerkracht best omgaat met moeilijk gedrag bij de leerling. Dit boek is een compleet herziene uitgave van Voor alle duidelijkheid uit 2002. Het boek beperkt zich niet langer tot leerlingen met autisme in het gewoon onderwijs, maar is nu bruikbaar voor iedereen, van beginner tot expert, die werkt met leerlingen met autisme en een (rand)normale begaafdheid, zowel in het gewoon als in het buitengewoon of speciaal onderwijs.